Jump to content
Sign in to follow this  
Hollabaloo

Maskinpolering med for høy hastighet

Recommended Posts

Hollabaloo

Kjørte en liten poleringstest igår med DA-maskin. Og ikke hvilken som helst maskin heller, men en DA slipemaskin fra Bosch med 4mm utkast. Denne er jo i utgangspunktet ikke laget for å polere, men jeg tenkte jeg skulle prøve den for moro skyld for å få litt erfaring med den type maskin (har bare erfaring med roterende fra før) før jeg evt. kaster tusenvis av kroner ut av vinduet. 

Det positive:

• Den går utrolig stille i forhold til de poleringsmaskinene jeg har hørt. Her plager man ikke naboen for å si det sånn. 
  • Man kan nesten styre den rundt med en finger, i motsetning til roterende har den ikke tendens til å dra hverken den ene eller andre retningen
  • Bosch sine "vibration control" er genial, hodet på maskinen vibrerer ikke sånn som på den roterende jeg har
  • Virker veldig godt skrudd sammen

Det negative:

• Bare 400 w
  • Bare 4mm utkast

Og så det store som jeg tar som et avsnitt istedet for bullet point. Hastigheten går fra 5500 o/min til 12000 o/min. Så jeg kjørte den naturligvis på 5500 o/min, men dette er fremdeles altfor raskt. Brukte den med Menzerna Power Gloss (høy slipeeffekt) og en medium pad, og der mener jeg å huske at det står 1500-2000 o/min på flaska. Etter å ha kjørt 2 runder på et område med mye swirls i lakken, ble det ingen endring, hverken til det verre eller bedre. Så det jeg lurer på er om det er sånn at man ødelegger slipeeffekten på poleringsmiddelet med for høy hastighet, eller er erfaringen min et tegn på at jeg har knallhard lakk som krever en roterende maskin for å se en effekt (og at det å kjøpe en DA maskin er penger ut av vinduet)?

(For the record: Jeg hater roterende maskiner, lager som regel mer swirls enn jeg fjerner med de)

Edited by Hollabaloo

todleif

4mm utkast er altfor lite til å være effektiv. Er vel 15mm utkast på maskina som mange anbefaller. 

Er vel vanligt å ha full fart på DA maskiner. Må nesten det for å klare å ta litt riper 😉 

Hugs at roterende har rpm og DA maskiner har oscileringer pr minutt. 

Må jo vanligvis ha grovere kombinasjon med DA maskin iforhold til roterende. 

Eg bruker roterende. Er jo null risting der iforhold til DA maskina.