Gå til innhold

Hjelp! Gråskjoldet dekorlist, flettet fiber (pvc/karbon?)


Sylothix

Recommended Posts

Jeg har en dekorlist nederst på sidene og bakluka på Skoda'en min som er laget av en slags flettet fiber. Om det faktisk er karbonfiber vet jeg ikke, det kan også være pvc-fiber. Det er ihvertfall ingen coating på dem, så fibrene har ingen beskyttelse. Det er tydeligvis en type de setter på bilene med sportsunderstell.

Jeg har aldri eid en bil med noe sånt før, og etter første vasken ble listene gråskjoldete. Jeg antok det var pga voksen (Autoglym Aqua Wax), og prøvde derfor å få det bort når jeg vasket igjen nå. La først på Surfex HD (ca 1:20 med vann) som fikk virke litt før jeg skumla med Autoglym Foaming Car Wash og skrubbet med en svamp etter at skummet hadde fått virke litt. Tenkte det skulle gjøre susen, og vokset ikke. Men neida, det er like ille. Siden jeg ikke brukte voks nå lurer jeg på om det kan være shampoen? Er det noen andre som har vært borti denne typen dekorlist? Tips til hvordan jeg skal få den pen igjen mottas med takk!

IMG_20170716_210101.jpg

IMG_20170716_210111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg at det kan være veldig vanskelig å få tørket bort polishrester fra alle kriker og kroker som da muligens vil gjøre det mye værre siden du ikke har en glatt overflate å jobbe med. Kan godt være rester fra aquawax som du ikke har klart å tørke bort fordi fibrene er "ubeskyttet", men det ser mest ut som forvask-kjemi har trekt inn i fibrene og ikke latt seg spyle bort, eller har fått tørke før avspyling. Ville prøvd surfex og en myk børste for å komme til innimellom fibrene, og så en plast/vinyl fornyer for å se om det blir bedre. Plast fornyer kan du jo bare prøve på et lite område for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig flettet fiber?
Jeg syns det ser ut som en helt vanlig plastlist med pålakkert carbon-look?

Isåfall syns jeg det ser ut som om det er lakken som har forsvunnet, og da er de nok modne for utskifting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det mest sannsynlig er voksrester, men det er selvsagt en mulighet for at det kom litt iron-x på når jeg forvasket første gangen som isåfall lå på til den hadde reagert en stund med de metallpartiklene som var. Da kan det ha tørket inn litt der nede. Får få tak i en børste ja, og eventuelt blande Surfex litt sterkere.

Det er flettet fiber uten noen lakk ja, legger ved nærbilde som skal vise det ganske greit.

IMG_20170717_152105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfellet er det jo veldig rart at en bilprodusent setter på noe som ikke tåler mer enn som så. Det må jo være mulig å bruke vanlige bilpleieprodukter uten mekanisk vasking, uten at den mister fargen? Kan virkelig ikke skjønne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd med en klatt Autoglym Paint Renovator på en microfiberklut etterfulgt av litt Sonax Cockpit Spray for å fjerne lakkrensen, og jeg tror faktisk det er håp! :) Det kommer til å kreve mye svette og prakk, men her er hva jeg har fått til på en liten flekk og et litt større område:

IMG_20170717_201404.jpg

IMG_20170717_201413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det er faktisk fiber.
Jeg kan ikke skjønne at Paint Renovator skal ha noen effekt, har du prøvd bare med Cockpit-sprayen på et område?
Evt Surfex eller tilsvarende vannbasert avfetting/såpe og en børste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel
Hvis det er tilfellet er det jo veldig rart at en bilprodusent setter på noe som ikke tåler mer enn som så. Det må jo være mulig å bruke vanlige bilpleieprodukter uten mekanisk vasking, uten at den mister fargen? Kan virkelig ikke skjønne det...


Blir positivt overrasket om jeg tar feil selvsagt, men jeg tror ikke dette er originalt. Kanskje montert hos forhandler men ikke fra fabrikk. Tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda delenummer 5E9064317A :) Fant det etter mye googling, dessverre nevnes det ikke noe sted hva den er laget av. Den fabrikkmonteres, men er også tilgjengelig for ettermarkedet. http://eshop.skoda-auto.com/cz/en/b2c/Exterior-accessories/decorative-foils-octavia-combi-iii-5e9064317ax/22/2/24/43/1001

1 time siden, Knutis skrev:

Se der ja, det er faktisk fiber.
Jeg kan ikke skjønne at Paint Renovator skal ha noen effekt, har du prøvd bare med Cockpit-sprayen på et område?
Evt Surfex eller tilsvarende vannbasert avfetting/såpe og en børste?

Ikke jeg heller, men tydeligvis :P Ulempen er at det er siiinsykt mye jobb, må gnikke i fire retninger i en halv evighet for å fjerne så lite som på bildet. Cockpitsprayen alene har ingen effekt, skal få tak i en myk børste og prøve med (ren?) Surfex i kveld og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel
Skoda delenummer 5E9064317A [emoji4] Fant det etter mye googling, dessverre nevnes det ikke noe sted hva den er laget av. Den fabrikkmonteres, men er også tilgjengelig for ettermarkedet. http://eshop.skoda-auto.com/cz/en/b2c/Exterior-accessories/decorative-foils-octavia-combi-iii-5e9064317ax/22/2/24/43/1001


Jeg er herved positivt overrasket [emoji2] [emoji106]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...