Gå til innhold
Bjerknez

Grå "tåke" etter polering av lakkert plast

Recommended Posts

Bjerknez

Da har jeg vert ute og testet Rupes Nano'en på et lakkert plastdeksel som sitter over tanken på motorsykkelen. Dette er metallic lakk, sort. 

Jeg prøvde først med Grønt pute med grønn polish med roterende. Lite til ingen press. Etter første pass så tørket jeg bort polshrester og tok en Wipedown med Scholl CF2. 

Når jeg lyste på plasten med LED lykt så så jeg ganske kraftige tåkete felter der jeg hadde vert. Fikk litt sånn vondt i magan, men bestemte meg for å teste ut den oscilerende funksjonen så byttet fremstykke og kjørte et pass med gul pute med gul polish. Det ble mye bedre og "tåken" forsvant, men de små ripene var der fortsatt. Jeg kjørte ingen til veldig lite press hele tiden og på full hastighet.

Jeg bestemte meg for å stoppe opp når jeg fikk bort "tåken" på plasten for da var den mer eller mindre slik den var igjen. Så derfor spør jeg dere her inne... hva er det som blir gjort feil her?

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Larsenius

Høres ut som første steget ikke tok nok til å fjerne ripene, men la igjen litt haze. Gulgul komboen ryddet opp i hazen, men fjernet heller ingen riper. Prøv første steget med en grovere kombo på DA-funksjon og se om det tar ripene, så rydder du opp med steg 2;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN

Bilder av det du beskriver er alltid en god ting.

Umiddelbart tenker jeg at for grov kombinasjon pute/polish har gitt deg dårlig finish. Samtidig er den siste gul/gul komboen for mild til å fikse opp i dette kjapt og greit. Du har flere muligheter. Enten kan du prøve mange flere ganger gul pute med gul polish på oscillerende. Det vil nok fikse ripene, men det tar tid.

Du kan også prøve en mellomting: gul pute med grønn polish. Når de groveste korrigeringsripene er borte, avslutter du med gul/gul hvis det er det mildeste du har.

Et grunnleggende prinsipp for maskinpolering; å slipe vekk riper, ved å etterlate mindre riper.

Du er nå i det stadiet hvor de mindre ripene fortsatt er synlige, og gir en tåkete mattere finish. Det er fordi lyset brytes i alle retninger i alle de små ripekantene.

Målet er å slipe så fint at ripene som ligger igjen ikke er synlige med blotte øye. Da brytes lyset mindre og reflekterer i det vi opplever som en blank og plettfri finish.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez

Kan du forklare litt hva haze er og hvorfor det dukker opp? Det var vertfall klin umulig å tørke bort. Men gikk relativt lett bort etter en runde med gul/gul og oscilerende.

Det ble jo litt bedre så klart. Noen av de minste ripene og defektene forsvant, men ikke alt. Dette er ganske små riper som kun synes i sollys så bør vel være enkle og fjerne i mitt hode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez
1 minutt siden, ØHN skrev:

Bilder av det du beskriver er alltid en god ting.

Umiddelbart tenker jeg at for grov kombinasjon pute/polish har gitt deg dårlig finish. Samtidig er den siste gul/gul komboen for mild til å fikse opp i dette kjapt og greit. Du har flere muligheter. Enten kan du prøve mange flere ganger gul pute med gul polish på oscillerende. Det vil nok fikse ripene, men det tar tid.

Du kan også prøve en mellomting: gul pute med grønn polish. Når de groveste korrigeringsripene er borte, avslutter du med gul/gul hvis det er det mildeste du har.

Et grunnleggende prinsipp for maskinpolering; å slipe vekk riper, ved å etterlate mindre riper.

Du er nå i det stadiet hvor de mindre ripene fortsatt er synlige, og gir en tåkete mattere finish. Det er fordi lyset brytes i alle retninger i alle de små ripekantene.

Målet er å slipe så fint at ripene som ligger igjen ikke er synlige med blotte øye. Da brytes lyset mindre og reflekterer i det vi opplever som en blank og plettfri finish.

Ja, da kan det jo være at lakken er myk og at den derfor ikke tåler medium cut på medium pute på den måten jeg kjørte. Er nemlig første gangen jeg opplever noe slikt innen polering. Polering av de bilene jeg har holdt på med har gått helt plettfritt. Stort sett tyske biler og mine egne. 

Mulig det er ekstra vaanskelig og polere lakkert plast? 

Håper ikke tanken (som er av stål) blir like vrien... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Larsenius
Kan du forklare litt hva haze er og hvorfor det dukker opp? Det var vertfall klin umulig å tørke bort. Men gikk relativt lett bort etter en runde med gul/gul og oscilerende.

Haze er, som ØHN skriver, bittesmå riper som er laget av å ha kjørt grov kombo. Kan derfor ikke tørkes bort, men må slipes ytterligere ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez

Så det som har skjedd er at lakken er forholdsvis myk og komboen jeg har kjørt var for grov. Jeg rettet det opp igjen med å kjøre en finere kombo med oscilerende. Den forstår jeg.

Men hvorfor ble ikke ripene fjernet hvis koboen var for grov i utgangspunktet? Da skulle vel disse ripene ha blitt skjult av hazen?

Hadde vert veldig lærerikt hvis noen kunne hjulpet meg med dette dekselet her inne. Ikke fordi det er så fryktelig viktig, for dekselet kan lett byttes ut, men mest for å lære det i praksis samt få en slags "fasit" på hva det er som skjer underveis. Er første gang jeg har møtt på litt problemer angående polering og grunnen kan nok være at det er snakk om mykere lakk enn jeg er vant til. 

jeg har også KUN brukt Scholl S17  på orange Uber tidligere med Flex DA og det har funket hver gang.

Er den grønne polishen til Rupes på grønn Rupes pute grovere enn Scholl S17 på orange Uber?

Endret av Bjerknez

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Larsenius

Er ikke sikkert lakken er veldig myk. Tok en VW transporter med svart metallic i vår. Lakken på den ble det haze av mange ulike komboer på selv den skal være relativt hard. Måtte kjøre to runder med grov kombo for å fjerne ripene og så rydde opp i haze etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez
Akkurat nå, Larsenius skrev:

Er ikke sikkert lakken er veldig myk. Tok en VW transporter med svart metallic i vår. Lakken på den ble det haze av mange ulike komboer på selv den skal være relativt hard. Måtte kjøre to runder med grov kombo for å fjerne ripene og så rydde opp i haze etterpå.

Men hvis komboen man kjører lager haze så er jo middelet for grovt (eller k\lakken for myk)? Eller har jeg kanskje bare vert borti skikkelig hard lakk tidligere som ikke har hazet etter polish?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
asv

At du ser haze er ikke negativt med mindre du planlegger 1-stegs polish, men da burde du ikke kjøre så grovt at du får haze. Jeg vet om detailere som spesifikt ser etter jevn haze etter grovsteget, men da selvsagt med tanke om å rydde opp med et finere steg.

Hvorfor det oppstår har vel litt med både lakk, pute og polish å gjøre.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Larsenius

Nå har ikke jeg prøvd scholl sine polisher, men s17 på oransje uber er vel en medium/medium fin kombo? Hvis du har kjørt det på tysk lakk som vanligvis er hard er det ikke sikkert det gir noe haze.

Som ØHN skrev er det man gjør med ulike komboer å slipe med finere grad til man ikke lengre kan se "ripene" med det blotte øyet. Om man har grove riper så kan man våtslipe først. Dette fjerner ripene, men etterlater en matt finish. Det er ikke en for grov "kombo". Så fortsetter man med f eks en grov polish som fjerner ripene, den matte overflaten, fra våtslipingen. Dette kan også etterlate matthet eller haze som igjen må byttes ut med ytterligere fin kombo. En fin kombo som ikke etterlater haze vil fjerne noe av ripene, men må kjøres mange ganger for å oppnå samme resultat som en grov etterfulgt av fin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez

Ok. Er nok bare meg som er litt uvant med produktet (er jo vant til Scholl og Uber) samt at det var første gang på lenge jeg testet roterende. 

Gjør det noe om jeg bruker Scholl i stede for Rupes polish?

Jeg synes polishen fra Rupes er veldig tynn og den spruter veldig, i forhold til Scholl. Scholl sin S17 er mye tykkere i konsistensen og jeg tror jeg liker den bedre. Uten at det bør gjøre noe på resultatet så klart...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig