Gå til innhold

Voks/sealer som ikke setter merker?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Se på bildet av sykkelen:

 

BMW-S1000R-2-1.thumb.jpg.76d31fdcde1bef1d745ae37b02ce038d.jpg

 

Tenker da spesielt på tanken.

Disse padsene som er limt på er av tykk gummi for å beskytte tanken der hvor peina tar borti, samtidig som man får bedre feste til sykkelen når man vrir litt ekstra på rulla. 

 

Men når man skal smøre på voks/sealer på selve tanken så er det fort gjort og komme borti disse padsa og da er det viktig at det er lett og få av igjen. Spørsmålet mitt blir som følger:

 

Jeg har Scholl Neo. Hvis jeg sprayer Scholl neo på disse padsene mens sykkelen er våt og spyler av med en gang. Vil det sette merker på padsa? Hva med feks. Butter Wet Wax. Vil denen være lett og tørke av padsa hvis jeg skulle søle litt? For jeg vil jo gjerne legge produktet helt inntil.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser produktbeskrivelsen av neo står det at den fungerer/hefter på plast, gummi, glass, lakk og metall. Når du skal legge voks/forsegling for hånd kan du jo bare maskere den gummipadden for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
8 minutter siden, trogha skrev:

Hvis du leser produktbeskrivelsen av neo står det at den fungerer/hefter på plast, gummi, glass, lakk og metall. Når du skal legge voks/forsegling for hånd kan du jo bare maskere den gummipadden for å være på den sikre siden.

Disse produktbeskrivelsene anser jeg i beste fall som lite troverdige. Scholl mener i følge deres egen nettide vedrørende beskrivelse av Scholl Boost at denne kan bare sprayes på underlaget uten å wipes av og den skal ikke etterlate skjolder.

 

Mange her inne mener jo nettopp at den lager skjolder hvis man ikke wiper av i etterkant og da faller beskrivelsen på steingrunn.

 

Derfor så spør jeg heller her om det er noen som har erfart andre ting i praksis. Jada, jeg kan så klart maskere, men slipper jeg det så er jo det et pluss...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bjerknez skrev:

Disse produktbeskrivelsene anser jeg i beste fall som lite troverdige. Scholl mener i følge deres egen nettide vedrørende beskrivelse av Scholl Boost at denne kan bare sprayes på underlaget uten å wipes av og den skal ikke etterlate skjolder.

 

Mange her inne mener jo nettopp at den lager skjolder hvis man ikke wiper av i etterkant og da faller beskrivelsen på steingrunn.

 

Derfor så spør jeg heller her om det er noen som har erfart andre ting i praksis. Jada, jeg kan så klart maskere, men slipper jeg det så er jo det et pluss...

Har ikke brukt Neo selv, men i bruksanvisningen på scandicshine sine sider står det at du må tørke over med tørkehåndkle etterpå uansett om den brukes på tørt eller vått underlag, sikkert for å unngå skjolder. Men hvis det blir for komplisert å tørke over disse padsa etter avspyling, eller bruke et halvt minutt på å maskere padsa de få gangene du skal legge noe for hånd, kommer det sikkert noen andre gode tips etter hvert. Gyeon Wetcoat burde vel også være et alternativ, ganske sikker på at den har bedre holdbarhet enn Neo, den har rå beading, enkel i bruk (spray på spyl av), kan brukes på de fleste overflater og har aldri opplevd skjolder med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
24 minutter siden, trogha skrev:

 Men hvis det blir for komplisert å tørke over disse padsa etter avspyling, eller bruke et halvt minutt på å maskere padsa de få gangene du skal legge noe for hånd, kommer det sikkert noen andre gode tips etter hvert. 

Ikke så komplisert, men hvis jeg slipper så er jo det et pluss. 

 

Men når det står forskjellig angående påføringsbeskrivelser rundt om så vet man jo til slutt ikke hva man skal tro på. Man skulle jo tro at produsenten viste dette best. Scandicshine skriver også at Butter Wet Wax inneholder en mild rens, men andre her inne har skrevet at denne ikke inneholder rens i det hele tatt. Så hva skal man tro?

 

Hvis scholl Neo også beskytter disse padsa uten å sette merker/skjolder så er jo det helt greit, men det jeg vil vite er om noen her faktisk har erfart at den også kan brukes på gummi uten å sette merker etter avspyling. Det som står på flasken og produktbeskrivelsene rundt om på diverse nettsider er en ting, men det beste er vel om noen her hadde erfaring med det jeg tar opp her. Det er liksom litt mer troverdig enn en "skrytebeskrivelse".

 

Funker det ikke så funker det ikke. Da må jeg maskere, helt greit.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

longbow

Ikkje for å være frekk eller noe, men du har brukt mer tid på å skrive melding her på hvorfor du ikkje vil maskere, en tiden det hadde tatt og bare gjort det.

På en annen side, så har eg vokset sykkelen min noen ganger, har aldri hatt noen problemer. Det er bare å ta det med ro eller bruke fingrene og ikkje pad når du er nærmt der.

  • DCN Poeng 1

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
1 time siden, longbow skrev:

Ikkje for å være frekk eller noe, men du har brukt mer tid på å skrive melding her på hvorfor du ikkje vil maskere, en tiden det hadde tatt og bare gjort det.

På en annen side, så har eg vokset sykkelen min noen ganger, har aldri hatt noen problemer. Det er bare å ta det med ro eller bruke fingrene og ikkje pad når du er nærmt der.

Poenget er vel å finne en varig løsning som sparer arbeid over tid ved å gjøre ting enklere og ikke bare denne ene gangen. Jeg har jo tenkt til å vedlikeholde sykkelen mer enn en gang. Dessuten så er det langt mer tidspesparende og spøre om råd her enn å prøve ut en haug med kombinasjoner selv. Men det er kanskje tabu og ta opp ting i forumet? Man finner jo svar på det meste ved noen søk på google og se noen youtube videoer samt teste ut selv, men hva skal man da gjøre her inne? Bare poste skryteinnlegg, bilder av rene biler og vise hva man har i kjelleren?

 

Jeg håper inderlig det er rom for å stille spørsmål, dumme eller ei, i dette forumet. Vi må ikke bli så høye på oss selv at vi kun deltar der "fiffen" holder til. Skaal forumet vokse så må også de mindre erfarne/rustne og mennesker med kanskje litt andre innvendinger til bilpleie få slippe til uten at man får beskjed om å heller bruke tiden på og teste ut selv kontra spørre om hjelp og råd her inne.

  • DCN Poeng 3

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

longbow
Poenget er vel å finne en varig løsning som sparer arbeid over tid ved å gjøre ting enklere og ikke bare denne ene gangen. Jeg har jo tenkt til å vedlikeholde sykkelen mer enn en gang. Dessuten så er det langt mer tidspesparende og spøre om råd her enn å prøve ut en haug med kombinasjoner selv. Men det er kanskje tabu og ta opp ting i forumet? Man finner jo svar på det meste ved noen søk på google og se noen youtube videoer samt teste ut selv, men hva skal man da gjøre her inne? Bare poste skryteinnlegg, bilder av rene biler og vise hva man har i kjelleren?
 
Jeg håper inderlig det er rom for å stille spørsmål, dumme eller ei, i dette forumet. Vi må ikke bli så høye på oss selv at vi kun deltar der "fiffen" holder til. Skaal forumet vokse så må også de mindre erfarne/rustne og mennesker med kanskje litt andre innvendinger til bilpleie få slippe til uten at man får beskjed om å heller bruke tiden på og teste ut selv kontra spørre om hjelp og råd her inne.


Viss du vil ha en varig løsning som over tid sparer deg for tid, så hadde eg definitivt lagt en god coating. Går mer tid å legge den første gang, men det varer til gjengjeld myyyeee lengre og beskytter bedre mot riper en det voks gjør.
Og angående lett å fjerne fra de padsa, så er coating veldig lett å fjerne,skulle man være uheldig, men dette skal litt til da man normale bruker slike påføringsklosser,og man har full kontroll.
Neo og butter wax har begge begrenset holdbarhet, så det måtte isåfall blitt lagt noen ganger pr sesongen. Trur da eg hadde gått for neo, da den varer like lenge og er mye enklere og legge og mindre sjanse for ulumskheter.

Selvfølgelig skal man spørre om hjelp, det er jo akkurat derfor forum som dette eksisterer. Men eg trur du må lese innlegget mitt en gang til, for det er ingen som har prøvd å lynsje hverken deg eller andre, og viss du oppfattet det sånn, så beklager eg selvfølgelig dette.

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
Sitat

Selvfølgelig skal man spørre om hjelp, det er jo akkurat derfor forum som dette eksisterer. Men eg trur du må lese innlegget mitt en gang til, for det er ingen som har prøvd å lynsje hverken deg eller andre, og viss du oppfattet det sånn, så beklager eg selvfølgelig dette. 

Lynsje er et sterkt ord og slik følte jeg det ikke. Men du ber meg spesifikt om og heller teste ut selv enn å bruke tiden her inne på og spørre. Det tror jeg på sikt vil skremme bort nye medlemmer som vi ta del i denne verdenen. Jeg ble verken forfjamset, spesielt overasket eller skremt av utsagnet ditt, men ser slike kommentarer ofte er en gjenganger rundt om. 

 

Så det var bare et lite innskudd om hva jeg synes om slik fremtreden. Jeg tror vertfall ikke det er heldig og du kan så klaart få lov til å være uenig med meg :)

 

__________

 

Men til saken:

 

Jeg har ingenting i mot å vaske sykkelen samt vokse den. Smøre på og buffe av er jo enkelt. Like så er det enda enklere å spraye på Neo og spyle av. Feridg. Om beskyttelsen varer kun en uke eller to bryr meg ikke for jeg vasker uansett sykkelen såpass ofte at dette kan jeg fint gjenta en gang i uken. Jeg liker og holde på med sykkelen samt pleie den. Men jeg liker ikke at de ttar så mye tid hver gang. Å maskere sykkelen en gang i uken blir litt mye, så derfor er jeg ute etter en løsning som gjør at jeg kan gjøre dette enklere.

 

På bil blir det annerledes. Mye større flater og vokse en bil tar vesentlig lenger tid. Min sykkel med ytterst få lakkerte flater er vokset på under 2 minutter og buffet av på samme tid. Jeg bruker neppe mer enn 4-5 sprut fra en Neo på lakkerte flatene og så lenge den sorte gummien tåler middelet samt ikke setter flekker etc. så er det jo tut å kjør. 

 

Derfor så spurte jeg her om denne Neo'en setter merke på gummi. Hva forhandlere og reselgere sier og skriver er en ting. Det er i beste fall lite trolig i enkelte tillfeller, så da er det bedre og få tilbakemeldinger fra noen som faktisk har testet det i praksis. :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Som alle slike remedier som er til for å spraye på og spyle så er det viktig å få spylt godt slik at alt av "rester" ikke får godgjøre seg å tørke. 

 

Om du så velger å vokse sykkelen 2-3 ganger i sesong eller sprute på litt NEO mellom vasker er jo litt opp til deg selv hvor "lang" tid du ønsker å holde på hver gang. 

Uansett så er begge metodene veldig raskt å utføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
11 timer siden, trogha skrev:

Hvis du vil unngå å maskere sykkelen 1 gang i uken bruker du noe annet enn butter wet wax😁

 

Fordi man ikke bør få Butter Wet Wax på andre deler av sykkelen som feks. gummi pads, metall etc.?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...