Jump to content
Sign in to follow this  
Nautilus

Dinitrolbehandling: Tar de vare på lakken ved påsprøyting?

Recommended Posts

Nautilus

Jeg tenker å spandere på en understellsbehandling på eGolfen vår. Dette er juvelen som jeg kjenner hver kurve på og som jeg behandler ærbødigst med en utstyrspark som til nå har vært med på å sponse både Bilnerdens og Scandic Shines julebord++

Så jeg sendte forespørsel til Dinitrol-senteret her i Bergen, og fikk et kjapt og hyggelig svar. Jeg lurte også på om det ble søl på sidene av bilen,  samt om felgene ville få Dinitrol på seg. De forklarte så at det ikke ville skje da felgene ble tatt av og at de VASKET BILEN ETTERPÅ....

Det var som et ekko i hodet mitt "Vasket bilen etterpå, vasket bilen etterpå..."

Følelsen var litt den samme som å se toårigen min gå ut på kanten på en brygge. Følelsen av å ikke rekke frem og slik kjenne på skrekken! Man kjenner det i magan.

HVA gjør de for å fjerne "sprøytestøv ol." Hva bruker de på? Er det en skilpadde på flaskene deres? Hva gjør dette med Shielden min? Alle produktene? All tiden jeg har brukt? All kranglingen med kona? Tiden jeg har brukt fra å gjemme meg fra kona i etterkant. Alle gangene jeg skiftet navn på pakker fra Bilnerden og skrevet "Kondomeriet" på istedenfor bare for å slippe pinlige spørsmål...

Så hva gjør en da? Ringer tilbake og på en veldig fin måte kommuniserer at man egentlig ikke stoler to sekunder på deres vaskekompetanse,  noe som sikkert resulterer i at de fyller bagasjerommet med Dinitrol bare på faen?

Er det noen som har erfaringer og om det er mulig å si at man ønsker å ta vasken selv etter en slik behandling, og håpe at Prickbort does the trick?
Hva ville dere gjort?

Klykken

Ville spurt hva vasken innebærer, for erfaringsmessig kan jo vask være så mangt. Etter at vaskerutinene er kjent tar du en vurdering av det, og eventuelt hører om du kan ta vasken selv. 

erikstein

Vask etterpå er med 85% sikkerhet følgende:

1. Sterk avfetting (oljebasert)

2. Spyle av med lunket vann.

3. Bilen blir "ren".

4. Om den ikke er "ren nok" en ny runde med avfetting og avspyling.

Om de tar noen form for berøringsvask er lite trolig, men litt knukk med en svamp kan skje.

Dinitrol fjerner du fint med noen runder prickbort. 

Om du er grusomt redd, kan du bare gi beskjed om at du ikke ønsker dette og at du vil fikse det selv. Husk på at det blir forholdsvis mye søl etterpå. 

Edited by erikstein
  • DCN Point 1

Ingolf

De steamet der jeg tok mercasol, men mistenker at hakket i pianolakken på B-stolpen kom i samme vending så jeg stoler ikke på vaskekunnskapene utover at de får fjernet rester av eget produkt. 

magne

Har fått behandlet 4 biler med dinitrol.

Vask består av at de sprayer avfetting på flekker med understellsmasse, for så å spyle av med ht spyler.

De er ikke veldig nøye med vasken heller. Så du finner alltid litt flekker etterpå.

Pricbort løser dette helt greit, bare pass på å vaske de første dagene etterpå.

Kan nok anbefale en ny runde med voks\forsegling da du troligvis må på med en del avfetting i ettertid.

Nickname

Fikk tilbake min i dag..:mad: water spots all over... scratches and maring.. ja ja, ikke noe jeg ikke kan fikse selv da..

Verste er nok at jeg fikk tilbake bilen med NYE bolter, flott det tenker du... 

Nei ikke når du leverte bilen med rund kon bolter og fikk den tilbake med 60 graders kon bolter.:shocking2: 

Edited by THE FINISHER!

SverreP

Jeg har levert biler til Dinitrolbehandling siden 1993, anslagsvis 20 behandlinger inkl etterbehandling. Svaret mitt er at det antageligvis blir noe søl som ikke er fjernet skikkelig, men som du lett fjerner selv. Det vil gjerne også renne "tynnstoff" fra dører etc noen uker etter behandling. Prickbort løser dette greit, men vent med ny voks nederst på bilen til overskuddet har rent ut. Med dagens salting er det definitivt verdt litt ekstra arbeid å få beskyttet bilen skikkelig mot rust!