Gå til innhold

Lengde og bredde på en 50kvm garasje?


k_sandnes

Recommended Posts

k_sandnes

Hva tenker dere om valg av bredde og lengde på 50kvm garasje?

Er det bedre å gå for en dyp eller skal man gå for mer bredde?

Hvilken løsning har dere gått for?

 

Garasjen jeg har idag er en uisolert enkelt garasje som en skillevegg er tatt ned i. Så det er helt ok plass men den er fortsatt for liten da jeg har fryktelig mye bildeler og motorer.

Den brukes mye til mekking på vinteren men detailing får som regel vente til vår/sommer :)

 

Klart så skulle jeg ønske meg rundt 60/65kvm garasje men tror kanskje det blir litt for dyrt og jeg burde klare meg fint med 50kvm som jeg også slipper å søke om. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke kommunens reguleringsplan og arealplan for arealutnyttelse av tomten osv... er ikke gitt at man kan bygge inntil 50 uten og søke slik som alle tror. Kanskje må du søke disp fra noen av disse reglene uansett, da kan du like godt også søke om 60-70 kvm i samme slengen :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den brukes til både mekking og detailing, så ville jeg sørget for å ha bra dybde. Jeg står alltid i svigers sin dobbeltgarasje når jeg tar vår- og høstpleie av bilen, og få ting er så irriterende som å måtte snike seg forbi bilen foran og bak for å stå i en ugunstig stilling og jobbe på bilen. Det er ihvertfall min mening :)

  • DCN Poeng 1

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde en på 8m lengde og 6,2 i bredden da jeg skulle ha ett lite hobbyrom i bakkant. Men med skulle gjerne hatt litt bredere. Naboen har 7x7m og den er bra størrelse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

http://byggutenasoke.dibk.no/#/

 

Satte opp en garasje en slik:

Skjermbilde%202017-03-17%20kl.%2019.04.0

7,8m lang og 6,4m brede med 22 graders takvinkel og sakse takstoler for max takhøyde innvendig. Om du ønsker bredere garasje så blir mønehøyde for høyt og garasjen blir søknadspliktig. https://ny.byggplanlegger.no/ Det er to ting jeg angrer på, pga mangel på kunnskap. Kjøpte en "vanlig" 5m Hörmann port et jævla beis som ødela all tak plassen, jeg trodde fjærene ble monter over eller ved siden av porten og ikke mitt i garasjen:mad: I dag hadde jeg heller kjøpt en Hörmann rulleport for utvendig montering.

Det andre er mangel på sluk pga smelte vann fra bilen. Vet det ikke er lov, men hadde jeg bygget i dag hadde det blitt sluk uansett. (garasjen er isolert) 

 

Anbefaler å bygge større en 50m2 blir fort lite, for ikke snakke om lav med tanke på takhøyde om du skal ha sakselift. Like greit å søke så slipper du eventuelle nabokrangler, når søknaden er godkjent og naboen klager blir dette en sak mellom naboen og kommunen så lenge du har bygget i henhold til byggesøknaden.

 

Endret av Microfiber
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgnerider

Bygde min 8,3 x 6. Satte inn to enkeltporter på 2,5 m bredde. Godt fornøyd, det tvinger kjerringa til å sette bilen på sin side av garasjen, og ikke midt i.. har satt opp vegger og dør til bod i enden av garasjen. Når jeg holder på med en av bilene tar jeg den på skrått i garasjen, har god plass på alle kanter da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k_sandnes
8 timer siden, Joha skrev:

Husk å sjekke kommunens reguleringsplan og arealplan for arealutnyttelse av tomten osv... er ikke gitt at man kan bygge inntil 50 uten og søke slik som alle tror. Kanskje må du søke disp fra noen av disse reglene uansett, da kan du like godt også søke om 60-70 kvm i samme slengen :)

Hei, ja det du sier stemmer :) har sjekket litt og det ser ikke ut til at det skal bli noe problem. Tomten vår er på ca 1mål og har ingen hus i nærheten heller :)

7 timer siden, Prinsen skrev:

Siden den brukes til både mekking og detailing, så ville jeg sørget for å ha bra dybde. Jeg står alltid i svigers sin dobbeltgarasje når jeg tar vår- og høstpleie av bilen, og få ting er så irriterende som å måtte snike seg forbi bilen foran og bak for å stå i en ugunstig stilling og jobbe på bilen. Det er ihvertfall min mening :)

Ja det er nok ikke dumt. I garasjen jeg bruker pr. Dags dato har jeg dette problemet så fremt til at jeg setter bilen på skrå.

7 timer siden, la7rpa skrev:

Jeg bygde en på 8m lengde og 6,2 i bredden da jeg skulle ha ett lite hobbyrom i bakkant. Men med skulle gjerne hatt litt bredere. Naboen har 7x7m og den er bra størrelse på.

Dybde er nok det jeg kommer til å gå for. Er greit å kunne jobbe fritt rundt bilen. Ja, jeg har også tenkt tanken på 7x7 som en god løsning. Men vet ikke hvordan det blir med arbeidsbenk osv i enden av garasjen da.

7 timer siden, Microfiber skrev:

http://byggutenasoke.dibk.no/#/

 

Satte opp en garasje en slik:

Skjermbilde%202017-03-17%20kl.%2019.04.0

7,8m lang og 6,4m brede med 22 graders takvinkel og sakse takstoler for max takhøyde innvendig. Om du ønsker bredere garasje så blir mønehøyde for høyt og garasjen blir søknadspliktig. https://ny.byggplanlegger.no/ Det er to ting jeg angrer på, pga mangel på kunnskap. Kjøpte en "vanlig" 5m Hörmann port et jævla beis som ødela all tak plassen, jeg trodde fjærene ble monter over eller ved siden av porten og ikke mitt i garasjen:mad: I dag hadde jeg heller kjøpt en Hörmann rulleport for utvendig montering.

Det andre er mangel på sluk pga smelte vann fra bilen. Vet det ikke er lov, men hadde jeg bygget i dag hadde det blitt sluk uansett. (garasjen er isolert) 

 

Anbefaler å bygge større en 50m2 blir fort lite, for ikke snakke om lav med tanke på takhøyde om du skal ha sakselift. Like greit å søke så slipper du eventuelle nabokrangler, når søknaden er godkjent og naboen klager blir dette en sak mellom naboen og kommunen så lenge du har bygget i henhold til byggesøknaden.

 

Med dine 7.8 og 6.4m så er det vel den som kommer nærmest 50kvm. 

Tusen takk for tipset om porten det er nok lurt å velge en med skinnene på siden eller over. Den jeg har idag er på siden og tar ikke opp noe særlig med plass.

Jeg tror kanskje det å bygge over 50 blir litt i dyreste laget. Klart det er fristende å bygge stort men en garasje på 50 med gode og smarte løsninger. Så tror jeg en får en fin plass. Skal jo ikke akkurat drive profesjonelt heller. 

Samt at jeg allerede har en enkel garasje som er litt større enn en vanlig.

 

Skal se litt på linkene du la ved.

6 timer siden, Søgnerider skrev:

Bygde min 8,3 x 6. Satte inn to enkeltporter på 2,5 m bredde. Godt fornøyd, det tvinger kjerringa til å sette bilen på sin side av garasjen, og ikke midt i.. har satt opp vegger og dør til bod i enden av garasjen. Når jeg holder på med en av bilene tar jeg den på skrått i garasjen, har god plass på alle kanter da

En ting som er sikkert er at jeg skal ha enkelt port. Vil ikke ha noe stolpe på midten :)

Bod er fint men på 50kvm tror jeg den stjeler for mye plass for min del. Hadde den vært kanskje 60/65kVM så skulle jeg gjerne hatt en bod :)

 

Takk for mange gode svar folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...