Gå til innhold
Petter92

Bytte fjærbenslager på 2007 Touran. Howto?

Recommended Posts

Petter92    10
Petter92

Jeg har sett bildeler.no sin "how to " bytte fjærbenslager og komplett fjær. Jeg trenger å bytte fjærbenslagerene, men jeg skulle gjerne hatt litt hjelp før jeg gir opp. 

 

Jeg får fjærbenet akuratt ikke ut av hjullagerhuset når jeg prøver å få det av. Jeg tenker jeg må ta av endeleddet for å få nok klarering? Det er her spørsmålet mitt egentlig kommer. Jeg skrudde av de tre skruene til bærekula, men den sitter ganske godt også er jeg litt redd for å ødelegge gjengene til denne hvis jeg slår med hammer så den "slipper". 

 

Er det noen som har bytta fjær eller fjærbenslageret på en 2007 touran som kan hjelpe meg litt? Skal jeg først ta av de tre skruene til bærekula og slå forsiktig så den slipper og deretter skru av Nav skruen nesten helt ut og svinge for eksempel til en av sidene og slå forsiktig til ytre drivaksel "slipper" og  er mulig og dra ut? Må bærekula være demontert for at jeg klarer og få drivleddet ut? Er det også nødvendig å få av endeleddet? Endeleddet er veldig godt rusta fast, men jeg har endeledd verktøy så skal få det av, men er redd det går i dass når det sitter så godt. 

 

Tusen takk for alle svar,

 

mvh Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
chrisrobol    20
chrisrobol

har skiftet en god del fjørbeinslager nå. da jeg jobber som mekaniker hos Vag forhandler. det som tar minst tid, (iallefall om du har muttertrekker) er å skru av endeledd, de tre 13mm på bærekula, lenkarm til stabstag, caliper, ledningen til abs sensor og bolten som holder drivleddet i navet. tilslutt skrur jeg av de tre boltene som du finner i vannkassen under panseret og løfter ut hele fjørbeinet med bremseskive. setter fjørbeinet i skrustikka og skrur sammen fjøra med fjørklemme, løser mutteren på toppen av støtdemperen og bytter over til ny fjør og nytt fjørbeinslager. med løftebukk og muttertrekker går dette som en lek :thumbs: bruker maks 45 min per side. en kollega brukte faktisk bare 20 minutter på en polo her om dagen! rengjør gjenger på endeledd og lenkarm nøye med stålbørste, og smør på med rustløser. ofte kan det være greit å ha en ny lenkarm liggende klar, da de kan være et helvette å få løst.. lykke til :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Takk for svar! Endeleddet sitter veldig godt, er det bare å bruke brytegaffel og få slått den løs? 

 

Jeg så filmen du sendte nå og da skjønner jeg ihvertfall at bærebrua må av for å få løs drivleddet. Får se om endeleddet må av. 

 

Jeg ser også på filmen at han demonterer bærekula ved å ta av den øvre single skruen. Jeg har en bærebru som er nokså rusta, så jeg er litt redd dette skal begynne å spinne. Det gjorde det "nye" når jeg bytta bærebru for 2 måneder siden. Er det vanskelig å få på plass de tre skruene på bærekula? 

 

Takk for hjelpen! Det er virkelig verdsatt! ;)

Endret av Petter92

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaiove    21
kaiove

Unngår at bærekula spinner hvis man setter press på den. Altså setter en jekk eller noe under å jekker litt opp.

Brytegaffel bør man vel helst unngå hvis man ikke skal bytte endeledd da man ødelgger fort pakningen.
Kjøp en avdrager.

Endret av kaiove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaiove    21
kaiove

Husk å ikke stå for nære, endeledd løsner somregel med smell.
Hvis det er plass så ha mutteren på også så den stopper att endeleddet flyr avsted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Jeg fikk endelig fjærbenet av! Man må av med de tre bærekule skruene og ta ut drivleddet. Da går det som en lek!  Jeg må uansett ha nye dempere for skruen som holder fjærbenslageret på plass nekter og gå av. Det er det værste jeg har sett. Jeg brukte til og med propan brenner og varma det så varmt du klarer og den sitter fortsatt. Etter 1 time så ga jeg opp og kjøpte 2 nye dempere.

 

Men er det noen som har noen gode forslag til gode fastnøkler? Jeg kommer ikke til med "vanlige" fastnøkler. Vinkelen er ikke stor nok, så jeg får ikke skikkelig tak rundt skruen. Jeg er nødt til å bruke umbrako for å holde igjen eller så drar jeg bare fjærbenslageret rundt. Jeg har den andre siden jeg også må demontere og sånnt, så hadde vært fint med en god fastnøkkel som gir meg nok moment til å få av den godt rusta skruen. Jeg har pøsa på rustløser og wd-40, men den sitter som heia. Noen som har fastnøkkel som kommer til "nedi" fjærbenslageret der skruen til fjærbenet sitter? Hvor kjøpte dere? :) 

 

Takk for hjelpen ! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaiove    21
kaiove

Du har fjerklemmer på?
Har du luft eller elektrisk muttertrekker? Bruker å gå ganske greit med det. Har hvertfall aldri brukt umbrako og fastnøkkel selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Jeg har ikke stramma fjærklemmene når jeg skal skru skruen. Jeg har prøvd begge deler men den sitter som heia. Hvilken muttertrekker har du? Ja, har luft trekker men kanskje den er for svak? Momentet er på 610 nm. Jeg har denne, 

Muttertrekker 1/2", AIW 610

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Muttertrekker/Muttertrekker-12-AIW-610-2000034980/

 
Endret av Petter92

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaiove    21
kaiove

Stram fjerklemmene så fjæra ikke kommer flygende når du får løs skruen.
Har elektrisk trekker rundt 800nm mener jeg, men har brukt en gammel lufttrekker også uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Hmm, i see. Jeg må uansett bytte demper nå siden den sitter like godt som at den er sveisa fast. Fjærene er inntakte så får kappe av øverste delen av fjærbenet for å få ut selve fjæra og gjenbruke disse. Mine satt latterlig godt. Hadde et verksted til å bytte fjærer for 1 år siden og de brukte ikke nye skruer for å si det slik. Også har de sikkert skrudd til for hardt som de alltid gjør etter min mening.

 

Takk for hjelpen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Har fått bytta fjærbenslager nå men sliter noe veldig med å få på drivleddet inn i hjullager huset. Jeg har montert fjærbenet og satt dette i hjullager huset. Jeg får ikke drivleddet inn i hjullagerhuset. Det er ikke ødelagte "gjenger" og det skal være mulig men det er så sykt tungt og jeg får det ikke inn. Jeg får det ikke engang litt inn i sporene, for hadde jeg gjort det kunne jeg slått forsiktig til det gikk innover.

 

Er det mulig å kjøpe en skrue som er litt lenger enn nav skruen og vrikke litt på bremseskiven så det beveger seg minimalt og så få drivleddet inn? Eller er det noen andre gode tips? Mitt drivledd går ikke så lett inn i hjullagerhuset som den filmer over viser :P 

 

Takk for hjelpen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Fikk drivleddet endelig på. Det var nærmest umulig å få det på men jeg fikk den litt inn i hakket og måtte bruke hammer og slå den på plass. Den var ekstremt trang. 1 av 2 fjærben er byttet så nå får jeg bare få litt motivasjon til å starte på andre siden. :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×