Gå til innhold

Våtsliping: En skummel affere?


Ludvig86

Recommended Posts

Jeg prøvde å søke etter emner om dette, men klarte ikke å finne noe. Link gjerne til tråder/videoer anngående tema

 

Hei! 

Jeg er litt nyskjerrig på dette med våtsliping. Fra A til Å egentlig. Hva er våtsliping kontra polering? Har forstått 

det slik at man går mye grovere til verks? Må man legge ny klarlakk/lakk etter dette? Når behøver man egentlig våtsliping? 

Takker for alle innspill. 

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse info om det spredt utover forumet. Foreslår du gjør et nytt søk, eventuelt søker på DCN via google..

 

En her; 

 

Dog uten bilder dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du i min logg ligger min jomfrutur med våtsliping. Veldig grei måte å fjerne defekter på. Angivelig fjerner man ofte mindre lakk med en slik tilnærming enn å bruke x antall runder grovkorrigering. Noen forhåndsregler er der selvsagt; bruk godt med smøring, sjekk ofte om du er i mål, ikke la sliperondell jobbe uten press. Jeg har aldri brukt maskin, men har etter posten i loggen min dratt frem rondell og slipt flere striper og hakk/steinsprang som jeg har fylt. Kanskje bedre kontroll med rondell og sliping for hånd?

Uansett-ikke farlig

  • DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha en slags sunn respekt for temaet, så anbefaler ikke å starte med våtsliping før du er trygg på grov korrigering med poleringsmaskin.

Har du en gammel bil det ikke er så nøye med eller får hentet deg et panser på et huggeri, kan du prøve deg frem for å se hva som kreves for å fjerne slipespor i.fht grovheten på slipingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FinnIsaksen

Mange gode guider og mye god info om en søker litt rundt, men kan fortelle hva jeg mener om temaet (selv om jeg er relativt fersk selv og er langt fra noen ekspert).

 

Å være komfortabel med våtsliping er et utrolig godt verktøy å ha på lur.

Det å kunne fjerne små defekter (fylle i steinsprang og slipe ned toppene, slipe ner veggene i små hakk og riper, etc.) er ganske viktig å kunne.

Om en skal korrigere mye på hard lakk kan våtsliping være meget tidsbesparende i forhold til å holde på lenge med grove poleringskombinasjoner, men det er ikke noe jeg gjør med mindre det er nødvendig.

Personlig er jeg ikke så glad i roterende maskin, og det er grenser for hvor mye en klarer å korrigere på hard lakk med DA.

Takler de fleste utfordringer med DA og våtslip, jeg kommer dog til å kjøpe den nye Rupes Mille DA maskinen med tvungen rotasjon.

Ved våtsliping med skuminnlegg vil en i teorien ikke fjerne mye struktur i forhold til flat disk, men min erfaring er at den vil gjøre evt. appelsinhud litt mindre fremtreden.

 

Det er ikke vanskelig å lære seg, men anbefaler selvfølgelig å prøve på et panser fra høggern eller en bil som ikke er verdt så mye.

Prøv deg frem med ulike grovheter, ha respekt for 1500 og 2000 grit og slip ikke lenge med dette. Tommelfingerregelen er å slipe minimum dobbelt så lenge med 3000 grit etter 2000 grit, så ha det i tankene. Om en skal våtslipe en bil er det viktig å teste ut hvordan de forskjellige grovhetene tar på akkuratt den lakken du arbeider med, og hold kontrollen på lakkdybden.

 

Ikke våtslip nede i groper,  kjør heller litt ekstra med poleringsmaskinen på disse områdene etterpå, da det er ofte vanskelig å få polert bort slipemerkene her. 

Forsiktig langs kanter og på panelforhøyninger, da det er lett for å slipe for hardt her og lakken kan være ekstra tynn.

 

For et jevnt og bra resultat: stor disk (125mm) og lite utkast (3/6mm) er bedre enn liten disk (75mm) og stort utkast (12mm).

 

Her har jeg vist litt fremgangsmåte på våtsliping:

 

  • DCN Poeng 3

S&S:  Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS

 

Garasjen - Isaksen`s RS6

 

Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Bestilte noen slipepapir nå. P2000. Kjøpte 4stk. Men hvor mange trenger man egentlig? Kan de brukes om igjen? Bruler man noe produkt pånde eller er det kun vann som gjelder?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster etter hver bruk, selv hvis jeg kun sliper en bitte liten flekk. Bruker no rinse blandet med vann (onr) som lube. Bruk rikelig med væske underveis

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...