Jump to content
Sign in to follow this  
EivindG

Voks som legger seg i hakk/riper i lakken

Recommended Posts

EivindG

Hei, er da ferdig med vårpussen av bilen, la først fusso, deretter et lag med CG butter wet wax en uke senere. Kom gjerne med synspunkter på dette også :D Problemet er at når voksen har vært på en stund, så blir den hvit der det er riper eller steinsprutskader i lakken, spesielt på panser og under bakluke. Noen som har triks for å fjerne dette, ev. unngå dette neste gang jeg vokser? Har en mørk grå met volvo v60. Har ikke polert bilen i år, tror det blir et prosjekt neste vår, tenkte å reparere riper og steinsprut da.

Edited by eivind grøtan

ØHN
1 time siden, eivind grøtan skrev:

Hei, er da ferdig med vårpussen av bilen, la først fusso, deretter et lag med CG butter wet wax en uke senere. Kom gjerne med synspunkter på dette...

Det ekstra laget så tidlig etter første lag, er bortkastet energi. I verste fall fjernet det siste laget noe av Fusso. CG BWW er mindre holdbar enn Fusso, så bruk den heller inni dørkarmer, under panser eller på andre mindre utsatte steder.

1 time siden, eivind grøtan skrev:

Problemet er at når voksen har vært på en stund, så blir den hvit der det er riper eller steinsprutskader i lakken, spesielt på panser og under bakluke. Noen som har triks for å fjerne dette, ev. unngå dette neste gang jeg vokser? Har en mørk grå met volvo v60. Har ikke polert bilen i år, tror det blir et prosjekt neste vår, tenkte å reparere riper og steinsprut da.

Høres mer ut som gamle polishrester fra Autoglym Super Resin Polish eller annen lignende kjemisk lakkrens med kritt i seg.

Grunnen til at det dukker opp etter hvert, kan være at voksens oljer fuktet polishrestene, så de ikke synes så godt den første tiden etter voksing.

Bruk sterk blandet SurfexHD eller annen APC og rens steinsprutsårene med Q-tips/detail stick. 

EivindG

Takk for svar! Skal prøve kun fusso neste gang, bra å kunne få feedback på sånt. Brukte surfexHD før fusso, mulig det ble for snill blanding, ca 1:10 i skumkanon.

Martin.
30.4.2017 - 20.28, EivindG skrev:

Takk for svar! Skal prøve kun fusso neste gang, bra å kunne få feedback på sånt. Brukte surfexHD før fusso, mulig det ble for snill blanding, ca 1:10 i skumkanon.

Bruker du surfex i skumkannon?? 1:10 i kannon blir jo enda mer vannet ut..

Eller mener du en sånn som du pumper opp?

EivindG

I skumkanon ja, blir vel ennå tynnere blanding....Bruker dere spraykanne eller ren surfex i kanon?

Edit:har ikke prøvd å vaske bort hvite merker ennå, blir vask i morgen, så prøver da.

Edited by EivindG

Martin.
36 minutter siden, EivindG skrev:

I skumkanon ja, blir vel ennå tynnere blanding....Bruker dere spraykanne eller ren surfex i kanon?

Edit:har ikke prøvd å vaske bort hvite merker ennå, blir vask i morgen, så prøver da.

Dette er slik jeg tar forvask på bilen min som er vokset med fusso.

Tar på prickbort annen hver vask opp til hjulbuer først da denne ikke er vannløslig

venter noen min

så surfex 1:30 til hverdagsvask

venter noen min

så Nerta active diamond 1:20 i skumkannon.  MEN dette er for min skumkannon som gir ut 1:12

så tar jeg mikrofiber felgbørsten min på felgene. Bare skum litt på børsten med skumkannonen.

Surfex bruker jeg i spraykanne og dette er blandingsforholdene.

1:20-1:40 Forvask

1:5-1:10 Fjerne gamle voks- og poleringsrester før ny voksing

1:10-1:20 Felgrens

1:10-1:15 Motorrom

EivindG

Takk for svar, tror jeg skal ta en ny runde med fusso. Dukker opp bare mer og mer hvitt i alle små riper. Prøve å få det riktig fra starten av denne gangen.

Ole -Kristian

Hm har opplevd akkurat det samme på min sorte x5. Brukte da Autoglym polish. Tror den heter ultra deep shine å er beregnet på sorte biler. Bruker ikke dette igjen. 

EivindG

Brukte autofinesse triple på min tidligere, mulig det er den som er synderen hos meg.