Jump to content
Sign in to follow this  
Bjerknez

Hvordan vasket du bilen før? (Vær ærlig nå!)

Recommended Posts

Bjerknez

Vi har vel alle vært uvitende og nybegynnere en gang. Jeg har alltid likt at ting skal være rent og pent, men fremgangsmåte og produktvalg er på et helt annet nivå i dag en for 10 år siden. Jeg husker godt jeg sto i solsteken og smurte på bonevoks fra Turtle Wax med polergarn i beste "wax on, wax off" stil. Det var så klart etter at bilen var vasket med svamp og Zalo.

Jeg husker at bilen fort mistet glansen og at vaskeripene ballet seg på. Det som sto på flasken "få bilen blank igjen" funket dårlig. 

Jeg spurte om dem på VW (der jeg kjøpte bilen klin ny) hadde noen tips og sa dem kunne oplere den for meg for 1.500,- og dem sa at den ble nesten som ny igjen. Å det stemte faktisk. Husker jeg var vannvittig fornøyd! Men så lyste jeg heller ikke på lakken med lommelykt. For MEG så var den blank og fin igjen.

Han som pleiet bilen viste meg et vidundermiddel som fjernet asfaltflekker. Dette middelet var faktisk utrolig effektivt!! Det sto Autosol på flasken. Var en metallflaske og den kunne ikke kjøpes i butikk, men kun gjennom dem. man helte litt på en klut og bare sveipet over bilen og alt løsnet med en gang. Skulle gjerne vist hva slags middel dette var for det hadde jeg kjøpt asap faktisk. Husker den luktet "tynner" og det var slik kork som man kunne dytte ned.

En liten utskeielse der, men der har jeg vertfall blåttlagt meg selv og stilt meg klar for hugg! :lol:

• Like 1
  • DCN Point 1

overlay
6 minutter siden, Bjerknez skrev:

Vi har vel alle vært uvitende og nybegynnere en gang. Jeg har alltid likt at ting skal være rent og pent, men fremgangsmåte og produktvalg er på et helt annet nivå i dag en for 10 år siden. Jeg husker godt jeg sto i solsteken og smurte på bonevoks fra Turtle Wax med polergarn i beste "wax on, wax off" stil. Det var så klart etter at bilen var vasket med svamp og Zalo.

Jeg husker at bilen fort mistet glansen og at vaskeripene ballet seg på. Det som sto på flasken "få bilen blank igjen" funket dårlig. 

Jeg spurte om dem på VW (der jeg kjøpte bilen klin ny) hadde noen tips og sa dem kunne oplere den for meg for 1.500,- og dem sa at den ble nesten som ny igjen. Å det stemte faktisk. Husker jeg var vannvittig fornøyd! Men så lyste jeg heller ikke på lakken med lommelykt. For MEG så var den blank og fin igjen.

Han som pleiet bilen viste meg et vidundermiddel som fjernet asfaltflekker. Dette middelet var faktisk utrolig effektivt!! Det sto Autosol på flasken. Var en metallflaske og den kunne ikke kjøpes i butikk, men kun gjennom dem. man helte litt på en klut og bare sveipet over bilen og alt løsnet med en gang. Skulle gjerne vist hva slags middel dette var for det hadde jeg kjøpt asap faktisk. Husker den luktet "tynner" og det var slik kork som man kunne dytte ned.

En liten utskeielse der, men der har jeg vertfall blåttlagt meg selv og stilt meg klar for hugg! :lol:

Autosol er noe man kan benytte til å polere for eksempel chrome med.

Kan kjøpes mange steder, for eksempel clas: http://www.clasohlson.com/no/Autosol-polerkrem-/34-4252?gclid=CjwKEAjwjunJBRDzl6iCpoKS4G0SJACJAx-VXyP_ruvvpS2TKQt_7mv47npmKV1wwEa-tbON5l7pjhoCODLw_wcB

Eller kanskje var det en slik: http://www.clasohlson.com/no/Autosol-Rubbing/34-3203?gclid=CjwKEAjwjunJBRDzl6iCpoKS4G0SJACJAx-VCKxzMYINcQ84eeIrIZX8G4DFvtokFd9JGL6wKkr_0xoC38zw_wcB

Selv så startet jeg nok med Biltema svamp med såpe i, noe jeg sluttet fort med når jeg så hvor mye ugang det skapte :P 

Bjerknez
3 minutter siden, overlay skrev:

Autosol er noe man kan benytte til å polere for eksempel chrome med.

Kan kjøpes mange steder, for eksempel clas: http://www.clasohlson.com/no/Autosol-polerkrem-/34-4252?gclid=CjwKEAjwjunJBRDzl6iCpoKS4G0SJACJAx-VXyP_ruvvpS2TKQt_7mv47npmKV1wwEa-tbON5l7pjhoCODLw_wcB

Eller kanskje var det en slik: http://www.clasohlson.com/no/Autosol-Rubbing/34-3203?gclid=CjwKEAjwjunJBRDzl6iCpoKS4G0SJACJAx-VCKxzMYINcQ84eeIrIZX8G4DFvtokFd9JGL6wKkr_0xoC38zw_wcB

Selv så startet jeg nok med Biltema svamp med såpe i, noe jeg sluttet fort med når jeg så hvor mye ugang det skapte :P 

Ja, jeg er klar over at Autosol i utgangspunktet blir forbundet med denne chrome saken, men dette var en slik gulaktig tinnboks med en tynntflytende veske oppi som luktet tynner. Jeg husker at det fordunstet fort. Jeg fikk beskjed om at den kunne gjøre lakken litt matt og man burde polere bilen etter bruk av denne.

Ganske sterke saker tror jeg, men det er lenge siden jeg har sett noe så effektivt. Han helte litt på en klut og dro kluten over bakluken på bilen EN gang og ba meg kjenne. Helt utrolig. men som nevnt, det var nok veldig sterke saker.

Splendid

Autosol har en relativt omfattende produktkatalog, og det produktet du nevner kan kanskje være dette i ny emballasje?

http://www.autosol.com/product_p/2220.htm

For 20 år siden vasket jeg med Zalo og Biltemasvamp uten skikkelig forvask. Deretter tørket jeg bilen med pusseskinn. Autoglym SRP var også en trofast følgesvenn på den tiden. Etterhvert begynte jeg å undersøke hvorfor ripene jeg hadde brukt 2 dager på å "fjerne" dukket opp igjen etter kort tid, og da startet galskspen som har blitt en herlig hobby.

Bjerknez

Det kan godt være Splendid. Er en del år siden dette så embalasjen har nok endret seg. Men dette var vist et produkt som var solgt spesielt til VW fikk jeg vite. Jeg vet vertfall at det ikke var en forbrukerserie. Han fra VW måtte ringe til leverandøren (som den gang lå i Fredrikstad) og gi beskjed om at jeg kom og hentet en flaske og jeg fikk faktura. Jeg kom til en kontorbygning med låste dører så ikke en fysisk butikk heller.

Følte meg nesten litt som James Bond :ph34r:

Men produktet var sykt bra. Mkulle hatt en slik flaske i dag. Perfekt å bruke før poleringen for å rense lakken, selv om det sikkert finnes langt mer skånsomme og miljøvennlige metoder i dag... :blush:

sondresvan

Biltemasvamp og panglans! Det var saker det!
Var bilen veldig skitten, typ vinter, så spanderte jeg en skvett turtewax avfetting. Høytrykkspyler var FY, for den kunne jo flerre lakk hadde jeg hørt..

1 gang i året så bonte jeg med turtewax carnuba wax

Christer

Da jeg var liten hjalp jeg pappa med å vaske bilen. Da var det spyling, vask med zalo eller en sjelden gang bilsåpe med voks, bensinstasjonssvamp og spyling igjen, og så fikk den stå og tørke i solen.

Min første egne bil (Saab 900 Turbo 1981-modell, ble min i '98) ble aldri vasket.

Min andre egne bil (Ford Fairmont Ghia 1985-modell, kjøpt i Melbourne i 2002) ble vasket på samme måte som i barndommen, og så ble den polert med Turtle Wax og polergarn.

Min tredje egne bil (Toyota Corolla XLi 1986-modell, kjøpt i 2006) ble aldri vasket, da det var for mye rust på den til at det var vits i å engang prøve å redde den.

Min fjerde bil (Mitsubishi Galant 1997-modell) ble vasket i selvvasken hos Statoil med børste og full pakke. Så introduserte hgnubel meg for Prickbort og DCN og siden har det kun blitt vasket Skikkelig(tm). Har enda til gode å få polert noen av mine egne biler, dog... :P

Bjerknez

Jeg humrer like godt hver gang jeg ser disse vaskeprogram oversikten på bensinstasjoner. Noen ganger så henner det også jeg spør hvorfor man burde velge den dyreste. Jo for da får du "full polering" liksom :lol:

Det er jo ran på høylys dag og betale 300 spenn for en "poleringsvask" på bensinstasjoner! :lol:

trogha

Fikk "god" opplæring fra min far når første bilen var i hus, alltid kaldavfetting og høyttrykk før håndvask året rundt, så asfaltprikker var det lite av😁 så håndvask med svamp og turtlesåpe man skulle påføre rett på svampen, vask og polering i ett steg. Ble også kjørt srp på roterende maskin med 1 (les: 1) skumpute som jeg hadde i mange år. Ble oppgradert til autoglym 2 stegs proffserie toppet med teflonsealer/behandling jeg fikk låne hos et bilpleiefirma. Noen år etter fant jeg dcn (i 2007) og så ballet det på seg🖒

hgnubel

Jeg vasket min første bil, en Volvo 850 sedan 1997, kjøpt i 2006, i maskin på bensinstasjoner. Det var liksom sånn det skulle være. Pølsemeny og/eller "gratis" avis

Jeg var litt motvillig da Christer prøvde å overbevise meg om at selvvasken på Statoil var bedre ref innlegget litt over i tråden. Da kunne jeg jo verken spise pølse eller lese avis mens bilen ble vasket...

Ripefritt eller ei var ikke i tankene mine da, men merket ganske tydelig ganske fort at bilen hadde jo aldri egentlig blitt REN av maskinvask.

Så begynte ballen å rulle...

ØHN

Midt på 80-tallet ble vårvasken tatt ved å først spyle vekk løs møkk med hageslange og rent vann.

Så var det å hente seg en Turtle svamp, med ferdig tilsatt såpe. Denne ble dyppet i en 10-liters bøtte med lunken vann. Etter såpevask ble svampen brukt om igjen langs sidene på bilen mens man helte litt "Sabilex" (Avfetting fra Esso) rett i svampen og gnidde asfaltrestene av lakken.

Kronen på verket var den originale grønne hardvoksen fra Turtle som vi sleit med å få av igjen med polertvist og gamle T-skjorter.

Det var nok til at man fikk anerkjennelse blant venner for å "alltid" ha velstelt bil.

Those were the days...

• DCN Point 3

Arild

Har alltid vært litt avansert på bilvasken... zalo har jeg aldri brukt men polergarn, gamle tskjorter, turtle vask, turtle såpe osv høres kjent ut. 

Grunnen til at jeg alltid har vært litt avansert er at når jeg ble 18 så jobbet jeg for ei sjappe som hadde autoglym så da fikk jeg masse produkter for å teste. Husker enda første gang når jeg brukte sånn polermaskin med sånn trekk over med den rosa autoglym paint renovatoren for å rubbe bilen med og så med ag srp etterpå... fytti så stolt jeg var da... da var bilen blank 😂

det er forøvrig 21 år siden nå 😳

Christer
49 minutter siden, hgnubel skrev:

Jeg var litt motvillig da Christer prøvde å overbevise meg om at selvvasken på Statoil var bedre ref innlegget litt over i tråden. Da kunne jeg jo verken spise pølse eller lese avis mens bilen ble vasket...

Hvis du ser litt annerledes på det har jeg reddet deg fra å bli like kvapsete som meg og fra å få hodet ditt fylt med idioti og tabloidpropaganda :P

39 minutter siden, Arild skrev:

Har alltid vært litt avansert på bilvasken... zalo har jeg aldri brukt men polergarn, gamle tskjorter, turtle vask, turtle såpe osv høres kjent ut. 

Grunnen til at jeg alltid har vært litt avansert er at når jeg ble 18 så jobbet jeg for ei sjappe som hadde autoglym så da fikk jeg masse produkter for å teste. Husker enda første gang når jeg brukte sånn polermaskin med sånn trekk over med den rosa autoglym paint renovatoren for å rubbe bilen med og så med ag srp etterpå... fytti så stolt jeg var da... da var bilen blank 😂

det er forøvrig 21 år siden nå 😳

Skulle til å si at ungdommen i dag har det for enkelt, men du er jo pinadø nesten like gammel som meg :)

• DCN Point 1

Arild
6 minutter siden, Christer skrev:

Skulle til å si at ungdommen i dag har det for enkelt, men du er jo pinadø nesten like gammel som meg :)

Ikke forstå... snakk med onkel 😂 

Er ung til sinns da om det hjelper? 😫

Edited by Arild

Prinsen

Jeg har vokst opp med en pappa som har vært sånn delvis interessert i blank bil, så bilpleie har ikke vært helt fremmed for meg før jeg ble medlem her. Ser jo nå i ettertid at det kanskje ikke var det beste for lakken det jeg benyttet, men pappa fortsetter med bensinstasjonproduktene i dag :)

Fremgangsmetoden i gamle dager var:

Bilvask

* Turtle Wax bilshampo

* Mammas vaskebøtte (som ble brukt i hele huset). Dette ble senere avansert til egen vaskebøtte (fremdeles en vanlig 10.liters vaskebøtte) til bilvask da jeg flyttet hjemmefra.

* Biltemas gule billigsvamper

* Tørke med Turtle Wax gummidings (en gul klut som visstnok kunne brukes om igjen uten å vaskes, men som så helt jævlig ut etterhvert)

Polering x2 årlig:

* Lakkrens fra bensinstasjonen (par tre flasker på en bil)
* Samme vaskeprosedyre som over

* Etter bilen hadde stått i mange timer utendørs for å tørke ekstra var det å sette bilen i skyggen (gjorde det utenfor den verste bjørkepollensesongen på våren, men var nok endel gris på bilen uansett)

* Turtle Wax polish og voks i en og samme flaske

* Polergarn fra bensinstasjonen. Hvis jeg skulle være ekstra fjong, så kunne jeg bruke polerduk i stedet for polergarn.

Ingolf

Har hatt noen år hvor det kun var høyttrykkspyling hjemme og børstevask. Oppgraderte etter hvert til å noen ganger bruke bøtte med svamp, med shampoo fra biltema.

Brodern mente at jeg måtte ha ny svamp hver gang jeg vasket da, så det var jo litt utgift på 20 spenn når jeg attpåtil måtte gjøre jobben selv og ikke kunne høre på radioen i børstevasken, men så var det dette med at bilen aldri ble ordentlig ren da... vel, den så pen ut i solnedgangen riktignok. 

Avfetting ble konsekvent ikke brukt, DVs det ble forsøkt et par ganger men jeg skjønte overhodet ikke hva funksjonen var for det fungerte jo ikke - mulig jeg hadde spylt bilen først hehe.

Etter press fra kona ble bilen polert med biltemapolish (metallic i riktig farge!) og garn, 2 ganger på 7 år. Jeg så f.. ikke poenget, det holdt jo i 3 dager! 

Bilen var ruglete langs hele sida, antagelig flyverust deluxe pga.  bremseklosser som var litt ujevne en periode - og en fullshine hos bilpleiefirma fikset heller ikke dette når jeg skulle selge den, og de er nedlagt nå - (og de ga meg såpeglatte gummimatter, så #¤%#¤ takke seg til ordentlige produkter).

Så ble det ny bil, og mens jeg Google på høyttrykkspyler så fant jeg heldigvis dette forumet og har aldri utsatt den for børstevask :)

• DCN Point 2

Arild

Ble det kränzle ut av høytrykkspylergooglinga di også da @Ingolf ? :lol:

Ingolf
16 minutter siden, Arild skrev:

Ble det kränzle ut av høytrykkspylergooglinga di også da @Ingolf ? :lol:

Nilfisk 145.2 da jeg gikk fra Alto og hadde terrassevasker og roterende felgbørste(!).

Har kjøpt Kranzle i ettertid og gravd ned 3fas, men gjenstår å koble til 😝 

• DCN Point 1

605

Fant ett bilde fra 2001 (tatt med mitt første digitalkamera, Kodak DC210, 1.3Mpix oppløsning!)

Her har jeg da lagt om til vinterdekk på min splitter nye Ford Cougar, og felgene er vasket forskriftsmessig med hageslange og oppvaskbørste.

Det at felgene ble svarte på innsiden var det jo ikke så mye å gjøre med, det skulle bare være slik :lol:

Husker at man trengte ikke merke hjulene, forhjulene var jo alltid de som hadde mest bremsestøv på innsiden! ;)

Husker jeg så bilen igjen på Finn mange år senere: "Aldri maskinvasket!" sto det. Lurte på om jeg skulle sende over noen gamle Shellkort-regninger, dette var en firmabil, og i vårt firma skulle bilene være velholdte! (Dvs. maskinvask omtrent hver 14. dag. Grøss og gru!) 

DCP00175.thumb.JPG.ca66264c9bd6fa43fc68b41473e653e6.JPG

Edited by 605
  • DCN Point 4

ALFRED

Var vel mye Turtle wax produkter både såpe og voks. Men det bedret seg heldigvis etter at eg snublet over DCN