Jump to content
Sign in to follow this  
magne

Test: chemical guys torq 22D vs rupes 21 mkI.

Recommended Posts

magne

En liten minitest av to maskiner, som gjør samme jobben.

Hadde besøk av en annen detailer som hadde med seg litt utstyr, så da fikk jeg sjansen til å sammenlikne disse to maskinene.

Jeg har da CG torq 22D maskinen, og begynner å bli godt kjent med den. Fikk prøvd rupes 21 mkI med washer mod, på samme pute, pollish, lakk og sted på bilen.

2017-07-26 11.59.44.jpg

2017-07-26 11.53.39.jpg

Det ble kun gjort avgjørelser utfra "synsingen" til meg og eier av rupes.

Begge maskiner gjør en god jobb generelt. De er omtrent identiske i vibrasjonsnivå. Torq har et gummiert håndtak, mens rupes har et håndtak uten gummi. Gummien demper kanskje litt mer, men det kjennes egentlig helt identisk ut.

Når det kommer til støy har begge maskiner et lavt støynivå. Torq har en litt mer høyfrekvent lyd, så den oppleves litt mer slitsom i lyden enn rupes. Volumet er nok omtrent det samme, men frekvensen litt mer plagsom.

Torq føles en anelse mer stabil å jobbe med enn rupes, da en aldri får følelsen av at torqen har lyst til å kjøre av gårde noe sted, selv om man kun holder den med en hånd, uansett hastighet.

Begge har mulighet for å velge mellom 6" og 5" bakplate.

Når det kommer til krefter kjennes torq litt mer kraftig ut mtp å holde igang rotasjon, enn rupesen, men dette er jo MkI utgaven av rupes, og MkII skal være noe kraftigere slik jeg har fortsått det.

Torq har en utsalgspris på 4999kr, men er ofte på tilbud til ca 4000kr.

Rupes har en utsalgspris på ca 7000kr for solo versjonen av mkII, men mulig å finne den til rundt 5500kr på en god dag.

Rupes har tradisjonell styring av hastighet med pistolhåndgrep og bryter i bakkant av maskinen ved tommelgrepet.

Torq har en litt spesiell styring, da man kun skrur den av og på ved tilkobling. Man bruker så kun hastighetsjustering til å starte og stoppe den, samt selvfølgelig til å regulere hastighet.

Hastighetsjusteringen på torq gjøres med trykkknapper på tommelgrepet i bakkant av pistol, som vist på bilde. Litt uvant, men fungerer veldig bra. Torq har også softstart, noe mkI av rupes mangler. (usikker på om mkII har fått dette)

2017-07-26 11.53.45.jpg

Alt i alt er konklusjonen som følger:

Rupes er de fleste godt kjent med. Dyre maskiner som har god kvalitet og brukerfølelse, med høy grad av komfort under bruk.

CG torq er en liten nyhet. Den er ikke i billigsegmentet, men heller ikke like dyr som rupes. Den legger seg omtrent på linje med rupes når det kommer til komfort og bruk. Lite vibrasjoner og stabil under kjøring. Den koster også en del mindre enn rupes, og gjør en like god jobb i mine øyne. Kvaliteten er det umulig å uttale seg om før en har brukt maskinen i noen år, men den føles veldig solid ut. Dermed blir torq et lite kupp mtp prisen. Og absolutt en verdig konkurent til rupes, da den overgår rupes på noen områder, men også må se seg slått på andre områder.

Jeg har ingen problem med å anbefale torq maskinen  til noen, og min andre detailer gjest lot seg også imponere av maskinen.

Han får evt uttale seg på egenhånd i denne tråden.

Om du skal velges rupes 21 eller Cg torq22 kommer helt ann på hva du mener betyr mest for deg når du jobber. Begge er ganske like i ytelser, men torq scorer best på pris, krefter og stabilitet. Rupes scorer best på støy og annerkjent byggekvalitet. Begge maskiner vil være et godt valg.

2017-07-26 11.59.55.jpg

• Like 1
  • DCN Point 9

Tommy

Fin test, men finner 2 betydelige feil her med en gang. Washermod og ikke Rupes puter. Begge disse er med på å gi Rupes maskinen mere støy og vibrasjoner, ettersom Rupes ar bygget opp som et system med pads og maskiner som skal passe sammen mtp vekt/balanse.

• DCN Point 5

magne
50 minutter siden, Tommy skrev:

Fin test, men finner 2 betydelige feil her med en gang. Washermod og ikke Rupes puter. Begge disse er med på å gi Rupes maskinen mere støy og vibrasjoner, ettersom Rupes ar bygget opp som et system med pads og maskiner som skal passe sammen mtp vekt/balanse.

Jeg ser poenget ditt, men samtidlig føler jeg at det vil være et urimelig krav at det skal benyttes rupes sitt pute system, da de aller færreste holder seg til å kun bruke rupes puter, selv om de har rupes maskin.

Når det er nevnt var det som sagt minimalt med vibrasjoner i maskinene ved bruk av gode puter.

Begge maskiner ble også prøvd med puter som skapte mye vibrasjoner, og da vibrerte begge maskiner like mye. Men det var da puten sin feil. Med god pute var det veldig lite vibrasjoner i begge maskiner.

Det er mulig rupesen vil vibrere enda mindre hvis man fjerner skiven i washer mod, men washer mod er også noe mange vil benytte seg av, siden den gir rupes litt mer krefter til fri rotasjon.

Uansett var vibreringen så minimal på begge maskiner at dette ikke er noe tema :)

Og siden du er promotør for rupes tar jeg for gitt at du ønsker å fremme dette merket mest og best mulig. Men i dette tilfellet har nok CG laget en maskin som kan konkurere på en god del punkter, til en billigere pris.

• DCN Point 2

Madas

Verdt og nevne at MK2 har gummihåndtak foran og slike støtter oppå maskinen så man kan legge den på ryggen. 

Har MK2 selv og fikk prøve en slik Torq av en kompis nylig. Likte designet og ergonomien godt! Spesielt håndtakene. Føltes nesten ut som de designet dem hakket bedre enn Rupes har gjort. Litt morsom styring også. 

Ellers følte jeg at den kanskje vibrerte litt mer enn Rupes, men det kan være for at min er Stock og ikke moddet.

mammut89
7 timer siden, Tommy skrev:

Jeg synes det hadde vært mer betydelig feil å kjøre uten washermod og utelukkende rupes puter da de fleste ikke bruker maskinen på den måten 

magne
Verdt og nevne at MK2 har gummihåndtak foran og slike støtter oppå maskinen så man kan legge den på ryggen. 
Har MK2 selv og fikk prøve en slik Torq av en kompis nylig. Likte designet og ergonomien godt! Spesielt håndtakene. Føltes nesten ut som de designet dem hakket bedre enn Rupes har gjort. Litt morsom styring også. 

Ellers følte jeg at den kanskje vibrerte litt mer enn Rupes, men det kan være for at min er Stock og ikke moddet.

Greit å få med Alt fint med innspill fra noen andre som har prøvd begge maskiner og kan uttale seg også. Jeg har som nevnt ikke testet mkII versjon til rupes og anntar bare at den er noe bedre enn mkI. Følte selv at med gode puter på begge testmaskiner var vibrasjoner ubetydelig.
  • DCN Point 1

Tommy
2 timer siden, mammut89 skrev:

Jeg synes det hadde vært mer betydelig feil å kjøre uten washermod og utelukkende rupes puter da de fleste ikke bruker maskinen på den måten 

Det er mulig mangen gjør det, men som nevt før, så har Rupes laget dette som et system, å lagt mye forskning og tid på utvikling av disse maskinene, for å gjøre de mest mulig effektive og vibrasjonssvake. Å det er nettopp dette med at systemet med maskiner og puter, som er laget for hverandre, som gjør at disse maskinene kan godkjennes av arbeidstilsynet som heldags elektroverktøy å går fint under kravet på vibrasjonsskalaen. Starter du opp en rupesmaskin (f.eks LHR15) uten pute, så vil du kjenne at denne vibererer litt. Setter du da på en tilhørendes Rupes pute, så forsvinner vibrasjonene, å denne 130/150 puten veier 22gram, å det sier litt om hvor finballansert dette systemet er. Så derfor mener jeg at maskinene bør testes på grunnlag av hvordan de er laget for å brukes.

Det kan sammenlignes med to biler i samme segment skal kappkjøre på en svingete vei, å så får den ene satt på et bedre understell, for det er det folk pleier å gjøre, å da blir det helt feil.

Nå har ikke jeg testet denne andre maskinen, å det er helt sikkert en god maskin, og til en litt billigere penge en Rupes, men ikke mye, da Veil pris på LHR21ES er 5162.-

1 time siden, magne skrev:

Greit å få med emoji106.png Alt fint med innspill fra noen andre som har prøvd begge maskiner og kan uttale seg også. Jeg har som nevnt ikke testet mkII versjon til rupes og anntar bare at den er noe bedre enn mkI. Følte selv at med gode puter på begge testmaskiner var vibrasjoner ubetydelig.

MK2 er ca 30% bedre ;)

• DCN Point 3

NeDD

Kjørte dere kun flatt på panseret? Man må ikke glemme effekten i en slik test.
Lyd og vibrasjoner er èn ting, men maskinen må jo levere godt resultat på de panelene den er ment for også.

Om dere hadde kjørt buet panel ville dere kanskje merket forskjell på hvordan maskinene oppfører seg når de møter motstand også. Gjorde dere det?

magne
2 timer siden, NeDD skrev:

Kjørte dere kun flatt på panseret? Man må ikke glemme effekten i en slik test.
Lyd og vibrasjoner er èn ting, men maskinen må jo levere godt resultat på de panelene den er ment for også.

Om dere hadde kjørt buet panel ville dere kanskje merket forskjell på hvordan maskinene oppfører seg når de møter motstand også. Gjorde dere det?

Vi prøvde maskinene på både panser og på forskjermer. Var mest for å sammenlikne for morro skyld.

Som jeg skrev i resultatet føltes torq litt kraftigere når det gjaldt å opprettholde rotasjon, men med washer mod på rupes var det ikke store forskjellen.

NeDD
18 minutter siden, magne skrev:
Vi prøvde maskinene på både panser og på forskjermer. Var mest for å sammenlikne for morro skyld.
Som jeg skrev i resultatet føltes torq litt kraftigere når det gjaldt å opprettholde rotasjon, men med washer mod på rupes var det ikke store forskjellen.

Jeg leste det men tankene låste seg til panseret så jeg tenkte dere bare kjørte mot kantene der
Gøyal test for all del altså. :)
Mk2 med Kamikaze bakplate er rå på tilting og frispinn mtp rotasjonen. Bakre hjulbuer og ned mot buete bakdørene ble en ny verden

Edited by NeDD