Jump to content
Sign in to follow this  
Martin.

Ipa er farlig på myk lakk?

Recommended Posts

Martin.

Har hørt at å bruke isopropanol på myk lakk kan ødlegge klarlakken. 

Har noen opplevd dette?

Evt har hørt at white sprit er mere trygt å bruke. Burde den vannes ut med batterivann?

Håvard

Bland den 1:3. White sprit inneholder litt fettoljer. Funker dårlig til wipe down.

Tyggern

Whitespirit er nafta og petroleum. Og veldig likt prickbort.

det lar seg ikke blande med vann. Og egner seg ikke som IPA da er det bedre å se på feks bruke silikonfjerner.

eller ikke bruke noe i deg hele tatt. Skal du legge voks og er sikker på at set halofritt så trengs heller ikke vipedown

Edited by Tyggern

Martin.
1 minutt siden, Tyggern skrev:

Whitespirit er nafta og petroleum.

det lar seg ikke blande med vann. Og egner seg ikke som IPA da er det bedre å se på feks bruke silikonfjerner.

eller ikke bruke noe i deg hele tatt. Skal du legge voks og er sikker på at set halofritt så trengs heller ikke vipedown

Men må jo nesten se om alt er på stell før jeg legger voks da..

Arild

white sprit på lakk 😳😳😳😳

ikke finne på det!

kjøp carpro eraser eller gtechniq panel wipe

Martin.
4 minutter siden, Arild skrev:

white sprit på lakk 😳😳😳😳

ikke finne på det!

kjøp carpro eraser eller gtechniq panel wipe

Dyrt da :/    Men det skal vell gå bra om jeg ikke lar det sitte på lakken? Bare sprayer på en mf klut, tørker, så tørker over med en annen ren en?

Evt blande surfex, batterivann og blårens i en blanding?

Arild
1 minutt siden, Martin. skrev:

Dyrt da :/    Men det skal vell gå bra om jeg ikke lar det sitte på lakken? Bare sprayer på en mf klut, tørker, så tørker over med en annen ren en?

Evt blande surfex, batterivann og blårens i en blanding?

Må ikke finne på å blande det sånn... 😫

Surfex krever jævlig mye vann og setter merker dersom du ikke spyler det vekk sånn.

verd å investere i en eraser f.eks. 

Panel wipe er også bra men den lukter så jævlig sprit at du blir susa i huet av å jobbe med den.

eraser lukter mye bedre, derfor liker jeg den. 

Jeg kjøpte først en for test og kjøpte 3 flasker til for jeg regna med det kom til å gå litt av den. Men etter 3 biler og litt ymse annet så har jeg fremdeles ikke brukt en halv flaske

asv

Glem white sprit, du bekjemper ikke brann med brann, og derfor bruker du ikke et oljebasert produkt for å fjerne de oljete polishrestene.

Har hørt at 50/50 IPA kan føre til hologrammer på enkelte lakktyper, men da er det jo bare å blande den litt tynnere. Jeg bruker 1:1 og 1:2 eller 1:3, husker ikke helt.

Martin.
2 minutter siden, adivass skrev:

Glem white sprit, du bekjemper ikke brann med brann, og derfor bruker du ikke et oljebasert produkt for å fjerne de oljete polishrestene.

Har hørt at 50/50 IPA kan føre til hologrammer på enkelte lakktyper, men da er det jo bare å blande den litt tynnere. Jeg bruker 1:1 og 1:2 eller 1:3, husker ikke helt.

Det er bare å begynne med den svakeste blandingen først og se det da..

Nei hørte en engelskmann sa white sprit var bra. Men men 

@Arild Åja. Går ikke med mer enn det?!    Men tørker du over hele bilen før voks?   Eller kjører ut bilen og tar en touchless vask med surfex osv?

Edited by Martin.

Arild

Tar wipedown av bilene etter hvert panel jeg... alltid.

Dermed så trenger jeg ikke vaske bilen før voks etc, men om jeg har brukt menzerna så hemder det jeg gjør det men ikke med surfex. Bruker et eller anna i kanona... går i nerta for tida, men sjelden jeg vasker bilen. Kjører heller eraser som sagt

Martin.

Snakker vi 1 dusj pr skjerm?  

Ca hvor mye bruker du av wipedown?

Tar wipedown for hvert panel ja, men har nok brukt mer produkt enn nødvendig.

Jeg bruker menzerna polish så blir til at neste gang så drar jeg over en runde med nerta før voks ja.

Edited by Martin.