Gå til innhold
Petter92

Mulig å få av fjærbenslageret uten å ta av hjullageret?

Recommended Posts

Petter92    10
Petter92

Jeg skulle ta av demperen ut av hjullageret og bolten som stod der var rusta fast og derfor gikk gjengene også i stykker når jeg brukte mye makt for å få skruen opp. Er det noen som helst mulighet å få av denne skruen nå? Tenkte kanskje flere her jobber på verksted, og kanskje vet hva man ville gjort i denne situasjonen. Er det mulig og få ut fjærbenslageret uten å ta ut selve demperen av hjullageret? Se bilder så skjønner dere hva jeg mener.

19251287_10155409559145879_1628465641_n.jpg

19357589_10155409559125879_1511479995_n.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kimar    16
kimar

Dette settet fra biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutteravtrekkere-10-stk-2000022142/

er greit til  slikt er beregnet for ordinære bolter/muttere men vil tro at det funger på denne bolten også.

Har dette settet selv og brukt det i åresvis og er veldig fornøyd med det. Det funger slik at du setter den pipa på bolten og ei større ordinær pipe over den igjen. den har tenner som spiser seg inn i bolten/mutteren og du får da løsnet den er også mulig å skru den til med dette men det er kun nødløsning da du ikke får strammet nok med dette  men du må jo uansett bytte bolten.

Er også en god ide og varme bolten så den løsner lettere har selv denne og funger veldig bra bare pass på bremsesalnger og slikt

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveis-og-lodding/Gassbrenner/Minibrenner-2000020057/  resten kan jeg ikke svare på men sjekk youtube er kanskje lagt ut skifte av dette der håper dette var til noe hjelp:)

Endret av Hiace kim
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
asv    88
asv

Når du sier gjengene, så regner jeg med du mener sporet i hodet på bolten?

Hadde det vært meg så hadde jeg bøtta godt på med rustløser også slått en passe størrelse torx bit fast inn i sporet. Billige torx bits er greit å ha liggende når man runder torx eller unbrako. Destruktivt for både bolt og bits, men godt for sjela når faenskapet endelig slipper :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Jeg fikk den av til slutt. Det var mulig å få opp mutteren og deretter slå den ut, men den satt som heia. Hater rusta dritt.. Neste problem er å få av demperen fra hjul lageret. Har sett en del videoer men fy faen min sitter her også.. Har fått den 70% av, men den sitter stuck den siste biten. Har en meisel men den gir ikke nok åpning. Noen tips for å få den av hjullagerhuset? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne

Rengjør på forhånd med stålbørste og bremserens, spray deretter på rustløser og la den virke en times tid. Det er hvertfall et godt tips til alle ting som skal løsnes under bilen.

Å jobbe med noe som er inngrodd av drit og rust er håpløst, da er ting dømt til å sitte fast og ødelegges når man prøver å løsne det.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaiove    21
kaiove

Hadde ikke sjangs til å få min den siste biten. Måtte ta løs aksling, styrestag og bærekule for å få ut demperen. Er vel egentlig den riktige metoden å gjøre det på også, men litt mere skruing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 623
Autoglaze / polishduden
Rengjør på forhånd med stålbørste og bremserens, spray deretter på rustløser og la den virke en times tid. Det er hvertfall et godt tips til alle ting som skal løsnes under bilen.
Å jobbe med noe som er inngrodd av drit og rust er håpløst, da er ting dømt til å sitte fast og ødelegges når man prøver å løsne det.

Crc penetrating Oil. Fantastisk produkt!
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Jeg anbefaler også litt varme etter rustløser og så klart å få rengjort best mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    446
trogha
10 timer siden, Petter92 skrev:

Har fått den 70% av, men den sitter stuck den siste biten. Har en meisel men den gir ikke nok åpning. Noen tips for å få den av hjullagerhuset? :) 

Finn eller lag en meisel som gir nok åpning, pøs på med rustløser for bedre glid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    682
Conkey
Finn eller lag en meisel som gir nok åpning, pøs på med rustløser for bedre glid.

sa brura..
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 623
Autoglaze / polishduden

Skrudde av fastrusta egr rør på eksosen på transportern i fjor. Det var godt rustsveisa etter 120k km og 4 år. Dynka det i crc sin penetrating Oil 2 ganger om dagen i 3 dager. Skrudde det rett av uten problemer :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter92    10
Petter92

Jeg fikk den av til slutt med flere runder antirustmiddel og masse wd-40. Tok også og skrudde på selve muttern og ikke bolten når jeg skrudde den av. Det var bittelitt spor igjen av de ødelagte gjengene så jeg fikk litt tak. Det holdt akuratt, hehe. Takk for hjelpen folkens ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig