Gå til innhold
Funky

Shinemate, Duetto eller LHR 15ES?

Recommended Posts

Funky    6
Funky

Trenger å få kjøpt meg en maskin etterhvert, har kun en Duetto på lån for tiden. Er primært for å vedlikeholde egne biler pluss litt familie og sånn, så får vi se hvor det ender. Men en full pakke med Rupes 21, mini og nano ligger langt utenfor rimelighetens grenser.

Synes forsåvidt Duettoen fungerer greit, men blir litt trangt enkelte steder så en eller annen mindre maskin tipper jeg det blir etterhvert. Så for å holde meg innenfor rimelighetens grenser tror jeg alternativene jeg står igjen med er

1. Shinemate 610-15 + 603/803 mini nå
  2. Rupes Duetto eller 15ES nå, Shinemate 603/803 mini senere

Har skjønt at Duettoen kan brukes til våtsliping, men hva er egentlig grunnen til at LHR15 maskinene ikke kan det? Tror uansett det som måtte være av våtsliping for min del kan gjøres med en kloss, det vil neppe være snakk om sliping av store områder.

Noen som kan hjelpe meg tippe vekta i riktig retning? Jeg tipper jeg vil klare meg lenge på Shinemate (evt lignende modeller), men det sitter en liten luring langt bak i hodet som sier at jeg kommer til å angre og like gjerne burde starte med Rupes, hvertfall den gamle 15ES eller Duettoen. Et par tusen ekstra opp til 15 mk2 eller 21 blir litt for mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne

Grunnen til at det ikke anbefales å brukes rupes 15es (og shinemate 610-15) til våtslip er at de har såpass stort utkast. 15mm utkast på de. Duettoen har 12.

Siden du kan vurdere 1 liten og en stor maskin er nok det den beste løsningen. Da blir kanskje duettoen litt liten og svak til de store jobbene, så anbefaler å ta en liten maskin for å komme til på små kriker og kroker som shinemate 603/803. Den ene av de er DA maskin, den andre roterende. Siden du er nybegynner er det nok lurt å satse på en DA maskin, siden en roterende kan være litt mer trøblete å håndtere.

I tilegg trenger du en stor maskin.

Når det gjelder Rupes mot shinemate er det jo litt forskjell, da rupes er mer komfortabel å bruke. Shinemate støyer og vibrerer mer, så den blir litt mer slitsom i lengden. Men den gjør samme jobb.

Hvis du er litt på budsjett kan du jo finne en mellomting også, da det finnes flere maskiner der ute som er på høyde med rupes sine, men koster litt mindre. Flex xfe 7-15 er et like godt valg. https://bilpleiekongen.no/produkt/flex-xfe-7-15-da-polermaskin-med-fri-rotasjon/

Chmical Guys torq fungerer også bra http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=103&product_id=1395

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky    6
Funky

Ah, det er utkastet som gjør forskjellen... Takk

Skal se litt på de andre også, men jeg får vel Rupes 15 (ikke mk2) til omtrent samme pris, så det et kanskje like greit. Shinemate som liten maskin virker veldig greit, tåler litt støy og vibrasjoner på små områder. Da er valget mellom to maskiner nå, eller 1 bedre stor og liten senere. Duetto tror jeg forsvant som alternativ.

Er det noe sted man kan få testet Shinemate forresten, eller er det kun på nett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne

HVor bor du? Tror det er noen muligheter hos bilpleiekongen i Larvik.
Ellers kjøpte jeg meg akkurat en slik liten shinematemaskin. Sikkert flere som eier en slik også. Alternativt en liten krauss maskin som ser ut til å være blåkopi av shinemate sin. Så sikkert noen i nærheten av deg som har en. Scandicshine har jo butikker i oslo\trondheim\østfold med mulighet for å teste krauss maskinen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky    6
Funky

Ja, både Krauss og North Detailing ser ut til å være relativt like kopier, alle er vel basert på Rupes.

Bor i Drammen og jobber i Oslo så har flere muligheter, kan ringe kongen å høre om det er noen muligheter for å teste og høre med Scandicshine på Bryn.

Var det 603 eller 803 du kjøpte? Det er vel 803 som er roterende så den andre er foreløpig kanskje mest aktuell for min del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild

Shinemate 603 er en mini klone.. 803 er roterende og er egentlig en helt knall maskin for den får du ned i 30 mm pads på. Du kan kjøpe kitet å få med en røys med puter. Putene er så som så men maskinen er knall... jeg kjøpte en og brukte den på en bil men jeg får dem til knallpris så jeg solgte den, men mye mulig jeg kjøper en ny, hvis det ikke blir en ibrid. 

803 er en mer allround maskin enn 603 men ville byttet ut den originale bakplata på den i 75mm til en scholl i 75mm.. de andre mindre duger til sin jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne
35 minutter siden, jolanger skrev:

Ja, både Krauss og North Detailing ser ut til å være relativt like kopier, alle er vel basert på Rupes.

Bor i Drammen og jobber i Oslo så har flere muligheter, kan ringe kongen å høre om det er noen muligheter for å teste og høre med Scandicshine på Bryn.

Var det 603 eller 803 du kjøpte? Det er vel 803 som er roterende så den andre er foreløpig kanskje mest aktuell for min del.

Jeg kjøpte DA versjonen. Er vel 603 den heter.

Hvis du bor i Drammen er det bare å ta en tur ut til Svelvik og teste maskinen min hvis du vil :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig