Gå til innhold

Froggzy's S4 B5 Santorin Blue


Froggzy

Recommended Posts

Froggzy's Audi S4 B5

 

photo Audi_Sport_logo.svg_zps67s6kulw.png

 

Da var det på tide å lage showcase på "ny" bilen!

 

Bilen er en Audi S4 B5, 1999.5 modell (facelift) i fargen Santorin blå.


Den ble hentet i Harstad 17. Mars, med påfølgende kjøretur ned til Trondheim, overnatting i Bodø for å hente dama, som går skole der og skulle hjem.

Utrolig behagelig bil under langkjøring, ligger som klistret til veien, selv med orginalt understell. Er nesten som å kjøre automat, sleng den i ett gir og det er moment nok til at man slipper å gire noe mye.


Bilen er jo selvfølgelig topputstyrt og har full historikk, har lett lenge etter denne. Av utstyr kan jeg nevne: Xenon, hengerfeste, cruisecontrol, takluke, sorte elektriske recaro skinnseter, sort innertak, bose anlegg, fullt utstyrt RNS-D (Navi, TV, DVD, CD-skifter, telefon). Mye jeg sikkert har glemt å nevne, men i utstyrslisten fra når bilen ble levert ny på lillejulaften 1999 i Tyskland er alt huket av. Til og med ekstra lydisolering :)

 

Planer for bilen:
- Senk
- Sotede ruter
- Fullsize passasjerspeil
- Led interiørlys
- Sommerfelger + dekk
- Fylle striper i klarlakk på panser, skjermer og A-stolpe
- Registerreimskifte
- Nye pærer i hovedlykter og grøftelys
- Eksos
- Nytt speilglass førerspeil
- Kode ekstra nøkkel
- Nytt dørhåndtak bak førerside

- Skaffe orginalt ur-S4 emblem til bakluken
- Ny LCD skjerm i instrumentpanelet

 

Ble ett å annet bilde av bilen på tur nedover også:

 

Mitt første bilde av bilen, her på ferga Lødingen-Bognes, 7 mil inn i mitt eierskap

DSC_2207_zps9ix78s3e.jpg

 

På lørdags morgen i Bodø, nysnø og quattro, finfin kombo!
DSC_2208_zpsezdja1c4.jpg

 

Også lørdags morgen, etter noen minutters kjøretur :) Begge felgene på passasjersiden ble kantkjørt mellom her og forrige bilde, da en gjøk i motgående felt var livredd for autovernet å lå midt i veien. Slik at jeg endte i fortauskanten.. Heldigvis ikke store merkene, felgene er dog veldig slitt hele veien rundt, da dette er orginalfelgene fra 99.
DSC_2211_zpsjdxo4ieo.jpg

 

Neste stopp etter Bodø var pissepause kombinert med lunsj i Mo i Rana, Saltfjellet gikk fort unna :rolleyes:
DSC_2214_zpsyb50yvrb.jpg

 

Her er ett bilde fra de 50 minuttene av turen hvor jeg ikke kjørte selv, min far fikk prøve bilen (fra midt inne i ingenmannsland til Namsskogan) og jeg fikk eksperimentert med alt ekstrautstyret :D 
DSC_2215_zps9ugcibmq.jpg

 

Da vi kom noen få kilometer nord for Grong var det en semi som hadde sakset (Var speilblankt der), så da ble det en times ekstra omkjøring :P
DSC_2217_zpstzeyw0fy.jpg

 

Matpause i Grong.
DSC_2218_zps3tlqyfbn.jpg

 

Kom hjem til min far i 22-23 tiden lørdag, bildet her er fra søndags formiddag, skitten bil etter så mange mil.
DSC_2222_zpsxuf2d7l7.jpg

 

Innom mine besteforeldre og legger av det ekstra dekksettet, dama kjørte "ny"bilen, jeg kjørte den gode gamle 80'en
DSC_2226_zpstm2dttv7.jpg

 

Helt hjemme med begge bilene, dama likte hvert sekund bak rattet på S4en, gøy å se henne dra på litt på motorveien.
DSC_2229_zpsdzrs6fgh.jpg

 

19.03.17

Dagen etter jeg kom hjem dukket det opp fullsize komplett speilsett på finn.no. Dette ble kjøpt, men ikke montert, da de viste seg å være pre-face. Grunnen til at jeg vil ha dette er for å få bort det lille passasjerspeilet.

 

Så var neste på lista å skaffe ny nøkkel og nytt speilglass på førersiden. Da ekstranøkkelen var knekt i leddet hvor den spinner rundt og den trådløse biten manglet. Samt forrige eier hadde fått levert feil speilglass til førerspeilet, han hadde fått utlevert pre-face speilglass.
Skaffet en brukt nøkkel i god stand, hvor jeg flyttet over krystallen for startsperren og selve nøkkelbladet. Slettet så alle nøkler og programmerte inn de to jeg har med VCDS.

 

28.03.17
Da var det på tide med første vask mitt eie, virkelig på tide etter jeg kom hjem for 10 dager siden. Full DCN style nedvask med PA Master Sealant til slutt, for å gi litt lettere renhold frem til jeg får gått over den skikkelig.

 

Kjappe før-bilder, caliper på førersiden fremme har hunget litt, ble byttet av forrige eier, men ikke vasket felgen.

_DSC0914_zpsjmzh994k.jpg


_DSC0915_zps73rhdpsp.jpg


_DSC0917_zpstqm2snyq.jpg

 

En salig blanding av P21S, Rim7, Autoglym alloy wheel cleaner ++, i flere omganger uten å få de helt rene :P
_DSC0921_zpsv9aqandb.jpg

 

Ble noe farge på asfalten etter den felgen.. :rolleyes:
_DSC0923_zpsmmacr9fm.jpg


_DSC0922_zpsdpow8vf5.jpg

 

@MortenHaa Lurer seg med på bildet (det kommer flere bilder med han, som den linselusa han er :P )
_DSC0934_zpsmixcaqug.jpg

 

Skummet får virke
_DSC0935_zpsx3waaj5d.jpg

 

Ferdig avspylt, klar til å kjøres inn for håndvask :) I bakgrunnen ser man linselusa vasker sommerfelger.
_DSC0938_zpsyoa9usji.jpg


_DSC0939_zpsew1eegpi.jpg

 

Ble rens av seter også, her etter halve passasjerputa. Virkelig på tide!
_DSC0947_zps9o5jqhya.jpg

 

Kjappe ferdigbilder innendørs.
_DSC0951_zpsrij4y3jq.jpg


_DSC0965_zpsafcamrcf.jpg


_DSC0970_zps7m9d0qab.jpg

 

Ny speilkappe og nytt speilglass på førersiden :)

_DSC0960_zpsh7mffgwg.jpg

 

Linselusa hadde også noen interiørleds til overs, som passet i min bil, frem til jeg fikk rotet meg til å bestille selv.

_DSC0974_zps9swfrscn.jpg


_DSC0985_zpsbwgiydbn.jpg

 

29.03.17
Det var fint vær neste dag, så da ble det en improvisert, kjapp photoshoot :P Åja, bilen rakk å bli skitten på vei dit..

 

_DSC0991_zpsktgmforb.jpg


_DSC1003_zps9t5ilmk5.jpg


_DSC1005_zpsoehtea4n.jpg


_DSC0993_zpsdur4bcg3.jpg


_DSC1015_zpsuqrbpsfq.jpg


_DSC1026_zpsgdfy1cqo.jpg

 

Neste på listen ble å skaffe senterkapsler til de orginale 17" avus felgene som sto på, da dette manglet. 
I samme vaset ble det bestillt full pakke med ledpærer til interiøret, sorte N-merker, nye langlyspærer, parkpærer samt grøftelyspærer og sist men ikke (jo egentlig) minst, håndlaget nøkkelring i ekte skinn, med S4 logoen på :P

 

20.04.17

Var litt seint ute til ett møte i banken ang huslån og måtte parkere på en parkeringsplass jeg fryktet parkeringsbulker. Tenkte tanken i det jeg parkerte der, at jeg vil egentlig ikke stå der. Men Trondheim sentrum er ikke akkurat kjent for mye ledige parkeringsplasser og jeg hadde ikke tid til å lete mer. I det jeg satte meg inn i bilen og startet den opp for å dra derfra, hører jeg ett smell. Da ble døra på bilen ved siden av tatt av vinden å smalt inn i min bakdør på førersiden og etterlot 3 merker, hvor det ene merket endte i bulk. Konfronterte fyren, som tok på seg skylda. Nå er det bare venting på forsikringsselskap og time hos møller for oppretting.

 

DSC_2352_zpshqgbxux7.jpg

 

26.04.17

Ramlet så over originale Audi B6 USP felger på finn.no med Pzero Rosso dekk på, disse ble kjøpt dagen derpå. Forskjellen på disse vs orginale RS4 B5 felger er innpresset og bredden. Disse er 18"x8 ET43. For at disse skulle gå klar av bremsene måtte jeg til med 5mm spacere, så dette ble haste-innkjøpt hos Tempe dekkservice, sammen med 5mm lengre bolter. Montert på rimelig kort tid, da jeg var på tur bort for helgen.

 

Synes det ser rimelig greit ut selv.

DSC_2418_zpsgoi1bk3s.jpg


DSC_2421_zps679dgcqz.jpg


DSC_2420_zpsl7zajayi.jpg

 

04.05.17
Registerreimskifte. Bilen ble levert på vei til Værnes for en lang-weekend i Stockholm. Kom tilbake til ferdig bil på søndag. :)

 

08-13.05.17
S&S kommer!


13.05.17

Ny olje og nytt filter, Castrol Edge 5w30

 

På vei hjem fra garasjen jeg lånte hos min farfar: 

DSC_2639_zpsz9cauwzo.jpg
Klarer dere å spotte hvilken som er min? ;)

 

14.05.17
Skulle i konfirmasjon, fant ut at CQuartz UK og Reload har fått herdet i 36 timer å anser det som trygt å lett spyle støvet av bilen, kan jo ikke ha skitten bil i konfirmasjon :)
Må bare si at både beading og sheetingen er helt hinsides med denne komboen!

Sneakpeek på hvordan bilen er etter 2/3 stegs :wub: Brukte en smule Reload som drying aid for å unngå waterspots, fungerte utmerket.

(Klikk for film)

th_MOV_2643_zpsycoimjt1.mp4

 

Etter parkeringsbulken jeg fikk 20. April, har jeg ikke blitt noe mindre skeptisk til parkeringsbulker enn før. Parkerte slik i konfirmasjonen:

_DSC2059_zpspyjqxxxf.jpg
(PS: Treet har ikke blomstret enda, så anså det som trygt å stå under det. Fant ikke noe fuglskitt heller)

Endret av Froggzy
  • Liker 1
  • DCN Poeng 5

Audi S4 B5 Santorin Blue Facelift

Audi 80 B4 2.0E quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...