Dette er et populært innlegg MortenHaa 693 Skrevet 26 Mai, 2017 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2017 (endret) Audi A4 Brilliant Black Ja da var det tid for en ny S&S igjen, og denne gangen blir det en litt annerledes en med både litt rustfiks og lakkering. Det er altså min egen bil som var klar for en shinings igjen og jeg hadde tatt uken fri for anledningen. Har lenge irritert meg over en galakse av steinsprut og omlakkering har lenge vært planlagt, men tenkte jeg skulle prøve meg på litt mere fylling av steinsprut for å se hvor godt jeg kunne få det. Veldig greit å kunne forske og teste litt forskjellige ting på egen bil så dette ble det gjort endel av. Her er det en god del bilder så det er bare å finne fram noe godt i glasset og sette seg godt til rette. Jeg har ingen bilder av vasken denne gangen da jeg i bunn og grunn ikke hadde planlagt noen S&S, men etter streng beskjed fra @heinejs så ble det tatt bilder fra dagen etter Startet med å vaske bilen fredags kveld. Vasken ble gjennomført i kjent DCN stil med følgende produkter: - Prickbort opp til vinduer, virketid 5-7 min - Surfex HD 1:5 på hele bilen, virketid 5 min - Vorreiniger B i skum kanonen, virketid 10 min -Avspyling nedenfra og opp -Korrosol opp til vinduer, virketid 10 min -Avspyling -Håndvask med CG Mr.Pink i bøtta -Avspyling -Claying med CG heavyclay (for å få bort eventuelle forurensninger før lakkering og steinsprut flekking) -Avspylt og tørket Dagen etter startet jeg med rustfjerning og grunning. Er et veldig kjent problem at man får lakkflassing/sinkslipp på hjulbuene på B8. Heldigvis hadde det ikke begynnt å rustet så mye hos meg enda. Det første jeg gjorde var å skrape bort all lakk som hadde løsnet fra metallet, så ble alt slipt ned med 120,240 og 400 korn papir før det ble penslet på 2 strøk med Hydrate 80 som dreper gjennværende rust og legger igjen en grunning som kan lakkeres rett over. Hydrate 80 fikk stå i 1 døgn å herde. I mellomtiden startet jeg med fylling av steinsprut. Blandet base og en egen klarlakk egnet for steinsprut fylling i et ca 50:50 forhold, og som det kan sees på bildene var det ikke få steinsprut jeg hadde fylt igjen når jeg var ferdig. Tror jeg brukte rundt 2-3 timer kun på fylling. Mens jeg ventet på at disse skulle herde så tok jeg en kjapp titt på tilstanden på lakken. Til brilliant black å være så har den holdt seg ganske fin siden i fjor, men litt var det nå å ta fatt i, blandt annet noen dypere RDS og swirls jeg ikke fikk fjernet i fjor. Tok også å lakkerte opp områdene som var slipt ned og grunnet på hjulbuene. Her ble det brukt både base og 2k klarlakk fra lakkspessialisten. Basen fikk herde i 24 timer før klarlakk ble påført, som igjen fikk herde i 24 timer. Ferdige resultater, men ikke slipt ned kanten enda. Lakken som var fylt i steinsprut ble slipt ned med 2000 papir, spotkloss og håndmakt. Her gikk alle mine 10 stk 2000 papir med, så om noen vet hvor det er mulig å få kjøpt nye som passer til spotklossen så skrik ut! Etter jeg hadde fått slipt ned rundt de flyte områdene gikk jeg over til våtsliping av resten av bilen (unntak var tak, bakende og over den øverste knekken på dørene). Her ble det brukt x-cut disk til duetto'n og 2000 grit. Målte hele tiden lakktykkelse, både før, etter og under sliping, gjennomsnitlig så tok jeg av rundt 5-10 my på bilen hvor verdiene på bilen fra før lå mellom 130-160, så godt med lakk. De områdene med mindre lakk (nederst på dører og fronten på panser) var jeg litt mere forsiktig og tok ikke av riktig så mye. Kanskje jeg skulle ha satset på en matt finish istedet Etter slipingen så hentet jeg fram denne komboen for heftig cut. Roterende, ull og Koch Heacy Cut. Er egentlig helt sykt hvor denne komboen cutter! Gjorde klart panser for en heftig 50/50. Kjørte 2 runder hvor jeg kjørte med en del press og kjørte til polishen hadde blitt en oljeaktig hinne. Ble vel kjørt rundt 5 runder totalt på panseret. Når det kom til varme så kjørte jeg til jeg kunne føle en lunk på armen, og når jeg da målte temp var lakken på 45-50 grader så dette brukte jeg som en fin pekepinn når det var på tide å gi seg. Det ble også ventet til panelet hadde kjølt seg helt ned før jeg buffet av, noe som fra tidligere erfaring er mer skånsomt på brilliant. Til trangere plasser og plasser hvor jeg trengte en mere presis føring ble Flex'en brukt, 70mm pad på 50mm bakplate for å kunne komme til ekstra godt inne i kroker og hjørner. Etter litt kjøring var det nesten en hel sau oppe på panseret Jukse 50/50 Komboen la igjen endel arbeid både i form av hologrammer og swirls, men alt av swirls som var på lakken fra før og som jeg ikke fikk bort i fjor var borte nå Etter at kantene ved opplakkering var slipt ned og så polert opp så det slik ut. Kan såvidt skimtes i riktig vinkel, men mye finere enn rust, lakkflass og sinkslipp iaf. Før resten av sidene ble polert opp tok jeg taket, dette var forholdsvis fint og hadde ikke så mye slitasje så her kjørte jeg på med kun finsteget (Orange scholl og Koch Feinschleifpasta) Før Etter Fortsettet videre med sidene etter taket var tatt. Lite lakk og mye dype riper gjorde at jeg måtte la mye være igjen på sideskjørtene, men et lite løft fikk de. Speil var ikke så mye slitt. I godt driv med maskinen Resultatet på bakskjerm, tror vi bør ringe Ghost Busters her. Litt mere tydelig kant på hjulbuen bak. Etter grovsteget var tatt var jeg litt lei av polering, så for å få et avbrekk ble alle hjulbuer vasket godt ned nå mens jeg hadde bilen på bukker. Før Surfex 1:5 påføres og ble jobbet inn med kost før det ble spylt grundig. Her var det mye grus og skitt Enda et lite prosjekt jeg hadde var å få gjort noe med de stygge bremsecaliperne og bremseskjoldene. Slipte ned 400 papir og la 2 strøk med Hammerite. Urutinert som jeg er så tok jeg ingen gode bilder etter begge strøk. Bildet over er kun etter første strøk, men fant et bilde fra messenger som viser sånn ca hvordan det ble etter 2 strøk. Ble selv veldig fornøyd iaf. Fordi grovsteget hadde støvet så mye og at så godt som hele bilen var dekket i ull tok jeg valget på å dynke hele bilen i sterk surfex blanding og spyle den av istedet. Det var bare et problem, jeg hadde ingen hjul på bilen til å få kjørt den ut så her måtte vi tenke kreativt. Lokalet jeg bruker er en gammel vaskehall så da ble løsningen å dekke til alle reoler med presenninger og støvtette vegger Tok også noen dekkposer over caliperne da jeg var usikker på om Hammerite lakken hadde fått nok tørketid enda, better safe than sorry. Dynket i Surfex Ferdig avspylt og tørket for kvelden. Caliper kan også skimtes i sin nye svarte farge Neste dag var det klart for kombotesting til finsteget. Her presterte Sonax Perfect Finish/gul rupes pad, gul rupes/gul rupes pad og Koch F501 på orange scholl nesten helt likt, så det ble brukt litt forskjellig rundt om på bilen. Alt i alt var jeg nok aller mest fornøyd med Sonax'en, utrolig god å jobbe med og ga kjapt resultater. Helt grei finish på brilliant black dette Tok så en wipedown med Koch sin silikonfjerner på panser for å sjekke at det ikke var noe som lå igjen å skjulte riper, noe det ikke var, men fikk meg derimot en stort sjokk. Uansett hva jeg gjorde under wipedown så ble det mikroriper ved buffing. Brukte lang tid på å skjønne hva dette kunne være, så ved en ren tilfeldighet prøvde jeg med CF02 som jeg hadde og da ble resultatet plettfritt. Da bars det i fullfart til bilpleiebutikken på lade for å handle mere CF02. Pianolister ble kjørt med Sonax Perfect Finish og gul rupes pad. Noen som husker spøkelsene på bakskjermen, ikke det? Nei da får vi ta med et bilde av det igjen Ble noe helt annet etter finsteg. Liten 50/50 på bakfanger mellom grov og finsteg. Etter finsteget ble det tatt wipedown 2 ganger med Scholl CF 02. For å avslutte dette "mesterverket" ble det brukt pre-wax i form av Cleaner Fluid Regular på den ene siden av bilen og halve panseret. Den andre halvdelen av panseret og siden av bilen ble det brukt PA Esclate Lotion, likte selv esclate lotion bedre, mye pga at den kan brukes med maskin og så lukter den bedre Tak og bakluke ikke fikk noe pre-wax i det hele tatt. Grunnen til dette er at jeg ønsker å teste om det er veldig viktig å bruke produkter fra samme produsent, og evnt hvor mye det utgjør på glans og holdbarhet. Valget av LSP falt på Swissvax Concorso, sinnsykt god voks å jobbe med og så lukter den jo himmelsk (noen som vet om den smaker like godt? ) Littlebitt hazings. Ferdig buffet. Alt av plastikk/gummi samt dekksider fikk Gtechniq T1, og eksostuppene ble kjapt gått over med CG light metal polish. Og endelig så var vi ved veiens ende, noen som er klare for ferdigbilder? Etter å ha stått på bukker i litt over en uke så hadde understellet strekt seg litt så den var litt høyere enn hva den egentlig er på ferdig bildene. Tidsforbruk på denne jobben har jeg ikke regnet noe på, men det tok meg 9 dager totalt hvor jeg jobbet 10-15 timer ca hver dag, så da kan dere regne ut selv hvor mye det er for jeg vil ikke vite det Det har nå gått 3 uker og 2 vask siden jeg gjorde denne jobben og jeg merker ingen forskjell på noen av sidene som fikk pre-wax eller de panelene som ikke fikk det.Takk for at du tok deg tid til å lese! Endret 22 Mars, 2019 av MortenHaa 1 87 Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johans 590 Skrevet 27 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 27 Mai, 2017 En sånn type s&s man håper ikke slutter der man sitter å koser seg med kaffen på nattevakt. Konge jobb og resultat! 1 Siter Min bilpleielogg - Bmw F11 520d M-sport -(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keet 15 Skrevet 27 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 27 Mai, 2017 Imponert! Her har du virkelig stått på.. Bilen fikk seg kjempe løft! Overrasket at er så stor forskjell på produktene du brukte som IPA, bra du fant ut av det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingolf 181 Skrevet 27 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 27 Mai, 2017 Veldig flott jobb! Koch sin silikonfjerner skal visstnok kunne blandes med vann for å unngå problemet på sensitiv lakk. Hold oss oppdatert på om de prewax greiene har noe for seg da, jeg har mine tvil 🙂 Følger tråden videre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oslo-Shine 183 Skrevet 27 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 27 Mai, 2017 Imponerende stykke arbeid! Grønn knapp er trykket hard og lenge, men dessverre er det ikke mulig å få til mer en et "grønt poeng" Gir deg i tillegg Når det gjelder hvor en får tak i slipepapir til spotklossen kjøper jeg papirene hos Billakkspesialisten AS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 27 Mai, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Mai, 2017 12 timer siden, Johans skrev: En sånn type s&s man håper ikke slutter der man sitter å koser seg med kaffen på nattevakt. Konge jobb og resultat! Tusen takk, artig å kunne gi noe lesestoff til nattvakten! 7 timer siden, Keet skrev: Imponert! Her har du virkelig stått på.. Bilen fikk seg kjempe løft! Overrasket at er så stor forskjell på produktene du brukte som IPA, bra du fant ut av det Mange takk! Ja synes det var litt rart selv, men fant heldigvis en løsning på det. Holdt på å svartne litt for meg der en liten stund 6 timer siden, Ingolf skrev: Veldig flott jobb! Koch sin silikonfjerner skal visstnok kunne blandes med vann for å unngå problemet på sensitiv lakk. Hold oss oppdatert på om de prewax greiene har noe for seg da, jeg har mine tvil Følger tråden videre Tusen takk! Som standard blander jeg Koch sin 50:50 med destilert vann, prøvde også flere forskjellige blandingsforhold, men uten hell :/ Jeg har mine tvil selv på pre-wax'en, det er også grunnen jeg tester. Eneste forskjellen jeg kunne legge merke til var bittelitt mere dybde der hvor Esclate Lotion ble brukt, men dette kommer nok av at den inneholder veldig fine slipemidler. 4 timer siden, Oslo-Shine skrev: Imponerende stykke arbeid! Grønn knapp er trykket hard og lenge, men dessverre er det ikke mulig å få til mer en et "grønt poeng" Gir deg i tillegg Når det gjelder hvor en får tak i slipepapir til spotklossen kjøper jeg papirene hos Billakkspesialisten AS. Tusen takk! Og takk for tips, fant riktig størrelser hos lakkspessialisten her i byen Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heinejs 432 Skrevet 28 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2017 Du vet hva jeg mener om denne.. No words neededa Siter -Max Protect Certified instructor. -Max Protect Certified Detailer. -Blankbil ambassadør. -Bilxtra ambassadør. Instagram: heinepeine. Heine Jessen Sørensen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
narogang 90 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 Nydelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic 623 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 (endret) godt å se at flere har skjønt det, 8.02 på ull og roterende er kun kos å jobbe med flott jobb, trengs litt lakk jobb på disse Audiene Endret 29 Mai, 2017 av e30 tic Siter E30 Turbo E34 Bi turbo bruksbil BMW 2002 Turbo under restaurering http://facebook.com/GusdalsCarCare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polsokk 355 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 Konge jobb. Bilen ble jo som ny. Imponert hva man kan få til med god tid og kunnskap. Jeg hadde aldri trodd at det panseret skulle bli så bra etterpå. Siter Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdi, Sugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8, Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k.tengesdal 20 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 Rå og detaljert jobb [emoji1303] Siter Max Protect Certified Detailer CarPro Certified Detailer www.tengesdalauto.no Lik gjerne Tengesdal Auto på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic 623 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 27.5.2017 - 8.34, Ingolf skrev: Veldig flott jobb! Koch sin silikonfjerner skal visstnok kunne blandes med vann for å unngå problemet på sensitiv lakk. Hold oss oppdatert på om de prewax greiene har noe for seg da, jeg har mine tvil 🙂 Følger tråden videre Jeg har 5050 og 1:3 med vann av koch sin silikon fjerner, CF02 er "vann" i forhold, derav benyttes det ikke da det er priset hinsides pr liter. Siter E30 Turbo E34 Bi turbo bruksbil BMW 2002 Turbo under restaurering http://facebook.com/GusdalsCarCare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yellowchris 1 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 Rått! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 29 Mai, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 14 timer siden, heinejs skrev: Du vet hva jeg mener om denne.. No words neededa Jeg vet alltid hva du mener gm 12 timer siden, narogang skrev: Nydelig! Tusen takk! 6 timer siden, e30 tic skrev: godt å se at flere har skjønt det, 8.02 på ull og roterende er kun kos å jobbe med flott jobb, trengs litt lakk jobb på disse Audiene Haha takk, skjønner ikke hva de andre driver å kymser med på angelwax siden 5 timer siden, Polsokk skrev: Konge jobb. Bilen ble jo som ny. Imponert hva man kan få til med god tid og kunnskap. Jeg hadde aldri trodd at det panseret skulle bli så bra etterpå. Takk for hyggelig tilbakemelding! 2 timer siden, k.tengesdal skrev: Rå og detaljert jobb Tusen takk! 21 minutter siden, yellowchris skrev: Rått! Takker! Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 Helrått jobbet!! Nytelse fra topp til tå å lese dette Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnt 12 Skrevet 29 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2017 Utrolig bra jobbet. Veldig hyggelig lesning nå midt på natten. [emoji122][emoji122] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
einarhelge 491 Skrevet 30 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2017 Imponerende, jeg er full av beundring [emoji1][emoji122] Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenHaa 693 Skrevet 30 Mai, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2017 16 timer siden, alexanderst skrev: Helrått jobbet!! Nytelse fra topp til tå å lese dette Takk så mye! 11 timer siden, Arnt skrev: Utrolig bra jobbet. Veldig hyggelig lesning nå midt på natten. Tusen takk! 4 timer siden, einarhelge skrev: Imponerende, jeg er full av beundring Takktakk! Siter Haagensen AutospaMin bilpleielogghttps://www.facebook.com/HaagensenAutospa/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Armanic 0 Skrevet 30 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2017 Meeeeget bra stykke arbeid! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas88 80 Skrevet 30 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2017 Helt rått! Morro med litt ekstra snacks og ikke bare korrigering og voks Siter 2017 KIA Optima SW Plug-in 2017 Peugeot 5008 GTline 2015 Can Am Outlander Max 1998 Toyota Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.