Gå til innhold

Erfaringer rundt Bilt Hamber Rustfjernere!


Martin.

Recommended Posts

Martin.

Hei jeg har en del overflaterust som er på baksiden av skjermene på opel mantaen min.

Skjermene er tatt av og jeg har lyst til å fjerne rusten før jeg evt legger en slags beskyttelse over det.

Tenker å evt bruke tectyl som beskyttelse.

Hvordan funker Bilt hamber sine rust fjernere til dette? Siden det tar mye tid å sandblåse ned på begge sider og andre steder rundt om.

Burde man først bruke enten Deox-Gel / Deox-C  så ta på hydrate 80 så ta på evt tectyl??

 

Det hadde vært veldig fint om noen kom med forslag / erfaringer rundt om å bruke disse produktene!

 

Har sett på disse produktene:

Bilt-Hamber Deox-Gel              https://bilnerden.no/bilt-hamber-deox-gel

Bilt-Hamber Deox-C                 https://bilnerden.no/bilt-hamber-deox-c

Bilt-Hamber Hydrate 80           https://bilnerden.no/bilt-hamber-hydrate-80

 

 

Kan man også lakkere over hydrate 80??

Og hvis jeg får ut all rusten med Deox, burde man legge zinkgrunning så lakkere over?

https://bilnerden.no/bilt-hamber-electrox-zinkgrunning

 

Endret av Martin.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Deox C er merr effektiv enn Deox gel. Har du mulighet til å lage store nok bad til å legge skjermene i Deox C så er dette den beste og enkleste løsningen. 

 

Du kan lakke og bør over Hydrate 80. Uansett hvilken grunning du ender opp medå bruke så bør du lakke over. Ingen grunning er tett alene.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.
Deox C er merr effektiv enn Deox gel. Har du mulighet til å lage store nok bad til å legge skjermene i Deox C så er dette den beste og enkleste løsningen. 
 
Du kan lakke og bør over Hydrate 80. Uansett hvilken grunning du ender opp medå bruke så bør du lakke over. Ingen grunning er tett alene.


Men jeg snakker ikke om bare skjermer, men altså bak skjermene på selve bilen. Skal man ta på gel der? Funker vell kanskje ikke bra å spraye på Deox C.

Altså gel for deler man ikke kan ta av
Og Deox C for deler man kan ta av????


Men burde jeg ta deox C / Gel så ta zink behandlingen HVIS det ikke er mer rust igjen, så lakk, så evt tectyl????

Men er det mer rust så ta hydrate 80, så lakk........ eller zink over hydrate 80 så lakk??? Så evt tectyl eller annen beskyttelse??


Tenker å kjøpe
hydrate 80.
Deox C
Og deox gel

Så får jeg prøve. Trenger til andre ting uansett!

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en tråd her inne med utfyllende test at deox, men det som jeg ville nevne fra den var at produktet ikke må tørke ut. Jeg laget meg et lite telt av maskeringstape på et steinsprang jeg hadde og det funket fint mtp uttørring.

 

Har hydrate 80 og deox gel fra før, og venter på pakke med de andre produktene fra bilt-hamber. Følger tråden 🙂 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Gel fungerer den og, men som Ingolf sier den må ikke tørke. Gjør den det er den vanskelig få av igjen. Pakk det inn i feks plastfolie. 

 

Jeg har laget flere tester av disse produktene,  men pga problemer med Photobucket fungerer ikke bildene nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.
1 time siden, Øyvind G skrev:

Gel fungerer den og, men som Ingolf sier den må ikke tørke. Gjør den det er den vanskelig få av igjen. Pakk det inn i feks plastfolie. 

 

Jeg har laget flere tester av disse produktene,  men pga problemer med Photobucket fungerer ikke bildene nå. 

Ja jeg så det med bildene ikke funka..

 

 

 

Lest mer av de trådene du kommenterte i 2014..   

Er dette riktig fremgangsmåte?

 

- Stålbørste, pusse og rengjøre

- Så tar man gel hvis det er en vertikal flate. (Passe på at ikke tørker, legg heller fler lag)

Rengjører med silikonfjerner, white sprit, blårens osv..

- Så sprayer på deox c etterpå for å komme til det siste lille ekstra.

Rengjører med silikonfjerner, white sprit, blårens osv..

 

- ENTEN legge hydrate 80 (Hvis det er mer rust igjen, og så legger man 2 lag)

- ELLER legge zinkgrunning (Optimalt bruke dette, men bare hvis det er helt fritt for rust, må være i kontakt med metall for å                                                           beskytte, derfor den ikke funker bra oppå hydrate 80, må herdes i 96t)

 

- Så lakker over med vanlig grunning (Nødvendig??)

- Så lakker over med vanlig lakk

- Så evt tectyl?

 

Fordi man trenger vell egentlig ikke "Bilt-Hamber Epoxy Mastic Black" over zink grunningen vell??

 

Husk at ingenting av dette blir synlig, så det er ikke så veldig nøye!!! Vill bare ikke at det skal ruste opp igjen + at det er opel så ruster som bare det!!

 

Endret av Martin.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201

Sandblås og legg et til to strøk med syregrunning også legger du et strøk med raptor bedliner [emoji4][emoji106]

  • DCN Poeng 2

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.
42 minutter siden, Hjort201 skrev:

Sandblås og legg et til to strøk med syregrunning også legger du et strøk med raptor bedliner emoji4.pngemoji106.png

Men vill helst slippe å sandblåse da...  

 

Jeg tror det er bedre å fjerne rusta helt med dette fra bilt hamber før syregrunning så evt raptor bedliner..

Det er vell en form for tectyl?

 

Pensler man på den eller sprayer? + Hvor får en kjøpt det

 

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201
   

 

Min erfaring med disse produktene er at de er så som så, deox C er effektiv om du får lagt hele delen oppi, om du har et stort kar den kan ligge oppi. Sandblåsing er også den eneste måten å fjerne rust på 100% uten at du skal kjøpe nye skjermer, evt skjære ut å sveise inn nytt. Men vist du absolutt vil bruke Bilt Hamber deox Gel/C etc. så er det bare å gi gass også legge syregrunning og bedliner til slutt [emoji4] Men jeg personlig hadde nok sandblåst da detter blir billigere og bedre (så fremt du har utstyrer til å fri sandblåse)   

Jeg har god erfaring med u-pol syregrunning virker som den blir rimelig tett ved 2 strøk og deretter blir bedliner et topp strøk. syregrunningen kan kjøpes hos lakksalg.no hvor du også kan få kjøpt bedliner men den får du forøvrig hos lakkspesialisten også. Bedliner må sprøytes på lignende tectyl.

 

Sprayboks

http://www.lakksalg.no/webshop.aspx?pageid=86933&Product=69235

 

 

Liter boks av syregrunning (kan males på og blir vesentlig billigere enn sprayboks dersom det er litt størrelse)

http://www.lakksalg.no/webshop.aspx?pageid=86933&Product=69270

 

Bedliner (jeg kjøpte dette sette med sprøyte, men ser ut til å være standard sprøyte som fåes kjøot hos biltema/jula)

http://www.lakksalg.no/webshop.aspx?pageid=86933&catId=30022&Product=96505#products

 

 

Edit:

Istedenfor for å bruke bedliner kan du bruke Bilt Hamber Dynax s50, virker litt mer flytende og blir litt "voks" aktig når den størkner. Og er vel ment for bruk i hulrom og som en rustbeskyttelse

 

 

 

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med biltema sin rusteter? 
Man rengjør/børster med stålbørste og fjerner mest mulig rust, penslet på. 
Så omdanner denne og nøytraliserer rusten og lager en beskyttende hinne på stålet. 
Må selvfølgelig lakkes etterpå. 

Har bare så vidt testet denne, så kan ikke sammenligne, men syntes den virket til å fungere bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en titt på Fluid Film,  lanolinbasert olje. (bruk google for å finne ut hva brukere synes om fluid film)

 

Størkner ikke, forblir fuktig, aktiv og penetrerende, fortrenger vann, samler ikke skitt.

Et produkt som virkelig stopper rusten og virker som rustløser. Vandrer og penetrerer ca. 15 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Sandblåsing er mye raskere, men det kreves litt utstyr, det er litt grisete og det krever at en må gjøre jobben. 

 

Deox produktene fungerer, men det tar lang tid. Det er snakk om flere dager (det kommer ann på hvor mye rust det er snakk om). Fordelene her er at det er relativt rent og det "gjør seg selv".

 

Begge metodene har negative og positive sider. Begge gir et godt resultat hvis man gjør det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.
43 minutter siden, Øyvind G skrev:

Sandblåsing er mye raskere, men det kreves litt utstyr, det er litt grisete og det krever at en må gjøre jobben. 

 

Deox produktene fungerer, men det tar lang tid. Det er snakk om flere dager (det kommer ann på hvor mye rust det er snakk om). Fordelene her er at det er relativt rent og det "gjør seg selv".

 

Begge metodene har negative og positive sider. Begge gir et godt resultat hvis man gjør det riktig. 

Har masser av tid, ikke det som er problem. 

 

 

@Hjort201

Det er blant annet skjermer. Men det er også bak skjermene på selve karosseriet, hjulbuer, bak bakhjul osv osv.

 

Så hvis jeg ikke skal sandblåse

Legge deox

Vaske

Så enten zink grunning eller hydrate 80.

Så syregrunning

Så evt Bedliner / Dynax s50

 

 

Men ultimate hadde vært å sandbåst før Deox.. Hvis man trenger deox etterpå da..

 

Skal jeg sandblåse og får alt av rust vekk så blir det vell til at jeg legger

Zinkgrunning

Så Syregrunning

Så evt Bedliner / Dynax s50 / tectyl.

 

 

Men igjen, tectyl kommer vell til å sprekke opp så Bedliner er vell mer fleksibel.

Syns bedliner også var litt dyr...

Endret av Martin.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.
3 timer siden, hc_Tk skrev:

Hva med biltema sin rusteter? 
Man rengjør/børster med stålbørste og fjerner mest mulig rust, penslet på. 
Så omdanner denne og nøytraliserer rusten og lager en beskyttende hinne på stålet. 
Må selvfølgelig lakkes etterpå. 

Har bare så vidt testet denne, så kan ikke sammenligne, men syntes den virket til å fungere bra. 

Biltema blir faktisk dyrere da du ikke får så mye produkt!

Det med at den omdanner og lager en beskyttende hinne er det samme som Hydrate 80

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201

Du kan jo evt prøve å se hvor mye deox tar av rust og hvor lang tid det tar før du bestemmer deg for om du vil sandblåse, men jeg personlig hadde sandblåst det som jeg kom til og deretter brukt deox på skjermkanten bak og lagt noe grunning på også evt et lag med karosserikit i kanten før evt bedliner/Dynax s50 har selv gjort samme jobbe på en bil, bare med å skjære ut hjulbuene bak å sveise inn nye som ble behandlet med syregrunning i skjøtene også karosserikit på baksiden og bedliner som en topcoat [emoji4]

  • DCN Poeng 2

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.
16 minutter siden, Hjort201 skrev:

Du kan jo evt prøve å se hvor mye deox tar av rust og hvor lang tid det tar før du bestemmer deg for om du vil sandblåse, men jeg personlig hadde sandblåst det som jeg kom til og deretter brukt deox på skjermkanten bak og lagt noe grunning på også evt et lag med karosserikit i kanten før evt bedliner/Dynax s50 har selv gjort samme jobbe på en bil, bare med å skjære ut hjulbuene bak å sveise inn nye som ble behandlet med syregrunning i skjøtene også karosserikit på baksiden og bedliner som en topcoat emoji4.png

Jeg ser på dynax s50.

Hvem selger den?

Hvordan påfører man den?

Det står at det er en "voks"  Hvor lenge holder dette??? 

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201

Jeg kjøpte Dynax hos Bilt Hamber i England, på hjemmesiden. Kjøpte 5L dunk og påføres ved hjelp av en "tectyl" sprøyte
http://www.bilthamber.com/dynax-s50
Angående holdbarheten mener jeg å ha lest rundt 3-4år avhengig av påkjenninger [emoji4] men er ikke 100%sikkert på akkurat holdbarheten [emoji28]

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.

@Hjort201

Fordi nå snakker vi om bak forskjermene. 

Det kommer ikke til å bli mulig å komme bak der når skjermene er på igjen og bilen er lakkert.

Så det må holde. 

 

Er litt redd tectyl sprekker opp...

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201

Kommer selv til å legge Dynax s50 på skjermene fremme når de blir lakkert og tror dette burde holde endel år, er lite eller ingen påkjenninger bak skjermen, utenom skjermkanten som får det mest, men ser ikke på dette som noe problem når bilen ikke skal brukes om vinteren 🙂 men bedliner blir knall hardt og har brukt bedliner i hjulbuene bak og detter ser rimelig holdbart ut

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.

@Hjort201

Ser ossen du gjorde det på 190'n din!

Du tok: (hvis jeg har forstått riktig)

hydrate 80

karroserikit

syregrunning

lakk

Tectyl tyntflytende

tectyl tyktflytende

 

 

Akkuratt som du har gjort bak skjermen der må jeg også gjøre, har allerede sveisa rust der, men er igjen noe overflaterustEW4J7A.thumb.jpg.58fa7d62f6dd2b35e90595a889a0148f.jpgBcHdTZ.thumb.jpg.7bcf4b69b1e41d7ff84ea0e56587c58b.jpg

 

 

Er dette lakken og tectylen du brukte??

Så må jeg ha syregrunning i tillegg da..

v3JNNT.thumb.jpg.f046538bafb3761a07e6df2c428a0f38.jpg

Endret av Martin.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...