Gå til innhold

S&S Porsche 911 996


arsalan88

Recommended Posts

arsalan88

Hei og velkommen til min første S&S. Jeg har vært medlem av forumet i ca 2 år og holdt på med detailing i hele den tiden. 
Men jeg har aldri publisert en S&S selvom jeg har tatt biler og samlingen har vokst noe veldig. 
Fikk en jobb via forumet og det var ønske om en S&S, så her er den.

 

Utgangspunktet var en en-stegs polering, men dette skulle vise seg å være umulig. Dette skjønner dere litt senere. Det var også avtalt om rens av skinn og lett interiør.

Bilen er en Porsche 911, 996 som eier hadde kjøpt nylig

Bilder av ankomst.

 

IMG_7765_zpsemqltybq.jpg
IMG_7776_zps4c60blog.jpg
IMG_7777_zpsmcitfpmw.jpg
IMG_7778_zps6lexqzpl.jpg
IMG_7781_zpsubnczuac.jpg
IMG_7783_zpsz36mukhr.jpg
IMG_7784_zpsrh2cilpj.jpg
IMG_7785_zpsxvj66nc2.jpg
IMG_7787_zpstdyra677.jpg
IMG_7826_zps8u6dvqtb.jpg
IMG_7795_zpsrmetqqkb.jpg
IMG_7796_zpsv896j5zy.jpg
IMG_7797_zpsquszqsvo.jpg
IMG_7799_zpsajclr4fr.jpg
IMG_7800_zpsdzikqdo1.jpg
IMG_7801_zpsj1tungck.jpg
IMG_7803_zps8ju9yt0q.jpg
IMG_7824_zpsmmwpiq6p.jpg


Ser ikke så veldig gærn ut dette, eller ? Jeg kan love dere at dere blir overasket når dere ser bilder av lakk-tilstanden senere. 

Bilen har vært forsøkt polert før, og her er bilder av hvor nøye det har vært utført. 

 

IMG_7788_zpsxjswn6iu.jpg
IMG_7789_zps3tum0obv.jpg
IMG_7818_zpsotlx9jj2.jpg
IMG_7822_zps6lfsxfcg.jpg

 

Her er bilder av vaske-kameratene mine. 

 

1_zpsnn25vgtu.jpg
2_zps0fv0oji3.jpg

 

Det bør også nevnes at en kompis som også er medlem av DCN var innom og ville være med på morroa. 
Han kunne ikke vente med å kjøre på med Pricbort, dette viste seg å være smart da det begynte å regne senere.

 

4_zps94rtr5zx.jpg

 

Jeg slang på meg maska og tok på meg hansker da HMS har vært mye diskutert på forumet. Jeg lada opp Surfex 1:5 og kjørte på med det etter Pricbort hadde fått virke i 5 minutter.

 

3_zpspevjwbyi.jpg
5%201_zpsjvsai2xg.jpg
5_zpsmg6a3dpq.jpg

 

Felgene fikk RIM 7 

 

6%201_zpsauc4htze.jpg

 

Så var det tid for litt skum, og det ble brukt Nerta Active Diamond Foam som også er favoritten.
 
6%202_zpsnrpxay0a.jpg
6%203_zpsnvnimmnw.jpg
6%204_zpsxz2hrj3c.jpg
6%205_zpsmlfszpvc.jpg
6%206_zpsk0i8ppuo.jpg
6%207_zpst4eatdce.jpg
6%208_zpsumfypv3e.jpg
6%2010_zpsmfwgyekt.jpg
6%2011_zpsxabz5c0o.jpg
6%2012_zpszdzn3w39.jpg
6%2013_zpsbircl4jb.jpg
6%2014_zpsigx5qbzo.jpg

 

Lot det virke før vi spylte av. Da begynte vær-gudene å pisse på oss så vi tok en kaffe pause. 
Kom tilbake når de hadde fått tømt seg og bilen hadde fått dryppet av seg det værste. Da kjørte vi på med korrosol og gikk løs på felgene.

 

6%2015_zpszyqd2jvh.jpg
6%2016_zps5lotqmpw.jpg
6%2017_zpsg9x7tlex.jpg
6%2018_zpsvn0fxp0v.jpg
6%2019_zpskbvqob7i.jpg
6%2020_zpsoimljoxs.jpg
6%2021_zpsdm1qglik.jpg
6%2022_zps9gdjemsp.jpg
6%2023_zpsuhbd5yqs.jpg
6%2024_zps4jmqvxbe.jpg

 

Så var det tid for berørings-vask. Hadde fått den nye bilshampooen til Bilnerden så vi bestemte oss for å prøve den og kjørte hele flaska ned i bøtta, 
den ga veldig god glid, men skummet veldig lite.

 

6%2025_zpsl0dcyisr.jpg
6%2026_zpsvyzf174k.jpg
6%2027_zpsl58cavgr.jpg
6%2028_zpsdipowfag.jpg
6%2029_zps5i7sxzhl.jpg

 

Etter avspyling ble det kjørt en ny runde med Korrosol etterfulgt av clay. 

 

6%2030_zps28fxxyar.jpg
5555_zpsxjbyp6pq.jpg
6%2032_zpskxazn4er.jpg
6%2033_zpstxu38ayd.jpg
6%2034_zps72ki2jln.jpg

 

Når det var ferdig kjørt jeg bilen inn til tørk

 

19249969_10158802475625375_1080298535_o_
6%2036_zpsaw8xb9cm.jpg

 

Hadde kjøpt noe godteri fra Biltema på forhånd som ble tatt frem. Ny blåser med ny slange og et filter/vannutskiller. 
Dette ble koblet til eksisterende slange som var koblet til kompressoren og er beregnet kun for detaling. 
Grunnen til at jeg gjør dette er fordi lufta fra kompressoren nesten aldri er ren, det er mye kondens, olje og annen drit som kommer ut av blåsepistolen.
Og da når jeg bruker komprimert luft under tørking av bil, vasking og tørking av pads, og blant annet blåse reint pads mellom pass. 
Ja da er det veldig viktig med ren luft fra blåsepistolen. 

Spørsmål til dere på forumet, Vet du hva som kommer ut av din kompressor ? :)

 

IMG_7880_zpswn1brxoc.jpg
IMG_7883_zpsjcfipqta.jpg
IMG_7882_zpsts3ujr0h.jpg
IMG_7881_zpszaqnvjth.jpg

 

Så var det klart for å ta fram Scangripen og kontrollere tilstanden.
Da vil jeg advare svake sjeler mot sterke bilder, for her var lakken mildt sagt voldtatt. 

 

IMG_7906_zpsa1z35bqt.jpg
IMG_7911_zpsxrej95e9.jpg
IMG_7915_zpswtz1ovqx.jpg
IMG_7917_zpsi1yspbhc.jpg
IMG_7918_zpsjzrsvajl.jpg
IMG_7921_zpsprzhl8sb.jpg
IMG_7922_zpszrjym3o1.jpg
IMG_7923_zpssybwhoyy.jpg
IMG_7926_zpsm5y2ixen.jpg
IMG_7928_zpsl6kab95n.jpg
11_zpsje4ul8cp.jpg
IMG_8005_zpshhveowgh.jpg
IMG_8019_zpsoajxspud.jpg
8_zpsqcoebeft.jpg
19182081_10158802478840375_729122799_o_z
19197819_10158802476430375_1652252352_o_
19204883_10158802476630375_138434279_o_z
19204981_10158802476380375_364291594_o_z
19204987_10158802476215375_1603466561_o_
19205083_10158802476485375_1342218270_o_
19212797_10158802477375375_225554008_o%2
19212849_10158802477300375_709332024_o_z
19213083_10158802477335375_1340238547_o_
19238607_10158802476125375_1761539863_o_

 

Jeg måtte nesten filme litt også for å vise hvor jævlig lakken var, husk å se filmen i HD kvalitet. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=GKNQwWcHInI

 

Maskerte opp bilen og var klar for måling av lakk og litt kombo-testing. Kombo-testingen skulle vise seg å være helt unødvendig i etterkant. 
Dette fordi lakken oppførte seg forskjellig fra panel til panel.

 

IMG_7885_zpsm7zxgd3r.jpg
19238296_10158802478595375_1295182870_o_
IMG_8087_zpsjeruamq6.jpg
IMG_8083_zpsuuucnjia.jpg
19212828_10158802479085375_24271869_o_zp

 

Lakken her var et mareritt da det måtte ganske grov kombo for å få fjernet de dype ripene som var overalt på bilen.
Samtidig så var lakken så sensitiv at det ble mikroriper bare mann så på lakken. Lakken var også veldig klistrete og det var vanskelig å buffe vekk polish-rester.
Prøvde å vente til panelet ble kaldt, hjemmelaget IPA (50/50 Blårens og batterivann), Panelwipe fra G-techniq og CF02 fra scholl.Ingenting hjalp
Det hjalp heller ikke at de nye klutene jeg hadde bestilt fra Bilnerden loet. Måtte bytte til fra ND buffing towel til ND Premium buffing towel, da dette hjalp litt.
Det var en forbedring ved å bruke litt tid på å buffe forsiktig uten noe press og samtidig kjøre polishen helt ut. 
Men for at jeg skulle få til ønsket resultat så måtte jeg legge om til to stegs. 
Dette ble gjort på egen regning da jeg ikke ønsket å levere fra meg en bil med haze, masse mikroriper og hologrammer. Og litt fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle forholde meg til situasjonen.
Grov komboen var microfiber cutting pad fra Flexipads med Menzerna 400. Fin komboen ble blanding av microfiber finnishing pad fra Flexipads, orasnje Scholl pute, Menzerna 3800 og S30+
Dette var fordi lakken oppførte seg forskjellig fra panel til panel. Nedunder kommer bilder av mikroripene det er snakk om.

 

IMG_7973_zpswbdypwok.jpg
IMG_7972_zpsew5kogvr.jpg

Måtte også våtslipe noen steder. 
IMG_7938_zpseluvgne7.jpg
IMG_7940_zpsdd0gkphk.jpg
IMG_7939_zps5uzhwbet.jpg
IMG_7942_zpsclr6qdc7.jpg
IMG_7943_zps9eqdwl8u.jpg
IMG_7944_zpsfntk70zf.jpg

 

Ble også utført kontroll i sola:
https://youtu.be/5juD7aDmbGw

 

Så litt 50/50 bilder, noen av bildene er det kun kjørt grovsteg, andre mellom grovsteg og finsteg og noen med grovsteg og fin steg. 

 

19243527_10158802479485375_1308570993_o_

19197650_1700233013350752_913690510_o_zp
IMG_8115_zpsekl5rp7b.jpg
IMG_8114_zpsv8ykp8es.jpg
IMG_8090_zpsyprtue1g.jpg
IMG_7982_zps1lrank4o.jpg
IMG_8050_zps5pf8tnou.jpg
IMG_7979_zpshzfwwxvp.jpg
IMG_7977_zpsqvtstgfx.jpg
IMG_8069_zpsgxhden56.jpg

 

Så litt bilder av interiør, som ble støvsugd og skinn ble renset. Her ble jeg imponert over Colourlock sine produkter som ble testet for første gang. 
Ble renset med Colourlock Strong Leather Cleaner og beskyttet med Colourlock Leather Protector. 

 

IMG_8124_zpsgvccbyrp.jpg
IMG_8129_zps3onprqv6.jpg
IMG_8144_zpsk5fcngps.jpg
IMG_8140_zpswubuundg.jpg
IMG_8163_zpsqlklgpih.jpg
IMG_8162_zpsdor0gppu.jpg
IMG_8172_zpscg6fpkkx.jpg
IMG_8166_zpscqeekwdp.jpg
IMG_8176_zpsendhlx6i.jpg
IMG_8165_zpsy3mhsus8.jpg
IMG_8164_zps2nzyunpf.jpg
IMG_8178_zps261dhdff.jpg
IMG_8179_zpsadikcsft.jpg
IMG_8159_zpspufa2llw.jpg

 

Lakken ga ganske bra refleksjon etter masse kjærlighet

 

19238671_10158802479650375_1614982337_o_
19212879_10158802480490375_1112310525_o_
19197858_10158802480350375_1507601241_o_
19197511_10158802480850375_265122559_o_z

 

LSP ble Fusso Coat 12 Months etter ønske fra eier. 

 

IMG_8150_zpsh6azxqpc.jpg
IMG_8155_zpsdvcexf1j.jpg

 

Dekksider fikk G-techniq Tyre Dressing

 

IMG_8167_zpsx0wjpffi.jpg
IMG_8169_zpsxo9b2mc3.jpg

 

Da var det tid for ferdig-bilder 

 

IMG_8185_zpsth4kinra.jpg
IMG_8186_zpsk7xncvut.jpg
IMG_8187_zpsperqniip.jpg
IMG_8188_zpssinj7rcd.jpg
IMG_8189_zpsaztykuvd.jpg
IMG_8190_zpsltdzs8qt.jpg
IMG_8193_zpsepcmi165.jpg
IMG_8194_zpsrcx6k8l3.jpg
IMG_8197_zpsitvcn6oq.jpg
IMG_8199_zpsa4ftr1sr.jpg
IMG_8200_zpso1fdfzqj.jpg
IMG_8201_zps8d8mas5m.jpg
IMG_8207_zpsiphmezsl.jpg
IMG_8209_zpsoq7nbpqw.jpg
IMG_8212_zpsv5fcmx2i.jpg
IMG_8222_zpsv6qfbs3l.jpg
IMG_8223_zpsxtggtx2a.jpg
IMG_8224_zpsdy7efm2p.jpg
IMG_8225_zpsbefcqp88.jpg
IMG_8226_zpsc4w5erii.jpg
IMG_8229_zpseypiaj8a.jpg
IMG_8232_zpslvqmg88x.jpg
IMG_8235_zpsekabog7b.jpg

 

Det var alt for denne gang. Tidsbruk ble ca 80 timer over 5 dager

Ris og ros taes imot med takk !

Takk for titten

Endret av arsalan88
  • Liker 4
  • DCN Poeng 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Grom bil du fikk tilliten å ordne [emoji41]
Fint å få sett arbeidet ditt, du holder et høyt nivå på detaljene [emoji106]
Utenom utrolig blank lakk syns jeg skinnet fikk en skikkelig bra fornyelse!

  • DCN Poeng 1

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow

griselekkert løft av bilen! :D
og kjempe bra første S&S! meget godt utfyldt i hva som ble gjort underveis! :D tommel opp fra meg! og gleder meg til neste du kommer med! :D

angånde bilnerden sin Sjampo, så har jeg komplett motsatt oppfatning av deg :P jeg brukte vel 4 korker per bøtte! og det skummet bra men ikke for mye og meget lett å spyle av! :D

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Detailing World hvor kunden vil ha alt... for ingenting :lol: Bra at dere vært to stykker, prosjekter av denne type kan slite en ut om en er enslig :D:D

Bra jobbet!! :thumbup:

Not certified at anything really :)


Showcase

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arsalan88
996*

Skrivefeil i overskriften [emoji1], står 996 i teksten
griselekkert løft av bilen! [emoji3]
og kjempe bra første S&S! meget godt utfyldt i hva som ble gjort underveis! [emoji3] tommel opp fra meg! og gleder meg til neste du kommer med! [emoji3]

angånde bilnerden sin Sjampo, så har jeg komplett motsatt oppfatning av deg [emoji14] jeg brukte vel 4 korker per bøtte! og det skummet bra men ikke for mye og meget lett å spyle av! [emoji3]


Tusen takk ! [emoji4]
80 timer??? Knall jobb! Men 80 timer er drøyt! 
 
 

Tusen takk ! [emoji4] Grunnen til at det ble brukt då mye tid var vel en blanding av mye som skulle gjøres på kort tid og mangel på erfaring med så sensitiv lakk fra min side. Jeg er vandt til hard lakk som mann nesten må bruke vinkelsliper på [emoji23][emoji23] Eier måtte ha nemlig ha bilen igjen etter 5 dager da han skulle på tur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arsalan88
Velkommen til Detailing World hvor kunden vil ha alt... for ingenting :lol: Bra at dere vært to stykker, prosjekter av denne type kan slite en ut om en er enslig [emoji3][emoji3]
Bra jobbet!! :thumbup:


Hehe kjenner meg igjen i det du skriver. Men jeg må ta litt på min kappe, fordi jeg aldri forhørte meg med hva kunde ønsket etter at jeg innså hvor slitt lakken var og det ville ikke bli stort bedre med kun en stegs polering.

Det er jo min første S&S så jeg ville gjøre en omfattende jobb. Jeg innrømmer at det ble en liten erfaring av at vinninga gikk opp i spinninga. Men det kommer nok ikke til å gjenta seg ut av respekt for de som lever av Detailing. Jeg ønsker ikke å gi feil bilde til kundene, man skal få det mann betaler for. Dette er bare en hobby for meg, og denne gangen gikk det litt over stokk og stein [emoji23]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
16 minutter siden, arsalan88 skrev:

Tusen takk ! emoji4.png Grunnen til at det ble brukt då mye tid var vel en blanding av mye som skulle gjøres på kort tid og mangel på erfaring med så sensitiv lakk fra min side. 

Som tips da kan jeg si at ultrafint steg som et 3e steg hjelper på det meste. 

Den siste ekstra glansen kommer også derfra. 

Hos meg er det enten et stegs eller 3 stegs som gjelder. 

Det er grovsteget som er mest krevende uansett. 

Et fint steg med f.eks hvit rupes pute med hvit rupes polish er gjort på noen få timer uansett og er absolutt verdt det.

Fjerner også holos det. 

(min egen favoritt er hvit rupes pute med Angelwax Redemption)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
6.7.2017 - 21.54, arsalan88 skrev:

Hadde kjøpt noe godteri fra Biltema på forhånd som ble tatt frem. Ny blåser med ny slange og et filter/vannutskiller. 
Dette ble koblet til eksisterende slange som var koblet til kompressoren og er beregnet kun for detaling. 
Grunnen til at jeg gjør dette er fordi lufta fra kompressoren nesten aldri er ren, det er mye kondens, olje og annen drit som kommer ut av blåsepistolen.
Og da når jeg bruker komprimert luft under tørking av bil, vasking og tørking av pads, og blant annet blåse reint pads mellom pass. 
Ja da er det veldig viktig med ren luft fra blåsepistolen. 

Spørsmål til dere på forumet, Vet du hva som kommer ut av din kompressor ? :)

Hei, kjøpte en sånn vannutskiller med 100um filter fra Biltema. Men denne lekker i koblingen slik at kompressoren må etterfylle luft hele tiden. Sliter du med det samme? Det virker som den lekker på gjengene, har du tips til hvordan jeg får det tett?

For å slippe at kompressor må gå hele tiden har jeg kuttet ut å bruke filteret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.8.2018 - 19.20, jonia skrev:

. Men denne lekker i koblingen slik at kompressoren må etterfylle luft hele tiden. Sliter du med det samme? Det virker som den lekker på gjengene, har du tips til hvordan jeg får det tett?

For å slippe at kompressor må gå hele tiden har jeg kuttet ut å bruke filteret nå

En oppdatering her; tok på gjengeteip fra Biltema på gjengene på begge sider av filteret, og da fikk jeg det jommen tett gitt😀

 

Når det er sagt så vet jeg ikke hvor effektivt dette filteret er i praksis da det har 100um filter, mulig det er mer hensiktsmessig med et 5um filter som er litt dyrere? Jeg tenkte å bruke filteret primært for å sikre at ikke rustpartikler og olje etc sprutes ut på lakken ved tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

WOW, dette var en flott opprydning, å en heldig eier som har fått mye mere en han har betalt for. Men dette har de fleste detailere vært gjennom, å tatt lærdom av. Flott jobb, og meget bra første S&S

  • Liker 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...