Gå til innhold

Løsning for luftebeslag til drivbenk / "blomsterkasse"


Stein86

Recommended Posts

Stein86

Har bygget en blomsterpasse med plastlokk som jeg tenkte å bruke som "mini-drivhus".

Jeg trenger en løsning for å sette lokket i luftestilling på varme dager og ønsker at det skal være "barnesikkert" slik at en løsning med en løs pinne som holder lokket oppe ikke er ønskelig.

Ønsker ikke å ha på samvittigheten at jeg lager en felle der noen barn som ønsker å kikke inni plutselig vipper bort pinnen og setter hodet fast i en "musefelle".

 

Det er selvfølgelig mulig å kjøpe en automatisk luftefunksjon ved å stjele patenten til et drivhus, men prøver i første omgang å finne en billig og enkel løsning.

 

I all min naivitet trodde jeg at dette burde være den enkleste saken i verden å finne en billig løsning på, men har frem til nå ikke funnet ut hvor jeg kan få tak i dette.

Hadde jeg bare visst hva jeg skulle søke etter er det selvfølgelig en løsning å bestille på ebay, dersom dette er den billigste løsningen.

 

Har prøvd å skissere en løsning som jeg kan leve med, men spørsmålet er om dette er lett å få tak i (og dermed bare jeg som er dårlig til å lete), eller om noen har tips til hvem som kan lage noe slikt for meg.

Bilde av drivbenken:

Blomsterkasse.thumb.jpg.f50f7e1dd238e2f748f720eba8a54dff.jpg

 

Mitt forslag til løsning med et slags beslag i metall (blått på bildet)

592c1547c1207_Lokktilkasse.thumb.jpg.e2e61ad8775326731f05ed60f11d7ca9.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var gassdemper, sann som står på bagasjeromsluker og panser på biler, men den skiller seg vel litt for mye ut i en så fin kasse. Men løsningen din var jo veldig god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Gassdemper er kanskje ikke så dumt, men da måtte jeg laget en løsning for å holde lokket lukket på skyfrie dager.

Må innrømme at jeg syns min løsning er ganske enkel og grei så blir veldig overrasket dersom ikke dette er mulig å få kjøpt ferdig i en eller annen type butikk.
Virker litt tullete dersom jeg må "spesialbestille" dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng vel ikkje laga noko løysing for å halda lokket lukka på skyfrie dagar? 
Eg vil tru at så lenge du ikkje brukar for kraftig gassdempar, så blir det verken problem å lukka eller å åpna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86
15 timer siden, Skaten skrev:

Du treng vel ikkje laga noko løysing for å halda lokket lukka på skyfrie dagar? 
Eg vil tru at så lenge du ikkje brukar for kraftig gassdempar, så blir det verken problem å lukka eller å åpna :)

Du har selvfølgelig helt korrekt, var en liten skrivefeil der. Det er på overskya dager jeg ønsker å ha lokket lukket.

Skal tenke litt mer angående gassdemper og om jeg finner en fornuftig måte å få det installert på-

 

15 timer siden, haskibr skrev:

Den var ikke dum, den gjør det samme som mitt "design" bare på en enda mer elegant måte.

Skal ta turen innom Jernia og se på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Takk for gode forslag, i mellomtiden har jeg laget meg en prototype.

Siden jeg hadde masse forskjelling plank liggende ble dette brukt for å lage en løsning.

 

Brukte kapp & gjærsag for å lage spor i planken. (Trengte endel forsøk på dette siden planken var så tynn, endel av forsøkene endte opp med at planken sprakk mens jeg sagde)

Benyttet anledningen til å kjøpe ny sag... :) Skal bygge en bod og en liten lekehytte iløpet av sommeren og gikk lei av å låne sag av kompiser hver gang.

 

2017-05-30%2019.49.43_zpskthaloew.jpg

 

Slik ble løsningen som jeg laget igår

Bruke islagsmutter/klomutter for å få bruke vingeskrue på det nederste punktet.

Foreløpig er øverste hengsle festet med en terasseskrue, men blir nok en bedre løsning der etterhvert siden det ble litt "vinglete" med en så tynn skrue.

 

2017-05-30%2021.39.17_zpsfker5ssd.jpg

 

2017-05-30%2021.39.24_zpszlo6ldxs.jpg

 

2017-05-30%2021.39.28_zpsbfunshb9.jpg

 

Trebiten er definitivt det svakeste punktet her, spesielt siden jeg laget sporet helt ut slik at det var lett å åpne lokket helt opp, så ønsker å få byttet ut denne til en stålplate etterhvert.

Endret av Stein86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Stein86

Det var en åpningstøtte i metall jeg også ønsket meg, men finner det ikke i noen butikker så dersom du har noen tips er jeg åpen for innspill.

Har fått pristilbud fra et mekanisk verksted for å lage det til 1000 kr og til den prisen er det ikke litt aktuelt engang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har noe lignende liggende etter noen gamle xenonkits jeg var idiot nok til å kjøpe i sin tid. De er ment som festebraketter for ballastene, uten at jeg skjønte hvordan de kunne være brukbare til det formålet... De er ikke veldig tykke, men til det formålet der tror jeg de skal være sterke nok. Hvis de er passende i lengde kan jeg sende til deg alldeles gratis.

 

Hvor lang er holderen du har laget?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner farsken ikke ut hva det heter på norsk, men på engelsk later det til å være friction lid support.

 

En løsning kan jo være noen gamle vindusholdere?

 

149198_1_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hmtja.. jeg fant den saken jeg tenkte på, men den krever noen små modifikasjoner for å kunne brukes, som å dremelere bort metallet mellom hullene.

 

1497006534600.jpeg

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Takk for mange gode svar og takk for tilbudet Christer.

Fant et tilbud på automatisk lukeåpner på Jula så kjøpte en slik og monterte den.

 

Disse er egentlig til drivhus og fungerer slik at lokket åpner når det blir en viss temperatur.

 

Så forhåpentligvis fungerer dette og da slipper jeg å tenke på forskjellige luftestillinger og spesielt dersom det plutselig blir sol mens jeg er bortreist.

 

IMG_0982.JPG.a2ec835d0af453daa08a8e663e9cd931.JPG

 

IMG_0979.JPG.de679a4969c1afc898f242580f6fe79e.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...