Jump to content
Sign in to follow this  
an10bill

Trenger hjelp til valg av voks/sealing - Hva funker bra?

Recommended Posts

an10bill

Ok, for å starte, la meg si at jeg de siste 20 årene stort sett har hatt gamle biler, dels ferdige med skavanker, sår og riper, og interessen for et skikkelig bilhold har da naturlig nok begrenset seg til en runde i selvvasken på Statoil, da med børstelansen og høytrykkspuling etterpå. Polering, voks, sealer og andre ting har ikke kommet i nærheten av disse bilene.... det var liksom aldri noe poeng å koste på mye på vedlikehold. MEN nå har jeg kjøpt meg NY bil.... og da mener jeg NY.... rett ut av eska hos forhandler og hjem til meg..... og med en såpass kostbar investering kjenner jeg det kribler litt i viljen til å ta vare på det hele også. 

Jeg har lest opp og ned i fora, sett på guider og endt opp med å kjøpe meg en vaskepakke som jeg kan bruke til å vaske og vedlikeholde bilen. Etter litt frem og tilbake så endte jeg opp med:

• Prickbort
  • Surfex HD
  • CG Foamlance (Kärcher overgang)
  • CG Mr. Pink (denne såpa fulgte med i en pakkeløsning - ved neste korsvei kommer jeg trolig til å gå for Honeydew til kanonen, og CWG til sterkere vask før voksing etc)
  • Korrosol
  • 2 Vaskebøtter med gammaseal og gritguard
  • Microfiber washmit og håndkle
  • RIM7 til felgene
  • Div spruteflasker til å blande i

Under første vask la jeg imidlertid merke til at vannet perlet veldig dårlig på bilen. Mistenker derfor at bilforhandler ikke har spandert all verden av voks på den som ledd i klargjøringen. Mest sannsynlig bare kjørt en vask og kjapp QD eller noe av lav kvalitet/holdbarhet. Den glinset fint når jeg hentet den.... og vannet perlet fint de første dagene i regnvær.... men siden da virker det hele ut til å ha blitt vasket vekk. 

SÅ da kommer vi frem til kjernen i mitt spørsmål. Ser jo nå at jeg er nødt til å vokse bilen (tviler på at det er noen særlig behov for polering på en helt ny bil) men endte opp med å gå meg fast i en  jungel av produkter og påstander..... Ikke minst ser jeg at prisene her varierer mye og enkelte produkter som både høres bra ut og ligger høyt i pris, disses av ekspertene i diverse fora for laber holdbarhet. Jeg hadde etter en stund sett meg ut en kombinasjon:

• CG White Light (bilen min er Moon White Metallic)
  • CG Jetseal (2 omganger - 30min herding mellom hvert lag)
  • CG White Wax
  • CG Activate Instant Wet Shine (som lag over voksen)

......men etter å ha lest mer hva som skrives her inne, og særlig det at CG sine voksprodukter holder frem til første vindkast, tror jeg denne komboen bare vil bli sett på som unødvendig tidskrevende og fordyrende.... og at 90% av disse produktene vil ende opp i kluten og ikke bidra til annet enn å loppe penger ut av lommeboka uten å gi særlig mye igjen.....

Jeg må vel sies å være den typen som ikke DIGGER å vokse bilen. Er en familiefar med mange jern i ilden, og mange hobbyer, så jeg er i første rekke på jakt etter løsninger med god holdbarhet, slik at jeg primært kan vokse og stelle bilen grundig før vinteren og på våren (eller generelt gjøre det skikkelig noen ganger i året, og bare vedlikeholde med vask og avfetting mellom der). Produkter som holder noen uker eller noen få måneder og så må legges på nytt er ikke helt min greie..... Det er helt greit å vokse og stelle med bilen, men det er ikke det morsomste jeg vet om.

Så hva skal man velge? Sealer eller Voks? Og i så fall, hvilke produkter holder det man lover? Har hørt mye bra om Swisswax Shield (den er riktignok DYR men også meget drøy så det er levelig) men vil gjerne høre hva dere ekspertene mener. Bilen er en Skoda Octavia Stv, og det er på ingen måte noen utstillingsbil. Det er en familiebil i daglig bruk, så produkter med god motstand mot salt, og vanlig norsk drittføre, er selvsagt å foretrekke fremfor "showroom produkter"......

Edited by an10bill

Magnera

Hei og grattis med ny bil!

En vanlig voks vil normalt ikke vare så lenge, så det kan passe deg med en forsegling (voks med litt PTFE) som varer lengre. Slik som Shield eller Fusso (rimelig alternativ). 

Du kan også vurdere en coating, f.eks EXOv3 som bilnerden har på tilbud denne uken til 590,-. 

Jonas88

Gratulerer med ny bil!

Ville gått for Fusso eller Collinite 845, da disse gir god beskyttelse og koster en brøkdel av f.eks Swissvax osv.

Roargutten

Du kan også sjekke Polishangel sin Master Sealant. Denne bruker jeg ofte på kunder sine biler. Veldig lett å jobbe med, og holder lenge. Pris er heller ikke avskrekkende da den er veldig drøy i bruk. 

Gir deg også en veldig fin dybde og glans. 

Polish
1 time siden, Jonas88 skrev:

Ville gått for Fusso eller Collinite 845, da disse gir god beskyttelse og koster en brøkdel av f.eks Swissvax osv.

Hvorfor 845? 476 og 915 gir lengre beskyttelse.

Jonas88
11 minutter siden, Polish skrev:

Hvorfor 845? 476 og 915 gir lengre beskyttelse.

Jeg har ikke prøvd 476 eller 915, og uttaler og anbefaler ikke ting jeg ikke har brukt eller prøvd selv.

Jeg er ihvertfall fornøyd med både fusso og 845:thumbup:

• DCN Point 1

Rub

Hva med Muc-Off Uber Wax og Autoglym Extra Gloss Protection ?

Funky

Av de nevnte alternativene er det vel bare en coating som har noen som helst form for motstand mot mindre vaskeriper i tillegg til god vannskrekk etc, jeg hadde nok vurdert det. Var i relativt lik situasjon som deg (før det tok av litt) og har brukt både Fusso og Polishangel Master Sealant, begge fungerer veldig bra og er enkle å bruke. Har ikke ligget lenge nok til at jeg kan si noe om varigheten. 

Men til den nyeste bilen i huset har jeg kjøpt inn Carpro Cquartz UK coating og venter på en passende anledning for å legge den. Andre alternativer jeg vurderte var IGL, Gtechinq, Gyeon, etc. Med hovedfokus på at den måtte være enkel å legge, dvs at coatingen bruker litt tid på å herde, og at den ikke kostet en formue.  

Når coatingen er lagt har vel de fleste godt av å bli frisket opp en gang i blant med en sprayvoks på toppen. Til Cquartz er det Reload som medfølger. 

Ikke all verdens erfaring her foreløpig altså, men har som sagt nettopp vært gjennom samme runden. :)

Polish
32 minutter siden, Jonas88 skrev:

Se der ja! Da er vel de bedre da:thumbup: 845 er ihvertfall ekstremt god å legge og buffe da den er flytende.

Jeg har alle de tre. Synes ikke det noen nevneverdig forskjell på å tørke av så lenge man legger tynt på og bruker microfiber. 

Edited by Polish

Martin.

Collinite 845!!

Dette er en slags hybrid voks. Altså en blanding av en voks og en sealer.

Veldig lett å legge, veldig lett å buffe, gir god glans, vannet rennet veldig lett av, holder ca 6mnd og er veldig billig!

Jeg har puttet et spray hode ned i flasken slik at det er mye lettere å påføre.

Du bør legge den i en bolle med varm vann fra springen før du begynner. Da blir den flytende. Husk å rist den.

Jeg liker å bruke mikrofiber puter til å legge voks da det glir bedre enn skum.

Husk å prøv å ikke få voks på ulakkert plast og gummi.

Husk å ta en wipedown av bilen å vask den skikkelig før du legger voks for at den skal feste seg bedre.

Fusso er OK den også, men er vansklig å buffe selvom jeg buffer etter ett panel og det er lettere å påføre 845 med sprayhode!

845 gir også noe mer gland og dybde men fusso har litt bedre vannskrekk og levetid

Edited by Martin.

MicroMidas
7 timer siden, an10bill skrev:

interessen for et skikkelig bilhold har da naturlig nok begrenset seg til en runde i selvvasken på Statoil, da med børstelansen og høytrykkspuling etterpå.

Oi oi oi!

Takk for at du ga meg årets lengste latterkule til nå, den kom virkelig godt med! :lol:

Og det er overhodet ikke vondt ment, men det blei så usannsynlig artig med den feilplasserte u`en der! :D

Fusso, Autoglym HD wax, Polishangel Master Sealant har jeg god erfaring med på egne biler. 

Men stikker ikke under en stol at jeg også gir bilene en dusj i ny og ned med Carpro Hydro2 om vinteren. :)

Og gratulerer med ny bil! :thumbup:

• DCN Point 3

an10bill

Takk for svar alle sammen, og ja, det er utrolig kjekt med ny bil..... det eneste skåret i gleden er angsten som følger med, angst for vaskeriper, unger med handlevogner, steinsprut osv.... Men sånn er det vel frem til første steien smeller i panseret eller ruta.... Det er som sagt en bruksbil dette, så den vil nok over tid få sine sår og skrammer.... og nybil-angsten avtar nok etterhvert :-P

12 timer siden, MicroMidas skrev:

Oi oi oi!

Takk for at du ga meg årets lengste latterkule til nå, den kom virkelig godt med! :lol:

Og det er overhodet ikke vondt ment, men det blei så usannsynlig artig med den feilplasserte u`en der! :D

Hehe - liten skriveleif der ja Micromidas..... jaja, ikke så ille som den gangen jeg hold en presentasjon for noen hundre og snakket om utfordringer med "fjerndrifting" innenfor IT og hadde klart å skrive "fjerndriting" i presentasjonen.... Forsamlingen ble litt satt ut der kan man si og det tok litt tid å få fokus igjen ;-)

Som fryktet, men også ventet, fikk jeg ikke noe klart svar på det store spørsmålet "to wax or not to wax" og tilbakemeldingene viser som ventet at dette koker ned til personlig preferanse. Noen liker voks og andre liker sealing/coating.

Til dere som foreslår voks, er det flere som nevner produktene til Collinite, og dette var faktisk produkter som hadde gått meg hus forbi.... Jeg har sett dem mens jeg har scrollet gjennom produktvalget på ulike detaling-butikker, men har av en eller annen grunn likevel ikke lagt merke til dem.... Mulig de rett og slett så litt anonyme ut i emballasjen og jeg kan også ha gått i den klassiske "dyrt er best" fella og rett og slett oversett dem fordi de rett og slett var "for billige til å kunne være bra". Etter å ha lest litt reviews og sjekket URL'en Polish la ved, så er det klart at Collinite 915 kan være et godt valg.

Har forøvrig lest litt sånn generelt om voks vs sealing siste døgnet, og det virker ut til at konsensus er at voks er mindre holdbart, og må påføres oftere. I tillegg er sealing noe mer ripebestandig. Så hvis jeg legger det til grunn, tar hensyn til nybil-angsten og samtidig tar innover meg at jeg neppe går med en uforløst detailer-spire i kroppen, og derfor sånn sett mest vil vedlikeholde bilen på en god og riktig måte, dog fortrinnsvis helst kun "høst/vinter klargjøring" og "vår/sommer klargjøring" i hovedsak (sett bort fra vedlikeholdsvask selvsagt) - altså maksimalt to ganger i året, så virker sealing/coating ut til å være mer i min gate sånn produktmessig. Ser at flere av dere som foreslår sealing nevner Polish Angel sin Master Sealant, og må igjen innrømme at også disse produktene hadde jeg scrollet forbi.....  så nå har jeg jo da fått tatt en kikk på disse også, og lest litt reviews osv, og vektskåla tipper nok litt mer i retning Master Sealant enn voks som LSP akkurat nå.....

Men en liten ting jeg la merke til under gjennomgangen av Polish Angel sin produktprotefølje, er at de har et produkt som heter SnowWhite, som er en carnubavoks (carnubaflockencreme)..... Denne skal være tilpasset lyse/hvite biler, og sånn sett perfekt for meg, og på scandicshine sin produktinfo for denne står det at "Tips! For den ultimate beskyttelse og "wet-look", påfør PolishAngel® Master Sealant først." - altså at denne skal påføres oppå Master Sealant igjen. Jeg finner imidlertid ingen andre som selger denne som gir dette tipset, og ihht til noen forumtråder jeg fant her inne, så er det flere som sår tvil om dette med å legge voks oppå sealing har noen som helst annen effekt enn placebo.....  Min plan er å vokse/seale 1-2 ganger i året, og når jeg først setter av tid til å gjøre dette, så plager det ikke meg å bruke 2-timer ekstra på å legge voks oppå sealingen, om det er riktig måte å gjøre det på - men det må ha en effekt og f.eks øke holdbarheten, eller gi forbedret vannskrekk, beskyttelse mot sur nedbør, salt og skitt for at det skal være verdt det..... Hvis 95% av voksen bare ender opp med å buffes av og du i praksis ikke merker noe bedre holdbarhet enn sealing alene, så er det jo en slik voks i praksis 800 kr i lomma på butikken, for ikke å snakke om bortkastet tidsbruk.....  Noen som har synspunkter her?

Roargutten

Jeg personlig ville gått for kun Master Sealant, denne i seg selv gir også veldig bra wetlook. 

Men som du sier. Nye her går på personlige preferanser.

Kundebiler jeg har inne blir også levert med Master Sealant og alle kundene virker å være veldig fornøyd med utseendet og holdbarhet på denne.

Arild

Jeg var skikkelig skuffet av PA master sealant.

ble testet på den bmw 535 jeg tok for en mnd siden som det ligger s&s på. 

Den fikk 3stegs behandling og full wipedown med carpro eraser før den fikk 2 lag (lagt for hånd) med master sealant som ble buffet av etter 15-20 minutt. Bilen stod etterpå 24 timer i garasje før den ble tatt ut.

2 uker etter fikk jeg snap av eier som viste at beadingen var tilnærmet ikke eksisterende lenger.

trogha

Med voksing 2 ganger i året vil 845 være et greit alternativ, dog høres det ut som det beste alternativet er å sette bort jobben for å få lagt en holdbar coating, så kan du heller vedlikeholde den de neste årene. Coating har langt bedre beskyttelse mot riper, og vil nok kreve mindre jobb/vedlikehold enn voks.

15 timer siden, Polish skrev:

I følge denne: http://www.collinite.com/assets/Uploads/docs/AutoProductSelectorGuide.pdf

....har både 476 og 915 bedre holdbarhet.

Har prøvd alle 3 og synes forskjellene er marginale, den største forskjellen mellom produktene er hvor enkle de er i bruk, og der er 845 den soleklare vinneren.

Av de som har prøvd alle 3 hører du aldri noen anbefale noe annet enn 845.

Holdbarhet er relativt og påvirkes av utrolig mange faktorer, har sett gode livstegn til 845 etter et drøyt år på biler som sjelden/aldri blir vasket, på egen bil holder den greit/ok gjennom en nordnorsk vinter. 

• DCN Point 1

Polish
3 timer siden, trogha skrev:

Med voksing 2 ganger i året vil 845 være et greit alternativ, dog høres det ut som det beste alternativet er å sette bort jobben for å få lagt en holdbar coating, så kan du heller vedlikeholde den de neste årene. Coating har langt bedre beskyttelse mot riper, og vil nok kreve mindre jobb/vedlikehold enn voks.

Har prøvd alle 3 og synes forskjellene er marginale, den største forskjellen mellom produktene er hvor enkle de er i bruk, og der er 845 den soleklare vinneren.

Av de som har prøvd alle 3 hører du aldri noen anbefale noe annet enn 845.

Holdbarhet er relativt og påvirkes av utrolig mange faktorer, har sett gode livstegn til 845 etter et drøyt år på biler som sjelden/aldri blir vasket, på egen bil holder den greit/ok gjennom en nordnorsk vinter. 

Så du mener det er soleklar forskjell altså, også på å buffe av? 915 fikk jeg nylig og har bare prøvd den en gang. La tynt på og da var den veldig lett å fjerne. Dette må jeg teste ut mer :-)

Nå ser jeg også noen hevder man får senebetennelse av Fusso. Dette finner jeg også veldig merkelig. Her hos meg glir den veldig lett av ved tynt lag og fuktig MF til å tørke av med.

trogha
21 minutter siden, Polish skrev:

Så du mener det er soleklar forskjell altså, også på å buffe av? 915 fikk jeg nylig og har bare prøvd den en gang. La tynt på og da var den veldig lett å fjerne. Dette må jeg teste ut mer :-)

Nå ser jeg også noen hevder man får senebetennelse av Fusso. Dette finner jeg også veldig merkelig. Her hos meg glir den veldig lett av ved tynt lag og fuktig MF til å tørke av med.

I hvert fall for 10 år siden:P mulig de har endret litt på "oppskriften" siden da. 476 og 915 var tyngre og buffe, og ikke minst hvis du la for tykt og lot den ligge litt for lenge.

Fusso synes jeg for så vidt er helt grei å buffe. 

Edited by trogha
Leif..

olav framvik

Sv cleaner fluid og hvit fusso. Tar 3-5 biler i uken med fusso og har ingen problemer med at den er hard og buffe. Ta feks 2 dører og så buffer du. ikke legg på hele bilen før du buffer da blir det slitsomt. Forsiktig med corrosol på bremsecaliper i en ny bil (den sliter veldig på overflatebehandlingen) Det er jo gøy nå ha blanke calipere så lenge som mulig. Den behandlingen er rimelig holdbar og enkel. Om fusso svetter litt så ser du det nesten ikke på hvit bil og vasker det fort bort uansett. Men aldri (ALDRI) vask bilen med turtle supervask etter at du har vokset den. Den er altfor sterk og egner seg ikke til vedlikeholdsvask. (Nevner det fordi at mange som ikke har dilla på bilpleie kjøper den fordi møkka går så lett av).

• Like 1
  • DCN Point 1