Dette er et populært innlegg rogersolmyr 3 151 Skrevet 7 Juni, 2017 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2017 (endret) Da var det klart for en ny bil som skulle få en full behandling hos Solmyr Autodetailing. Denne gangen en perlehvit Tesla Model X. Bilen hadde noen utfordringer mht vond lukt pga oppkast som måtte ordnes opp i, og samtidig ville eier ha full pakke med Modesta-coating på lakk og rens av interiør forøvrig. Bilen ble levert til meg på jobben i Oslo, og jeg kjørte selv bilen til Askim. Må si at det var en spesiell opplevelse å kjøre denne. Utrolig hvor kvikk en så tung bil kan være. Uansett kunne jeg jo ikke akkurat råkjøre med en kundebil, og den kom selvsagt trygt frem til Askim. Bilen så bra ut, men litt preget av 9 mnd bruk var den jo. 22 tommers hjul... Lyst skinninteriør krever alltid litt ekstra. Slik så det altså ut før jeg begynte med bilen, men slik skulle den ikke forbli. Begynte med å påføre Alu-Devil Special fra Tuga Chemie. Jeg hadde ikke prøvd denne felgrensen før, så interessant å se hvordan den fungerer. Ikke de værste felgene å prøve seg på, men Alu-Devil var fin å påføre. God trigger på flaska og lett å fordele utover felgen. Har også god heft slik at den ikke bare renner av. Tuga Devil Cleaner avfetting ble påført lakk istedet for Prickbort som jeg vanligvis bruker. Fungerte greit nok den også, men igjen - ikke så veldig møkkete bil. La skum fra Autoglaze utenpå avfettingen og alt fikk stå og kose seg en stund. Etter ca 5 minutter spylte jeg av og påførte Korrosol for å løse opp metallpartikler som satt igjen i lakken. Og den fant faktisk en god del å jobbe med. Det syns jo uansett ekstra godt at Korrosol jobber på hvit lakk. Etter nok en avspyling var det tid for berøringsvasken. Enda en avspyling, og da var bilen å betrakte som ren, i alle fall utvendig. Men ikke innvendig... Det var også en eim av oppkastlukt fra bakseteområdet, så her måtte det gjøres rent. Begynte med en grundig støvsuging etter å ha tatt ut løse matter. Der støvsugeren ikke klarer å få opp alt er en litt stiv børste et godt hjelpemiddel. Kriker og kroker må ikke glemmes En litt mindre børste er kjekk på litt mindre flater... Setene ble renset med Swissvax Leather Cleaner Forte og en merkelig børste. Kun forsiktig børsting og ingen gnukking. Skal bli rent, men uten å ødelegge noe. Skinnratt renses på samme måte Resten av interiøret ble renset med Green Clean 1:10 og mikrofiber. Bare så vidt måkevingedørene fikk åpnet seg ordentlig inne i garasjen. De løse mattene ble våtrenset. Og siden det var kastet opp i bilen valgte jeg å damprense teppene i tilleg til våtrensen. Dette for å ta knekken på eventuelle bakterier og andre ulumskheter som måtte ligge igjen. Jeg gikk også over skinnseter og gulvet i bilen med damp, uten at det ble tatt noen bilder av akkurat det. Fotsatte så med videre detailing av interiøret. Diverse børster er kjekt å ha. Hodelykt er et kjekt hjelpemiddel. Vinduer ble tatt med Swissvax Crystal < Når jeg fornøyd med rensen av interiøret fikk alt tørke over natten. Det var fortsatt litt lukt igjen etter uhellet med oppkast, og for å bøte på det fikk det nyinnkjøpte Ozonapparatet prøve seg. Stilte timeren inn på 1 time og lukte igjen alt av dører og vinduer. Etter en time satte jeg klimaanlegget på gjenluft (resirkulering) og kjørte ozonapparatet i 30 minutter til. Dette for å få renset opp litt i luftekanalene også. Da var interiøret tatt, og oppkastlukt borte vekk. Da var det tid for lakk. Lakkmålingene viste jevne verdier mellom 120 og 140 my Det var litt vaskeriper, disse syns ikke så godt på hvit lakk og bilder var vanskelig. Men kan kanskje skimtes her. Teipbiten er der for å han noe å fokusere på. Til poleringen testet jeg litt forskjellig og endte opp med Menzerna FG 400 på grønn Rupes pute. Passende Rupes Bigfoot-maskin ble brukt. Rupes Bigfoot 21 passet bra på de store flatene på denne bilen. Baklyktene var usedvanlig ripete på en såpass ny bil, men etter en runde med Rupes Mini ble de bedre. Rupes Ibrid Nano var hendig på trange plasser og rundt emblemer. Noen steder var selv Rupes Ibrid Nano for stor Og da er det frem med Q-tips Kombinasjonen av Menzerna 400 og grønn Rupes-pute avsluttet fint og når poleringen var ferdig kjørte jeg en ekstra runde med wipe-down med silikonfjerner. Dette for å gjøre klart for Modesta P-01A primer. Denne skal påføres, gjerne i to omganger før man legger selve Modesta Coatingen. Primer ble påført med Rupes Bigfoot 21 og gul pute. Først en gang, så ventet jeg 3 timer før neste lag. Etter 3 nye timers venting var det klart for legging av coating. Valget av coating denne gang var Modesta BC-04. Den skal påføres med våt mikrofiber-pad, haze i ca 2 minutter før den buffes av med våt (men ikke rennende) mikrofiberklut. Til slutt så buffes det av med tørr mikrofiber. Dårlig med bilder av selve prosessen. Her kreves det full konsentrasjon, og dessuten var klokken ca midt på natten.... Gode hjelpemidler var godt lys, stoppeklokke på mobilen og energidrikk :-) Når Coating var lagt og bilen gjennomgått x-antall ganger for å forvisse meg om at det ikke lå igjen noen produktrester var det tid for herding med IR-lampe. 12 minutter med 60 grader på hvert panel var oppskriften her. Mens herding pågikk benyttet jeg tiden til å legge Swissvax Leather Milk på skinnsetene. La også Adam Polishes glassforsegling på alt av vinduer, dette ble ikke fotografert av en eller annen grunn. Neste punkt på programmet var hjul og bremsekalipere. Hjul ble tatt av, ett om gangen og bremsekalipere ble renset med Green Clean. Kalipere ble satt inn med Swissvax Autobahn. Felgene ble grundig rengjort. og dekksider skrubbet Deretter ble alt tørket og renset med silikonfjerner. Til slutt ble felgene beskyttet med CarPro Dlux. Hjulene ble satt på igjen, og boltene ble etterstrammet til ca 175nm Lister og utvendig plastikk ble til slutt gitt en omgang. Plast ble satt inn med Nanolex Rejuvenator, og metall-lister fikk en liten runde de også med en metal-polish fra Autoglaze. Ser ok ut nå Men en liten tur ut i solen for å se om det var noe mer som måtte gjøres. Det så stort sett bra ut, men litt hadde jeg jo selvsagt glemt. Under panseret var det litt støvtørking som måtte gjøres. Her påførte jeg Scholl Neo. Vinduene så heller ikke helt bra ut, så det ble en strafferunde her, men så var det klart for ferdigbilder. Til slutt plasserte jeg en vaskebøtte, med Carpro Reset shampoo, vaskehanske, tørkehåndkle, Prickbort og en flaske med Modesta quick-detailer i bagasjerommet. Eieren kom med tog til Askim sent 2. pinsedag for å hente bilen. Og slik var altså min pinse i år. Endret 8 Juni, 2017 av rogersolmyr 59 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 7 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2017 Super jobb som vanlig fra de grønne skoger i Askim Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 7 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2017 Knall som alltid fra deg 👍🏼 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
einarhelge 491 Skrevet 7 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2017 En av de få plassene man får lidenskapelig spa for bilen [emoji1] vet du har lagt mye arbeid ned i tidligere biler men dette er kanskje den største jobben du har gjort? Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 8 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2017 Herlig jobb Roger, det er ikke akkurat noen små biler dette, eg brukte mye lengre tid innvendig, der er mye dill som tar tid på desse bilene å ser ut som Modesta har starta å komme litt mer tilbake nå du er dyktige! Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaw 300 Skrevet 8 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2017 Sykt lekkert som alltid. Du fikk den styggeste andungen til å skinne Siter Part time detailer at Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Exint / Voodoo 11 Skrevet 8 Juni, 2017 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2017 Pent stykke arbeid og et bra løft. Godt å se det er fler enn meg som bruker Tuga. Hvordan er du fornøyd med det? Selv er jeg veldig fornøyd med de. Siter Kundeservice hos Exint.no -The Devil is in the detail. -Rupes Bigfot System Specialist -Meguiar's Mirror Shine and Advanced Detailer course Tønsberg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 10 Juni, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2017 7.6.2017 - 20.51, johnsen90 skrev: Super jobb som vanlig fra de grønne skoger i Askim Tusen takk Patrick 7.6.2017 - 21.45, Arild skrev: Knall som alltid fra deg 👍🏼 Takker og bukker. 7.6.2017 - 22.12, einarhelge skrev: En av de få plassene man får lidenskapelig spa for bilen vet du har lagt mye arbeid ned i tidligere biler men dette er kanskje den største jobben du har gjort? Tusen takk for hyggelige ord. Dette var en stor jobb ja, mye arbeid, men det har nok vært et par vesentlig vanskeligere biler innom :-) 8.6.2017 - 4.53, Audi S8 skrev: Herlig jobb Roger, det er ikke akkurat noen små biler dette, eg brukte mye lengre tid innvendig, der er mye dill som tar tid på desse bilene å ser ut som Modesta har starta å komme litt mer tilbake nå du er dyktige! Cred! Ja, det er en svær bil med mye detaljer, og Modesta liker jeg å jobbe med. Tusen takk André. 8.6.2017 - 6.39, kaw skrev: Sykt lekkert som alltid. Du fikk den styggeste andungen til å skinne Tusen takk 8.6.2017 - 10.37, Voodoo skrev: Pent stykke arbeid og et bra løft. Godt å se det er fler enn meg som bruker Tuga. Hvordan er du fornøyd med det? Selv er jeg veldig fornøyd med de. Takk for det. Tuga-produktene ser lovende ut. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Armanic 0 Skrevet 11 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 11 Juni, 2017 Hyggelig lesestoff! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FinnIsaksen 1 044 Skrevet 11 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 11 Juni, 2017 Kjempejobb og inspirerende lesning Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnera 1 291 Skrevet 13 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 13 Juni, 2017 Flott S&S med mange gode elementer og de ekstra touchene som ozon, coating, våt- og damprens som hever nivået på jobben betydelig Snadder! Siter Certified Rupes Bigfoot System Specialist Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen S&S: Honda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd BMW 320i GT Volvo XC70 BMW 320d BMW 530i BMW Z4 Audi A5 Cab BMW 116i Volvo XC90 Volvo XC60 BMW 120d VW EOS Toyota MR2 BMW 740xd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 15 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2017 lekkert! Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 17 Juni, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2017 11.6.2017 - 15.46, Armanic skrev: Hyggelig lesestoff! Så hyggelig, tusen takk. 11.6.2017 - 19.53, FinnIsaksen skrev: Kjempejobb og inspirerende lesning Takker 13.6.2017 - 9.12, Magnera skrev: Flott S&S med mange gode elementer og de ekstra touchene som ozon, coating, våt- og damprens som hever nivået på jobben betydelig Snadder! Denne bilen krevde alle disse tingene. Tusen takk. 15.6.2017 - 21.16, Freakshow skrev: lekkert! takker og bukker Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 17 Juni, 2017 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2017 Veldig fin s&s med nok et flott stykke arbeid . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 24 Juni, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2017 17.6.2017 - 9.16, dj john skrev: Veldig fin s&s med nok et flott stykke arbeid . Tusen takk Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.