Jump to content
Sign in to follow this  
Willy Wonka

Erfaringer med sakseløfter/løftebukk i garasjen

Recommended Posts

Willy Wonka

Da skal jeg straks gå i gang med garasjebygging. Jeg har i dag en gammel garasje som ikke er brukbar og må rives. Spørsmålet er om jeg skal ta meg kostnaden med innfelt løftebukk. Det kommer til å bli en stor merkostnad for meg da det er snakk om å kunne bruke gammel såle eller pigge opp og bygge ny for innfelt løfter. 

Så spørsmålet er til dere som har innfelt løftebukk. Brukes den mye? Er det verdt å bruke ca 100k på det? Klarer man seg fint uten? 

Det er litt typisk meg å bruke mye tid og penger på noe slikt for så å finne ut at jeg hadde klart meg fint uten. 

Takk for alle som tar seg tid til å svare og kommer med synspunkter. 

polishduden

100k på innfelt løfter?

magne

Nå koster vel selve løftebukken (sakseløfter) ca 20000kr.

Om det er verdt å støpe ny såle for å felle den ned kan vel nesten bare du avgjøre.

For min egen del endte jeg opp med å kun sette sakseløfteren på allerede ferdig lagt gulv i eksisterende garasje, og tok meg ikke bryet med å felle den ned grunnet merkostnad og arbeid.

Eneste bakdelen med nedfelling er at man må bestemme seg for om man vil ha rampedelen av sakseløfteren montert av eller på mtp lengden på hullet den plasseres i. Det gir litt begrensinger på lengden på bilene man løfter, når man ikke kan ha begge deler (rampene kan låses og brukes som del av løfte plate for lange biler, og de kan senkes så man kan løfte korte biler)

For min del er det ikke et stort problem å måtte kjøre over bukken for å komme meg ut og inn av den ene garasjeplassen. Men det er med en bil som kun brukes sommertid.

Hvis du skal ha bukken i midten av en garasje, eller skal ut og inn over bukken hele året med bil som drypper saltslaps vinterstid ville jeg vurdert en løsning som ikke utsatte bukken for like mye påkjennninger fra slike ting.

Har du skamsenket bil er det også vanskelig med noe som bygge 10-11 cm opp i kjørebane.

Willy Wonka
5 timer siden, polishduden skrev:

100k på innfelt løfter?

Nei, ikke for løfteren. Totalt i merkostnad. 

5 timer siden, magne skrev:

Nå koster vel selve løftebukken (sakseløfter) ca 20000kr.

Om det er verdt å støpe ny såle for å felle den ned kan vel nesten bare du avgjøre.

For min egen del endte jeg opp med å kun sette sakseløfteren på allerede ferdig lagt gulv i eksisterende garasje, og tok meg ikke bryet med å felle den ned grunnet merkostnad og arbeid.

Eneste bakdelen med nedfelling er at man må bestemme seg for om man vil ha rampedelen av sakseløfteren montert av eller på mtp lengden på hullet den plasseres i. Det gir litt begrensinger på lengden på bilene man løfter, når man ikke kan ha begge deler (rampene kan låses og brukes som del av løfte plate for lange biler, og de kan senkes så man kan løfte korte biler)

For min del er det ikke et stort problem å måtte kjøre over bukken for å komme meg ut og inn av den ene garasjeplassen. Men det er med en bil som kun brukes sommertid.

Hvis du skal ha bukken i midten av en garasje, eller skal ut og inn over bukken hele året med bil som drypper saltslaps vinterstid ville jeg vurdert en løsning som ikke utsatte bukken for like mye påkjennninger fra slike ting.

Har du skamsenket bil er det også vanskelig med noe som bygge 10-11 cm opp i kjørebane.

Takk for svar. Det var noen problemstillinger jeg ikke hadde tenkt på i det hele tatt. 

polishduden

100k høres ut som ran for litt støp, drensrør og litt forskaling

• DCN Point 1

The Punisher

Oslo priser, 30% påslag for all byggaktivitet 😝

Men du kommer langt med 20k så lenge du har god plass. Kjøpte en Nordiclift MR30 og flytter den bort når ikke i bruk.

Willy Wonka
29.7.2017 - 16.20, polishduden skrev:

100k høres ut som ran for litt støp, drensrør og litt forskaling

30.7.2017 - 14.01, The Punisher skrev:

Oslo priser, 30% påslag for all byggaktivitet 😝

Men du kommer langt med 20k så lenge du har god plass. Kjøpte en Nordiclift MR30 og flytter den bort når ikke i bruk.

Nei, det er ikke snakk om at det koster 100k. Det er snakk om å kunne bruke eksisterende såle eller fjerne gammel og sette opp ny. Da blir det ca 100k i merkostnader.

magne
Nei, det er ikke snakk om at det koster 100k. Det er snakk om å kunne bruke eksisterende såle eller fjerne gammel og sette opp ny. Da blir det ca 100k i merkostnader.

Kan vel skjære hull i gammel såle og støpe på nytt kun der bukken skal stå? Da koster det langt mindre. 5k hvis du gjør det selv og 10-20k hvis noen gjør jobben for deg.
  • DCN Point 2

RS-Stian

Har en MR30 sakseløfter fra Nordic Lift som ikke er nedfelt. Husker jeg angret litt på at jeg ikke felte den ned i gulvet siden løfteren ble kjøpt inn like etter at garasjen var ferdig men har i ettertid ikke tenkt så mye over det. Har lagt 2tom8 plank foran og bak løfteren da jeg har et par biler som er såpass senket at de ikke kan kjøre rett over så det er vel det eneste som irriterer meg litt. På en annen side er det enkelt å flytte på løfteren og jeg kan også dra den ut på gårdsplassen og løfte opp bilene for å spyle de under. Jeg ville ikke kostet på for å få den nedfelt.

jonroar

Jeg ville gjort som forslagene over (som også andre her på forumet har brukt) - kuttet 2 x 2 meter firkant (avhengig av bukk selvsagt) i eksisterende dekke og gravd ned bukken der. Selv har jeg gått for https://www.efmotor.no/produkt/techlift-s7-hoytloftende-sakselofter-for-nedfelling/ men planlagt med den fra første stund så merkostnaden min ble på ca 8000,-