Gå til innhold

Behandlig av dasjbord i lær


blåhvitblogger

Recommended Posts

blåhvitblogger

Jeg har stort sett god erfaring med Sonax Premium Class lærpleie (se egen tråd under produkttest), men er noe skeptisk til å gå løs på dashbordet ...

 

Til info: BMW leverer en snikversjon av dasjbordrekk i det de kaller "sensatec". Det er kunstlær. Det jeg har skal derimot være "ekte vare" (se bildet)

 

Jeg ønsker innspill fra folk med erfaring på pleie av lærtrukne dashbord på følgende:

- Produkt: Noe dere mener er bedre enn Sonax Premium Class?

- Påføring: Hvordan jobber dere? Maskering? Fin, liten malerkost i stedet for skurekost a la det som fulgte med i Sonax-settet? Q-tips for påføring av lærlotion?

 

Ja, jeg er nok nybegynner i detailing-faget, men ønsker å lære av ekspertisen.

 

Les mer om behandlingen, og se flere bilder, på:

www.blåhvitblogg.no

BMW lærshine-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arsalan88

Er du sponset av Sonax ? Ser du kun bruker sonax produkter og skriver bare positive ting om produktene. Masse reklame av sonax på bloggen også.

Så da må jeg bare spørre. Skal du ha hjelp eller drive reklame ?

For hvis du virkelig trenger hjelp kan du finne svar på alle spørsmål under kategorien guider ...

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john
6 minutter siden, arsalan88 skrev:

Er du sponset av Sonax ? Ser du kun bruker sonax produkter og skriver bare positive ting om produktene. Masse reklame av sonax på bloggen også.

Så da må jeg bare spørre. Skal du ha hjelp eller drive reklame ?

For hvis du virkelig trenger hjelp kan du finne svar på alle spørsmål under kategorien guider ...

Det samme slo meg også:ph34r:

2 minutter siden, dj john skrev:

Det samme slo meg også:ph34r:

Gikk inn på loggen hans og der mysser det av Sonax reklame..men for all del jeg liker Sonax jeg he he

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

I tidligere innlegg har blåhvitblogger virket forelsket i disse sjeldne produktene fra sonax som han har handlet i tyskland. Det syns jeg er kult, når man finner noe man virkelig liker og gjør bilpleie til noe mer enn bare enda en ting som må gjøres [emoji1]
Det har jo dukket opp mistenkelig mye reklame fra sonax på bloggen nå.
Det viser at eier av bloggen tjener penger på skrivingen sin, og forelskelsen for sonax er ikke jeg overbevist av lenger [emoji23]

Det som jeg syns er fint er at blåhvitblogger spør her for å bli flinkere.

For å ta det første spørsmålet, ja det finnes garantert noe som er bedre enn sonax. Men finner du noe du er fornøyd med selv så er vell det viktigste målet oppnådd?! [emoji6]
Bruker børste og pensel når jeg renser skinn, microfiber og apc.
Bruker skum-applikator/pute for skinnmelk påføring.

Jeg skal ikke komme med noen produktanbefalinger denne gangen, hehe [emoji6]

  • DCN Poeng 2

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåhvitblogger
6 timer siden, arsalan88 skrev:

Er du sponset av Sonax ? Ser du kun bruker sonax produkter og skriver bare positive ting om produktene. Masse reklame av sonax på bloggen også.

 

6 timer siden, dj john skrev:

Gikk inn på loggen hans og der mysser det av Sonax reklame

 

1 time siden, einarhelge skrev:

Det viser at eier av bloggen tjener penger på skrivingen sin, og forelskelsen for sonax er ikke jeg overbevist av lenger emoji23.png

Bra med kritisk innstilling, gutter!

 

Mitt forhold til Sonax går mer enn 20 år tilbake, og er amatrørmessig erfaringsbasert, men jeg har selvsagt prøvd en hel del andre produkter innimellom, f.eks. Autoglym, Turtle (hvor ble de av, egentlig?), Meguliars og Swiss Wax.

 

Jeg hadde for eksempel  en full SW-behandling av min gule Lotus Elise, og det er nok den som har imponert mest med tanke på glans. Men: det var noe dill å jobbe med ... Og holdbarheten på caranuba-voksen er jo ikke i nærheten av en keramisk coating, selvsagt, så til hverdagsbilen har jeg stadig vendt tilbake til en totrinns Sonax-behandlig. Denne bakgrunnshistorien ligger også på bloggen, så les gjerne saken "Min vei til blank bil"

 

Einar Helge har rett i at jeg har ett oppriktig ønske i å utvikle meg, og lære noe av ekspertisen her inne. Så ja, gode råd som de han nevner i innlegget over mottas med takk, men også produktanbefalinger. I produkttråden om lærpleien nevnte jeg jo at jeg synes Sonax'en ble litt vel glatt, og stilte spørsmålet om noen vet om noe produkt som trolig er bedre på dette.

 

Men, ja, Hellanor har gått inn som annonsør på blåhvitblogg.no. Det springer ut av en felles forståelse av at Sonax har produkter som bør ha vekstpotensiale i Norge, og at de synes min plattform kan være en god kanal for markedsføring av deres produkter. Per i dag har jeg altså en ren annonseavtale med Hellanor, og mottar ikke produkter eller en krone "ved siden av" for å skrive Sonax-innlegg. At annonsene kom på plass samtidig med lærpleiesaken var faktisk en tilfeldighet. Jeg har jobbet en stund for i det hele tatt å få inn annonsører, og lærsaken var også planlagt inn før jeg fikk "go" fra Hellanor på dette.

 

Om det på ett eller annet tidspunkt blir aktuelt med en produktavtale, blir det i så fall også tydelig merket på bloggen.

 

Jeg er jo gammel journalist og redaktør, og synes selvsagt det var enkler før, i gamledager, da det var vantette skott mellom annonseavdeling og redaksjon. Når er jeg begge deler selv. Ja, det er litt ubehagelig, men for å få økonomi i et bloggprosjekt må det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R

Nå er jeg vel strengt talt inhabil, men kan med hånden på hjertet si at Colourlock skinnprodukter leverer i verdensklasse. På det dashbordet ville jeg brukt Mild Cleaner etterfulgt av Shield, som beskytter "skinnet" uten å endre utseendet. Det du ser når det er nyrenset, altså matt og nyyyydelig, er det du får etter beskyttelsen er påført.

  • DCN Poeng 1

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dashbord er kanskje det jeg minst liker å jobbe med på hele bilen, nesten uavhengig av merke.

Det er viktig at det ikke får en overflate som tiltrekker seg støv, det er viktig at det ikke blir skjoldete da det er en stor overflate det er snakk om, og det er viktig at det ikke blir blankt så du får reflekser i fjeset.

 

På skinn generelt er jeg godt fornøyd med Swissvax, PolishAngel og Scholl.

Til rens går det stort sett i SV Leathercleaner (Forte om det er for ille), PolishAngel Bellaclean eller Scholl Spam, med en skinnbørste.
Som conditioner bruker jeg SV Leathermilk, PolishAngel Charisma eller Scholl Skin. Den siste kan gjøre overflaten litt glatt etter tørking.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som meg som kun har brukt autoglym på skinn tidligere, så er colourlock helt fantastisk. Nydelig matt flate etter rens med mild cleaner. Shield endrer lite på utseendet og burde være supert for dashbord som ikke får særlig friksjon.

Protector som beskytter bedre mot friksjon gir derimot ørlite glans.

 

@Storefotoverdriver ikke

Endret av Ingolf
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Skal ærlig si at jeg liker Swissvax leather kit bedre enn Colorlock. Synes setene fikk en bedre finish etter Swissvax. 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R
1 time siden, alexanderst skrev:

Skal ærlig si at jeg liker Swissvax leather kit bedre enn Colorlock. Synes setene fikk en bedre finish etter Swissvax. 

Hvilke produkter brukte du fra Swissvax kontra Colourlock? :)

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst
Hvilke produkter brukte du fra Swissvax kontra Colourlock? [emoji4]

Leather cleaner og leathermilk fra SV, og leather cleaner og leather shield samt protector fra Colorlock[emoji3]
  • DCN Poeng 1

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa

Leather cleaner og leathermilk fra SV, og leather cleaner og leather shield samt protector fra Colorlock[emoji3]

SW Leather milk = Colourlock Protector
Colourlock Shield = SW Leather Glaze

Så er ikke så rart om du fikk litt firskjellig finish om du brukte forskjellige produkter [emoji14]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

SW Leather milk = Colourlock Protector
Colourlock Shield = SW Leather Glaze

Så er ikke så rart om du fikk litt firskjellig finish om du brukte forskjellige produkter [emoji14]


Takk for oppklaring!
Mulig jeg har satt meg dårlig inn i det, hørte bare på anbefalingen jeg fikk ved produktkjøp jeg[emoji1303] For all del, begge er gode produkter. Swissvax sine produkter er bedre å jobbe med likevel synes jeg. Blir en behagelig duft i bilen etterpå[emoji846]

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy
43 minutter siden, MortenHaa skrev:


SW Leather milk = Colourlock Protector
Colourlock Shield = SW Leather Glaze

Så er ikke så rart om du fikk litt firskjellig finish om du brukte forskjellige produkter emoji14.png

Dette er ikke helt riktig. Colourlock produserer produktene for SV, men de er ikke identiske, det er små forskjeller i alle produktene. Dette fikk jeg en innføring i fra Lars Pickhardt (som er avdelingsleder for ledercentrum i tyskland) da jeg snakket med han i sveits tidligere i år.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa
40 minutter siden, Tommy skrev:

Dette er ikke helt riktig. Colourlock produserer produktene for SV, men de er ikke identiske, det er små forskjeller i alle produktene. Dette fikk jeg en innføring i fra Lars Pickhardt (som er avdelingsleder for ledercentrum i tyskland) da jeg snakket med han i sveits tidligere i år.

Helt identiske er de nok ikke nei, det skal jeg være enig i. Dog i en head 2 head test opp mot hverandre så var det eneste jeg merket forskjell på lukten, den var litt forskjell på leather milk kontra protector og shield mot glaze. Såpene klarte jeg ikke å skille forskjell på i det hele tatt :)
Men for all del, begge produsenter sine produkter er helt supre og jeg vil si at de begge er markedsledende. For min del så blir det nå videre brukt Colourlock såpe, SW leather milk (liker lukten bedre) og Colourlock Shield for beskyttelse.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåhvitblogger

Takk for tilbakemeldinger!

 

Min konklusjoner nok klar: Ja, jeg må våge meg på dashbordet, men det blir ikke med Sonax. Her vil jeg gå for ente SV eller Colourlock, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på Leather Cleaner og Leather Milk fra Swissvax. Gir en forholdsvis matt overflate på skinninteriøret (ekte hud) i min egen bil. .

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30 tic

Leather Cleaner Forte tåler jeg ikke bruken av i bil, så min ble solgt og derfor kan noe være endret i senere tid da jeg også har diskutert det der med Lars. Er vel noe av det eneste jeg har reagert på, så at dem er ulike fins ingen tvil om. Colourlock sin Strong kan jeg ha nesa nedi uten noen problem. 

Nå er det såvidt meg bekjent ingen forskjell på Fresh fargene eller elefant fettet, men foruten det så har du nok rett @Tommy:) 

 

Forøvrig skal en skikkelig rens av et dashbord holde i massevis, med mindre det er gammelt da

 

23.5.2017 - 14.22, MortenHaa skrev:

Helt identiske er de nok ikke nei, det skal jeg være enig i. Dog i en head 2 head test opp mot hverandre så var det eneste jeg merket forskjell på lukten, den var litt forskjell på leather milk kontra protector og shield mot glaze. Såpene klarte jeg ikke å skille forskjell på i det hele tatt :)
Men for all del, begge produsenter sine produkter er helt supre og jeg vil si at de begge er markedsledende. For min del så blir det nå videre brukt Colourlock såpe, SW leather milk (liker lukten bedre) og Colourlock Shield for beskyttelse.

Det er en logisk årsak til at her er mye felles :)

Endret av e30 tic
  • DCN Poeng 1

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

 

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
24.5.2017 - 16.23, Prinsen skrev:

Kan skrive under på Leather Cleaner og Leather Milk fra Swissvax. Gir en forholdsvis matt overflate på skinninteriøret (ekte hud) i min egen bil. .

Min bil er en individual BMW med Merionskinn på seter så vell som på dashbord.

 

På BMW.com står det om Merionskin 

"A special vat immersion process is used to tan the leather, which, as a result, does not require any elaborate surface treatment after tanning. The leather remains natural, breathable and supremely comfortable."

 

På en annen web side forklares Merionskinn som:

"Usually in M models and BMW Individual orders. This is genuine fine-grain natural leather, it is dyed with no artificial coating applied."

 

Har kjøpt SW Leather cleaner og Leather milk. Men på disse står det "må kun brukes på Nappa skinn"..... Leser at noen bruker disse produktene på ekte hud med god erfaring 

 

Kan noen forklare hvorfor SW produktene anbefales kun på Nappaskinn?

 

Og hva anbefaler dere til Merinoskin dersom SW ikke kan brukes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Nappaskinn betyr vel bare skinn som har glatt overflate i motsetning til semsket skinn som er "hårete".

 

Merino er bare et navn BMW bruker for den skinnkvaliteten, men hvis den har glatt overflate er det fortsatt nappaskinn og velegnet for SV skinnprodukter vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...