Gå til innhold

Nybegynner trenger råd/oppklaring


ojh

Recommended Posts

Hilser forumet! :)

Da har jeg vært ute og handlet Meguiers produkter hos en lokal forhandler. Bilen er en ny (3 mnd) BMW Montegoblå metallic:

Meguiers Mikofiber hanske og mikrofiber håndkle (og bøtte faktisk!).

Meguiers NXT car wash

Meguiers Quik Clay Detailing System

Meguiers Deep Crystal System Polish - Step 2

Meguiers NXT Generation Tech Wax 2.0 Liquid

Meguirars Ultimate Quik Detailer

I tillegg kjøpte jeg Prick Bort og diverse mikrofiber kluter/pads

De fleste av produktene var inkludert i en pakke. Jeg fulgte en av de utmerkede guidene her og etter 4-5 timer var resultatet aldeles strålende. Prick Borten var rene magien, gikk over med clay på sidene og bak. Til påføring av polish og voks brukte jeg mikrofiber svamper! De funket greit og la et tynt og jevnt lag over bilen men de ble ganske mettet etter hvert. Siden jeg hadde kjøpt Meguirars Ultimate Quik Detailer la jeg på et lag med denne dagen etter. Jeg synes ikke spray løsningen var så god så jeg brukte en mikrofiber duk til påføring og en til tørk.

Så til spørsmålene:

Jeg har ikke fått det klart for meg dette med selaer og voks. Er Meguiers NXT Generation Tech Wax 2.0 Liquid en sealer eller er det en voks? Burde jeg heller brukt Deep Crystal System Carnauba Wax - Step 3, er det en sealer? Hvilken voks anbefales til montegoblå metallic? Ønsker dyp glans / wet look.

Under poleringen oppdaget jeg noen skjolder i lakken. De stammer antagelig fra fuglemøkk. Bagasjeromslokket har også en del fingermerker. Hva bruker jeg for å fjerne disse? Er det bare å gå på med lakkrens (step 1 produkt?) på utsatte steder og så ta hele rekken?

Alle innspill mottas med jubel!

Mvh

ojh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Tech wax'en mener jeg er en syntetisk voks, men tror du kan regne den som en sealer med rens i seg. DC3 er en carnubavoks. Det finnes mange vokser der ute som passer fint til din bil, så det kommer litt ann på hvor mye penger du vil legge i det... Du kan f.eks gå for denne som er laget for BMW lakk: Swissvax Blau-Weiss Du kan nok prøve å gå over med DC1 på de problemområdene du beskriver, og deretter gå over med resten av serien så burde du klare å fjerne mye i alle fall. Det du ikke klarer å fjerne med det, må du nok ha maskin for å fjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NXT Generation Tech Wax 2.0 er en syntetisk sealer, fordelen med den er lang holdbarhet. Deep Crystal System Carnauba Wax er en voks. Carnauba wax som det står i navnet. Man kan legge voks over en sealer for ekstra effekt/holdbarhet, men ikke motsatt. Du burde absolutt bruke lakkrens også hvis du har skjolder i lakken. Det er jo den som gjør "grunnjobben". :)

Edit: Var visst sent ute som vanlig jeg..

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar.

Da forstår jeg det slik at DC3 og Blau-Weiss kommer som supplemang til det jeg allerede har skaffet meg og at begge kan legges på Tech Wax. Legger man på flere lag eller er det herdetid på DC3 og Blau-Weiss?

Det jeg trenger er DC1 eller Vertura Bond for å få bort urenhetene (det er bare 2 små områder på hele blien).

Anbefaler dere Tech Wax etter DC2? Jeg tenker at hvis den inneholder rens så går det utover DC2. Jeg hadde lest på forrhånd at en kunne gjøre det hvis man var forsiktig med påføringen.

Hva med Meguirars Ultimate Quik Detailer? Kan jeg legge den på DC3 / Blau-Weiss sånn innimellom etter vask eller er det unødvendig / bortkastet.

Maskin ligger i tankene, men det får eventuelt komme på et senere tidspunkt. Bare så jeg har det klart for meg, maskin brukes til polish, rens og voks gjøres manuelt, eller?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Både DC3 og Blau-Weiss kan legges oppå Tech Wax ja :) Du kan fint legge på flere lag av begge, men det er greit med herdetid på begge, men mener det er kortere herdetid på Blau-Weiss.

Mener også det skal gå fint med Tech Wax over DC2, da det ikke er mye rens i denne.

UQD kan du fint benytte etter vask en gang i blant, hvis du føler for det.

Og ja du tenker riktig i forhold til maskin, polish og rens med maskin, og voks/sealer for hånd (du kan også bruke maskin til påføring av sealer, men det går like greit for hånd :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks gå for denne som er laget for BMW lakk: Swissvax Blau-Weiss

Det frister å legge på denne. Hva anbefales å bruke for å legge den på? Jeg likte egentlg mikrofibersvampene (heter de det?) til Meguires, men de egner seg kanskje best til flytende produkter? Swissvaxen ser ut til å være hardere voks. Nå har jeg jo nylig lagt på DC2, Tech Wax og en omgang UQD. Hvordan er det med den siste, må den av først? Kan jo la det gå noen uker/vask så er den vel borte av seg selv.

Jeg er såpass giret at jeg tar hele reggla en gang til (om nødvenig) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Småmerker etc kan du også fint benytte Meguiars ScratchX på, den funker knall på mindre steder.

Om du skal legge på en swissvax voks feks, anbefales også cleanerfluiden til swissvax, da hefter voksen bedre, som vinter combo er DC 1, NXT tech wax og DC 3 en god kombo, DC 3 som er ren "sealer" kan du fint legge på bilen i noen lag 2-3 feks, bare la det herde i mellom lagene, dvs la bilen stå urørt i min 12 timer helst innendørs før neste lag.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den såpa du har kjøpt er genial til å vaske før du polerer, da den er veldig sterk. Men når bilen din er polert, lagt på sealer og evt. avsluttet med en voks, så vil noen vask med den NXT-såpa ta knekken på det du har lagt sjela i en mnd. tidligere :) Har selv gått i den fella..

Finnes mange fine såper som er milde, f.eks denne.

Flott å se at noen tar vare på bilen fra dag en, så slipper man å korrigere seg i hjel etter ett års tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmerker etc kan du også fint benytte Meguiars ScratchX på, den funker knall på mindre steder.

Notert, skal skaffes. :)

Om du skal legge på en swissvax voks feks, anbefales også cleanerfluiden til swissvax, da hefter voksen bedre

Takk for tipset! Hvis jeg forstår deg riktig så er Swissvax en fin sommer kombo, altså cleanerfluid og voks uten sealer mellom.

som vinter combo er DC 1, NXT tech wax og DC 3 en god kombo, DC 3 som er ren "sealer" kan du fint legge på bilen i noen lag 2-3 feks, bare la det herde i mellom lagene, dvs la bilen stå urørt i min 12 timer helst innendørs før neste lag.

Er litt forvirret :mellow: trodde DC3 var en voks! Tror jeg må lese meg opp på sealer/voks.

Hei

Den såpa du har kjøpt er genial til å vaske før du polerer, da den er veldig sterk. Men når bilen din er polert, lagt på sealer og evt. avsluttet med en voks, så vil noen vask med den NXT-såpa ta knekken på det du har lagt sjela i en mnd. tidligere :) Har selv gått i den fella..

Takker så mye! Må skaffe meg mere såpe.

Finnes mange fine såper som er milde, f.eks denne.

Hmm.., ser ut til å være utsolgt. Har du andre anbefalinger av milde såper? Har inntrykk av at alle såper er merket mild og "selvfølgelig uten å fjerne voksen" Hva med denne? Meguiers Soft Wash Gel (er ikke Meguires fan, men det er det eneste seriøse merket jeg vet om i Sandnes)

Flott å se at noen tar vare på bilen fra dag en, så slipper man å korrigere seg i hjel etter ett års tid :)
:D

Igjen, takker så mye for positiv respons !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Må skaffe meg mere såpe.

Hmm.., ser ut til å være utsolgt. Har du andre anbefalinger av milde såper? Har inntrykk av at alle såper er merket mild og "selvfølgelig uten å fjerne voksen" Hva med denne? Meguiers Soft Wash Gel (er ikke Meguires fan, men det er det eneste seriøse merket jeg vet om i Sandnes)

Mener han sa at såpa kom inn over helga og han sender til hele landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...