Gå til innhold

Ny med maskinpolering


Yngvar

Recommended Posts

Hei!

 

Som tittelen sier så er jeg nettopp begynt med maskinpolering. Har investert i Rupes LHR15MKII og er fornøyd med den. Men jeg har noen spørsmål:

 

Hvordan kan man se om compounden man bruker er brutt ned, og MÅ man bryte den helt ned for å få bra resultat?

 

Har kjøpt både ullpad, spiderpad og microfiber-pad og lurer på om det er noe man må tenke på når man rengjør disse; kontra vanlig skumpads?

 

Lurer også på om hvordan man skal benytte hastighet på maskina, er det maks hastighet som kutter mest eller er det like greit at man kjører med lavere hastighet..?

 

Jeg har også opplevd at det spruter mye av maskinen, selv om jeg bruker bare 2-3 ertestore dråper på en 150mm skumpad. Jeg bruker å prime puta før, og lurer på om det er her jeg gjør noe galt.

 

Håper noen tar seg tid til å svare på disse spørsmåla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Du vil få best resultater ved å bryte ned / kjøre ut compounden. Dette vil vises i en lett oljete overflate.

 

Hvordan sprer du ut polishen etter påføring? Kjører du ut på laveste hastighet etter påføring før du øker turtallet? Eller er det støv? Om du reduserer til hastighet 4 og kjøret litt saktere så lever puter lengre og du vil dumpe mindre varme inn i panelet. Dette er ikke noen fasit og det varierer fra lakktype til lakktype.

 

 

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, polishduden skrev:

Du vil få best resultater ved å bryte ned / kjøre ut compounden. Dette vil vises i en lett oljete overflate.

 

Hvordan sprer du ut polishen etter påføring? Kjører du ut på laveste hastighet etter påføring før du øker turtallet? Eller er det støv? Om du reduserer til hastighet 4 og kjøret litt saktere så lever puter lengre og du vil dumpe mindre varme inn i panelet. Dette er ikke noen fasit og det varierer fra lakktype til lakktype.

 

 

Okei. 

 

Jeg sprer på panelet jeg skal jobbe på med hastighet 1, for så å øke til 5-6. Polerer jeg da på en kant står spruten... Har kompensert dette med å kjøre paden på 6 i ei bøtte for å "tømme" den så det ikke spruter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere årsaker til at polishen spruter fra paden. Forrige bilen min med myk lakk gjorde at det sprutet relativt raskt hvis det ble for varmt. Dagens bil kan jeg kjøre lengre og med høyere opm før det spruter. Er ikke sikkert du trenger å kjøre maskinen så høyt som du gjør. Å kjøre litt lavere hastighet og heller ett pass ekstra synes jeg ofte gjør samme nytten (som polishduden skriver).

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Okei. 
 
Jeg sprer på panelet jeg skal jobbe på med hastighet 1, for så å øke til 5-6. Polerer jeg da på en kant står spruten... Har kompensert dette med å kjøre paden på 6 i ei bøtte for å "tømme" den så det ikke spruter. 


Det hjelper fint lite å "sprute" den tørr i ei bøtte. Du trenger padbørste/neglbørste eller høytrykk til å blåse ren orden med. Er problemene når paden er fersk eller etter flere påføringer? Tipper du bruker en pad alt for lenge :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, polishduden skrev:

 


Det hjelper fint lite å "sprute" den tørr i ei bøtte. Du trenger padbørste/neglbørste eller høytrykk til å blåse ren orden med. Er problemene når paden er fersk eller etter flere påføringer? Tipper du bruker en pad alt for lenge :)

 

Hadde problemet hele tiden. Bytta pad for hvert panel. Er det for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...