Jump to content
Sign in to follow this  
pålgunnar

spøtsmål om rupes polering, rensing og uber muc off vax

Recommended Posts

pålgunnar

Heisann.

Eg er heilt ny på litt grundigere bilpleie har kjøpt inn utstyr til og polere bilen og er komt godt i gang. men har eit par spørsmål

Det eg har gjort til no er

- hatt på prickbort latt det virke og spylt bilen

- hatt på iron x og spylt bilen

- spylt bilen med såpeblanderen som fulgte med stihl høgtrykkspyleren

-handvasket bilen

-clayet heile bilen og inkl alle ruter og spylt bilen

- kjørt bilen inn og tørket den

- hatt på ovatrol polytrol på all plast

-maskert bil

- begynt og polere med rupes blå + blå pute. Har kjøpt inn blå, grønn, gul, og kvit forskjellige padder og skal kjøre alle 4 trinna

Har lest eindel på forumet og tenkte og spørre eit par ting

Har kjøpt inn rupes d201 (wipe dovn) som eg forstår man skal ha på etter eg har fullført alle 4 stega med rupes polerings serien for og fjerne poleringsrester før ein legger på beskyttelse

det eg begynner og stusse på er at her er so mykje forskjellig framgongsmåtar og produkter at alt går i surr det er no ein heil vitenskap

eg har kjøpt inn muc off uber wax kit

kan eg legge på den etter eg har renset lakken med rupes d201 eller skal eg ha på noke meir først?

eg forstår det også slik at ein kan legge eit lag til med woks på etter den har herda i 24 timer, men er det nødvendig når ein kun kjører bilen om sommeren som hobbybil eller oppnår ein meir glans?

eit spørsmål til. Eg har polert opp rs felgene på bilen med autosol. forsøkte etter det og bruke macguiars metal polish etter det. men syntes at autosol faktisk ga ein blankere overflate. eg brukte ein kombinasjon med stor roterande ullpad på batterimaskin og rupes blå 30 mm pad på rupes ibriden

eg lure på om eg kan bruke uber wax som beskyttelse direkte over autosolen. felgene har ikkje klarlakk

eit annet spørsmåle er eg har ein del riper i lakken. kor varm kan lakken blir før det blir farlig for at man gjlør skade? har brukt ibriden med roterende pad på dei verste ripene fungerer bra det men bruker lite press so tar litt tid

takker på forhand for svar

mvh

Pål gunnar

https://www.detailersclub.no/forums/forum/55-nybegynner/?do=add#

Bilde 06.04.2017, 17.46.56.png

Edited by pålgunnar

Magnera
16 timer siden, pålgunnar skrev:

Har kjøpt inn rupes d201 (wipe dovn) som eg forstår man skal ha på etter eg har fullført alle 4 stega med rupes polerings serien for og fjerne poleringsrester før ein legger på beskyttelse

det eg begynner og stusse på er at her er so mykje forskjellig framgongsmåtar og produkter at alt går i surr det er no ein heil vitenskap

eg har kjøpt inn muc off uber wax kit

kan eg legge på den etter eg har renset lakken med rupes d201 eller skal eg ha på noke meir først?

eg forstår det også slik at ein kan legge eit lag til med woks på etter den har herda i 24 timer, men er det nødvendig når ein kun kjører bilen om sommeren som hobbybil eller oppnår ein meir glans?

eit spørsmål til. Eg har polert opp rs felgene på bilen med autosol. forsøkte etter det og bruke macguiars metal polish etter det. men syntes at autosol faktisk ga ein blankere overflate. eg brukte ein kombinasjon med stor roterande ullpad på batterimaskin og rupes blå 30 mm pad på rupes ibriden

eg lure på om eg kan bruke uber wax som beskyttelse direkte over autosolen. felgene har ikkje klarlakk

eit annet spørsmåle er eg har ein del riper i lakken. kor varm kan lakken blir før det blir farlig for at man gjlør skade? har brukt ibriden med roterende pad på dei verste ripene fungerer bra det men bruker lite press so tar litt tid

Wipe down brukes etter at du har polert for å fjerne rester som polish har etterlatt seg, disse restene kan skjule litt defekter som du ikke ser før du fjerner de. Wipe down vil, siden den fjerner rester på lakken, ofte skape bedre heft for den voksen, forsegling eller coating som du velger å beskytte bilen med tilslutt. 

Når du polerer så bør du begynne med den mildeste kombinasjonen polish og pad og så prøve deg frem til du finner en kombinasjon som fungerer på lakken du jobber på. Og starte med blå og så ta grønn, gul og hvit kan være overkill delux. Og du skaper masse ekstra arbeid for deg og kan fjerne mye mer lakk en nødvendig. Det betyr ikke at det er galt å starte med Rupes blå polish og blå pad, det er ofte helt normalt, men at du må starte med blå kombo betyr ikke at du trenger så å bruke grønn, gul og hvit. Det er sannsynlig at en runde med finsteg og gul kombo er alt du trenger etter en runde med blå kombo. Ett grovsted (feks blå kombo) og ett finsted (feks gul kombo) er 2 stegs polering. Å ta hele fargeskalaen er 4 stegs. 

Forumet har flere flotte guider som jeg anbefaler deg å ta en liten titt på, se på det som galskap satt i system. Spesielt guiden til Michael bør du ta en titt på. 

pålgunnar

okey da forstår eg. grunnen til at eg begynte med blå er fordi eg i fjor polerte bilen.  og klarte ikkje og fjerne noke serlig riper (autoglym super resin polich og billig biltema maskin) . derfor gikk eg til innkjøp av litt utstyr.

lakken er 37 år gammel so har fått sine bruksmerker. mange plasser må eg til og flikke men det blir ikkje i år.  slik eg forstår det kan eg da ta kvit for og få opp glansen til slutt da.

prøvde eit lite område og polere over med både grønn og gul uten og sjå noke forskjell so da har eg kanskje funnet oppdkrifta so kan eg også kjøre  over med kvit til slutt før eg tar vipedovn?

men er som sagt kanske berre testing som må til 

Edited by pålgunnar

Rub

ser også at enkelte tar en skumvask istedenfor wipedown.