Gå til innhold

Bytte taktrekk varebil til personbil


sandera

Recommended Posts

sandera

Hei!

 

Viste min Nissan Pathfinder på SSV i dag fordi jeg har satt inn baksetene og ville omregistrere den til personbil. Møtte opp fem min før åpning, ventet i 10 min :) og rullet inn i hallen. Kontrolløren ser med en gang at originalt taktrekk ikke er der, og at den ikke blir godkjent. Hadde visst noe med airbagger å gjøre. Rullet ut av hallen en time og ti minutter etter med ikke godkjent ombygging og mangellapp. En måned frist til å rette og vise på nytt.
Ringte Nissan, og de vil ha 12 000 for trekket, og 7 000 i montering for  nytt taktrekk.

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette billigere????? Ikke lysten på å betale 20 000 for dette. Har kontaktet endel huggere, men ingen har taktrekk. Omtrent alle Pathfindere som er registrert i Norge har vært/er varbil, og derfor er det nesten ingen med et helt taktrekk, så sjansen for å treffe på en delebil med dette er mikroskopisk. Har og sjekket eBay uten hell.

 

Tips? Hvis ikke vet jeg iallfall hva feriepengene skal brukes til :)

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera

Jepp, vanvittig surt! Får heldig vis utsette kontrollen en måned, men uansett.. 4 ukers leveringstid på delen også, hehe!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone

Aner ikke hvor du holder hus, men hvis du bor langt unna grensa er ikke det noe problem. Finner du noe i Värmland eller får sendt det til enten Långflon eller Charlottenberg på noe vis kan jeg hente det for deg og sende det ved neste sigarettshopping :) 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera
1 time siden, bricks skrev:

Har du sjekket på bildelsbasen.se, eventuellt andre land

Det var et godt tips, takk!

1 time siden, THE FINISHER! skrev:

Eventuelt sjekk pris i Sverige om du bor slik at du kan ta turen over. https://www.nissan.se/hitta-aterforsaljare.html

God ide, har mailet noen forhandlere som er i nærheten nå.

32 minutter siden, Capone skrev:

Aner ikke hvor du holder hus, men hvis du bor langt unna grensa er ikke det noe problem. Finner du noe i Värmland eller får sendt det til enten Långflon eller Charlottenberg på noe vis kan jeg hente det for deg og sende det ved neste sigarettshopping :) 

Fantastisk at du tilbyr deg dette- verdens beste forum :) Men jeg bor på Hamar, så er ikke lange biten for meg.

  • DCN Poeng 1

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
34 minutter siden, sandera skrev:

Det var et godt tips, takk!

God ide, har mailet noen forhandlere som er i nærheten nå.

Fantastisk at du tilbyr deg dette- verdens beste forum :) Men jeg bor på Hamar, så er ikke lange biten for meg.

Bor du på Hamar?? Da syns jeg vi kan møtes og skravle en dag :) Elverum her!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind78

Vi har pathfinder som er bygget om fra vare til personbil. 

Den har ikke taktrekk. 

Det er en svart formstøpt plate i taket. Forstår ikke at de godkjente våres og ikke din.......

Vår er 2005 modell, kan d ha noe å si??

 

Dette hjelper jo nødvendigvis ikke deg desverre. Men forstår bare ikke.........er jo flere som er bygget om uten originalt taktrekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

Har du sett dette @sandera ??

http://www.side3.no/motor/nissan-pathfinder-kommer-som-varebil/407118.html

du kan jo prøve å kontakte:

http://www.loyds.no/

å høre om de kan ha taktrekk, noe som kanskje er lite trolig men vert et forsøk.

Kan jo også hende dem kjenner en annen løsning som får bilen godkjent, uten å bytte taktrekket. Send dem en e-post å forklar situasjon http://www.loyds.no/kontakt/:) 

Endret av THE FINISHER!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera
13 timer siden, Capone skrev:

Bor du på Hamar?? Da syns jeg vi kan møtes og skravle en dag :) Elverum her!

Vi får ta en tur til Charlottenberg og smugle/kjøpe taktrekk!

12 timer siden, Øyvind78 skrev:

Vi har pathfinder som er bygget om fra vare til personbil. 

Den har ikke taktrekk. 

Det er en svart formstøpt plate i taket. Forstår ikke at de godkjente våres og ikke din.......

Vår er 2005 modell, kan d ha noe å si??

 

Dette hjelper jo nødvendigvis ikke deg desverre. Men forstår bare ikke.........er jo flere som er bygget om uten originalt taktrekk. 

 

Var visst et helt nytt skriv fra importøren, kom til SSV for to måneder siden. Med andre ord, hadde jeg ikke somlet så med å få vist bilen hadde den sklidd gjennom.
Jeg har samme ikke-godkjente formstøpte plate som deg. Hun sa at alle som har dette kjører en bil som ikke er godkjent, og vil bli innkalt til teknisk kontroll hvis det blir oppdaget. Ingen nye ombygginger vil bli godkjent med dette taket.

11 timer siden, THE FINISHER! skrev:

Har du sett dette @sandera ??

http://www.side3.no/motor/nissan-pathfinder-kommer-som-varebil/407118.html

du kan jo prøve å kontakte:

http://www.loyds.no/

å høre om de kan ha taktrekk, noe som kanskje er lite trolig men vert et forsøk.

Kan jo også hende dem kjenner en annen løsning som får bilen godkjent, uten å bytte taktrekket. Send dem en e-post å forklar situasjon http://www.loyds.no/kontakt/:) 

God tips, skal kontakte dem!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
5 timer siden, sandera skrev:

Vi får ta en tur til Charlottenberg og smugle/kjøpe taktrekk!

Jeg er med :D Kan hende det er billigere hos Nissanforhandler i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen det linkes til, så står det at Sidekollisjonsgardiner demonteres under ombygging til varebil. Er vell disse man må montere tilbake for å få den godkjent som personbil? Sammen med tilhørende deksler på stolpe? Siden kontrolløren nevnte airbager.

 

Slik jeg tolker det har selve taktrekket oppe i selve taket lite og si så lenge side-airbagene med tilhørende deklser er re-installert? :) Isåfall skjønner jeg godt prisen på 20000 om airbager er inkludert, da det er dyre greier.

Audi S4 B5 Santorin Blue Facelift

Audi 80 B4 2.0E quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera
8 timer siden, Froggzy skrev:

I artikkelen det linkes til, så står det at Sidekollisjonsgardiner demonteres under ombygging til varebil. Er vell disse man må montere tilbake for å få den godkjent som personbil? Sammen med tilhørende deksler på stolpe? Siden kontrolløren nevnte airbager.

 

Slik jeg tolker det har selve taktrekket oppe i selve taket lite og si så lenge side-airbagene med tilhørende deklser er re-installert? :) Isåfall skjønner jeg godt prisen på 20000 om airbager er inkludert, da det er dyre greier.

Det som står i den artikkelen stemmer ikke overens med ombyggingen som er gjort i min bil. Jeg har så vidt jeg kan se air-baggene der fra før av. Nytt taktrekk er det eneste som er "obligatorisk" for å få den godkjent.

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandera
13.5.2017 - 14.57, Capone skrev:

Jeg er med :D Kan hende det er billigere hos Nissanforhandler i Sverige?

Dette så jeg ikke før nå!

Har fått pris i Sverige på ca. 15 000 sek, så litt billigere blir det jo :)

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
sandera

Måtte bare skaffe org. taktrekk :) Litt pes å få inn det nye, men jobben gikk ganske greit takket være god hjelp. Dro til Elverum trafikkstasjon for drop in-time, men det var der sommerstengt. Fikk grått meg til en time i Jessheim dagen etter, men skiltene ligger på Elverum så kjører for tiden rundt med bakseter og grønne skilter. Etterkontrolløren tok en titt inn i bilen og knipset etpar bilder, så var det bare å cruise inn for å betale.

 

Neste bil er usikker. Flytter til UK pga. jobb i august. Bilbudsjettet blir betraktelig lavere, men bilprisene er også myyye lavere. Kanskje jeg skal oppfylle guttedrømmen om en Defender? Eller  en Range Rover P38 med V8. Hvem vet :)

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...