Jump to content
Sign in to follow this  
rcmannen

Lagt Fusso på bil. Fremgangsmåte ved videre polering?

Recommended Posts

rcmannen

Hola!

Newbie her. Har prøvd å søke uten å få noe konkret svar på dette.

Var på biltreff for et par uker siden, og i den anledning så polerte jeg BMWen, og dette var min første maskinpolering. Bilen var og er ganske fin i lakken til 96-modell å være, men gikk over med Menzerna Heavy Cut og fikk fjerna noe "swirls" og andre mindre ufinheter. Jeg skulle egentlig gå over med en finere polish etterpå, men dette var kvelden før treffet og det begynte å bli mørkt. Derfor la jeg bare på Soft99 Fusso Pearl & Metallic slik bilen var. En dag til uka planlegger jeg å unnagjøre den tidligere planlagte fin-poleringen for å heve glansen ytterligere et hakk. Men hvordan går jeg frem før jeg polerer i og med at det ligger voks (/det Soft99 kaller coating) på bilen? Regner med det ikke er helt etter boka å bare sette igang polering oppå voksen.. Er det nødvendig med en såkalt "wipedown", hvordan går jeg eventuelt frem? Kan jeg bare bruke en kraftig avfetting og la den ligge og godgjøre seg, Prickbort/Surfex? 

Setter stor pris på all hjelp

TobiasW

Det går nok helt fint at du tar en grundig "DCN-vask", og bruker bra med avfetting (Surfex feks.). Sørg for at bilen er fullstendig ren før du starter poleringen. Voksen vil forsvinne i det du starter å polere lakken :)

• DCN Point 1

rcmannen
7 timer siden, TobiasW skrev:

Det går nok helt fint at du tar en grundig "DCN-vask", og bruker bra med avfetting (Surfex feks.). Sørg for at bilen er fullstendig ren før du starter poleringen. Voksen vil forsvinne i det du starter å polere lakken :)

Takk, da vet jeg det! :)

Når jeg likevel har laget ny tråd så får jeg nesten spørre: finnes det noe smart triks for å hindre at det renner vann fra lister og dører fra nyvaska bil under polering? Tørker såklart dørkarmer, men er jo litt jobb å ta av listene og tørke der, samt at jeg enda ikke har fått av og på listene på eldre BMW uten å ødelegge klips

Soulcam
Takk, da vet jeg det!

Når jeg likevel har laget ny tråd så får jeg nesten spørre: finnes det noe smart triks for å hindre at det renner vann fra lister og dører fra nyvaska bil under polering? Tørker såklart dørkarmer, men er jo litt jobb å ta av listene og tørke der, samt at jeg enda ikke har fått av og på listene på eldre BMW uten å ødelegge klips

Trykkluft gjør susen. Finnes også en omvendt støvsuger en kan kjøpe som gjør samme nytten

olav framvik

blås med luft eller løvblåser så burde du minimere vannlekkasjer under polering

Arild

Du klarer ikke tørke den helt uansett.

jeg pleier å vaske og claye bilen kvelden før polering, så jeg setter den over natta i garasjen og da er den helt tørr dagen etter og klar til polering

• DCN Point 1

Ingolf

Ganske irriterende når det plutselig renner ned vann i det man setter maskina inntil hehe.

Smell dørene 3-4 ganger, trykkluft/løfblåser, microfiber og la den stå over natta - allikevel kan det komme noen dråper, men du slipper surprisepolishsplashbonanza.

Clay kan jeg gjerne ta etterpå, det lille som kommer av væske fra QD/vann-spray setter seg ikke i sprekkene