Gå til innhold

Bytte fjærbenslager på 2007 Touran. Howto?


Petter92

Recommended Posts

Petter92

Jeg har sett bildeler.no sin "how to " bytte fjærbenslager og komplett fjær. Jeg trenger å bytte fjærbenslagerene, men jeg skulle gjerne hatt litt hjelp før jeg gir opp. 

 

Jeg får fjærbenet akuratt ikke ut av hjullagerhuset når jeg prøver å få det av. Jeg tenker jeg må ta av endeleddet for å få nok klarering? Det er her spørsmålet mitt egentlig kommer. Jeg skrudde av de tre skruene til bærekula, men den sitter ganske godt også er jeg litt redd for å ødelegge gjengene til denne hvis jeg slår med hammer så den "slipper". 

 

Er det noen som har bytta fjær eller fjærbenslageret på en 2007 touran som kan hjelpe meg litt? Skal jeg først ta av de tre skruene til bærekula og slå forsiktig så den slipper og deretter skru av Nav skruen nesten helt ut og svinge for eksempel til en av sidene og slå forsiktig til ytre drivaksel "slipper" og  er mulig og dra ut? Må bærekula være demontert for at jeg klarer og få drivleddet ut? Er det også nødvendig å få av endeleddet? Endeleddet er veldig godt rusta fast, men jeg har endeledd verktøy så skal få det av, men er redd det går i dass når det sitter så godt. 

 

Tusen takk for alle svar,

 

mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrisrobol

har skiftet en god del fjørbeinslager nå. da jeg jobber som mekaniker hos Vag forhandler. det som tar minst tid, (iallefall om du har muttertrekker) er å skru av endeledd, de tre 13mm på bærekula, lenkarm til stabstag, caliper, ledningen til abs sensor og bolten som holder drivleddet i navet. tilslutt skrur jeg av de tre boltene som du finner i vannkassen under panseret og løfter ut hele fjørbeinet med bremseskive. setter fjørbeinet i skrustikka og skrur sammen fjøra med fjørklemme, løser mutteren på toppen av støtdemperen og bytter over til ny fjør og nytt fjørbeinslager. med løftebukk og muttertrekker går dette som en lek :thumbs: bruker maks 45 min per side. en kollega brukte faktisk bare 20 minutter på en polo her om dagen! rengjør gjenger på endeledd og lenkarm nøye med stålbørste, og smør på med rustløser. ofte kan det være greit å ha en ny lenkarm liggende klar, da de kan være et helvette å få løst.. lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Takk for svar! Endeleddet sitter veldig godt, er det bare å bruke brytegaffel og få slått den løs? 

 

Jeg så filmen du sendte nå og da skjønner jeg ihvertfall at bærebrua må av for å få løs drivleddet. Får se om endeleddet må av. 

 

Jeg ser også på filmen at han demonterer bærekula ved å ta av den øvre single skruen. Jeg har en bærebru som er nokså rusta, så jeg er litt redd dette skal begynne å spinne. Det gjorde det "nye" når jeg bytta bærebru for 2 måneder siden. Er det vanskelig å få på plass de tre skruene på bærekula? 

 

Takk for hjelpen! Det er virkelig verdsatt! ;)

Endret av Petter92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår at bærekula spinner hvis man setter press på den. Altså setter en jekk eller noe under å jekker litt opp.

Brytegaffel bør man vel helst unngå hvis man ikke skal bytte endeledd da man ødelgger fort pakningen.
Kjøp en avdrager.

Endret av kaiove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Jeg fikk endelig fjærbenet av! Man må av med de tre bærekule skruene og ta ut drivleddet. Da går det som en lek!  Jeg må uansett ha nye dempere for skruen som holder fjærbenslageret på plass nekter og gå av. Det er det værste jeg har sett. Jeg brukte til og med propan brenner og varma det så varmt du klarer og den sitter fortsatt. Etter 1 time så ga jeg opp og kjøpte 2 nye dempere.

 

Men er det noen som har noen gode forslag til gode fastnøkler? Jeg kommer ikke til med "vanlige" fastnøkler. Vinkelen er ikke stor nok, så jeg får ikke skikkelig tak rundt skruen. Jeg er nødt til å bruke umbrako for å holde igjen eller så drar jeg bare fjærbenslageret rundt. Jeg har den andre siden jeg også må demontere og sånnt, så hadde vært fint med en god fastnøkkel som gir meg nok moment til å få av den godt rusta skruen. Jeg har pøsa på rustløser og wd-40, men den sitter som heia. Noen som har fastnøkkel som kommer til "nedi" fjærbenslageret der skruen til fjærbenet sitter? Hvor kjøpte dere? :) 

 

Takk for hjelpen ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Jeg har ikke stramma fjærklemmene når jeg skal skru skruen. Jeg har prøvd begge deler men den sitter som heia. Hvilken muttertrekker har du? Ja, har luft trekker men kanskje den er for svak? Momentet er på 610 nm. Jeg har denne, 

Muttertrekker 1/2", AIW 610

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Muttertrekker/Muttertrekker-12-AIW-610-2000034980/

 
Endret av Petter92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram fjerklemmene så fjæra ikke kommer flygende når du får løs skruen.
Har elektrisk trekker rundt 800nm mener jeg, men har brukt en gammel lufttrekker også uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Hmm, i see. Jeg må uansett bytte demper nå siden den sitter like godt som at den er sveisa fast. Fjærene er inntakte så får kappe av øverste delen av fjærbenet for å få ut selve fjæra og gjenbruke disse. Mine satt latterlig godt. Hadde et verksted til å bytte fjærer for 1 år siden og de brukte ikke nye skruer for å si det slik. Også har de sikkert skrudd til for hardt som de alltid gjør etter min mening.

 

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Har fått bytta fjærbenslager nå men sliter noe veldig med å få på drivleddet inn i hjullager huset. Jeg har montert fjærbenet og satt dette i hjullager huset. Jeg får ikke drivleddet inn i hjullagerhuset. Det er ikke ødelagte "gjenger" og det skal være mulig men det er så sykt tungt og jeg får det ikke inn. Jeg får det ikke engang litt inn i sporene, for hadde jeg gjort det kunne jeg slått forsiktig til det gikk innover.

 

Er det mulig å kjøpe en skrue som er litt lenger enn nav skruen og vrikke litt på bremseskiven så det beveger seg minimalt og så få drivleddet inn? Eller er det noen andre gode tips? Mitt drivledd går ikke så lett inn i hjullagerhuset som den filmer over viser :P 

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Fikk drivleddet endelig på. Det var nærmest umulig å få det på men jeg fikk den litt inn i hakket og måtte bruke hammer og slå den på plass. Den var ekstremt trang. 1 av 2 fjærben er byttet så nå får jeg bare få litt motivasjon til å starte på andre siden. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...