Gå til innhold
A. Gaastjønn

Gooselakes Audi A6 (S6)

Recommended Posts

A. Gaastjønn    760
A. Gaastjønn

Update: Flushing av girkasse. 118 000km.

Avtalen var at eg skulle få bli med på prosessen. Oljen i girkassa måtte kjøle seg ned til mellom 35-40 grader før peiling kunne skje. Etter to timar venting var temperaturen rett over 30 grader, og bilen blei kjørt inn i verkstaden for peiling:

wCeivW.jpg

Flushemaskina blei kobla på som ein del av heile systemet:

O55mH3.jpg

Oljen før:

TMDSmh.jpg

qntNdX.jpg

Oljen etter:

OMUTSg.jpg

Blei brukt totalt ca 16L olje.

gpA8FQ.jpg

Merka ikkje veldig forskjell, men olja som var i girkassa var i følge mekanikker veldig bra (Tatt i betraktning at det er kjørt ca 50 000km på den) :) 

Vifta til varmeapparatet ville ikkje starte då eg skulle heim frå jobb i dag...Sjekka alt av sikringar, men ingenting var gåent. Kjørte Vag-com når eg kom heim, og fekk opp dette:

8Saial.jpg 

Bare å begynne å feilsøke då...Det fyrste eg gjorde var å rikle litt på ledningar rundt vifteaparatet (som er boksen med fingermerker i midten) og banke forsiktig på boksen. Testa det, og då funka det! Mulig det er dårlig kontakt ein plass, eller at børstane i viftemotoren begynnar å synge på seiste verset. Om den skulle slutte å fungere igjen, kjem eg til å prøve WD40 i kontaktane. Om ikkje dette hjelper så kjem eg til å ny motor (koster rundt 2000kr) og evt ny regulator (1500kr) om det ikkje funkar. Kryssar fingrane for at det bare er litt dårlig kontakt. Var tross alt mykje støv der :thumbup:

NZ4Liu.jpg

Perfekt quattro-føre her om dagen. Kjekt med lift-modus når det fyrst kjem litt sno :wub:

xBzV4t.jpg

VQIlpj.jpg

Endret av A. Gaastjønn
  • Liker 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Kult at du fikk bli med på flushing, skulle gjerne gjort det selv :)

Ser ut som bra quattroføre :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A. Gaastjønn    760
A. Gaastjønn
23.11.2017 - 23.51, TobiasW skrev:

Kult at du fikk bli med på flushing, skulle gjerne gjort det selv :)

Ser ut som bra quattroføre :thumbup:

Ja, veldig greit å bli med på, men tok alt for lang tid ifht det eg hadde planlagt :P

Vifta til varmeaparatet fortetter å tulle. Funker igjen som den skal om eg banker litt på boksen, så det er nok dårlige børster. Skal få bestilt ny etterkvart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Se her ja! Får god behandling denne bilen, akkurat slik det skal være ;)
Angående Viftemotor.. Har hatt det samme problemet med A8'n i en tid nå. Før merket jeg bare at det ikke blåste "like kraftig" som det skulle gjøre fra fabrikk. Etterhvert døde vifta ut med mindre jeg hadde knapp høyresving. Da nytta det ikke å justere opp og ned hastighet, vifta sto stille uansett (med mindre man svinga kraftig til høyre, da blåste den middelmådig...) 
Jeg åpna opp og tok ut den originale viftemotoren, for å se til min store lettelse at børstene på motoren var TOTALVRAK (nærmest ikke-eksisterende). Ny viftemotor ble handlet inn (hvorfor risikere å bytte kun børster når det ikke koster mange lappene for ny enhet? Tross alt MYE jobb å bytte). Nå blåser den som bare det! ;) Har vært elendig kontakt siden jeg kjøpte bilen, da jeg normalt hadde vifta på max blåste det bare tilsvarende det det gjør på nivå 3 nå..

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A. Gaastjønn    760
A. Gaastjønn
16 timer siden, Northhomie skrev:

Se her ja! Får god behandling denne bilen, akkurat slik det skal være ;)
Angående Viftemotor.. Har hatt det samme problemet med A8'n i en tid nå. Før merket jeg bare at det ikke blåste "like kraftig" som det skulle gjøre fra fabrikk. Etterhvert døde vifta ut med mindre jeg hadde knapp høyresving. Da nytta det ikke å justere opp og ned hastighet, vifta sto stille uansett (med mindre man svinga kraftig til høyre, da blåste den middelmådig...) 
Jeg åpna opp og tok ut den originale viftemotoren, for å se til min store lettelse at børstene på motoren var TOTALVRAK (nærmest ikke-eksisterende). Ny viftemotor ble handlet inn (hvorfor risikere å bytte kun børster når det ikke koster mange lappene for ny enhet? Tross alt MYE jobb å bytte). Nå blåser den som bare det! ;) Har vært elendig kontakt siden jeg kjøpte bilen, da jeg normalt hadde vifta på max blåste det bare tilsvarende det det gjør på nivå 3 nå..

Den fortjener godt stell! :thumbup:

Hmm, det hørtes veldig rart ut! Fant du ut kvifor den reagerte når du svingte? Har akkurat bestilt ny viftemotor nå. Det er som du seier, kjipt å bytte børster for så å måtte bytte f.eks eit lager eller heile motoren nokon km seinare...Blir nok litt jobb å bytte ja, men heldigvis fullt overkommelig :) 

Oppdaga ein jævli irriterande skade på førardøra i dag...

CdyNhs.jpg

loMnXh.jpg

Kan ikkje skjønna anna enn at det er eg som har laga den, men anar ikkje korleis...Ser ut som eg har slått den borti ein kant eller noko. Får sette av endå meir cash til utbedring av bilen til våren. Planen er å lakke opp delar av kanalen på førarsida der det er rust, rundt dørhandtak på førardøra + komplett bakfanger. Ser ut som nye vinterfelgar må vente ei stund til :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Grunnen til at viftemotoren kun fungerte i knapp høyresving, var at børstene var såpass slitt at når man kjørte normalt var det null kontakt mellom komponentene. Det er bittelitt gange i lageret i motoren, dermed ble det såvidt kontakt når jeg tok en knapp høyresving (fungerte kun i kombinasjon med akselerasjon). Om jeg tok en 360graders høyresving med litt fart, fikk jeg faktisk litt fart på vifta :P legger ut en how-to-bytte-viftemotor på A8-tråden min ila. Dagen, vil tro det er ganske lik jobb på din A6 :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Har også hatt samme problemet, både i C3 200 20v og C4 100 2.3E: vifta fungerte hver gang jeg kjørte i hull og ujevnheter i veien, så stoppet den igjen.
Byttet vifte og vips, deilig varmluft.
På 200'en slutta den å virke i desember en gang, skrapet mye is på innsiden av frontruten den vinteren. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A. Gaastjønn    760
A. Gaastjønn
1 time siden, Northhomie skrev:

Grunnen til at viftemotoren kun fungerte i knapp høyresving, var at børstene var såpass slitt at når man kjørte normalt var det null kontakt mellom komponentene. Det er bittelitt gange i lageret i motoren, dermed ble det såvidt kontakt når jeg tok en knapp høyresving (fungerte kun i kombinasjon med akselerasjon). Om jeg tok en 360graders høyresving med litt fart, fikk jeg faktisk litt fart på vifta :P legger ut en how-to-bytte-viftemotor på A8-tråden min ila. Dagen, vil tro det er ganske lik jobb på din A6 :-) 

Ah, gjer meining. Heldigvis er ikkje min så dårlig endå. Det er bare av og til den ikkje starter når bilen blir startar. Eit par dunk så kjem den som ei kule :P Må uansett få bytta den før eg får samme problem som @Knutis :lol:
How-to er ikkje å forakte ;) 

1 time siden, Knutis skrev:

Har også hatt samme problemet, både i C3 200 20v og C4 100 2.3E: vifta fungerte hver gang jeg kjørte i hull og ujevnheter i veien, så stoppet den igjen.
Byttet vifte og vips, deilig varmluft.
På 200'en slutta den å virke i desember en gang, skrapet mye is på innsiden av frontruten den vinteren. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A. Gaastjønn    760
A. Gaastjønn

Har vore litt i verkstaden i dag og tenkte eg skulle ordne litt små-ting på Audien. Fekk dei nye led-pærene til tåkelysa som visstnok skulle vere på 100W. Det kan umogleg stemme, for eg fekk feilkode. Bestilte motstand så får me sjå om det hjelper. 

Har også irritert meg over at det eine skiltlyset har "flikra" innimellom. Fant ut at canbus ikkje registrere om det er nok motstand i skiltlyset, så tok like greit å klypte polane på led-pærene, så nå er det mørkt over skilt. Blir nok å montere originale skiltlys etterkvart. 

Har også bestilt to nye klips til baksetet, så begge to blei øydelagt når eg fiksa airbag-kontakten. Den har forøvrig ikkje begynt å lyse igjen :) Ny viftemotor har ankommet posten, så skal hente den i morgo. Blir ikkje å montere den før tidlegast til helga.

Har knust kameraet på mobilen, så får unnskyld dårlig kvalitet. Vinteren er her! :thumbup:

lZftws.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig