Gå til innhold

Rep av steinsprut og skrape i lakken


Mr.rs4

Recommended Posts

Har en skrape i døra på bilen min + et par steinsprut. Har tenkt å få fikset dem selv.

 

Så da fikk jeg kjøpt meg et lys grått Mercedes panser((WDB1680311J827752).

Jeg "lagte" et par steinsprut, og lagte ei tilsvarende skrape slik jeg kunne øve meg på. Kjøpte lakk hos Mercedes(lakk og klar lakk negle lakk type).

 

Det første jeg gjorde etter skaden, var å pusse det ned, slik det ikke var noen kanter i lakken.

Så renset jeg med Lynol.

La ei dråpe på en lapp, og brukte tannpirker og dyttet lakken i skade området. Lot dette tørke, pusset med fint papir. Så la jeg på ny lakk.

Gjentok til det ikke var noe å fylle opp.

Så la jeg klar lakk på. Lot tørke.

Fint sandpapir.

Polert med maskin.

Alt ble blankt.

 

MEN jeg synes det ikke er godt nok, av flere grunner.

 

1. Fargen kan ikke stemme, ser at det jeg har fyllet i skaden er lysere enn bilen. Når jeg drar fingen over, så kjenner jeg ikke mye "humper", og det er blankt nok.

2. Et par plasser ser man lakken er blitt "skitten" og kan se mørkere partier.

 

Hva har jeg gjort galt?

 

En film snutt

https://1drv.ms/v/s!AhG3G1Vqld7GiYk1zqu8fjIEmeFSbA

20170603_174846.jpg

20170603_174850.jpg

20170603_174856.jpg

20170603_174903.jpg

20170603_174906.jpg

20170603_174929.jpg

20170603_174932.jpg

20170604_193404.jpg

20170604_193435.jpg

20170604_193446.jpg

20170604_193454.jpg

20170604_193507.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildene ser man at jeg har forsøkt flere ganger, slik at lakken på siden av "skaden" er pusset vekk. Det er bare på grunn av mange forsøk for å få det gjevt og samme farge(det kan ikke stemme med at den lakk stiften skal være samme farge som panseret). 

 

Dette er et panser som jeg har fått meg, og skal "trene" meg opp slik jeg kan fikse tilsvarende skader på min bil. 

Så om det er forslag til å gjøre det bedre er jeg meget takknemlig. 

Eller noen som vet mer om lakk stiften er riktig?

Endret av Mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkstiften du har er nok korrekt fargekode. Det som skjer når du dytter lakk ned i en ripe eller steinsprut, er at metaliken vil legge seg i stede for og stå som når de blir sprøytet.

Dette vil gjøre at fargen vil se anerledes ut, i de fleste tilfeller mørkere men noen ganger lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv er en vanskelig farge å få bra med flekklakkering, som nevnt er det umulig å få metallicflakene til å legge seg rett i.fht resten av bilen. Mengden metallicflak vil også påvirke nyansen på fargen, hvis du heller lakken i en kopp og rører litt i den vil du se hvordan den blir lysere og mørkere alt ettersom hvordan de ligger å reflekterer lyset. Små skader f.eks steinsprang er litt greiere å få et greit resultat på enn de litt større slik som du har prøvd på. Ved å blande base og klarlakk vil den bli litt lysere og det blir litt mindre utfordringer når den skal slipes. Du kan prøve å blande den lakken du allerede har for å se om den blander eller skiller seg, og om den lar seg slipe og polere etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på min bil(Tesla) er mørkere grå. Og den er vel mykere i lakken. På Tesla så har jeg ikke klar lakk med, kun fargen. Da er det vel litt enklere?

 

_DSC0764_zpsk43wkvrz.jpg

 

_DSC0752_zpswwo0hq3a.jpg

 

_DSC0749_zpsgvgfv8b6.jpg

 

 

Her er den ene store skaden(hvit stripe nederst som har gått igjenom lakken) jeg tenkte jeg skulle teste ut og få fikset. Resten er bare små stein sprut. MEN før jeg legger ut på min bil så skal jeg få til "skadene" på Mercedes panseren :-)

Skade%20i%20doslashren%20-%20DSC0782_zps

 

 

Endret av Mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, TobiasW skrev:

Prøv å bland med mer base enn klarlakk. Da blir den tynnere. 

Blandet mer base enn klar lakk, det ble bedre (ikke så klumpet), men ikke helt bra enda...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...