Gå til innhold

Trenger litt kjøpshjelp


Espwen

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått låne en cyclo pro 5ce av en kompis. Men jeg trenger litt hjelp til å kjøpe inn pads og det jeg trenger for å gjøre en full jobb på bilen. Har en bmw 316 2010 modell. Har skjønt at det er litt forskjellig å velge mellom til forskjellig type lakk. 

 

Takk for all hjelp.

Espen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
7 timer siden, Espwen skrev:

Hei

Jeg har fått låne en cyclo pro 5ce av en kompis. Men jeg trenger litt hjelp til å kjøpe inn pads og det jeg trenger for å gjøre en full jobb på bilen. Har en bmw 316 2010 modell. Har skjønt at det er litt forskjellig å velge mellom til forskjellig type lakk. 

 

Takk for all hjelp.

Espen 

Hva du trenger kommer vel litt ann på tilstanden på lakken. Ser den ikke ut i måneskinn og du har dypere riper etc. så bør du også vurdere å kjøpe utstyr for våtsliping. Men en god allrounder som vertfall aldri har sviktet meg, er Scholl S17+ og Orange Uber pads. Dog på Flex DA maskin. Hva som passer din maskin vet jeg ikke. Er lakken veldig stygg så kan du vurdere Scholl S3 som er sterkere. Men du bør "rydde opp" etter denne med S17 eller S30 har jeg blitt fortalt. Du trenger også påførings pads til voksen. Personlig foretrekker jeg mikrofiber pads.

 

En god voks/sealer er også et must og da snakker jo mange varmt om Collinite 845 her inne som både er rimelig og bra . 

 

Det er vertfall det du trenger til selve lakkbehandlingen. Trenger du alt fra A-Å inkludert innvendig vask/rens så blir handlelisten lang og summen på kvitteringen høy. 

 

Men si litt om budsjett og hva du faktisk har planer om å gjøre med bilen, så blir det lettere for meg og andre å anbefale mer konkret.

 

 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger egentlig alt til vask og rens utenpå. Lakken på bilen er egentlig ganske fin. Og det er ingen stygge riper. 

1 time siden, heltnewbie skrev:

Tenker du utstyr og produkter alt fra forvask til polering og voksing?

Ja. 

Eller jeg har en skumpumpeflaske og vaskehanske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heltnewbie

Til forvask så trenger du:

Høytrykkspyler/hageslange, avhengig av hva du har og hva du ønsker å investere i.

bilshampo: eg bruker turtle sin bilshampo, funker helt greit.

avfetting: prickbort

2 bøtter med gritguard

selaclean iron-x

claybar eller clayklut

masse microfiberkluter og tørkehåndkle i microfiber

felgbørste

 

og så trenger du en fin polish (eg bruker Meguiars Swirl remover) og en fin pad til cycle pro.

til slutt må du bestemme deg om du vil ha voks, sealer eller coating på lakken. Til "voks" så er det anbefalt å bruke Soft99 Fusso coat eller Collinite 845. De er lett å jobbe med og holder ganske lenger. 

 

ps: det står masse på den guiden. 

 

Endret av heltnewbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp til å finne hvilke poleringspads jeg trenger og hvilke poleringsmidler jeg trenger. Leste den guiden så jeg har funnet resten av det jeg trenger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hva du "trenger"  kommer helt ann på tilstanden på lakken. Hva du "bør ha" for å sikre at du har det du skal for å polere/rubbe lakken er en grov, medium og fine polish. Ved siden av dette bør du også ha grov, medium, og fine poleringspute. Oftest så klarer du deg med medium av begge deler.  Vertfall min erfaring. 

 

Men Scholl S17 og orange Uber pad er en veldig god allrounder og den vil nok redde deg i de fleste tillfeller. Vertfall funket det utmerket med Flex DA maskinen min og de bilene jeg har prøvd meg på. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...