Gå til innhold

Ny bil - SwissVax Shield eller Fusso?


Joakim-G_R

Recommended Posts

Joakim-G_R

Hei

 

Jeg har kjøpt meg ny bil, en hvit Kia Soul. Denne kom med ekstremt lite beskyttelse på lakken, slik at vannet fra vask henger igjen på lakken..

 

Jeg har liggende en ny krukke Shield, og kjøpte en boks Fusso light på anbefaling.

 

Men hvilke av disse er best til hvit bil, gir best beskyttelse og holder lengst?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Andy75 skrev:

Bedre på holdbarhet å glans.

Min erfaring er at Fusso har betydelig lenger holdbarhet, glansen derimot er Swisswax bedre. Har du testet de side om side noen gang?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fusso har mye lengre holdbarhet og gir sinnsyk vannskrekk. 

jeg personlig bruker shield som "sommer" voks og fusso som "vinter" voks

  • DCN Poeng 1

2015 BMW GT 320d Xdrive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joakim-G_R skrev:

 

Hei

 

Jeg har kjøpt meg ny bil, en hvit Kia Soul. Denne kom med ekstremt lite beskyttelse på lakken, slik at vannet fra vask henger igjen på lakken..

 

Jeg har liggende en ny krukke Shield, og kjøpte en boks Fusso light på anbefaling.

 

Men hvilke av disse er best til hvit bil, gir best beskyttelse og holder lengst?

 

Bruk Shield som sommervoks og Fusso som vintervoks, Fusso har langt bedre holdbarhet og vannskrekk. Hvis du vil mene noe om hvem som gir best glans, gir du bilen en poleringsrunde og legger Shield og fusso side om side på f.eks panseret.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har selv en hvit kia, og lakken på den er veldig "sticky"  Vet ikke om soul har samme type lakk som min carens.

Dritten henger ekstremt godt på min kia og er utrolig vanskelig å få av. Man må virkelig ta i ved berøringsvask, og kun avfetting + avspyling gir lite resultat. Har aldri vært borti tilsvarende på noen annen bil.

Hvis du har muligheten ville jeg derfor investert litt i en coating og prøvd det, rett og slett for å unngå samme problematiken som jeg har på min.

 

Hvis valget kun står mellom shield og fusso, er det egentlig gankse enkelt. Shield er enkel å jobbe med, men har kort holdbarhet. Fusso er vanskeligere å jobbe med, men har lang holdbarhet.

Har selv brukt fusso på kiaen min. Det hjalp ikke mot den sticky lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, magne skrev:

Har selv en hvit kia, og lakken på den er veldig "sticky"  Vet ikke om soul har samme type lakk som min carens.

Dritten henger ekstremt godt på min kia og er utrolig vanskelig å få av. Man må virkelig ta i ved berøringsvask, og kun avfetting + avspyling gir lite resultat. Har aldri vært borti tilsvarende på noen annen bil.

Hvis du har muligheten ville jeg derfor investert litt i en coating og prøvd det, rett og slett for å unngå samme problematiken som jeg har på min.

 

Hvis valget kun står mellom shield og fusso, er det egentlig gankse enkelt. Shield er enkel å jobbe med, men har kort holdbarhet. Fusso er vanskeligere å jobbe med, men har lang holdbarhet.

Har selv brukt fusso på kiaen min. Det hjalp ikke mot den sticky lakk.

 

Ja, er egentlig Fusso så mye tyngre å jobbe med? Om Fusso legges på i tynt lag og tørkes av med en god microfiberklut (gjerne fuktet i vann) synes jeg den glir veldig lett av. Minus med Fusso er at den i noen tilfeller kan gi litt holos på mørke biler og mangler litt på glans i forhold til noen andre produkter. Bortsett fra det er det et utrolig bra produkt. Et par ting jeg liker med Fusso som sjeldent blir nevnt, er hvor lett møkka glir av ved vask og hvor lett det er å blåse lakken tørr uten og dermed ikke få de "ringene" når dråper tørker på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere...

 

Jeg har nå brukt fusso dark på en 75 kadett, en 60 corvette med 80-talls lakk og sist nå på hvit småsliten gelcoat i båten igår.. jeg synes den er ganske topp å jobbe med, dog jeg har ikke brukt sw før. Har kun menzerna sw og meg nxt å sammenligne med.

 

De fleste lakker/ materialer kan bli tørre, og voks/fett osv hjelper å 'fukte'.. når jeg brukte fusso på gelcoaten mistenker jeg at den er veldig tørr, for det forsvinner nesten selv om jeg var litt mer raus enn vanlig..

 

Kan legge til at med rupes blå på blå mf så virker ikke gelcoaten spesielt oljete heller..

 

Does any of this make sense?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andy75 skrev:

Prøvde de side om side på en Forester å fikk ca lik holdbarhet. Men glansen i Shield er utrolig mye bedre

Vel, da tviler jeg på at du har sjekket nøye og lenge nok hva holdbarhet angår. Vent 6mnd og se hvem som sitter best da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andy75 skrev:

Selvfølgelig testet jeg over tid! Testet over 6mnd å bilen ble vasket med turtle svamp å i vaskemaskin (cirkel k) å det var resultatet jeg fikk.

Hvis begge voksene ble pisket i vaskemaskin i 6 mnd kan det gi litt mening, normalt sett er Fusso overlegen når det kommer til holdbarhet. Har testet Fusso mot concorso på bil og autobahn på felg, der var Fusso knapt svekket når begge kandidatene fra swissvax var tilnærmet død, dog med "dcn-vask".

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver syntetisk forsegling vil ha langt bedre holdbarhet sammenlignet med vokser som er basert på carnauba, som for eksempel SV Concourso. Sistnevnte er en dedikert showvoks som kun er laget til dette formålet og overlever ikke en vinter på lik linje som Fusso gjør. Hva som gir best "wetlook" blir mer eller mindre subjektivt, da dette i mange tilfeller vil være et resultat av forarbeidet før LSP påføres. En forsegling påføres for beskyttelse, men glansen er det poleringen/korrigeringen i forveien som gir.

 

For å svare på spørsmålet ditt ville jeg valgt Fusso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hydrogen skrev:

Enhver syntetisk forsegling vil ha langt bedre holdbarhet sammenlignet med vokser som er basert på carnauba, som for eksempel SV Concourso. Sistnevnte er en dedikert showvoks som kun er laget til dette formålet og overlever ikke en vinter på lik linje som Fusso gjør. 

Som regel ja. Men f.eks Jetseal 109 som er en syntetisk forsegling, må påføres annenhver uke hvis du faktisk har tenkt å vaske bilen eller det skulle regne litt. I dag vil nok dette variere veldig fra produkt til produkt, collinite 845 inneholder også carnauba, og har bedre holdbarhet enn mange syntetiske forseglinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, trogha skrev:

Som regel ja. Men f.eks Jetseal 109 som er en syntetisk forsegling, må påføres annenhver uke hvis du faktisk har tenkt å vaske bilen eller det skulle regne litt. I dag vil nok dette variere veldig fra produkt til produkt, collinite 845 inneholder også carnauba, og har bedre holdbarhet enn mange syntetiske forseglinger.

Apropos JetSeal, det må vel være det dårligste produktet jeg har prøvd noen gang. 600kr rett i dass.

Collinite 845 har jeg aldri prøvd, men det står på nettsiden deres at 476 er den som holder lengst.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Polish skrev:

Apropos JetSeal, det må vel være det dårligste produktet jeg har prøvd noen gang. 600kr rett i dass.

Collinite 845 har jeg aldri prøvd, men det står på nettsiden deres at 476 er den som holder lengst.

Den skal være marginalt bedre, og hele collinite trioen (476, 845 og 915) har bra holdbarhet men 845 er definitivt enklest å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.4.2017 - 7.18, Joakim-G_R skrev:

 

Hei

 

Jeg har kjøpt meg ny bil, en hvit Kia Soul. Denne kom med ekstremt lite beskyttelse på lakken, slik at vannet fra vask henger igjen på lakken..

 

Jeg har liggende en ny krukke Shield, og kjøpte en boks Fusso light på anbefaling.

 

Men hvilke av disse er best til hvit bil, gir best beskyttelse og holder lengst?

 

Nå skal du høre på en gammel mann; Gå for Fusso du, den har lengre holdbarhet og gir en flott glans. Shield er en kjempegod voks den også, så hvis du har fetish på å polere ofte, så går du for shield😜Gode forslag skrevet her hvor mange bruker Shield på sommeren og Fusso på vinteren😀

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...