Gå til innhold

Første forsøk på shine med maskin.


RunarSL

Recommended Posts

Jeg har de siste årene prøvd å gjøre en innsats for å vaske bilene mine på en skånsom måte, og har gjort polering for hånd med voks etterpå. Det har fungert helt ok, men etter å ha lest her inne måtte jeg jo oppgrade litt [emoji16]

 

Jeg fikk ny blå i3 i februar og har en 07 Avensis i sort metallic som så helt forferdelig ut etter vinteren.

 

Innkjøp i våres:

To bøtter med gritguard

Skumkanon

Kärcher K5

Masse mikrofiber

Carwise DA

Sonax pads

Meguiars pads

Sonax Profiline Cutmax og 04-06

IronX

Hanske ull

Turtle HT skumsåpe

Bilt Hamper medium clay

 

Hadde fra før:

Prickbort

Meguiars Nxt såpe, compound, nxt voks

RainX

Påføringspads

Mf vaskehansker

Sonax felgrens

 

I helgen ville jeg ta avensisen, den hadde masse swirls, en del rds og kjøpesenterriper. Begynte med prickbort og sonax felgrens, ventet ca 15 min mens jeg gjorde klart resten. Kjørte så på en god dose skum og gikk på felgene med børste. Spylte så av og gikk på med Ironx fra vinduene og ned. Den fant en del, men sonax hadde tatt veldig mye på felgene faktisk.

 

Tok en skikkelig runde med ullhanske ned til kanalene og mfhanske under. Sterkt blandet såpe i bøtta.

 

Nå kjentes det ganske ok ut og vannet lå helt flatt. Clayet hele bilen og resultatet er ganske tydelig, masse drit i lakken nederst på bilen.

 

Tørket bilen godt og kjørte den inn i garasjen. Bilen så like ille ut som jeg trodde i tillegg til at clay hadde rotet litt i lakken på kanalene.

 

Prøvde litt forsķjellige kombinasjoner av pads og rubbing og fant ut at det groveste jeg hadde funket best, sonax mørkerød pad med Cutmax. Jeg skulle nok tatt enda et pass eller hatt enda grovere skyts for en del swirls og rds ble igjen. Uansett var det spennende og kjempegøy å se glansen komme tiĺbake!

 

Til slutt ble det lagt Nxt voks og RainX men har ingen ferdigbilder da tida fløy ifra meg.

 

Bare å komme med råd!20170507_141205.jpg20170507_141218.jpg20170507_151838.jpg20170507_155019.jpg20170507_170223.jpg20170507_195738.jpg20170507_200559.jpg

  • DCN Poeng 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Artig å få en sliten lakk pen igjen [emoji1] skal du prøve deg på bmwen og? [emoji6]

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingolf

Godt å komme i gang? 🙂

 

Bytt ut Turtle HT skumsåpa om det er den med kirsebær. Bra skum og lukt, men rengjøringsevnen er ikke tilstede. Behold den gjerne som pollenfjerner el.

 

Kjør gjerne en strafferunde med avfetting på de plassene det er verst, eller påfør i to omganger da prickbort gjerne tørker litt på et kvarter. Denne må helst påføres tørr, så det er greit med en som kan påføres på vått. Teerwasche fra car-spa eller ultra fra autoglaze.

 

Nxt har ikke beste holdbarheten dessverre, så bytt gjerne til en hardvoks om en måneds tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john
Ser du har kjøpt Sonax 04-06, hva synes du om den? Hvor kjøpte du den? Har ikke sett noen har den i Norge.

Clahs Ohlson har de mener jeg [emoji106]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke akkurat den. De har en som har litt dårligere cut.  Cut 3 og glans 6 på en skala fra 0 til 6.

Endret av Polish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok sendt bestilling på Surfex, Autofoam og Fusso ganske snart [emoji5]

Sonax 04-06 er kjøpt på Mekonomen Grenland. Den tok greit, og det ble veldig blankt så skulle nok avsluttet med denne men ble ikke tid denne gang.

Og ja! Deilig å komme i gang [emoji16]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, MortenHaa skrev:

Bilpleiekongen har fått inn denne også nå.

 

Fant den ikke i sortimentet til Bilpleiekongen. Sikker på at du ikke forveksler den med Perfect Finish som også har Cut på 4 og glans på 6 (på en skal fra 0 til 6)?

 

Det er likeverdige produkter, men ikke identiske. Har god erfaring med Sonax Profiline serien. Fullt på høyde med andre kjente merker.

 

Her er et par videoer om produktene:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa
2 timer siden, Polish skrev:

 

Fant den ikke i sortimentet til Bilpleiekongen. Sikker på at du ikke forveksler den med Perfect Finish som også har Cut på 4 og glans på 6 (på en skal fra 0 til 6)?

Gikk litt fort i svingene der ja, leste 4-6 bare :P
Dog, prøvde Perfect Finish nå i uka/helgen som var og må si det var en veldig god polish, en av de bedre jeg har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofoam har i mine øyne dårligere skum. Etterlater også en irriterende grå hinne.
Så av de to ville jeg valgt nerta adf.
Sistnevnte ble vel kåret til årets bilpleieprodukt her inne i fjor tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
23 timer siden, MortenHaa skrev:

Gikk litt fort i svingene der ja, leste 4-6 bare :P
Dog, prøvde Perfect Finish nå i uka/helgen som var og må si det var en veldig god polish, en av de bedre jeg har prøvd!

Perfect Finish er digg! Brukte stort sett utelukkende Sonax helt i starten. Hvor får man tak i det i Norge nå? :) 

 

1 time siden, RunarSL skrev:

Burde jeg kjøpe Autofoam eller Nerta som prewash?

Kjøp Autoglaze Power Wash! :D 

 

30 minutter siden, RS73 skrev:

Autofoam har i mine øyne dårligere skum. Etterlater også en irriterende grå hinne.
Så av de to ville jeg valgt nerta adf.
Sistnevnte ble vel kåret til årets bilpleieprodukt her inne i fjor tror jeg.

Syns de fleste skumsåper etterlater den grå hinna jeg.. Er bilen dritmøkkete, spesielt etter en tur i saltet om vinteren, kan man øse på med kjemikalier men det må fortsatt berøring til for å få det skikkelig rent.. Nerta matter ned krom over tid også :) 

 

Forøvrig en knallbra forbedring, @RunarSL :D  Stå på!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa
47 minutter siden, Capone skrev:

Perfect Finish er digg! Brukte stort sett utelukkende Sonax helt i starten. Hvor får man tak i det i Norge nå? :) 

Hadde aldri testet Sonax polisher før forrige uke/helg, og må si at Perfect Finish overasket meg noe helt sinnsykt. Utrolig lett å jobbe med og ga et bedre resultat en flere av konkurentene fra mere kjente merker.
Bilpleiekongen/Exint har tatt inn Perfect Finish nå, og de er vel pr. d.d. de eneste som selger denne i Norge. Er dog en av de mere kostbare polishene, men jeg vil si at den er vel verdt prisen!
https://bilpleiekongen.no/produkt/sonax-profline-perfect-finish/
https://exint.no/produkt/sonax-profline-perfect-finish/

Endret av MortenHaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingolf

Autofoamen etterlater sin egen grå hinne, som gjør den kjip til ren avspyling. Skal du uansett vaske spiller det liten rolle. Nerta er som nevnt noe sterk og vil over tid matte kromlister.

powerwash fra autoglaze eller vorreinigerB fra carspa blir å anbefale >> og da plukker du samtidig med hhv. Ultra eller teerwasche samtidig 😉 

Endret av Ingolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
6 timer siden, MortenHaa skrev:

Hadde aldri testet Sonax polisher før forrige uke/helg, og må si at Perfect Finish overasket meg noe helt sinnsykt. Utrolig lett å jobbe med og ga et bedre resultat en flere av konkurentene fra mere kjente merker.
Bilpleiekongen/Exint har tatt inn Perfect Finish nå, og de er vel pr. d.d. de eneste som selger denne i Norge. Er dog en av de mere kostbare polishene, men jeg vil si at den er vel verdt prisen!
https://bilpleiekongen.no/produkt/sonax-profline-perfect-finish/
https://exint.no/produkt/sonax-profline-perfect-finish/

De er overraskende bra. Mange tenker bensinstasjon når de hører "Sonax", men de har faktisk en del som er bra. Jeg liker Cutmax og Perfect Finish godt, i tillegg er felgrensen og Brilliant Shine Detailer svært gode produkter :) Og de har ekstremt digge påføringsputer i skum, røde og kommer som regel i pakke med 6 stk. 

 

Dyrt og dyrt, syns de fleste polisher ligger på rundt den prisen der.. Syns nesten det var billig. Jeg mener jeg betalte 8-900kr for en liter Perfect Finish på den tiden dette var favoritten, rundt 2010-2012.. 

 

5 timer siden, Ingolf skrev:

Autofoamen etterlater sin egen grå hinne, som gjør den kjip til ren avspyling. Skal du uansett vaske spiller det liten rolle. Nerta er som nevnt noe sterk og vil over tid matte kromlister.

powerwash fra autoglaze eller vorreinigerB fra carspa blir å anbefale >> og da plukker du samtidig med hhv. Ultra eller teerwasche samtidig 😉 

Ah, var ikke klar over det.. Har såvidt prøvd Autofoam og tenkte ikke over det da :) Jeg sverger ihvertfall til Autoglaze Power Wash. Billig og bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok bestilling på avfetting og voks ganske snart.

Har fått bittelitt swirls på i3 pga dårlig mfhanske. Ser det såvidt på de sorte panelene. Hvordan er lakken på Bmw å ta i forhold til Toyotaen og har jeg det som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.5.2017 - 0.46, Capone skrev:

Jeg mener jeg betalte 8-900kr for en liter Perfect Finish på den tiden dette var favoritten, rundt 2010-2012.. 

 

Litt nysgjerrig, hvem er favoritten nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...