Martin. 152 Skrevet 24 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2017 (endret) Opel Manta A Prosjekt tråd Da har jeg bestemt meg for å lage en tråd som følger redningsaksjonen av en restaurering av min 1972 Opel Manta A 1900 SR. Jeg kjøpte da denne bilen etter jeg hadde hatt konfirmasjon i håpet av å ha en ferdig veteranbil til jeg fikk lappen, da tid og penger ikke strakk til så ble den stående. Altså den ble kjøpt på sommeren en gang i 2013. Det har vært mye som har vært gjort med den av rust sveising og det er fortsatt en del igjen. Det som er vanskelig er at en ikke får tak i deler, da det ikke er så veldig mange av disse bilene igjen. Så mye av rustskade deler må man lage selv. Litt info om bilen: - Opel Manta A 1900 SR - 1972 - 4 trins manuell - 1,9 S 90hk - Dobbel weber forgasser - 2" Simons Sportseksos 032-K - Svart skinn interiør - Turteller - Oljetryksmåler - Nardi Torino ND Classic - 5051.36.6300 - Avregistrert siden 2002 Plan: - Nytt ledningsnett med Leash Pro Street Module - Frontspoiler fra rpm glassfiber i sverige - Sportsdempere - 80/70 Senk (TUV godkjent) evt luftsenk. - BBS RS001 felger - Ny 3 rad, 3 veis aluminiums radiator - 2 dobble 45mm weber - Trimkam - Dobble ventilløftere - Grenrør - Bytte pakninger på motor og girkasse - Alt av nye hjullagre, bremser, bærekuler og slitedeler generelt. - Bytte alt av foringer til polyurethan - Nye bremserør - Flytte batteri til bagasjerom og lage nedfelt batterikasse - Rustsveise og bytte alt av rustne deler - Slipe ned alt av understell og hjulbuen å understellsbehandle på nytt under og i alt av hullrom. - Lakkere opp alt av understellsdeler og motordeler. - Hellakkering av bilen Her er noen bilder av hvordan den ser ut akkurat nå: Endret 4 November, 2020 av Martin. 3 8 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 25 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2017 Spennendes, godt noen tar vare på slike klassikere 2 Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnera 1 291 Skrevet 25 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2017 Oh, ser ut som ett heftig prosjekt! 1 Siter Certified Rupes Bigfoot System Specialist Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen S&S: Honda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd BMW 320i GT Volvo XC70 BMW 320d BMW 530i BMW Z4 Audi A5 Cab BMW 116i Volvo XC90 Volvo XC60 BMW 120d VW EOS Toyota MR2 BMW 740xd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
manta73 1 Skrevet 26 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 26 Juli, 2017 (endret) Vert spenande å følge. Eg har sjølv ein 73mod Manta a som skal gjennom same operasjon. Den har vært i mitt eie sidan 87'. Endret 26 Juli, 2017 av manta73 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 28 Juli, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Juli, 2017 Glemte å dekke for endestussen når vi har sveiset. Så va litt irritert da jeg har hørt veldig mye om hvor tynt krom er!! MEN jeg prøvde jeg. Dro først veldig forsikrig over med vinkel sliper, så 320 papir på DA, så 1200 på DA. Hadde ikke 2000 så prøvede så å polere opp med biltema bomullsrondell og autosol.. til min overaskelse så klare jeg å redde den! Veldig fornøyd Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 28 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 28 Juli, 2017 Hvis du har vært over med vinkelsliper OG 320 papir så er jeg temmelig sikker på at all chrome er borte (minst to ganger), og det du ser er polert stål. Men det ser veldig bra ut uansett! En runde autosol i ny og ne, eventuelt noe metallpolish uten slipemidler, så holder den seg fin også Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 28 Juli, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Juli, 2017 (endret) Jajaja. Men når jeg sammenligner det med baksiden der jeg ikke har tatt over med vinkelsliper så ser det helt likt ut. Så tror det gikk greit jeg! Uansett så klarte jeg å redde den slik at det blei mer enn brukbart! Tar 2sek å polere opp isåfall hvis det er slipt igjennom da. Eller bare jukse litt og legge et lag med klarlakk?? Endret 7 Oktober, 2017 av Martin. 1 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Madas 155 Skrevet 28 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 28 Juli, 2017 Det skal ikke mer enn litt sandpapir til å fjerne krom, så du har helt klart tatt det ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 14 August, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 August, 2017 (endret) Kjøpt meg motorstativ i dag! Plan blir å ta ut hele motor, girkasse og forstilling! Det er kun 6 bolter, mellomaksel og en par ledninger så kan jeg sleppe alt ned! Jeg MÅ bare legge til en par bilder av en strøken manta jeg så på Halden i helga! Fy faaader så fin! Grei motivasjon også. Dumt jeg ikke fikk tak i eier før han dro hjem. Endret 28 August, 2018 av Martin. 3 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
605 141 Skrevet 22 August, 2017 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2017 Litt mer motivasjon (som om du skulle trenge det ) Morsom tråd å følge med på, her er min, som jeg angrer litt på at jeg solgte i 2004: 2 Siter Ford: Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999 Opel: Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73, 1 x Astra Bertone '2000Annet moro Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510 Nå: Skibsplast 655 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 7 Oktober, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Oktober, 2017 (endret) Da får jeg ta en liten update siden det begynner å bli en stund siden nå! Har skjert ut høyre hjulbue og bak begge bakhjul samt bakplata. Fant rust bak samtlige steder. Altså stivinga i chassiet bak platene. Disse delene blir ikke synlige og man får ikke kjøpt noe deler. Så da må man bøye og lage til selv! Bakdel. Her har vi skjert av bakplate og fant rust bak nesten hele. Her kan man se hele biten som vi har byttet. Bakplate skal utpå her seinere! Denne biten skal sitte bak karosseriplatene som stivning og var omtrent helt rustet bort. Dette er pga mangel på ordentlig vedlikehold. Denne delen har vi bøyd til og tilpasset. "Litt" jobb på høyre side også! Bit som skal sitte bakom karosseriplatene nesten ferdig tilpasset. Prøvde bilt hamber Deox Gel litt også, den funket greit på medium overflate rust. La på, lot den ligge ca 20t. Alt kom lett av med bremserens og en fille. Tar jeg det av før det tørker så blir det ikke noe ordentlig resultat da det ikke har fått virke lenge nok. Nå om dagen driver jeg å skraper av gammel tectyl og skal få behandle bakom alle plater før jeg sveiser opp. (Her SKAL jeg borre til hull med nippler slik at ALLE kriker og kroker SKAL bli smørt opp igjen i fremtiden! Samt at jeg skal understellsbehandle den. Hittil så har jeg skrapt ferdig alle hjulbuer samt under bagasjerom så det er litt igjen, men det går fort bare en står på! Her er noen bilder av det jeg har skrapt av hittil. Dette er venstre hjulbue bak Fant noe rust her også ja! Dette blir bakerst på venste hulbue bak. Venste hjulbue bak. Slik ser omtrent alle hjulbuene ut fant egt ikke noe spesielt mye rust i indre hjulbuer Høyre hjulbue bak nesten ferdig. Ser noe overflate rust på venstre der. Dette var gjemt bak tectylen. Dette blir under bagasjerom, bakom der tanken satt før. Dette fant jeg div steder rundt om. Dette er derfor jeg ikke skal bruke tectyl mer. Det er lett for å ruste bakom! Plan i nærmeste fremtid er å skrape resten av tectyl, tilpasse rustsveise deler, rustsveise, understellsbehandling. Følg med på tråden for videre updates Endret 28 August, 2018 av Martin. 2 1 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 13 Oktober, 2017 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 Oktober, 2017 In for pics. Dette blir sweet. 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 6 Januar, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Januar, 2018 (endret) Liten oppdatering. Hamra ut lyddempingsplater i interiør, biltema luftmeisel funker utmerket til dette! Høyre side så har jeg tatt av plater med luftmeisel Venstre side så har jeg gått over for hånd igjen for å ta av limrester. Kjøpte ny vinkelsliper på biltema til 600kr og denne virker faktisk ganske bra! Har slipt av all lakk i hjulbuer foran. Brukte vinkelsliper med stålbørste. Viktig å bruke genser med lange armer, maske, hansker, hørselsvern og tette briller da deler av stålbørsten flyr av ved bruk Deretter 2 lag med owatrol Kline på skikkelig slik at det renner ned i alt av sprekker og slikt. Bruker 24t til å tørke mellom hvert strøk. Tar også owatrol bakom alle rustskade deler før vi sveiser på. Plan blir å bruke hammerlakk over da jeg syns denne holder seg bra. Første strøk venstre foran. Første strøk venstre foran. Penselstrøk blir mer eller mindre borte da den trekker seg sammen når den tørker.. Owatrol har ikke tørket riktig enda på bilen så tar av mellomaksel og maler opp den. Var også i veien for tectyl på oversiden. Gjorde en liten lakkdybdemåling bare for morroskyld og fikk altså 1071!! Bilen har vell vært omlakkert 4 ganger så. Skal få oppdatert mer fremover.... Endret 6 Januar, 2018 av Martin. 4 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 7 Januar, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2018 (endret) Fått gjort noe i dag også. Sveist på høyre hjulbue bak Begynt å tilpasse bakplate også denne har blitt malt med 2 lag owatrol og 2 lag hammerlakk Ferdig malt venstre foran Begynner å bli bra! Smørt på siste lag med owatrol høyre foran. Første lag ferdig venstre bak. Potta har ligget i Bilt hamber Deox C i et halvt år nå da jeg glemte den bort Så den har blitt helt rustfri, bare drar av siste rest med maling på den. Gikk tom for maling og sveise tråd så må kjøpe mer i morgen. Endret 7 Januar, 2018 av Martin. 3 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 4 Mars, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2018 (endret) For prøve å oppdatere litt her da.. De siste 2 månedene så har jeg ryddet og pusset opp et verksted og har flyttet bilen dit så har ikke gjort noe særlig mye på bilen. Fikk flyttet bilen ut av garasjen og ned til verkstedet.. Her skal vi ikke vente til sommern nei! Da var bilen på plass, nå også med mye mer rom rundt seg. Har malt opp høyre hjulbue foran med hammerite. Slipt ferdig begge pottene Malt opp med 3 strøk sølv hammerite. Ble meget fornøyd med resultatet! Nå blir det å få skrapt siste biten av tectyl igjen og slipe ned lakken under så understellsbehandle ferdig. Det blir en del mer oppdateringer fremover og har begynt for fult med bilen igjen! Endret 5 Mars, 2018 av Martin. 2 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 4 Mars, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2018 (endret) Holdt på litt i dag også.. Slipi ferdig høyre hjulbue bak og ovenfor bensintank samt penslet på ett strøk med owatrol. Owatrolen tar ca 2-3 dager før jeg kan ta neste strøk. Slipt ned gulv innvendig og malt med svart hammerite glemte å ta bilde før jeg malte. Her har jeg malt bare venstre siden Dratt ut ledningsnett fra motor da jeg skal legge det opp på nytt og få gjemt så mye som mulig. Vill ikke ha noe på hjulbuene i motor rommet. Begynte å slipe fronten da det er noe mer å rust sveise her også ja... Skal prøve å få tak i tråd og gass til apparatet i løpet av uken. Endret 5 Mars, 2018 av Martin. 4 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 5 Mars, 2018 Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2018 (endret) Gleder meg til fortsettelsen, og ferdig resultat Det ser meget bra ut så langt. En ting dog, vil ikke den Hammeriten slippe fra eksosen ganske raskt? Eller tåler den temperaturen? Endret 5 Mars, 2018 av Skovdahl 1 Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 5 Mars, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2018 3 timer siden, Skovdahl skrev: Gleder meg til fortsettelsen, og ferdig resultat Det ser meget bra ut så langt. En ting dog, vil ikke den Hammeriten slippe fra eksosen ganske raskt? Eller tåler den temperaturen? Vi for se... Den virker ganske så holdbar. Så tipper at den skal holde seg bra, er ikke verre enn å male på nytt med noe annet seinere hvis det skulle trenges. Fant dette under beskrivelse: TEMPERATURE RESISTANCE Limits: Minus 20ºC (-4ºF) to 150ºC (300ºF) maximum intermittent when fully cured. Tror den skal holde seg greit, bare ikke ta manifolden med hammerlakk. Tenker å ha eksosteip rundt den uansett. Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 6 Mars, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Mars, 2018 (endret) Fikk malt ferdig andre siden av gulvet. De stedene som det ikke er malt må det sveises da jeg var litt vell ivrig med luftmeiseren når jeg slo ut asfaltplatene Også malt 2. strøk med owatrol i høyre hjulbue bak og ovenfor tank. Bare å la det tørke i 2-3 dager nå så blir det å legge hammerite. For ikke slipt bilen når det er malt da støvet bare setter seg i malinga... Endret 28 August, 2018 av Martin. Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. 152 Skrevet 31 Mars, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2018 For oppdatere litt.. Har fått av frontplate, gikk relativt greit da jeg bare borret ut punktsveisene. Den kan repareres men vill helst få tak i en ny en. Måtte nesten investere i ny sveisemaske da det er tilbud på torshov til 300kr for en automatisk maske! Ord pris 850kr! Denne biten tok endel tid å lage til. Dette er altså på venstre side innvendig. Ferdig tilpasset og skrudd fast med selvborrende og klar for utskjering. Ferdig skjert ut. Den gamle delen var ganske sliten, også ganske ille på baksiden!! Ferdig sveist og bare sliping av sveisene som står igjen Dette er da inne i hjulbue venstre bak. Her ser du at noen har rustsveiset før men har overlappet isteden for å sveise kant i kant og har da rustet opp igjen. Skjert ut det som skal byttes. Lager til nye deler. Passer helt perfekt Den store delen til selve hjulbuen lagde jeg til før jeg skjærte ut, satt fast med selvborrende og skjerte ut men glemte å ta bilder. Må kappes til litt for å passe her. Prøvetilpasser på bildet her. Fikk tilpasset ferdig og sveist på. Dette blir på en måte på nedsiden av den første biten, den platen måtte jeg bytte.. Har ikke slipt ned sveis enda. Begynt å slipe ned litt innvendig også. Jeg har sveist ferdig hele hjørnet der, men har ikke bilder av det nå... Tilsammen var det 6 biter som måtte tilpasses og sveises på.... Har byttet litt her også. Den delen var ikke lett å lage da jeg måtte varme opp til det ble rødglødene og banke til. Dette er jo da bak skjerm venstre foran. Sveist på. Fått slipt ned sveis, men så sliper man litt for mye så må man fylle igjen det osv osv, evig ond sirkel.. Har gjort mer, men har glemt å ta bilder av det.. 4 1 Siter Bilparken: 1996 BMW E36 318is Sedan 1999 BMW E46 328ci Coupe 1972 Opel Manta A 1900SR 2001 BMW E46 316i Sedan Martins Opel Manta A Martins BMW E46 328CI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.