Gå til innhold

Snow foaming ren placebo?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez
32 minutter siden, Funky skrev:

 

Enig i det, trenger ikke ha 3 stegs polering fra 8 produsenter og såpe fra 5 for å finne noe som funker ;) Jeg (prøver) å holde meg til 1 variant av hvert produkt inntil det er brukt opp og vurderer om jeg skal kjøpe det samme igjen eller prøve noe nytt. Og å sette spørsmålstegn ved fremgangsmåte og rutiner er bare bra - hvis man kan kutte ned på enten brukt tid eller antall/mengde produkt og få like godt resultat, er det bare godt nytt.

Det jeg reagerer mest på er hvordan enkelte mener at en prewash med skum er rene magien. Man ser møkka renner av og møkk i hvitt skum synes jo godt og virkningen virker derfor meget overbevisende. Prøv og spyl av bilen med ren høytrykk uten skum før skumlegging og se hvor mye skummet fjerner i runde to. De gangene jeg har prøvd kan jeg ikke se at ytterligere skitt har løsnet. Jeg sier ikke at skum er HELT verdiløst. En viss effekt finnes muligens, men selv med ren Nerta i kannonen kan jeg ikke si at effekten er til å hoppe i taket av. 

 

EDIT:

I runde to vil man trolig uansett bruke en avfetting og da vil jeg tro at skumlegging uansett ikke har noe for seg....eller?

 

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle testet det på hver side av bilen etter en uke på fjellet i sommer, da var det møkk langt oppover vinduene, men da ble det full pakke med pb, surfex 1:5, skum, spyl, mer surfex, etc... :)

 

Men hvordan er det med avspyling - surfex-avfetting (i stede for skum) - avspyling? Løsner avfettingen noe som helst eller blir det mer eller mindre det samme som du beskriver med skum? I så fall kan man "velge" om man vil bruke kun avfetting eller kun skum (med avfetting), men ikke nødvendigvis bruke begge deler hver gang.

 

Konklusjonen etterhvert blir nok at man har ulike oppfatninger og ulike fremgangsmåter, og det finnes ikke nødvendigvis noen fasit som passer for alle så lenge bilen blir ren og ripefri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjerknez skrev:

Det jeg reagerer mest på er hvordan enkelte mener at en prewash med skum er rene magien. Man ser møkka renner av og møkk i hvitt skum synes jo godt og virkningen virker derfor meget overbevisende. Prøv og spyl av bilen med ren høytrykk uten skum før skumlegging og se hvor mye skummet fjerner i runde to. De gangene jeg har prøvd kan jeg ikke se at ytterligere skitt har løsnet. Jeg sier ikke at skum er HELT verdiløst. En viss effekt finnes muligens, men selv med ren Nerta i kannonen kan jeg ikke si at effekten er til å hoppe i taket av. 

 

Skummet som brukes her inne er avfetting med skum tilsatt, hvor skummet kun er et "transportmiddel" for avfettingen. Ikke noe magi, helt vanlig avfetting.. 

 

At du ikke ser særlig effekt av nerta er ganske utrolig..

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Trenger ikke teste noe. Min egen bil får alltid en skumrunde men den er som regel alltid strøken så du ser ikke noe brunt der alltid. Men på biler jeg tar for andre så har det stor effekt. 

 

Som nevnt tidligere så fungerer ikke nerta eller surfex for den saks skyld på asfalt så da må du ha pb eller tilsvarende men det får bilen alltid på tørr bil likevel før skum. 

 

 

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
2 minutter siden, Funky skrev:

Jeg skulle testet det på hver side av bilen etter en uke på fjellet i sommer, da var det møkk langt oppover vinduene, men da ble det full pakke med pb, surfex 1:5, skum, spyl, mer surfex, etc... :)

 

Men hvordan er det med avspyling - surfex-avfetting (i stede for skum) - avspyling? Løsner avfettingen noe som helst eller blir det mer eller mindre det samme som du beskriver med skum? I så fall kan man "velge" om man vil bruke kun avfetting eller kun skum (med avfetting), men ikke nødvendigvis bruke begge deler hver gang.

 

Konklusjonen etterhvert blir nok at man har ulike oppfatninger og ulike fremgangsmåter, og det finnes ikke nødvendigvis noen fasit som passer for alle så lenge bilen blir ren og ripefri.

Min erfaring er at følgende metode er den raskeste (og rimeligste):

 

Man spyler bilen med høytrykk (kun vann) i stede for å skumlegge. I runde to etter at bilen tørker så sprayer man på avfetting og lar virke i noen minutter før man spyler av. Bilen min blir minst like ren til slutt som når jeg bruker skum i første runde. Dermed ser jeg skumlegging for min del bare er en morsom greie som ikke gjør stort. 

1 minutt siden, Arild skrev:

Trenger ikke teste noe. Min egen bil får alltid en skumrunde men den er som regel alltid strøken så du ser ikke noe brunt der alltid. Men på biler jeg tar for andre så har det stor effekt. 

 

Som nevnt tidligere så fungerer ikke nerta eller surfex for den saks skyld på asfalt så da må du ha pb eller tilsvarende men det får bilen alltid på tørr bil likevel før skum. 

 

 

Mener du at du bruker skum over avfetting (prickbort)?

Hvis ja... hvordan vet du at det er skummet og ikke avfettingen som fjerner skitten?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt skum hovedsaklig av to grunner:

1. det holder lakken fuktig, slik at inntørkede innsekter, bladrester og annet rekker å løsne. Noe det ikke gjør av en enkel runde med høytrykk.

2. det holder lakken fuktig så avfettingen ikke tørker inn og lager rennemerker

 

Jeg har også innimellom på lett skitne biler bare hatt rent vann i bøtta, skumlagt bilen og vasket i vei. Skyller da vaskehansken/svampen i en bøtte med rent vann og gritguard i bunnen.
Jeg "skraper" vaskeverktøyet mitt mot guarden i bunnen, og opplever da at den er renere enn om jeg bare skyller den løst i vannet. At Gritguard samler dritt i bunnen er udiskutabelt, det kan dokumenteres for hver vask jeg utfører. Med bilder. :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
2 minutter siden, Bjerknez skrev:

 

Mener du at du bruker skum over avfetting (prickbort)?

Hvis ja... hvordan vet du at det er skummet og ikke avfettingen som fjerner skitten?

 

Fordi jeg sjeldent bruker pb. Kun hvis jeg ser det er asfalt. 

Men er du kjip med kjemien som mamge er så forstår jeg jo godt at det ikke fungerer, for skummet i seg selv har null effekt.

 

Jeg blander minst 1:3 med nerta i kanona og tilsetter ekstra såpe for mer skum og hengetid. 

Er bilen også veldig skitten så hender det også at jeg tilsetter ren surfex i kanona i tillegg. 

Nå tar nok jeg endel mer biler også enn du kanskje gjør, men ser lett forskjell på en vask med skum og uten skum på clayen før poleringer. 

  • Liker 1
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Knutis skrev:

Jeg har også innimellom på lett skitne biler bare hatt rent vann i bøtta, skumlagt bilen og vasket i vei. Skyller da vaskehansken/svampen i en bøtte med rent vann og gritguard i bunnen.
Jeg "skraper" vaskeverktøyet mitt mot guarden i bunnen, og opplever da at den er renere enn om jeg bare skyller den løst i vannet. At Gritguard samler dritt i bunnen er udiskutabelt, det kan dokumenteres for hver vask jeg utfører. Med bilder. :)

Ikke rart det, med slike vaskerutiner :P Jeg syns riktig og grundig pre-wash er langt viktigere en grit guard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
18 minutter siden, Arild skrev:

 

Men er du kjip med kjemien som mamge er så forstår jeg jo godt at det ikke fungerer, for skummet i seg selv har null effekt.

Som nevnt har jeg brukt både ren Nerta i skumkanon samt Surfex HD så kjip med kjemien kan jeg ikke si jeg har vert. Men virkningen hopper jeg ikke i taket av. Bilen blir tilnærmet like ren uten skum. Spesielt hvis man uansett skal over med avfetting i runde to. Da blir skummet i mine øyne overflødig. Det samme gjelder skum oppå prickbort feks. Prickbort klarer seg helt utmerket uten skum. Mener jeg.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg har sett disse videoene og jeg kan ikke se at jeg ble noe smartere. Som du ser så blir bilen ganske ren med høytrykk også. Poenget her er at hvis han hadde sprayet på avfetting i steden for å bruke skum så hadde resultatet blitt bedre. Dermed blir skumleggingen litt smør på flesk. Husk at jeg aldri har sagt at skumlegging er HELT verdiløst. Det har en viss effekt i noen tillfeller, men jeg mener det finnes enklere og rimeligere måter og få et bedre resultat på.

 

Hvorfor sløse bort flere desiliter med veske for å få skum når man kan bruke den samme vesken (som oftest) rett på panelet for mer effekt?

 

Det skal også sies at mengden vann og trykket fra en høytrykkspyler er viktig her. En høytrykkspyler med 600l/m vannmengde og 160 bar er langt mer effektiv enn en random høytrykkspyler fra Jula med 120 bar og 300 liter vannmengde. 

 

For meg så ser det ikke ut til at høytrykkspyleren som blir brukt river skinnet av pølsa. (uten at jeg skal påstå noe mer utover det)

 

EDIT:

Etter et søk på kanalen hans så ser det ut til at han bruker en Nilfisk C110 høytrykkspyler på 110 bar som koster 800 spenn på Netonett. Ikke akkurat noe som egner seg til å blåse trafikkfilm av biler det... 

Så i hans tillfelle vil nok en skumlegging ha mer for seg.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Slemg bilen i børstevasken på statoil heller da om du ikke vil sløse produkter. 

 

De fleste her sier skum virker men hvis det ikke virker for deg så er det bare å la være å bruke det. 

 

  • DCN Poeng 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
7 minutter siden, Arild skrev:

Slemg bilen i børstevasken på statoil heller da om du ikke vil sløse produkter. 

 

De fleste her sier skum virker men hvis det ikke virker for deg så er det bare å la være å bruke det. 

 

Tenkte kanskje det gikk an å ta opp dette uten å gå fullstendig i forsvar jeg da. Er det ikke dette man har dette forumet til da? Å diskutere samt opplyse og ta opp evt. problemstillinger slik at man kanskje kan bli litt smartere på sikt?

 

Selv jeg sier at skum virker. Det er ikke poenget. Jeg sier dog at virkningsgraden er meget liten i forhold til tiden og pengene man bruker på dette. Jeg mener at det finnes mer effektive måter og få bilen ren på før man gyver løs på bøttevasken. 

 

Et annet poeng her er at selv om mange sier at en ting virker så bør ikke det alltid bety at dette er den beste løsningen. 

 

Men om det ikke er åpent for debatt rundt dette så skal ikke jeg være flue i suppa..

Endret av Bjerknez
  • DCN Poeng 3

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
1 minutt siden, Bjerknez skrev:

Tenkte kanskje det gikk an å ta opp dette uten å gå fullstendig i forsvar jeg da. Er det ikke dette man har dette forumet til da? Å diskutere samt opplyse og ta opp evt. problemstillinger slik at man kanskje kan bli litt smartere på sikt?

 

Selv jeg sier at skum virker. Det er ikke poenget. Jeg sier dog at virkningsgraden er meget liten i forhold til tiden og pengene man bruker på dette. Jeg mener at det finnes mer effektive måter og få bilen ren på før man gyver løs på bøttevasken. 

 

Et annet poeng her er at selv om mange sier at en ting virker så bør ikke det alltid bety at dette er den beste løsningen. 

 

Men om det ikke er åpent for debatt rundt dette så skal ikke jeg være noen flue i suppen.

 

Jeg har lest tråden og du er jaggu flink til å presse på de gale knappene :) At en bøttesåpe ikke har noe for seg i kanonen sier seg selv.

 

Når jeg vasker så skummes bilen typ 3-5 ganger med Power Wash. I likhet med mange andre er det en alkalisk prewash med skumegenskaper. Jeg har til nå ikke hatt behov for å manuelt påføre alkalisk prewash i løpet av vaskeprosessen. Men siden du får null effekt så lurer jeg på hva slags utstyr du har? Og et par minutters virketid er i korteste laget for det aller meste.

  • DCN Poeng 4

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, shiznit skrev:

Ikke rart det, med slike vaskerutiner :P Jeg syns riktig og grundig pre-wash er langt viktigere en grit guard :)

Jeg vasker stort sett biler bare før de skal poleres, og da gjør det ikke noe om de får litt vaskeriper.
Mine egne biler er rene bruksbiler som også brukes i skog og mark, så merker i lakken blir det uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofoam funker knallbra, men om man uansett skal påføre avfetting med trykksprøyte så blir kanskje det litt smør på flesk (?..)   

 

Til vedlikehold så spyler jeg bilen med høytrykk først, skummer bilen med Autofoam, så berøringsvask. Bruker kun 1 bøtte med gritguard, og vannet ser alltid helt rent ut når jeg er ferdig. Konkluderer da med at Autofoam har gjort jobben sin. Surfex (Type 1:20) i trykkanne hadde sikkert gjort samme jobben.

Endret av AE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bjerknez skrev:

Tenkte kanskje det gikk an å ta opp dette uten å gå fullstendig i forsvar jeg da. Er det ikke dette man har dette forumet til da? Å diskutere samt opplyse og ta opp evt. problemstillinger slik at man kanskje kan bli litt smartere på sikt?

 

Selv jeg sier at skum virker. Det er ikke poenget. Jeg sier dog at virkningsgraden er meget liten i forhold til tiden og pengene man bruker på dette. Jeg mener at det finnes mer effektive måter og få bilen ren på før man gyver løs på bøttevasken. 

 

Et annet poeng her er at selv om mange sier at en ting virker så bør ikke det alltid bety at dette er den beste løsningen. 

 

Men om det ikke er åpent for debatt rundt dette så skal ikke jeg være flue i suppa..

Det skal være takhøyde for å diskutere, stille spørsmål og ha forskjellige meninger. Selvfølgelig.

 

Men nå har jeg og andre prøvd å forklare at det er svært liten forskjell på vanlig alkalisk avfetting og alkalisk avfetting i skumform. Det er samme greia, men i et annet leveringssystem. 

 

Hvordan kan du hevde at avspyling med kun vann gir tilnærmet samme effekt etter å ha sett den nederste videoen i inlegget til @Nickname?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
6 minutter siden, shiznit skrev:

Hvordan kan du hevde at avspyling med kun vann gir tilnærmet samme effekt etter å ha sett den nederste videoen i inlegget til @Nickname?

Som jeg beskrev, av to grunner.

1. Høytrykkspyleren som blir brukt er såpass svak at en skumpåføring gjør forskjellen større.

2. Med en kraftigere høytrykkspyler så tror jeg forskjellen hadde blitt mye mindre (av egen erfaring vertfall) og dermed så tror jeg "tilnærmet samme effekt" er en ganske riktig beskrivelse. '

 

Jeg sier da altså ikke at skumlegging ikke har noe som helst for seg, men at virkningen er såpass liten i forhold til å spyle bilen med en kraftig høytrykkspyler uten skum nesten er usynlig. 

 

Jeg har derimot bedre erfaring ved bruk av Prickbort/Surfex HD etc. rett på tørr skitten bil hvis den får virke en stund. Jeg føler derfor at skumleggingen blir litt unødvendig og dermed oppskrytt. 

 

Utstyret jeg bruker er en skumkanon kjøpt hos Scandicshine til 850 spenn, en Karcher K7.85 høytrykkspyler. Jeg har også testet ren Nerta i kanonen. Jeg synes rett og slett effekten er forsvinnende liten med skum kontra kun avspyling. Forskjellen er der som sagt, men da skal man se veldig nøye etter.

 

Hvis jeg først spyler bilen med høytrykk, for så og la den tørke over en kaffekopp før jeg sprayer på Prickbort/Surfex HD etc. og spyler av igjen så er effekten den samme eller bedre uten bruk av skum. Så skum har en viss funksjon, men jeg klarer ikke helt og skjønne hvorfor jeg skal bruke skum når det finnes rimeligere måter å gjøre det på samt kanskje kjappere.

 

Nå tar jeg ikke opp dette for at jeg er gjerrig eller kjip. Jeg prøver bare og plassere skummet ett sted i vaskeprosessen, men faller hele tiden tilbake på at det blir litt smør på flesk. Men artig er det så klart og det er nok hovedgrunnen til at jeg skumlegger bilen. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skum-avfetting vs spray-avfetting koker vel egentlig ned til

1. Skum ligger lenger før det tørker (mitt inntrykk)

2. Skum drar med seg møkka lenger ned, sprayet avfetting kan fort tørke "på veien"

3. Skum er raskere å påføre

4. Mer moro

 

Så lenge bilen får en (eller flere) doser med avfetting, enten sprayet eller som skum, tenker jeg resultatet blir omtrent det samme. Og vil man gjøre to runder med spray-spray, skum-skum eller spray-skum forlenger man tiden avfettingen får til å løse opp møkka. Tror du har rett i at det blir smør på flesk, men det blir jo bare mer fett (og mer å avfette) ;) 

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...