Gå til innhold

Tobias' Audi A6 Allroad


TobiasW

Recommended Posts

TobiasW

Etter mange måneder med leting etter bil som skulle fylle mange av mine krav, endte jeg med en 2008 Audi A6 Allroad (4F/C6) :) 


Ønsket en bil med bra 4x4 og motor, automat, god komfort (støyisolering, god kjørefølelse), bakkeklaring, godt utstyrt med mer. Det er ikke lett å finne bil som skal fylle alle de kravene, og samtidig holde seg innenfor et normalt prisområde. 

 

Har alltid vært BMW-entusiast så fristet mest med det. Det stod en stund mellom BMW X1 og X3 F25, men endte til slutt med denne Allroaden. 

 

Jeg er veldig fornøyd med kjørekomforten med luftfjæring. Den flyter utrolig godt på veien, samt at styringen er relativt presis og den adaptive luftfjæringen gir meg flere muligheter på stivhet og høyde. V6'ern har en veldig pen og vibrasjonsfri gange, sterk i bunn. Flott lyd, skulle bare ønske man hørte motoren litt bedre under pådrag :) 

 

_DSC0073_LI.jpg

 


Den var godt 130 000km da jeg kjøpte den, og kun eid av to menn i Hamar. Bilen har vært fulgt opp av Møller Hamar fra den ble kjøpt ny der. 

 

Den er relativt godt utstyrt;

 

- Bixenon

- Delskinn med alcantara sportsseter (de jeg ønsket)

- Sportsratt (et must)

- Elseter begge sider

- DAB+ (det var et stort pluss!)

- DEFA motor- og kupevarmer - genialt da jeg bor i Finnmark, så det må en ha her.

- MMI 2G high

- Bluetooth

- Luftfjæring

- El svingbart hengerfeste

- DSP lydanlegg med 10 høyttalere og sub (bra lyd) 

- Cruisecontrol med bremsefunksjon

- Lys- og regnsensor

- Lyspakke

- Audi parkeringssystem advanced

 

Et par ting jeg skulle ønske den hadde, men man får ikke alt man ønsker ved bruktbilkjøp;

- Webasto

- Audi Music Interface (burde vært standard ettersom man ikke får streamet musikk over bluetooth)

- Skiluke (burde vært standard)

- Ryggekamera

 

 

Bilder fra da jeg kjøpte den i Hamar :)

 

2.jpg

 

1.jpg

 

3.jpg

 

Interioslashr.jpg

 

 

 

 

Måtte kjøpe en skiboks da jeg synes bilen er alt for fin til å ha ski innvendig :)

 

Skiboks.jpg

 

Etter det startet kjøreturen på 2000km nordover. Det gikk meget bra i denne bilen, aldri før har den turen vært så komfortabel, og følte meg aldri sliten på samme måte som før på den strekningen. 

 

 

Endret av TobiasW
  • DCN Poeng 4

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Gaastjønn

Flott bil! Hadde eg ikkje kommet over "standard" A6en eg gjekk for, hadde eg uten tvil gått for Allroad pre-facelift :thumbup:

 

Om du vil høyre meir av V6 lyden, monter Milltek-eksos og fjerne DPF. Har ikkje fjerna DPF på min, men ser (høyrer) på youtube att det blir meir lyd uten DPF.

 

Her riktignok med modda eksosanlegg. Skal lure på om det kan bli problematisk på EU evt teknisk kontroll langs vegen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Hadde en dag hvor bilen fikk litt pleie :)

 

Vasket alle dørkarmer, undersiden av dørene, kanalene tilhørende bagasjeromsluken med mer. Avfettet med Prickbort, spylte, Surfex 1:10 jobbet med kost, og spylte igjen. Ble ganske så bra. Dessverre tok det ikke lang tid før alt var nesten som før. Kjørte Kirkenes - Lofoten - Kirkenes, og da ble det skittent.

 

IMG_5475.jpg

 

IMG_5479.jpg

 

IMG_5476.jpg

 

IMG_5478.jpg

 

Kjente jeg savnet en Rupes Ibrid nano til denne jobben. Da kunne jeg polert og forseglet alle kriker og kroker :) Blir forhåpentligvis en sånn i løpet av året.

 

Så var det utvendig vask. Prickbort > Surfex > foam > spyl

 

IMG_5482.jpg

 

IMG_5483.jpg

 

IMG_5484.jpg

 

IMG_5486.jpg

 

IMG_5487.jpg

 

 

Etter håndvask og avspyling;

 

IMG_5488.jpg

 

IMG_5489.jpg

 

 

Tid for Gyeon Wetcoat. Fantastisk produkt som jeg har brukt flere liter av siden det ble lansert :)

 

IMG_5490.jpg

 

IMG_5491.jpg

 

IMG_5493.jpg

 

IMG_5496.jpg

 

 

Etter tørk;

 

IMG_5499.jpg

 


Så ble det polering av panser. Hard lakk. Brukte Rupes 15 maskin, med blå pad og Menzerna 400 (grov) polish. Måtte kjøre noen runder for å få vekk riper.

 

IMG_5503.jpg

 

IMG_5508.jpg

 

IMG_5509.jpg

 

 

Det ble bra, etter et par timer kun på panseret;

 

IMG_5516.jpg

 

IMG_5522.jpg

 

IMG_5523.jpg

 

 

Panser ble vokset med Swissvax Shield. All plast og dekk ble gått over med Carpro Perl 1:3, ruter fikk Scholl Neo, litt metalpolish på eksosen. 

 

IMG_5528.jpg

 

IMG_5529.jpg

 

IMG_5530.jpg

 

IMG_5531.jpg

 


Ved neste regnvær måtte jeg knipse litt bilder;

 

IMG_5583.jpg

 

IMG_5584.jpg

 

IMG_5598.jpg

 

IMG_5599.jpg

 

IMG_5600.jpg

 

 

 

  • DCN Poeng 2

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Så var det som nevnt en tur til Lofoten, måtte ta noen bilder. Orket ikke bruke lang tid på å fjerne regnr, så det ble så som så.

 

Flott tur, og bilen leverte strålende :) Har nå kjørt ca 5000km siden jeg kjøpte den. Snittforbruket siden jeg kjøpte den er 0,76 l/mil, noe jeg synes er bra i forhold til motor, drivlinje og vekt. Kjørte Lofoten - Kirkenes på 0,70 l/mil. Ved norske hastigheter får jeg den ned i 0,6 l/mil ved snill og fornuftig kjøring. 

 

IMG_5619.jpg

 

Efjorden2_LI.jpg

 

_DSC0073_LI.jpg

 

Efjorden3.jpg

  • Liker 1
  • DCN Poeng 5

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Gaastjønn

Lekkert ja! Må få tatt ein skikkeleg rundte i dørkarmar og rundt om på min òg i helga.

Vil fraråde deg å kjøpe Ibrid. Alt for svak maskin som er underdimensjonert i forhold til det den liksom skal klare. Eg bytta ut min med Flex PE8, strålande fornøgd. Fungerar ypperleg saman med ulike forlengerar. Den er sjølvsagt litt større og "fjompete" å bruke, men 3 000kr kontra 8 000kr så er det ingenting å lure på i mine auge.
Ventar til Rupes eller Flex kjem med noko alla Ibriden med meir power, då blir det nok ein slik igjen :) 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Gratulerer så mye med ny bil. Ser veldig fin ut den fargen under belysning ved polering. Mye flakes :) 

 

Audi er i vinden på forumet for tiden ser jeg! 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Tusen takk :) Trives godt med bilen!

 

Kjedelig å høre at du var så skuffet over Ibrid. Har lenge hatt lyst på den. 

 

Dørkarmene mine er forferdelig skitne igjen etter roadtripen :(

 

Takk, jeg er veldig fornøyd med fargen. Utrolig mange flakes ja :) 

 

Audi lager noen bra modeller, selv liker jeg BMW klart best. Har alltid likt A6 Allroad og noen A5'er. 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Har lyst på nye felger en gang. Synes bilen fortjener noe mer spennende enn de 17" som har stått på siden produksjonen. 

Foretrekker originale deler og felger, men kan vurdere andre ting og. 

 

Disse har jeg lyst på, men dukker sjeldent opp på Finn;

 

audi__a6_allroad_quattro_2_7tdi__leather__xenon__navi__18zol_2008_1_lgw.jpg

 

 

Dette er et alternativ i 18" eller 19". Er så dårlige veier her, så tenker helst 18". Usikker på hvordan det blir seende ut med konkave 18-19" på en standard Allroad...?

 

59_1795081314.jpg

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Gaastjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW
4 minutter siden, A. Gaastjønn skrev:

Denne har liknande felgar i 19". 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95127621&fks=95127621

 

Eg synast det kler bilen godt! :thumbup: Nå likar ikkje eg originale felgar heller då ;) 

 

Ja, det var jo den du prøvekjørte. Så bra ut det :) Men tror de er kulere i en gråfarge. Sølv ble litt feil, i hvert fall på bildene. 

 

21_465247610.jpg

  • DCN Poeng 1

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har bilen gått 136500km omtrent hvis jeg ikke husker helt feil. På tide med en service. Forrige service var august 2016.

Idag var det på tide med oljeskift.

IMG_6663.JPG


Av med motorlokket.

IMG_6659.JPG


Oljefilterhuset åpnes med en 32mm hylse.

IMG_6661.JPG


For å komme til tappeskruen, må man fjerne hele plastdekselet under. Håpløs konstruksjon i mine øyne. Er vant med BMW og der er det alltid en liten inspeksjonsluke festet med en skrue for å komme til tappepluggen.

IMG_6662.JPG


Tappeskruen sitter langt frem på 2.7tdi. Litt lenger en jeg skjønte med en gang...

MMI melder om oljeservice om 11500km eller 350 dager. Så for å få stemplet i henhold til serviceplan nullstiller jeg ikke nå, men lar Møller gjøre det hver 30000km, så tar jeg egne skift hver 15000km. Synes longlife intervaller er alt for langt, og særlig her hvor vinteren varer i 8mnd. Kjører mye småkjøring og som sannsynligvis ikke er bra for oljen.

Luftfilter og dieselfilteret var ikke nødvendig å bytte, da bilen hadde storservice for 1 år/10000km siden. Kupefilter skal jeg bytte i løpet av høsten.



Måtte bytte frontrute etter steinsprut forrige uke. Så da byttet jeg til nye Bosch vindusviskere til en sinnsyk pris, og la Scholl Neo forsegling [emoji4]

  • Liker 3

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Helt riktig bilhold dette :D Tar mellomskift selv, da det er 25 000 km intervall, dette er også for langt.

 

Forøvrig herlige biler å kjøre dette her. 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

 

Ja, jeg er veldig fornøyd med kjøreopplevelsen og komforten i denne her. Ligger veldig bra på veien :) 

 

Skulle gjerne hatt lenger sommer (har bare vært 2-3 uker med varmt sommervær), men kjenner det blir spennende å teste denne på snøføre. 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er på jakt etter nye vinterhjul til denne. Har noen stygge originale 17", samme som sommerfelgene, men korrodert og fæle. Sitter Nokian Hakka 7 på dem, men de begynner å bli slitne.

 

Om du vet om noen som har 17"-18" vinterhjul med gode piggdekk, så gi meg gjerne beskjed :) 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bytte skiltlysene på bilen, men skruene er fullstendig dratt over, så jeg klarer ikke skru dem ut. Noen som har noen smarte triks for å få ut skruene? Hvis jeg ender med å borre ut skruene er jeg redd jeg lager flere problemer.

 

Jeg har ikke nye skruer, det fulgte ikke med de nye lyktene jeg kjøpte fra Ekstralys. Lokale Møller hadde ikke på lager. Noen som vet om nettsider å handle inn deler til VAG fra?

 

 

Edit:

Mulig jeg gir opp og prøver på noe lignende;

 

 

 

Endret av TobiasW

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg får ofte "pling" og varsellampe om at setebeltet ikke er i bruk når jeg kjører. Mistenker at det er en sensor, eller låsen til setebeltet på førerplassen som er slitent. Når jeg presser beltet lett mot låsen, slukker varsellampen.

 

Noen som er kjent med denne typen feil? Skal bestille VAG-COM og se om jeg klarer å finne akkurat hva feilen er. 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Gaastjønn
Jeg får ofte "pling" og varsellampe om at setebeltet ikke er i bruk når jeg kjører. Mistenker at det er en sensor, eller låsen til setebeltet på førerplassen som er slitent. Når jeg presser beltet lett mot låsen, slukker varsellampen.
 
Noen som er kjent med denne typen feil? Skal bestille VAG-COM og se om jeg klarer å finne akkurat hva feilen er. 
Kjenner ikkje feilen, men forrige eigar har fjerna varselet om setebelte i min. Gjorde det sjølv på A4en. Ingen vits å ha meiner nå eg [emoji14]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid belte så trenger egentlig ikke den plingen. 

 

Ser nå ta jeg ikke kan bestille en billig VAG-COM kabel og lite software, det fungerer ikke til denne generasjonen A6. Så nå står valget mellom Carly for VAG (1200kr), VAG-COM i dyr utgave (3000kr) eller ingen ting... 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...