Gå til innhold

Råd til nybegynner med ny gammel bil


Regej

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat kjøpt med en DA poleringsmaskin. Jeg har tidligere polert for hånd med autoglym produkter på hvit bil, men skal nå for første gang polere en den nye bilen, en svart Audi q7 fra -09 som kun er kjørt 7000 km. Altså er bilen 7-8 gammel men nesten ikke brukt. Den har ingen riper men noe swirls. Jeg har fått anbefalt manzerna 400 compound og 3800 super finish plus og lurer på om spesielt 400 compund er et bra råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Menzerna 400 er bra det. Menzerna lukter greit kraftig kjemikalier og støver mye, men er billig og gir gode resultater. 

 

Men må si du har valgt deg en grusom bil å begynne "karrieren" på. 

Audi lakken er knallhard så du må virkelig helst ha en del forskjellige puter å teste med. Gjerne forskjellig polish også. Jeg kjørte enda hardere enn 400 på min audi, altså den nye 300 som er grovere. Den tok noe men det var faktisk scholl s3 gold som tok mest på den. Da sammen med  blå rupes mikrofiber og oransje scholl puter, mem kunne sikkert tatt enda bedre med enda grovere scholl puter f.eks.

menzerna 3800 er sikkert veldig ok på finsteg men du skal få slite litt med grovsteget for å fjerne riper og swirls

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. så da er ikke 400 i alle fall ikke for grovt. Jeg har ingen sterke preferanser til produkter siden jeg ikke har forsøkt med noen annet på denne bilen, så gjerne åpen for andre forlag fra andre med erfaring med sort audilakk både for å få bort swirls og finsteg. Puteråd er også topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Tror du finner lite som er for grovt for den lakken... 

 

greit å ha litt av alt av puter egentlig. Du vet aldri hva som tar på din lakk. 

Selv brukte jeg både uber, scholl og blå mikrofiber som sagt. 

På finsteget brukte jeg gul rupes og på ultrafin h it rupespute.

min audi ble knall med det hvertfall.

men du må nesten prøve deg fram til rett kombo.

å stå med 1 putetype på knallhard lakk gir deg nok lite om du ikke er svineheldig.

alt i alt så brukte jeg 22 puter på a6en min fordelt på både 15 og rupes mini pluss shinemate mikromaskina. I tillegg brukte @staljin en gjeng av sine egne puter når han hjalp meg litt så vi brukte faktisk 30 puter og din bil er enda større :) 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! 30 puter? Da får jeg bare handle inn ett arsenal av puter, og med fordel en del av den grove harde typen til grovjobben. Ja, det blir noe areal som skal poleres, ser fram til det 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker scholl s2 black og s20 black. 

Rekner med at s2 skal kunne ta litt swirls forholdsvis lett på hard lakk. (alltid test med ein mild kombinasjon på lakken først) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg også todleif! Trur jeg forsøker scholl s3 gold eller s2 black. Forslag til finpolish som gir super glans og dybde og sealer? Manzerna 3800 er kanskje ikke det beste?

Endret av Regej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard lakk blir ganske blank med s2. Kan jo og avslutte med s20

 

Eg skal teste PolishAngel Master Sealant på biler iår. Er mange som er fornøyd med den.

Er iallefall lett å legge tyyynt og kjempelett å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Her er min audi.

 

Kjørte grovsteg som sagt over. Gul/gul rupes (gul rupes pute og gul rupes polish) etter grovsteg og angelwax redemption som ultrafin på hvit rupes pute.

bildene sier vel sitt :)

menzerna 3800 fungerer nok bra som finsteg på din også. 

Men s20 som medium fungerer nok bra det også. Jeg prøvde s20 på min men synes gul/gul gav bedre glans men det var muligens hakket for fin pute jeg kjørte s20 på. Testet ikke flere komboer på den bilen med pute på mellomsteget mitt.

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var er imponerende stykke håndtverk du har lagt ned der! Jeg er spent på hvordan det går når jeg tar løs, tenker jeg øver meg på poloen først ;) 

Endret av Regej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menzerna 400 er bob bob. Har brukt den en del men er ikke super fornøyd. Funket dog veldig bra på BMW e46 men ikke like bra på Audien. Jeg syns du bør gå for 300 som skal være 25% kvassere enn 400. Har 300 også og brukt den bare på en bil og den er bedre enn 400.

 

Eller kanskje 3M Fast Cut Pluss som jeg syns er fortsatt en av alle beste. Brukte den nettopp på en Škoda Roomster med medium hard lakk og den tok absolutt alt og avsluttet til og med pent, noe den ikke er kjent for. 

 

Alt i alt på den harde Audi lakken ville jeg valgt 3M Frp eller Menzerna 300, altså ikke 400 som grov polish. 

 

Du kan teste med en mild kombinasjon men jeg er nesten 100% sikker at s20 ikke klarer å ta swrls på den harde Audi lakken. 

 

Staljin 

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
16 minutter siden, staljin skrev:

Menzerna 400 er bob bob. Har brukt den en del men er ikke super fornøyd. Funket dog veldig bra på BMW e46 men ikke like bra på Audien. Jeg syns du bør gå for 300 som skal være 25% kvassere enn 400. Har 300 også og brukt den bare på en bil og den er bedre enn 400.

 

Eller kanskje 3M Fast Cut Pluss som jeg syns er fortsatt en av alle beste. Brukte den nettopp på en Škoda Roomster med medium hard lakk og den tok absolutt alt og avsluttet til og med pent, noe den ikke er kjent for. 

 

Alt i alt på den harde Audi lakken ville jeg valgt 3M Frp eller Menzerna 300, altså ikke 400 som grov polish. 

 

Du kan teste med en mild kombinasjon men jeg er nesten 100% sikker at s20 ikke klarer å ta swrls på den harde Audi lakken. 

 

Staljin 

Haha.. du var like frustrert som meg på audien min når ingenting virket 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
20 minutter siden, Regej skrev:

Det var er imponerende stykke håndtverk du har lagt ned der! Jeg er spent på hvordan det går når jeg tar løs, tenker jeg øver meg på poloen først ;) 

Takk! 

Ja q7en er så svær at prøv på polo først og se hva du bruker av tid. Nå er jeg uberkresen da og brukte 43 timer på min. Hadde nok gått med mye mer på en q7 om jeg skulle tatt en sånn. 

Hadde hvertfall ikke blitt billig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har polert mye tidligere for hånd, og det blir jo blankt og fint, men tenkte å ta neste steg nå. Har litt grøss og gru følelse med tanke på å ta maskinen fatt og grove compunds i frykt for at jeg skal gjøre noe galt, men det er kanskje ikke noe å være redd for, virke som at min største bekymring heller skal være at jeg ikke får bort swirls. Nå er jo bilen nesten ikke brukt og lakken egentlig temmelig strøken derfor er det heilt ok om det ikke blir helt perfekt så lenge jeg ikke lager riper eller noe værre. Kjører derfor safe nå første gang med å ikke gå alt for drastisk til verks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nesten ikke gjøre feil med DA maskin og lakken er sikkert steinhard. Bare kjør på. Har selv påler med roterende så det kom røyk ut av lakken uten at lakken ble brent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...