Jonas88 80 Skrevet 30 April, 2017 Rapporter Share Skrevet 30 April, 2017 Hei! Har en dobbelport som fulgte med min Igland garasje av merket Lobas. Den har fjærene på en torsjonstang bakerst på skinnene, noe som er litt kjedelig da dette henger over midt i garasjen... Har lagt ved bilde av hvordan type jeg har. Har sett flere som kun har skinner til porten og portåpner, og det ser mye bedre ut! Så spørsmålet er vel kanskje litt dumt, men kan man bare fjerne stanga og fjærene og ha kun skinnene til porten og portåpnerskinna i taket? Siter 2017 KIA Optima SW Plug-in 2017 Peugeot 5008 GTline 2015 Can Am Outlander Max 1998 Toyota Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 30 April, 2017 Rapporter Share Skrevet 30 April, 2017 Nei, portåpneren vil ikke klare å dra opp porten. Du har nok ikke sett port uten fjærer, men med fjerene montert en annen påass, som rett over porten, eller ned langs veggen. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas88 80 Skrevet 30 April, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 April, 2017 Det var det jeg tenkte.. Crap! Hvorfor har ikke jeg fått en sånn løsning istedenfor å ha de midt i garasjen da? Siter 2017 KIA Optima SW Plug-in 2017 Peugeot 5008 GTline 2015 Can Am Outlander Max 1998 Toyota Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 1 Mai, 2017 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2017 Skulle bestilt kassettport som rulles opp over åpningen. Slipper ikke unna fjærer, men du slipper å ha halve garasjeportkonstruksjonen i taket: http://www.hormann.co.uk/products/garage-doors/rollmatic-roller-garage-door/ Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonroar 76 Skrevet 2 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 2 Mai, 2017 Lobas selger "ombyggingskit" til det de kaller "Torsjon fremme". Altså et kit som flytter fjørene frem over port, forutsatt at du har nok høyde over port å bruke da. Har selv dette for at løfteren skal løfte 14cm høyere. Ring Igland og spør hva de skal ha for dette kit'et da vel? Siter -= Min garasjetråd =- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondresvan 277 Skrevet 2 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 2 Mai, 2017 Å få fjær rett over portåpningen er en stor fordel. Foreldrene mine hadde port med fjær slik som du forklarer, og en natt, mens bilen heldigvis sto ute, så røk det ene wirefestet. Når vi studerte skadene dagen etterpå, var det et ganske dypt sår i betongen (1,5-2cm) Hadde bilen vært inne, hadde dette hakket kommet i biltaket istedenfor. Når fjæra sitter rett over åpningen, så om noe skulle ryke, så spinner wiren seg selv inn på spolen, uten å kunne slå ut i rommet [emoji106] Siter Min bilpleielogg :) 2012 Ford Focus Tidligere biler: 2007 Nissan Kubistar 1995 Ford Escort stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas88 80 Skrevet 2 Mai, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Mai, 2017 22 timer siden, Christer skrev: Skulle bestilt kassettport som rulles opp over åpningen. Slipper ikke unna fjærer, men du slipper å ha halve garasjeportkonstruksjonen i taket: http://www.hormann.co.uk/products/garage-doors/rollmatic-roller-garage-door/ Det har jeg blitt frarådet av en kamerat, da han sin har tulla mye... Men takk for tips! 5 timer siden, jonroar skrev: Lobas selger "ombyggingskit" til det de kaller "Torsjon fremme". Altså et kit som flytter fjørene frem over port, forutsatt at du har nok høyde over port å bruke da. Har selv dette for at løfteren skal løfte 14cm høyere. Ring Igland og spør hva de skal ha for dette kit'et da vel? Det skal jeg jammen sjekke opp! Takk for tips! 1 time siden, sondresvan skrev: Å få fjær rett over portåpningen er en stor fordel. Foreldrene mine hadde port med fjær slik som du forklarer, og en natt, mens bilen heldigvis sto ute, så røk det ene wirefestet. Når vi studerte skadene dagen etterpå, var det et ganske dypt sår i betongen (1,5-2cm) Hadde bilen vært inne, hadde dette hakket kommet i biltaket istedenfor. Når fjæra sitter rett over åpningen, så om noe skulle ryke, så spinner wiren seg selv inn på spolen, uten å kunne slå ut i rommet Å herregud for et mareritt det ville vært! Blir nok ombygging her! Siter 2017 KIA Optima SW Plug-in 2017 Peugeot 5008 GTline 2015 Can Am Outlander Max 1998 Toyota Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexn 80 Skrevet 6 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 6 Mai, 2017 (endret) Har fjernet fjærene på begge portene mine, hatt det sånn i 2 år nå uten problemer. Har riktig nok ikke torsjonsfjær, men 2stk strekkfjærer pr port. Fjerna de fordi porten ikke ble helt lukket med "riktig" spenn på fjærene, for å få porten til å stenge ordentlig så ble fjærene hengende å slenge når porten var åpen, de hjalp omtrent ikke til å dra opp porten. Endret 6 Mai, 2017 av Alexn Siter Min E-golf Mitt Garasjeprosjekt Har Vagcom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas88 80 Skrevet 6 Mai, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Mai, 2017 22 minutter siden, Alexn skrev: Har fjernet fjærene på begge portene mine, hatt det sånn i 2 år nå uten problemer. Har riktig nok ikke torsjonsfjær, men 2stk strekkfjærer pr port. Fjerna de fordi porten ikke ble helt lukket med "riktig" spenn på fjærene, for å få porten til å stenge ordentlig så ble fjærene hengende å slenge når porten var åpen, de hjalp omtrent ikke til å dra opp porten. Har du portåpner montert på disse portene? Tror ikke jeg har justert fjærene riktig selvom jeg har gjort det etter instruksen på min... Er tung å åpne manuelt og holder seg ikke oppe av seg selv. Må nok stramme fjærene mer enn oppgitt i monteringsanvisningen. Siter 2017 KIA Optima SW Plug-in 2017 Peugeot 5008 GTline 2015 Can Am Outlander Max 1998 Toyota Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
josje 105 Skrevet 6 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 6 Mai, 2017 2 timer siden, Alexn skrev: Har fjernet fjærene på begge portene mine, hatt det sånn i 2 år nå uten problemer. Har riktig nok ikke torsjonsfjær, men 2stk strekkfjærer pr port. Fjerna de fordi porten ikke ble helt lukket med "riktig" spenn på fjærene, for å få porten til å stenge ordentlig så ble fjærene hengende å slenge når porten var åpen, de hjalp omtrent ikke til å dra opp porten. Korrekt montert skal (led)porter ble stående i nesten hver posisjon uten 'å rase ned',det er en forutsetning at fjærene er korrekt montert/justert (og de rette fjærene for porten=basert på vekt og porthøyde er montert) for å få barnesikringen(veldig viktig!) på en elektrisk portåpner til å fungere som den skal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexn 80 Skrevet 6 Mai, 2017 Rapporter Share Skrevet 6 Mai, 2017 13 timer siden, Jonas88 skrev: Har du portåpner montert på disse portene? Tror ikke jeg har justert fjærene riktig selvom jeg har gjort det etter instruksen på min... Er tung å åpne manuelt og holder seg ikke oppe av seg selv. Må nok stramme fjærene mer enn oppgitt i monteringsanvisningen. Har portåpner på begge portene ja. Siter Min E-golf Mitt Garasjeprosjekt Har Vagcom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.