Gå til innhold
KennethR

Dårlig resultat ved legging av Rain-X

Recommended Posts

KennethR    2
KennethR

Hei,

Har prøvd å legge Rain-X, men det blir ikke bra. Sliter med at viskerene "vobbler" og at det uler. (Gummi mot vått og glatt underlag).

Før jeg satte i gang, så ble ruten clayet og polert. De 3 måneder gamle viskerbladene ble også renset med glass rens. Renset også glasset med IPA, før jeg la Rain-X. Brukte en microfiber pad og la på lite produkt, men nok til at det ble en dekkende hinne på glasset. Buffet av etter noen minutter. Har prøvd å legge et nytt lag etter en uke, men uten hell. 

Legger jeg for lite produkt, eller kan det være en annen årsak? 

Endret av KennethR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez    175
Bjerknez

Det står at du også kan "vaske" bort hinnen ved å spyle vann på ruten for så og tørke av. Kanskje du lettere får med deg evt. rester da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AE    2
AE

Høres ut som forarbeidet er veldig bra i hvert fall. Min erfaring er at det skal svært lite produkt til. Så lite at det nesten ikke synes. Jeg setter alarmen på 10 minutter og buffer så av med en fuktig og noe grovmasket mikrofiberklut. Tar så en finbuff med en mykere mikrofiber. Dette gir meg topp resultat hver gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RS73    55
RS73

jeg legger ikke produkt og senere buffer av når jeg legger rain-x.
Jeg bruker mikrofiberaplikator med grått plasthåndtak fra Biltema, og er litt raus med produkt sett i forhold til å bruke annen applikator, noe som fungerer fint. Siden du kan jobbe litt med denne og det blir glatt og fint, uten antydning til grå hinne selv om du tilsynelatende har på for mye produkt med en gang. Buffer ikke, bare arbeider med produktet til det er usynlig.
Får du grå hinne med sånn applikator har du nok vært i overkant raus med rain-x.
Du kan også prøve en snau desiliter med rain-x additiv som er beregnet for dette i vinduspylervæsken, hvis problemet fortsetter. Da går viskerne som i smør på de bilene jeg har prøvd dette.
Forøvrig ser det ut til at vi gjør sakene omtrent likt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethR    2
KennethR

Takk for gode svar. Da virker det som om jeg legger for mye, og ikke får av det jeg skal når jeg buffer av med en tør klut. 

Tenker jeg renser ruten med IPA og begynner på nytt. Legger så lite jeg klarer og jobber med det lenge nok til at den grå hinnen forsvinner. Så venter jeg 10 min og buffer av med en fuktig grovmasket mikrofiber og en tør og fin etterpå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Ingo    15
Thor Ingo

Du bør nok bruke en form for mekanisk fjerning. IPA alene vil ikke fjerne rain-x. Det letteste er å bruke maskin og en compound ish. Har selv brukt både sterkt surfex/IPA/konsentrert spylervæske kombinert med masse håndkraft og tid for å få fjernet det. Anbefaler å fyke  over med DA og avslutte med IPA rens. Om du ikke har maskin, så bruk en håndpoleringspad og compund, men selv dette krever en del arbeid. 

Ellers er det som nevnt sannsynligvis forarbeide og/eller hvor tynt det er lagt som er nøkkelen. Mikrofiberapplikator funker knall, som nevnt over. Sørg for at ruten er 110% ren. Når det er gjort som grunnlag har jeg flere ganger toppet litt eldre rain-x med suksess. Men, jeg har en teori på at det er viktig at den får faktisk ligge lenge nok før buffing???  Men at mange kvier seg for dette grunnet at man er redd for hard buffing, men det betyr for mye produkt?  Jeg har lagt i vaskehall noen ganger, og lar den ligge  20 min, og buffingen er en lek( fuktigheten påvirket dette selvsagt), men resultatet blir bra og hoppende viskere er det ikke å spore.   

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Soulcam    190
Soulcam
12 minutter siden, Thor Ingo skrev:

Du bør nok bruke en form for mekanisk fjerning. IPA alene vil ikke fjerne rain-x. Det letteste er å bruke maskin og en compound ish. Har selv brukt både sterkt surfex/IPA/konsentrert spylervæske kombinert med masse håndkraft og tid for å få fjernet det. Anbefaler å fyke  over med DA og avslutte med IPA rens. Om du ikke har maskin, så bruk en håndpoleringspad og compund, men selv dette krever en del arbeid. 

Ellers er det som nevnt sannsynligvis forarbeide og/eller hvor tynt det er lagt som er nøkkelen. Mikrofiberapplikator funker knall, som nevnt over. Sørg for at ruten er 110% ren. Når det er gjort som grunnlag har jeg flere ganger toppet litt eldre rain-x med suksess. Men, jeg har en teori på at det er viktig at den får faktisk ligge lenge nok før buffing???  Men at mange kvier seg for dette grunnet at man er redd for hard buffing, men det betyr for mye produkt?  Jeg har lagt i vaskehall noen ganger, og lar den ligge  20 min, og buffingen er en lek( fuktigheten påvirket dette selvsagt), men resultatet blir bra og hoppende viskere er det ikke å spore.   

Støtter denne her. Jeg prøvde -ALT- for å fjerne rainX... polering var det eneste som tilslutt knakk den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Ingo    15
Thor Ingo
IMG_2053.thumb.JPG.596a74dbd5b45bd6b1fcf4d8a01d7b89.JPG

Men opplever du denne mindre problematisk å legge mtp. de utfordringer som er med rain-x? Har den selv, men synes faktisk rain-x er enklere å legge mtp. å unngå visker som hopper osv. Min opplevelse er at den svetter litt etter buffing og man må buffe en gang til en halvtime senere, samt at det er en seig suuuper tynn haze som krever en del arbeid å få av uten at den lugger slik som rain-x kan gjøre. Er litt som å ta av den tynne grå hinnen på innsiden uten vindusrens. Dette basert på kun to applikasjoner, så mulig det er en kode jeg ikke har knekt her. Dog skal det sies at den er mer potent og har bedre holdbarhet enn overnevnte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone    1 029
Capone
1 time siden, Thor Ingo skrev:

Men opplever du denne mindre problematisk å legge mtp. de utfordringer som er med rain-x? Har den selv, men synes faktisk rain-x er enklere å legge mtp. å unngå visker som hopper osv. Min opplevelse er at den svetter litt etter buffing og man må buffe en gang til en halvtime senere, samt at det er en seig suuuper tynn haze som krever en del arbeid å få av uten at den lugger slik som rain-x kan gjøre. Er litt som å ta av den tynne grå hinnen på innsiden uten vindusrens. Dette basert på kun to applikasjoner, så mulig det er en kode jeg ikke har knekt her. Dog skal det sies at den er mer potent og har bedre holdbarhet enn overnevnteemoji106.png

Den er forferdelig seig å buffe hvis man legger den som Rain-X ja, ingen tvil om det. I grenseland umulig i verste fall.. Men jeg har prøvd den som et mist & wipe produkt de siste gangene jeg har lagt den nå, da var det natt og dag forskjell. 2-3 sprut per rute, spredde med kluten, snudde den og buffet av. Funket fjell, men om dette gjør noe med holdbarheten gjenstår det å se :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Ingo    15
Thor Ingo
4 minutter siden, Capone skrev:

Den er forferdelig seig å buffe hvis man legger den som Rain-X ja, ingen tvil om det. I grenseland umulig i verste fall.. Men jeg har prøvd den som et mist & wipe produkt de siste gangene jeg har lagt den nå, da var det natt og dag forskjell. 2-3 sprut per rute, spredde med kluten, snudde den og buffet av. Funket fjell, men om dette gjør noe med holdbarheten gjenstår det å se :) 

Da skal det prøves👍 Selv om jeg er veldig fornøyd med holdbarhet jeg har hatt med "tradisjonell" fremgangsmåte med 2 lag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TommyTurbo    36
TommyTurbo

Synes rain-x er oppskrytt, har meget god erfaring med Nano Ceramic Glass og Angelwax H2GO... De er mer holdbar og enklere å jobbe med, samt prisen er ikke avskrekkende.
Amen

Sent from my SM-G930F using Detailers Club mobile app

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethR    2
KennethR

Da får jeg gå over med maskin først. Takk for gose innspill. Tror jeg skal lære meg å legge Rain-X skikkelig og få et inntrykk av produktet før jeg kjøper noe nytt og bedre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Soulcam    190
Soulcam

Nå skal jeg ikke disse RainX totalt.. den funker godt til sin pris. Utfordringen for meg ble at det var tilslutt veldig vrient å få det bort og frontruta ble tilslutt sticky, noe jeg mistenkte skyltes silikonet. Jeg gikk over til Max Protect Ultimate Glass Coat og angrer ikke på det :) blant annet ble ikke ruten duggete da jeg kjørte inn i diverse tunneler. Det var noe jeg slet med da jeg brukte rainx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mza    0
mza

De første gangene jeg la på gjorde jeg dårlig forarbeid, og hadde på for mye produkt, samt at jeg også la de på viskerne.  Dette endte med svært dårlig resultat og hoppende vindusviskere. De siste gangene har jeg egentlig gjort som deg bortsett fra å ha på viskerne, et godt forarbeid og lite produkt, og resultatet har vært veldig bra. Overhode ikke noe støy, og vann som perler seg bort ved cirka 55 kmt. Har også lagt flere lag. Har brukt slik til å legge produktet:  polish applicator

Endret av mza

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethR    2
KennethR
8.6.2017 - 20.57, Capone skrev:

Nå har jeg prøvd å legge rain-x et par ganger, men det blir ikke bra. Har fått til å legge så lite at viskerene ikke hopper og da heller ikke at vannet preller av i fart. Likevel så dugger det som F i tuneller som jeg har lest at flere sliter med. Bruker jeg et par dråper ekstra så begynner viskerene å hoppe. Har du fått noe inntrykk av holdbarheten på mist and wipe på H2GO? Eventuelt andre ulemper? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr.rs4    47
Mr.rs4

Hvilke spylervæske bruker du? Biltema sin? Den legger igjen en hinne so er plagsom for megi hvertfall, spesielt med RainX.

Da hopper og hyler vindu viskerne mye :-(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.

Jeg buffet etter 1-2min maks og viskerne hoppet litt i 2 dager.. etter det har de ikke hoppet i det hele tatt og effekten er fortsatt like god.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig