Gå til innhold

Trenger tips til bil som ikke starter (opel combo)


Bjørgvin

Recommended Posts

Bjørgvin

Bilen er en Opel combo 1.3 diesel 2006 mod. Blir lite brukt. Mest som arbeidsbil ved oppussing.

Litt info om hva som er situasjonen:

Er ute å kjører når batterilampen begynner å lyse. Kjører videre hjemover. På turen hjem kommer både abs og airbag lampen på. Ved parkering av bilen har jeg glemt å lukke vinduet. Prøver å starte bilen for å få strøm til å lukke det. Men nå er bilen stein død. Ikke mulig å lukke vinduet en gang.

Jeg tenker jo da at dynamoen er gåen. Greit nok. Har lenge vurdert nytt batteri til bilen så tenker at jeg kjøper nytt batteri slik at jeg får flyttet bilen under tak for bytte av dynamo. 

Monterer nytt fulladet batteri. Nå virker alle elektroniske ting, bilen prøver å dra igang med fullt fres, men vil ikke starte...

Jeg har fått lys i dashbordet med symbol skiftenøkkel gjennom siluett av en bil. Etter litt søk skal dette gjelde motorelektronikk, startsperre eller diesel filter.  Mistenkte startsperre, men da skal visst symbolet blinke. Det gjør det ikke hos meg.

Ting jeg selv har gjort nå: 

-Har testet for feilkoder, men fant ingen. Men var ikke det mest avanserte testutstyret.

-Nytt batteri

-Testet sikringer som ligger i motorrom. Ikke testet rele

-Byttet hallgiver. (Var tungstartet varm, så byttet denne for å utelukke at den var gitt seg helt) Kjent sak på disse

-Prøvd med 5-56 som "startgass" (tips fra nabo..)

-Prøvd alle nøkler.

 

Noen tanker rundt dette? 

Man skal vel i teorien kunne kjøre bilen med gåen dynamo? Kan det gamle batteriet har gjort at dynamoen er kortsluttet på noe hvis? Slik at bilen nekter å starte pga elektronisk feil?

Har bilen fått elektrofeil pga at bilen ble kjørt helt tom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian

Symptomene du nevner til å begynne med tyder på gåen dynamo, slutter og lade og flere systemer detter ut etter hvert som batteriet lades ut.

Normalt skal du få start på bilen og kunne kjøre den med defekt dynamo. Koble fra + kabelen på dynamo og isoler den så den ikke kommer i kontakt med gods og kortslutter så prøv og starte bilen igjen.

Når nevnte lampe ikke slukker etter noen sekunder skal det ligge en feilkode som kan leses av med diagnoseutstyr. Du må ha en scanner som støtter CANbus.

Du kan prøve pedal metoden, men virker ikke på alle modeller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish

Kan være dårlig kontakt mellom jording motorblokka og karosseri. Høres ut som det kan være en periodisk feil siden også ikkje kommer opp på diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "lite avansert" diagnoseutstyr får man ofte kun lest ut feilkoder som er relatert til utslipp (luft, tenning, drivstoff o.l). Hvis bilen har BMS kan du ha flaks å slippe unna med nullstilling og sletting av feilkoder med litt mer avansert utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Takk for svar. Jeg skal se nærmere på dette. Må vel uansett bytte dynamo. 

Kan en åpen EGR ventil relateres til defekt dynamo og tomt batteri? Fornuften tilsier at det bør relateres til dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Kan jo hende at det er flere problemer enn kun dynamo/flatt batteri.B)

Hvis ikke EGR, så ville jeg mistenke startsperra, eller muligens den elektriske dieselpumpa (hører du den surre en kort tid når du slå på tenningen?) 

 

Er blitt sånn at det er feilsøking i blinde om man ikke har tilgang til å lese feilkoder på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Robert johannesen

Heii fikk også et problem at min Opel combo c 2007 bare blokket ut . Nå tenne sen likaom ikke kan skinne og skinne??

 Noen som har noe ide?

 Hvordan ordne men startsperre . El diesel pumpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Får sn disel, høre du at matepumpa starter etter du vrir switsen til første hakk, eg har hatt same greiå der batteri blei bytt og så dynamo og starter, og etter noen månader der an sto stille å alt blei fikset så funka det eletriska å chinna på men ikje fan om an sko starta, å d va da matepumpa som va greiå, bytta den og nå funker an 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...