Gå til innhold
Ørjan

1994 Nissan Primera 2.0eGT - Nå full av lakkstøv...

Recommended Posts

Ørjan    0
Ørjan

Etter en lengre passiv periode her, tenkte jeg å legge ut litt bilder av vår-/salgsklargjøringen av det ene kjøretøyet mitt... :rolleyes:

Dette er forsåvidt den første "ordentlige" poleringsjobben jeg gjør. Det har stort sett kun gått i håndpolering ved bruk av Autoglym sine produkter tidligere + litt bruk av roterende med AG SGP2 uten noe særlig feilretting.

Offeret er en Nissan Primera 2.0eGT -94 som har vært i mitt eie siden 2002. Jeg har ikke noe særlig lyst til å kvitte meg med den, men fornuften tilsier at det er nokk med 2 biler og 1 moped i husholdningen :D

Jeg fikk den hellakkert i 2002 og har stellt godt med den siden. Dog har den akkumulert en del vaskeriper og merker etter nærgående id..... på parkeringsplasser o.l. :unsure:

Først fikk den enn solid vask med avfetting + HT, så en omgang med washmitt og såpe, og til slutt claying med Meguiars SS clay kit.

Litt førbilder av problemområdene:

F_1.jpg

F_2.jpg

F_3.jpg

F_4.jpg

Siden jeg har begrenset erfaring med roterende, og hastighetskontrollen på den vi har på verkstedet er noe ustabil - brukte jeg Meguiars DA på denne jobben.

Jeg har forsøkt tidligere med MG80 på Meg. gul pute (W8006) uten at de klarte å bite på vaskeripene noe særlig.

Bestilte derfor (for en god stund siden) en flaske MG83 med håp om at denne skulle bite litt mer.

(Har såvidt testet denne på min sorte BMW e46 uten det helt store resultatet)

Kombinasjonen MG83 + gul pute virket ikke gi noe bedre resultat enn med MG80, muligens noe jeg gjorde feil - men sånn passelig irritert og lei en sen lørdagskveld, tok jeg frem Meguiars burgunder/rød pute (W9006). Preppa den med litt QD først, så gnikka jeg den inn med litt MG83. Kjørte på med medium hastighet, økte til 5, så ned igjen. Når MG83 viste tegn til å tørke, ga jeg den en dusj med vann og fortsatte. Dette ga merkbart bedre resultat, og etter 2-3 pass ble resultatene slik:

P_2.jpg

P_5.jpg

P_1.jpg

P_3.jpg

P_4.jpg

Resultatet ble såpass bra, at jeg la på NXT Tech wax 2.0 uten noen mellombehandling....

E_1.jpg

E_2.jpg

E_3.jpg

E_4.jpg

E_5.jpg

Så var det bare å få bilen lagt for salgs på nett, vente på PO83 fra SS og angripe BMW'n neste ;)

Endret av Ørjan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Veldig veldig bra...

Du får nok en aha opplevelse på BMW'n da den mest sannsynlig er mye værre å korrigere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Ble blankt og fint det der! eGT er jo grombil (hvertfall for noen spesielt interesserte) da, og din så ut til å være i veldig bra stand, burde ikke være vanskelig å få solgt den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Ahh.. P10, hatt en slik, utrolig artig å kjøre :) Pent og blankt var det også ;) Flott jobb!

MG#83 på DA kjøres IKKE på "6", maks hastighet, men "5", da tørker den ikke ut... MG#83 på BMW funker fint som pokker, men da på roterende ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ørjan    0
Ørjan

Takk for tilbakemeldingene :)

Du får nok en aha opplevelse på BMW'n da den mest sannsynlig er mye værre å korrigere..

Den har jeg hatt allerede, og konkluderte da med at den skulle leveres til proffbehandling.... Meeen så har jeg lest en del (bl.a. hær) om hvor bra Menzerna skal være på slike harde tyske lakktyper og venter på PO83 fra SS. Leser litt mer og får lyst til å prøve scholl og 3m og slik baller det bare på seg.....dog regner jeg med at jeg er i godt selskap med å ha det slik :D

Det største problemet er faktisk å finne tid til å holde på med slikt når jobb opptar 12t+ av døgnet... Hadde jeg enda visst om noen gode bilpleiefirmaer (med)/entusiaster skulle jeg gjerne satt jobben bort slik at jeg kun hadde hatt finpussen å ivareta.... :unsure:

Disse hær stoler jeg hvertfall ikke mye på: :lol::blink:

Polerin_crop.jpg

Ble blankt og fint det der! eGT er jo grombil (hvertfall for noen spesielt interesserte) da, og din så ut til å være i veldig bra stand, burde ikke være vanskelig å få solgt den.
Må bare finne rett pris i disse finanskrisetider ;)

Definisjon på grom kommer vel ann på øyet som ser ja, men som kris1986 skrev er det en utrolig morsom bil å kjøre pga. et meget bra originalt understell. Hamler greit opp med andre mer motorsterke kjøretøy på svingete veier. B)

MG#83 på DA kjøres IKKE på "6", maks hastighet, men "5", da tørker den ikke ut... MG#83 på BMW funker fint som pokker, men da på roterende ;)
Nei, man merker faktisk at "6" blir feil - derav brukte jeg "5" som maks kun kort tid. Den virker uansett "tørrere" enn 80 mtp arbeidstid.

Ser ut som om jeg må over på roterende ja.... :mellow:

Endret av Ørjan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ørjan    0
Ørjan

Kanskje på sin plass med ett par bilder til...

Interiøret fikk seg bare en kjapp støvsuging/-tørking:

IMG_3983.jpg

IMG_4152.jpg

IMG_3987.jpg

Motorrommet klarte seg med en kjapp vask med sonax glansshampo:

IMG_4063.jpg

En liten vask for å nyte synet av vann på nybehandlet lakk..mmmm.... :wub:

(+ spyle bort all pollenet som hadde lagt seg over bilen)

IMG_4184.jpg

IMG_4187.jpg

Stemningsbildet (nå med Megs Gold Class Tire Gel som jeg glemte på de første bildene :rolleyes: )

IMG_4099.jpg

Endret av Ørjan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby
Definisjon på grom kommer vel ann på øyet som ser ja, men som kris1986 skrev er det en utrolig morsom bil å kjøre pga. et meget bra originalt understell. Hamler greit opp med andre mer motorsterke kjøretøy på svingete veier. B)

Jepp, Primera har supre kjøreegenskaper originalt, spesielt til å være en billig personbil. Masse kjøreglede. Har P11GT selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Ser strøken ut ;) Får faktisk lyst på P10 igjen... hehe....

Hadde selv P10 når mamma hadde P11, det jeg savnet skikkelig på P11 (facelift) var det råe opphenget til bakdelen av bilen som P10 hadde, hvertfall 94 og 95 modellene, de tideligere har jeg ikke prøvd..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Nyydelig :)

Krengestabilisatorsystemet på P10 funker gull det, sitter som f* :P

Men skrekkelig dyrt å reparere.. i alle fall når man skal ha deler fra Birger N haug :angry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Var rep for noen kr på bilen din engang husker jeg, noe som kostet meg 3k.... :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne    88
Arne
Var rep for noen kr på bilen din engang husker jeg, noe som kostet meg 3k.... :rolleyes:

Fortell fortell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Ja fy f* den der var über-kjip!!

F* the p* sier jeg bare.. drittsekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 521
truhaa

som Arne sier: fortell FORTELL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Back in the old days, på forrige arbeidsplass så hadde Kazzper satt igjen Primera'n sin for en voksen smørbrødliste etter EU kontroll, som vi skulle utbedre.. Det viste seg å være defekt lasteventil el noe(husker ikke helt hva som var feilen), så bilen skulle til ett verksted.. Dette var jo greit nok, verksted hadde fått tak en brukt del, så han slapp unna med rundt 1500kr? tror jeg istedenfor 10.000kr el noe.. Og såklart så hadde ikke kazzper skilter på bilen, men prøveskilter som var 6uker gamle.. Jeg kommenterer det, men sjefen min sier at det går fint... Og hva skjer? Joda, politi(sivil) kommer ut bak meg i første rundkjøring og jeg blir stoppet når vi ankommer verksted... Jeg får beskjed om at jobben kom til å betale boten min, men sjefen min da tok på seg skylden så fikk faen meg han en bot også :huh:

Så enden på visa var at jeg måtte betale boten selv, men jeg delte den opp bare på trass og betalte 250kr i måneden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 521
truhaa

ha ha, ja det er jo flaks... ouch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ørjan    0
Ørjan

Takk takk :)

Se her ja, flere som er kjent med disse bilene, morsomt.

(Bakhjulsopphenget på P10 var likt under hele produksjonsperioden, P11 fikk stiv bakaksling med multilink som var en billigere konstruksjon)

Nissan har ikke de billigste deleprisene nei, heldigvis har jeg en fot innenfor som gir meg fordelsaktige priser :)

(Nå skal det også sies at den BMW-saken jeg har nå ikke har helt billige deler i forhjulsopphenget den heller... :mellow:)

Uansett så blir deleprisene for opphenget bare småtterier i forhold til hva det koster når man finner ut hvor begrensningene mtp. veigrep ligger.... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ørjan    0
Ørjan

Så var tiden kommet til å vise frem bilen, og kanskje finne fremtidig kjøper, på årets Nissan Sporting-treff i Kristiansand.

En kjapp vask etter arbeidstid i dag slik at bilen kunne tørke i garasje over natta, men så.....:

Merkelig støvlag på en nyvasket bil? :blink:

IMG_7326.jpg

Lakk-/grunningsstøv over hele bilen! :eek:

IMG_7332.jpg

IMG_7327.jpg

IMG_7328.jpg

Forsøkte med Meguiars Quick clay som forsåvidt tar litt, og jeg måtte gnikke myyye for at det skulle vises.

MG80 + gul pute tok noe, men ikke alt... Forsøkte komboen som jeg brukte tidligere (MG83+rød/gul) som tok en del mere, men fortsatt synes jeg at jeg kan se små prikker i lakken...

IMG_7343.jpg

Nå er både humøret og motivasjonen på bunn, og jeg tror det er på tide å ta kveld..... :unsure:

Det neste må kanskje være å få tak i noe aggresivere clay?

Noen andre tips?

Stakkars den saken som er skyld i dette..... :angry:

Endret av Ørjan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 521
truhaa

Aggresiv clay tar mye mer, riccardo gul er "aggresiv" nok til å ta mye, må bare over igjen etterpå med MG80 + beige Meguairs pad eller gul...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig