Gå til innhold

Skinnseter: PA Bellaclean for svakt - Surfex?


SimnS

Recommended Posts

Som tittelen forhåpentligvis hinter om så driver jeg og renser skinnseter i en 2004 Volvo V70 med lyst skinn. Den eneste dedikerte skinnrensen jeg har er PolishAngel Bellaclean, og jeg synes den tar for lite. Har nå sittet i en times tid på førersetet uten at jeg er fornøyd med resultatet. Jeg fikk en OK 50/50 etter en god runde Bellaclean, men etter å ha tatt en titt bak plastdekselet hvor setejusteringen er så ser jeg at skinnet der er nesten helt hvitt, noe det ikke er etter Bellaclean.

For moro skyld fant jeg frem en litt sterk surfexblanding for å se om setet bare er misfarget av f.eks sol eller om det fremdeles er skitt igjen i setet. Kluten ble møkkete, og fjerning av maskeringsteipen viser at dette var effektivt.

Har forsøkt fler runder med Bellaclean, men har ikke hatt særlig hell med dette.

 

Har søkt litt på forumet, og har ikke funnet et direkte svar på mitt kommende spørsmål: Er det skadelig for skinnet å bli renset med Surfex etterfulgt av lærmelk fra Polishangel? Min egen teori er at Surfex kanskje vil tørke ut skinnet litt, men at det går bra så lenge jeg metter skinnet med leathermilk etter rens.

Har ikke lagt merke til noe avfarging på klutene etter å ha behandlet et område på 10x5 CM med Surfex (blå kluter, lyst skinn)

 

Er jeg helt på bærtur?

 

Setter stor pris på svar.

[X] 1998 Hyundai Coupe 1.6
[X] 1990 Volvo 745
[X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T
1995 Toyota Celica GT-Four
1994 Opel Astra F Si 1.6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Jeg bruker g-techniq w2/ surfex på skai-skinn. Har renset både nyere og eldre v70 med 1:15 surfex uten at det har blitt dårlig.
Skinnmelken til volvo har jeg lagt på til slutt, det ble bra.

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R

Surfex er sterkt alkalisk, det er derimot ikke skinn. Det vil antageligvis gå greit med en runde Surfex, men jeg vil ikke anbefale gjentatt rengjøring med noe annet enn dedikerte skinnprodukter. 

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har brukt Surfex til skinnrens tidligere med godt resultat. Nå for tiden bruker jeg Scholl SPAM i et forsøk på å bruke opp dunken jeg kjøpte for 6 år siden, og nå er jeg på siste halvliteren. Gjør like bra rent som Surfex, men lukter bedre og koster en formue i forhold, men jeg har liksom ikke noe annet å bruke det til... Uansett, det funker veldig bra og lukter godt og rent etterpå, og jeg har ikke hatt noen problemer med noen av dem. Dedikerte skinnrenser gjør også jobben, men koster jo deretter.

 

Utblandet APC, gjerne en for interiør, vil i de fleste tilfeller være vel så bra.

 

Side note: Siden de fleste moderne skinnseter er satt inn med en polyurethancoating fra fabrikk, har rene skinnrenser og skinnbalsam/-melk/-conditioner egentlig så mye for seg? Det er jo coatingen vi gjør ren, ikke skinnet... OVer tid blir jo coatingen slitt bort og da har skinnbalsamprodukter en misjon, men på biler som er under 3 år ser jeg egentlig ikke helt poenget. Kjør debatt! :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R
11 timer siden, Christer skrev:

Jeg har brukt Surfex til skinnrens tidligere med godt resultat. Nå for tiden bruker jeg Scholl SPAM i et forsøk på å bruke opp dunken jeg kjøpte for 6 år siden, og nå er jeg på siste halvliteren. Gjør like bra rent som Surfex, men lukter bedre og koster en formue i forhold, men jeg har liksom ikke noe annet å bruke det til... Uansett, det funker veldig bra og lukter godt og rent etterpå, og jeg har ikke hatt noen problemer med noen av dem. Dedikerte skinnrenser gjør også jobben, men koster jo deretter.

 

Utblandet APC, gjerne en for interiør, vil i de fleste tilfeller være vel så bra.

 

Side note: Siden de fleste moderne skinnseter er satt inn med en polyurethancoating fra fabrikk, har rene skinnrenser og skinnbalsam/-melk/-conditioner egentlig så mye for seg? Det er jo coatingen vi gjør ren, ikke skinnet... Over tid blir jo coatingen slitt bort og da har skinnbalsamprodukter en misjon, men på biler som er under 3 år ser jeg egentlig ikke helt poenget. Kjør debatt! :)

Noen får skyte meg hvis jeg er helt på jordet! Here goes the synsing...

 

Skinn har en pH på 4-5. Top coaten er formulert for å fungere med skinnet. Basiske løsninger (surfex har vel pH på 13) kan/vil skade strukturen i top coaten, og eventuelt fibrene i skinnet over tid.

 

En løsning med pH 13 er 100000000 ganger mer alkalisk enn pH 5. Altså ikke en så rent liten forskjell. En moderne "skinnbalsam" er etter mitt syn formulert for å pleie både top coaten og skinnet. Top coaten som brukes på pigmentert skinn puster, og vil til en viss grad slippe gjennom behandling. Ufarget skinn krever helt andre pleiemidler, både når det kommer til rens og beskyttelse.

 

Det som er interessant for skinnet i en ny bil er å behandle det med en impregnering for å begrense misfarging på lyst skinn og/eller i hvor stor grad møkk setter seg i top coaten.

 

Det at coating blir slitt bort og skinnbalsamprodukter har en misjon er feil. Blir coatingen slitt bort så hjelper det ikke med balsam eller hva du vil kalle det. Da må det farge og/eller ny top coat til.

 

Samtidig, når alt det er sagt så kan du helt fint ødelegge top coaten på skinn med dedikert skinnrens også, det kommer bare an på hvor vrang du er.

 

EDIT: APC, utblandet eller ei, har omtrent samme pH. Så fra skinnet sitt ståsted hjelper det pent lite :) 

Endret av Storefot
  • DCN Poeng 5

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
RalphDarwin

Anbefaler Colourlock når det gjelder rensing og beskyttelse. Bruker det selv på mine lyse skinnseter, og man ser tydelig 50/50 etter en kjapp runde.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...