Jump to content
Sign in to follow this  
Northhomie

Northhomies 1989 Audi 200 2.2 20V Turbo Quattro

Recommended Posts

Northhomie

                                                Showcase: Audi 200 2.2 20v turbo quattro
                                                                                     image.png.843e2ca22648d62865052179ed624dd1.png


                                                                       Heisann :) Denne tråden er forbeholdt min siste investering, en 1989 modell Audi 200.

Dette er en bil jeg har siklet på helt siden jeg var liten. Da jeg vaks opp i passasjersetet på en 1985 Audi 100 2.2, har forkjærligheten for typ44-karosseriet alltid vært stor.
Jeg hadde postere og plakater av gamle audier på gutterommet, blandt disse var den "nye" Audi 200 med den "nye" 20v turbomotoren. Dette var en bil jeg var bestemt på å eie en gang i fremtiden, og nå er ENDELIG tiden inne! B)

Etter å ha sett flere videoer på youtube med bilde-kompilasjoner av flere Audi 200, var det en bil som bet seg litt fast. Dette var en bil med sort metallic utførelse, og BBS-felger. Etter å ha studert mer nøye, så jeg at denne bilen var på NORSKE skilt! "Skal lure på om den er til salgs", tenkte jeg... :rolleyes: 
Så etter etpar år, og etter å ha laget en grei oversikt over norske Audi 200 som enten fortsatt var på veien/ikke vraket (ikke mange), så fant jeg igjen dette registreringsnummeret som jeg husket fra youtubefilmene. Tilfeldighetene hadde det slik at når jeg sjekket en facebookgruppe for eldre audi til salgs, så poppet daværende eier av bilen opp, med at "bilen er til salgs for rett pris". Vi holdte kontakten, og ved første anledning dro jeg ned til Rørvik for å se på bilen. Bilen ble med meg hjem den samme dagen! :thumbs:

Dette er på ingen måte en "strøken" bil, men det er et meget godt utgangspunkt for hva jeg ønsker meg. Og spesielt når man har en oversikt over hvor få som fortsatt eksisterer.

Litt elementær info om bilen, og dens utstyr:
- Hjertet: 2.2 20V inline-5 motor, med motorkode 3B
- Drivlinje: Annen-generasjons Quattro, permanent firehjulsdrift. 50/50 split mellom for- og bakaksel. Åpen bak-diff, med mulighet for sperring via bryter i midtkonsoll-
- Farge utvendig: Panther Black Metallic (LY9Z)
- Farge innvendig: Sorte elektriske(!) seter, sort stoff og sort dasjbord. Lakkert treverk.
- Ellers av utstyr: Elektriske seter, speil, 4x vindu, 4x memory, elektrisk soltak, rullegardin i bakrute, cruise-control og mye mer
- Treser sorte baklykter (Hella)

36242358142_4b17e920d5_b.jpgSnapchat-936958884 by Northhomie, on Flickr

36242357812_74c725cb40_b.jpgSnapchat-445349013 by Northhomie, on Flickr

36242357582_202f909ac4_b.jpgSnapchat-269364341 by Northhomie, on Flickr

36242357402_d99c8cf458_b.jpgSnapchat-219634949 by Northhomie, on Flickr

36410418055_0d16ef6e1f_b.jpgSnapchat-309206352 by Northhomie, on Flickr

36242357162_e04687c3ac_b.jpgSnapchat-1431517040 by Northhomie, on Flickr

35602623663_859332fb68_b.jpgSnapchat-272310977 by Northhomie, on Flickr

36013918380_c765d0761e_b.jpgSnapchat-1086724970 by Northhomie, on Flickr

Denne bilen har jeg MANGE planer med, og alt kommer til å bli dekt i denne tråden. Bare å smøre seg med tålmodighet! :D

/Northhomie

  • Like 27
  • DCN Point 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans

Disse bilene er knalltøffe og noe man virkelig ikke ser hver dag lengre. En kompis hadde samme bil og motor tidligere, fantastisk lyd og drag, dog der var det noen oppgraderinger. Følges videre dette ja :) 

Edited by Johans
skriveleif
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polsokk

Drømmebil! Gleder meg til å følge denne tråden :wub:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
MortenHaa

Grattis med enda ei mafiatralle, her skal det følges med! :D
Men nå som du har den der så kan du vel bare selge A8en til meg, trenger jo ikke den lengre nå :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Sexy klassiker, hadde selv en 90-modell. Dessverre ombygd, men ellers suveren på mange områder.

200.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hunnes

Helt rått! Blir det ombygning til trans am versjonen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Northhomie
14 timer siden, Johans skrev:

Disse bilene er knalltøffe og noe man virkelig ikke ser hver dag lengre. Hadde en kompis med samme motor, fantastisk lyd og drag, dog der var det noen oppgraderinger. Følges videre dette ja :) 

Helt enig, begynner å bli skjeldne saker.. Derfor skal jeg gjøre mitt beste på å holde den original i utseende og interiør. Litt småtteri er gjort under panseret, men dette begynner å bli så lenge siden så jeg er usikker på om jeg vil reversere dette. Er snakk om blant annet intercooler fra TurboZentrum Berlin, samt eksos derfra (2x 2.5"). Har papirer på alt også, så det er litt stas! Så er den godkjent senket, bilstein dempere på den. :)

8 timer siden, Polsokk skrev:

Drømmebil! Gleder meg til å følge denne tråden :wub:

Godt man ikke er alene om å synes det! :thumbup: Tråden skal bli lang, jeg lover! :D

5 timer siden, mihlo skrev:

Gratulerer. Helt sjef! :wub:

Tusen takk for det, mihlo! :)

5 timer siden, MortenHaa skrev:

Grattis med enda ei mafiatralle, her skal det følges med! :D
Men nå som du har den der så kan du vel bare selge A8en til meg, trenger jo ikke den lengre nå :rolleyes:

Tusen takk, MortenHaa :) Hehe, bare å komme med et fornuftig bud det.. ;) 

2 timer siden, Knutis skrev:

Sexy klassiker, hadde selv en 90-modell. Dessverre ombygd, men ellers suveren på mange områder.

200.JPG

Se der ja! Min er registrert i slutten av 1989, men teknisk sett er det en 1990 modell bil. Da liker jeg å kalle det en 1989, som det står hos vegvesen.no :)
Du hadde de originale UFO-skivene foran ser det ut som? Min er ombygd til S6 fjærbein og bremser. 

43 minutter siden, Hunnes skrev:

Helt rått! Blir det ombygning til trans am versjonen? emoji16.png

Takker! :) Tror nok ikke det blir noen ombygging nei.. Denne er for pen i mine øyne til at jeg kommer til å røre den utseendemessig. Kan strekke meg til nye hjul og soting av ruter, men ellers skal den få være som den er. Amerikansk bakluke hadde vært tøft da! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Capone
14 timer siden, Johans skrev:

Disse bilene er knalltøffe og noe man virkelig ikke ser hver dag lengre. Hadde en kompis med samme motor, fantastisk lyd og drag, dog der var det noen oppgraderinger. Følges videre dette ja :) 

Hadde du en kompis med fantastisk lyd og drag? Syns jeg ser dere, han løpende på alle fire og gauker "BRAAAAAAP PTSCHHH BRA'AAAAAP" mens du sitter på ryggen med kjøredress og hjelm :) 

 

Konge bil! Gleder meg til å følge med her :D 

  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freakshow

gratulerer med grom bil! :D dette ekke hverdags kost! :o

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johans
6 timer siden, Capone skrev:

Hadde du en kompis med fantastisk lyd og drag? Syns jeg ser dere, han løpende på alle fire og gauker "BRAAAAAAP PTSCHHH BRA'AAAAAP" mens du sitter på ryggen med kjøredress og hjelm :) 

 

Konge bil! Gleder meg til å følge med her :D 

hahah, der var det en skriveleif ja:lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis
13 timer siden, Northhomie skrev:

Du hadde de originale UFO-skivene foran ser det ut som? Min er ombygd til S6 fjærbein og bremser. 

Jepp, bortsett fra K26-turbo, åpen eksos og annen programvare var den helt orginal. :) UFO-skivene har større diameter enn S6-skivene, så de bremser faktisk bedre. Ulempen er at de koster skjorta å bytte (ihvertfall på begynnelsen av 00-tallet når jeg hadde bilen) og flere slet med at det fort ble kast i de. Så at du har S6-fjærbein er ingen ulempe mener jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gimmi

Aah endelig en bil virklig etter min smak! Gratulera så mye med en flott bil, med kanon motor! Du kommer til og få mye glede med denne. Kjekt med disse at dem er galvansiert og, så dem holder seg meget bra under ! Abonerer og følger med

Mvh Audi entusiaist og Audi S2 Sedan eier :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alfaduden

Deilig å se at flere setter pris på åttitalls sedaner! Selv har jeg jo vokst opp med disse rekkefemmerene brummende i nabolaget og det er noe eget med en fin 100/200 i det karosseriet. Særlig liker jeg avant, så stygg at den er tøff, men sedan er fint det også!
 

Gleder meg til å følge med her. Denne er jo en del større enn min åttitalls sedan, men artig å se noen ta vare på disse. Flaggskipet dette vel før V8 kom?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Northhomie
20 timer siden, Knutis skrev:

Jepp, bortsett fra K26-turbo, åpen eksos og annen programvare var den helt orginal. :) UFO-skivene har større diameter enn S6-skivene, så de bremser faktisk bedre. Ulempen er at de koster skjorta å bytte (ihvertfall på begynnelsen av 00-tallet når jeg hadde bilen) og flere slet med at det fort ble kast i de. Så at du har S6-fjærbein er ingen ulempe mener jeg.

Stemmer, har hørt det samme. UFO er svindyrt enda, og blir bare vanskeligere og vanskeligere å få tak i... Glad for at det er ombygd :)

6 timer siden, Gimmi skrev:

Aah endelig en bil virklig etter min smak! Gratulera så mye med en flott bil, med kanon motor! Du kommer til og få mye glede med denne. Kjekt med disse at dem er galvansiert og, så dem holder seg meget bra under ! Abonerer og følger med emoji41.png

Mvh Audi entusiaist og Audi S2 Sedan eier :)

Tusen takk for det! :) Blir mange fine stunder med denne, det er jeg sikker på :thumbup: Alt som skal gjøres vil bli godt dokumentert, samme hva det er.

4 timer siden, Alfaduden skrev:

Deilig å se at flere setter pris på åttitalls sedaner! Selv har jeg jo vokst opp med disse rekkefemmerene brummende i nabolaget og det er noe eget med en fin 100/200 i det karosseriet. Særlig liker jeg avant, så stygg at den er tøff, men sedan er fint det også!
 

Gleder meg til å følge med her. Denne er jo en del større enn min åttitalls sedan, men artig å se noen ta vare på disse. Flaggskipet dette vel før V8 kom?

Det er noe eget med en brummende rekkefemmer ja, helt enig :) Avant-utgaven er endel skjeldnere enn sedanutgaven slik jeg har forstått det, 1616stk. laget av avant utgaven, og litt flere av sedan utgaven. Dette (200 20v) representerer datidens "RS6", mens 200 10v representerer datidens "S6", om man ser det på den måten. V8 var den som etterhvert ble til dagens A8 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

V8 har samme karosseriet som 200 20v, men med kosmetiske endringer som annet panser, andre lykter, grill og fangere. V8 ble produsert samtidig som 200 20v, og var naturlig nok oftest enda bedre utstyrt men også dyrere.

Rett før produksjonen av 200 20v begynte, laget de også 200 10v exclusive som hadde alt utstyr. Disse hadde 1B-motor med mekanisk sprut, og 200hk. Disse er kanskje de sjeldneste, har bare sett 2-3 stykker av de i Audi-landet Norge.

 

Håper det går bra med litt generell Audi-avsporing i tråden din North :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Northhomie
9 timer siden, Knutis skrev:

V8 har samme karosseriet som 200 20v, men med kosmetiske endringer som annet panser, andre lykter, grill og fangere. V8 ble produsert samtidig som 200 20v, og var naturlig nok oftest enda bedre utstyrt men også dyrere.

Rett før produksjonen av 200 20v begynte, laget de også 200 10v exclusive som hadde alt utstyr. Disse hadde 1B-motor med mekanisk sprut, og 200hk. Disse er kanskje de sjeldneste, har bare sett 2-3 stykker av de i Audi-landet Norge.

 

Håper det går bra med litt generell Audi-avsporing i tråden din North :)

Klart det, så lenge det er relevant er det gull :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anders MK

Ble litt betatt av den Audi'en der, jeg. :wub: Når jeg først er betatt forventer jeg masse updates med masse tekst og masse bilder :P 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Northhomie

Siden det ble noe mer respons enn forventet (mildt sagt :D) har jeg prøvd så godt jeg kan å ta bilder av hva jeg har gjort så langt.

Bilen ble altså kjørt hjem fra Rørvik til Mosjøen (cirka 30 mil en vei). Det ble fyllt 98 blyfri på Kolvereid. Turen hjem gikk veldig bra, med unntak av at når man oppnådde bortimot maks ladetrykk ( ~1.4 bar) så var det som om ECU kuttet tilførsel av bensin (fuel cut) og bilen harket deretter. Prøvde å kjøre med litt mindre pådrag, da gikk den meget godt gjennom alle girene. Dermed konkluderer jeg (IKKE mekaniker i det hele tatt:blink:) om at det ikke er noe turtallsrelatert, men heller et trykk-relatert problem den ene eller andre plassen. Har også fått tips om at det kan være LMM som trenger seg en rens. 

Da jeg hadde kommet vel hjem ble bilen kjørt inn i "detailer-bua", og jeg startet litt feilsøking.

36413602391_7b08f71b78_b.jpgSnapchat-784316893 by Northhomie, on Flickr

35602618683_101c5ee67b_b.jpgSnapchat-979164594 by Northhomie, on Flickr

Etter en del lesing i Haynes-boka og litt googling, kom jeg frem til at det kunne være luftmengdemåler som trengte en rens. Jeg snudde meg dermed litt bort fra dette problemet, og startet med noe helt annet, nemlig lyspærebytte i fronten :P Ikke noe fancy saker, blir holdt originalt (halogen). Men lever i troa om at ferske pærer er bedre enn pærer med uante antall timer :)

Gammel pære til venstre, ny pære til høyre (byttet både H4 pærene, og H3 pærene).

36505178036_8c05629080_b.jpg20170811_004530 by Northhomie, on Flickr

Det var på dette tidspunktet jeg skulle starte bilen, for å sjekke om lysbildet ble noe bedre etter å ha byttet alle pærer på kun den ene siden. Da skjedde dette:

36155823630_51fde31af8_b.jpgSnapchat-230008600 by Northhomie, on Flickr

Det hørtes altså ut som om startermotoren først slo inn, dro motoren rundt etpar ganger og mistet deretter strøm til startsolenoid (bendix frigikk) for så å få strøm igjen et lite millisekund.. Nok til at den koste seg litt med svinghjulet... :P Etter dette skjedde, var det ikke liv i starteren i det hele tatt. Ingenting skjedde når jeg vrei om nøkkelen.
Jeg regnet med det var noe feil med starteren, så det første jeg gjorde var å ta ut starteren først som sist. Den var jo blank og fin...

36383260672_b5f886e347_b.jpg20170805_183333 by Northhomie, on Flickr

 Etter mye om og men, fant jeg ut at ledningen som går fra relèboks til startersolenoid var dårlig kontakt i. Grunnen til dette fant jeg ut rimelig kjapt: 

36383244872_06409863ee_b.jpg20170807_224242 by Northhomie, on Flickr

Den tykke ledninga er altså feeden til starteren fra batteriet. Den tynne ledninga er plussledning til startersolenoiden, fra relèboksen.. avisolert, irret og fin... Denne lå delvis mot gods også, så det var jo ikke så rart at ting ble som dem ble..:blink:
For å få bukt med dette, ble diverse deler demontert for å få frigjort litt plass.

36383249112_a1801c6ce5_b.jpg20170807_210129 by Northhomie, on Flickr

36551654245_3686c9e65a_b.jpg20170807_202756 by Northhomie, on Flickr

36383257622_81dd442ecd_b.jpg20170807_202821 by Northhomie, on Flickr

Ledningene ble dratt opp, slik at jeg kunne holde på i stående stilling over motorrom i steden for å ligge under motorrom (ledningene er de to røde som går ned i intet, foran turbo):
36383255412_678d0b4fa2_b.jpg20170807_202918 by Northhomie, on Flickr

Her var også den solide plussledninga fra batteri til starter ganske sliten.. faktisk nesten helt gjennom begge isolasjonslagene!

36383246302_bf0659e9b8_b.jpg20170807_224227 by Northhomie, on Flickr

Den tykke plussledningen ble re-isolert, mens den tynne irrede ledninga ble kappet ned med cirka en halvmeter for så å bli skøytet med en ny

36383244722_69bfdc1147_b.jpg20170807_234246 by Northhomie, on Flickr

36383237292_bdf90224c3_b.jpg20170808_014937 by Northhomie, on Flickr

oversiktsbilde av de to ledningene det jobbes med

36383238912_3e646d6399_b.jpg20170808_014932 by Northhomie, on Flickr

Ferdig isolert solenoid-ledning :)

35716609424_0cedf7a8a1_b.jpg20170809_191947 by Northhomie, on Flickr

35716606874_23596071c7_b.jpg20170809_191958 by Northhomie, on Flickr

Etter dette var gjort, kom jeg til den konklusjonen om at det var kanskje like greit å kvitte seg med et potensielt problem frem i tid. Siden starteren mest sannsynlig er like gammel som bilen, kom denne på døra dagen etter:D

36505189476_46e09436c7_b.jpg20170809_172214 by Northhomie, on Flickr

35716613074_1bda369ce3_b.jpg20170809_173559 by Northhomie, on Flickr

Den nye starteren har samme delenr som den originale, men er 1.4kw i steden for 0.73kw som den originale var.

Alt i skjønneste orden, montert og testet!

36383222162_7bf9262e45_b.jpg20170810_230950 by Northhomie, on Flickr

Så startet monteringen av luftfilterboks og diverse. Fant ut at det nedre varmeskjoldet måtte gjøres noe med, ettersom det hadde fått litt medfart av varmen..
Det gikk fra dette, til å bli matt sort (desverre ikke bilde):

36383252132_2cb1ae16b6_b.jpg20170807_205604 by Northhomie, on Flickr

Det øvre skjoldet ble polert med Autosol.

36383221122_f287577cda_b.jpg20170810_225412 by Northhomie, on Flickr

Litt løv ble rensket fra øvre del av motorrom, både oppå og under deksel. Før og etterbilde:

36551658445_21efcc4c88_b.jpg20170802_183343 by Northhomie, on Flickr

36413600881_1555bf8627_b.jpgSnapchat-1556910391 by Northhomie, on Flickr

Må forske videre på fuelcut-problemet (om det er det), men bilen ble MYE bedre etter rens av LMM :)

36383268732_9864f684f0_b.jpgSnapchat-1328620986 by Northhomie, on Flickr

36155815310_a8604cdf2c_b.jpgSnapchat-1151994332 by Northhomie, on Flickr



Så til sist:


Siden bilen har stått i ro siden 2011, har det ikke vært skilt eller EU på bilen siden den tid (forrige EU ble tatt i 2009). Jeg fryktet at det skulle være en god del småting som foringer i forstilling, bakstilling osv som måtte byttes, men fikk meg en god start på dagen da jeg var på EU tidligere i uka. :)
To stk. toerfeil, hvorav den ene var ABS-lampe (kan vel strengt tatt være alt fra en føler til hjernen) og et rustent bremserør bak. Dette gikk altså langt over mine forventninger, og jeg håper å ha bilen på skilt igjen i løpet av uken! :)

36413603141_4cff44329a_b.jpgSnapchat-1511712213 by Northhomie, on Flickr

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...