Gå til innhold
Neguah

Er dette riktig rekkefølge?

Recommended Posts

Neguah    3
Neguah

Bilvask
Polering - Menzerna 2500 - hele bilen før tørk med MF
Carpro Eraser - en og en del etterfulgt av MF
Quartz forsegling, del for del etterfulgt av MF

Nå leser jeg mye forskjellig. Noen skriver og sier at det er lurt med voks etter polering med Menzerna 2500, siden den inneholder slipemiddel for å fylle det jeg eventuelt har slipt vekk. Men dersom jeg vokser før jeg sealer med med Quartz, vil forseglingen sitte dårligere. Så det siste jeg nå har lest er at jeg følger rekkefølgen min over, og etter Quartz forsegling legger jeg på voks. Og deretter kan jeg legge på voks jevnlig?

Høres dette greit ut?

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Ville tatt en rask runde med clay for å sikre at lakken er skikkelig ren før polering.

Er lurt å buffe etterhvert som man har polert for å inspisere om det trengs flere runder (om du er fornøyd eller ei). Ofte da lurt å bruke Eraser for å få vekk Evt oljer som kan lure deg. Menzerna inneholder en del oljer så der vil jeg si det er ekstra viktig.

Etter all polering med slipemidler må du påføre et eller annet som beskytter. Voks er jo enkelt å legge og virker greit. Men coating gjør det samme så skal du legge coating trenger du ikke voks først.

Om planen er å legge coating er det viktig at panelene er helt rene, kjør gjerne 2 runder med Eraser for å være sikker på at alt av oljer er borte. Så er det viktig å bruke den tiden du trenger, jobb med så små områder at du får buffet alt skikkelig før du går videre. Trenger ikke noe over forseglingen, i alle fall ikke med det første.

Et lite tips: kan virke som om du ikke har mye erfaring med dette. Les deg godt opp på dette med forseglingen du har tenkt å bruke. Gjør du feil er det frem med maskinen igjen. Ha også mange mf tilgjengelig. Tror nok de er søppel etterhvert som de er brukt.

Lykke til

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah    3
Neguah

Du har helt rett i at jeg ikke har mye erfaring her. Jeg har lest og lest, men blir litt forvirret også. Trur jeg har funnet riktig rekkefølge nå, så nå gjelder å finne MF, og her er det så forbaska mye å velge mellom. 

Jeg kommer til å kjøpe Diamond Perl håndduk for å tørke vann. Så trenger jeg vel mange mindre MF for å tørke vekk både polish og eraser. Kan du anbefale noen? Jeg finner for øvrig ikke den store MF-tråden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Disse er sikkert gode til det meste (har ikke prøvd de selv):https://autoglaze.no/produkt/microfiber/sublim-10-pk-microfiber
Selv bruker jeg for det meste disse til polishbuffing og kontrollspray: http://bilnerden.no/north-detailing-edgeless-microfiber-buffing-towel

Har en del av disse til voks: http://bilnerden.no/north-detailing-edgeless-soft-pile-microfiber-towel

Disse er også digg men litt dyre: http://bilnerden.no/gyeon-q2m-boa-edgeless-microfiber

Jeg har for mye mf...

Til tørk liker jeg best chemical guys sitt magical dryer

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Virkeligheten er sjelden slik den gir seg ut for å være..
Nå har jeg ikke mange ulike tørkehåndklær, men synes den jeg nevnte over er klart best ift meguiars sitt overprisede håndkle, og NORTH detailing sitt blå. Men så stopper min erfaring med disse, godt mulig det finnes noen ultra-sexy greier som jeg ikke har hørt om engang.
Om du har tilgang på trykkluft er jo det den beste måten å tørke bil på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah    3
Neguah

Næ, dårlig med trykkluft. Jeg får teste ut noen håndduker, og så fikser jeg meg noen MF som du linker til. 
Etter jeg har funnet MF, må jeg bare finne puter til DA..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Der er smaken som baken. Liker personlighet veldig godt scholl sine puter. Brukte mye uber før, gode value-for-money puter. Bruker også rupes sine mf puter, men liker ikke så godt å kjøre med dem.

Det som avgjør er hvor mye du vil ta av riper, hardhet på lakk mm. Men om planen bare er å kjøre menzerna 2500 er det litt begrenset hvor galt det kan være med bilen din. Om lakken er hard bør du ha en grovere pute osv. Tipset er å lete opp noen som har tatt samme bil/ merke-farge kombo som du skal ta og lese hva de har brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah    3
Neguah

Lakken er ganske fin, så det tviler jeg trenger kraftig middel eller kraftig polering. Mulig jeg kan gå for Menzerna Heavy Cut Compund 400. Lakken på XF klassifiseres gjerne som medium. Dessverre har den vært maskinvasket, så den har jo de typiske overflateripene. Jeg mener disse forsvant på S-typen da jeg brukte 2500, og da polerte jeg for hånd. 

Skal høre hva andre har brukt på sin XF.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey

Prøv med det du har,godt mulig du kommer fint i havn. Tipset er jo å begynne med fin kombo og så gradvis gå grovere til du har fått tatt så mye som du er fornøyd med

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah    3
Neguah

Høres ut som planen min. Jeg starter fint og så ser jeg hvor jeg havner. Mange takk! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig