Gå til innhold

Knirkelyd når jeg svinger i lav fart. Endeledd?


Petter92

Recommended Posts

Petter92

Hey ;) Har knirkelyd når jeg svinger ved lav fart. Jeg har akuratt bytta nedre bærebru, stabilisator stag på begge sider og nye sommerdekk med riktig trykk. Jeg hadde den akuratt på EU godkjenning og den gikk igjennom med det er litt irriterende med den knirkelyden når jeg svinger i sakte fart. Jeg tenker å bytte endeledd og kanskje bytte indre endeledd for å få denne lyden vekk. Jeg har gjekka opp hvert hjul og lyden er lik på begge hjulene. Demperne er ikke knekt. Er det noe annet enn endeledd eller indre endeledd til servo styringen som kan lage disse knirkelydene tror dere? :) 

 

Takk for hjelp og tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammut89

jeg setter en knapp på foringene på bærebruene, kommer knirkelyden når det er vått ? 

Prøv å spraye på litt wd40 på en og en foring og kjør en tur, se om lyden blir borte, ikke spray ned alt og alle ting  på en gang, da vet du ikke eksakt hvor lyden kom fra.

ellers kan det potensiet være fjærbenslagrene ... jeg bare tipper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Hmm, foringene på bærebruene er i god stand og akuratt bytta, men jeg skal teste det du sier ;) Knrikelydene er der uansett tror jeg. Noen som vet om det blir knirkelyder av dårlige endeledd? Det er ingen dødgang på rattet og ingen klunke lyder. Kun knirkelyder i lav fart. Kanskje jeg heller skal bytte fjærbenslagrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Hvilken bil er det? På min var det høydereguleringsstaget til Xenonlysene av alle ting. Sprayet WD40 på det og fant ut at dette måtte skiftes. 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Tror ikke det er endeledd men isåfall en smal og billig sak å bytte dem :)

 

howto her:

 

 

 

Men kan det være foringene på stabstag?

hadde noe lignende på min gamle e60 bmw men forsvant når jeg bytta stabstagsforingene på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Tipper lenkearmer eller fjærbeinslager :)

  • DCN Poeng 2

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Ikke en stor sak å bytte endeledd, nop :) Men jeg tror faktisk det er fjærbenslageret selv. Jeg bytta begge fjærene foran for 1 år siden, og da glemte jeg pokker meg å be dem bytte fjærbenslageret. Lenkearmene ble bytta for 3 måneder siden og de er det nok ikke. :) 

 

Da tror jeg de fjærbenslagerene er 10 år gamle og aldri vært bytta, hehe. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Ja da er de fine å ha med å gjøre. De er nok trege og da passer symptomene du beskriver ganske så godt

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter92

Det er ganske tungt ja :) men jeg vet ikke om det er unormalt tungt. Jeg kjører nye biler i jobbsammenheng og det har vel noe å si på modell og årsmodell, Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

Jeg har samme situasjon med Galanten min og har byttet hele j**la forstillingen - alle 6 bærearmer og endeledd på begge sider, og likevel knirker det når jeg svinger. Det knirker mest når jeg svinger til venstre, men også litt til høyre. Det var i utgangspunktet væravhengig; knirket bare når det var fuktig og kaldt, men nå knirker det hele tiden.

 

Bilen har også vært tung på rattet (vesentlig tyngre enn normalt) i en årrekke, men da det har kommet gradvis har jeg ikke lagt merke til det før jeg kjørte en bil uten dette problemet. Den er tung uansett om jeg kjører eller står i ro.

 

Og hva er et fjærbeinslager?

 

Jeg har bestilt ny styresnekke, men hvis det er noe i fjæring/oppheng som må byttes ser jeg for meg at det er billigere enn å kjøpe og bytte styresnekken...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ballemann

Fjærbeinslager er det som forbinder fjæra med karosseri, men den skal ikke knirke, og gjør ikke styringa veldig tung når den er defekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ballemann

Tja, den skal ikke knirke så mye den heller, har du prøvd å svinge uten belastning? (På bukk e.l)

 

og når jeg tenker meg om så kan fjærbeinslageret knirke 😅 Type tørr gummi mot metall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytta servoolje? Min blei merkbart lettare på styringa då eg gjorde det på min '99 Saab 9-5. Sikkert aldri vore bytta før eg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Jeg har samme situasjon med Galanten min og har byttet hele j**la forstillingen - alle 6 bærearmer og endeledd på begge sider, og likevel knirker det når jeg svinger. Det knirker mest når jeg svinger til venstre, men også litt til høyre. Det var i utgangspunktet væravhengig; knirket bare når det var fuktig og kaldt, men nå knirker det hele tiden.
 
Bilen har også vært tung på rattet (vesentlig tyngre enn normalt) i en årrekke, men da det har kommet gradvis har jeg ikke lagt merke til det før jeg kjørte en bil uten dette problemet. Den er tung uansett om jeg kjører eller står i ro.
 
Og hva er et fjærbeinslager?
 
Jeg har bestilt ny styresnekke, men hvis det er noe i fjæring/oppheng som må byttes ser jeg for meg at det er billigere enn å kjøpe og bytte styresnekken...


Korrekt term er axialrullelager [emoji14]

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
3 timer siden, ballemann skrev:

Tja, den skal ikke knirke så mye den heller, har du prøvd å svinge uten belastning? (På bukk e.l)

 

og når jeg tenker meg om så kan fjærbeinslageret knirke 😅 Type tørr gummi mot metall

Den har vært på verksted tre ganger for å finne ut av det, og alle har pekt på sliten forstilling. Så nå er den byttet og det knirker fremdeles, og ingen skjønner noe...

 

3 timer siden, Skaten skrev:

Har du prøvd å bytta servoolje? Min blei merkbart lettare på styringa då eg gjorde det på min '99 Saab 9-5. Sikkert aldri vore bytta før eg gjorde det.

Jeg ba spesifikt om at den skulle byttes på det ene verkstedsbesøket jeg var på, men de "glemte det". I det minste tok de ikke betalt for det... Er det en grei jobb å gjøre selv?

 

2 timer siden, polishduden skrev:

 


Korrekt term er axialrullelager emoji14.png

 

Tusen takk, nå ble jeg ikke en tøddel lurere enn tidligere! :P

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Generelt sett helt kurant jobb å bytte servoolje.

På servooljereservoaret plukker du av returslangen, skjøter den på et vis så du kan lede oljen ned i en passende beholder utenfor bilen. Så starter du motor og fyller ny olje på reservoaret i omtrent samme tempo som det kommer gammel olje ut, mens du eller din utkårede vrir rattet helt til venstre, helt til høyre, og repeter til du ser det er ny og fin olje som kommer ut.

En annen tanke, høres knirkingen best utenfor eller inni bilen? Det kan kanskje være slikt som rattakselkryss eller foringen der rattstammen går gjennom torpedovegg. Eller "torpedo egg" som Samsung mener det heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...