Gå til innhold

S&S BMW i3 2015


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

 

autowerx-logo-svart.png

 

Show & Shine

BMW i3 2015

01-03. og 06. mars 2017

 

ss19-bmwi3.jpg

 

Ny uke, ny bil fra samme adresse! :)

 

I anledning våren var det på sin plass med en aldri så liten strigling av konebilen til foreldregenerasjonen. Dette er en bil som hadde i underkant av 30k på telleren, og samtlige av de kilometerne er foretatt i by eller byområder. Dette medfører naturlig nok mye inn og ut av bilen og parkering på steder som får oss detailere til å både gråte og dø inni oss. Vi snakker trange parkeringsplasser, parkeringshus, gateparkering, folk som subber seg langs bilen med jakker og vesker de ikke har kontroll på, dører som slenges i andre dører, og så videre. Den eneste "saving grace" for denne bilen er at den aldri har vært vasket i maskin, men for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde utgjort noen forskjell.

 

Det ble avtalt en firedagers jobb på denne med oppstart tirsdag, da bilen brukes hele mandag ifbm omreisende praksis. Mandag kveld fikk jeg dog en telefon om at bilen måtte være i drift tirsdag også, så oppstart ble da altså onsdag. Siden omfanget av jobben var en tostegs, coating og interiør innså jeg allerede før jeg begynte at jeg igjen kom til å gå på en tidssprekk. What else is new?

 

Onsdagen opprant og jeg var på plass i garasjen ca kl 10.30, siden jentungen var på vinterferie, guttungen sov og jeg glemte å slå på vekkerklokken. Fordelen med at jentungen ikke var i fylket var at jeg kunne jobbe lenger utover ettermiddagen og fremdeles klokke nok timer til at det skulle kunne kalles en effektiv dag.

 

Jeg trillet bilen ut og fant frem utstyret:

 

Forvask, vask, clay og tørk:
Prickbort
Surfex HD 1:10-ish
Tenzi PRIX felgrens
Korrosol
Gritguardbøtte med varmt vann
Ectoplasma (Insta Finish Maxi Suds) i bøtten
Dau sau til vask
Bilnerden tørkehåndklær
Lavor Rio varmtvannsvasker uten diesel, ergo bare kaldtvann

 

Polering:
Flex XC3401 VRG
Rupes iBrid Nano Longneck
3D HD Cut+
3D HD Polish
3D Heavy Cutting Pad - Mørk Lilla
3D Medium Cutting/Polishing Pad - Lys Lilla
Britemax Promax Cutting Compound
Britemax Restomax Medium Polish
Rupes Coarse Cutting Pad (Blå), 130/150Mm, 55Mm, 34Mm
Rupes Fine Polishing Pad (Gul), 55Mm, 34Mm
Rupes Keramik Gloss Fine Gel (Gul)
Rupes Zephyr Gloss Coarse Gel (Blå)
Scholl Concepts Cutting Pad - Gul
Scholl Concepts Cutting Pad - Lilla
Scholl Concepts Spider Cutting pad - Hvit/svart
Scholl Concepts Finishing Waffle pad - svart
Scholl Concepts S17+
Scholl Concepts S20 Black
Scholl Concepts S3 Gold Edition
Scholl Concepts S30+
Uber Cutting Pad - Gul
Uber Polishing Pad - Oransje
Bøttevis av mikrofiberkluter

 

Interiør:
Scholl Concepts SPAM
Gliptone Liquid Gentle Leather Cleaner
Gliptone Liquid Leather Conditioner

 

Glass:
Sonax Glas- och fönsterputs

 

LSP:
Gtechniq Crystal Serum Light

 

Etter å ha flyttet ut en Z3 og en vannscooter var det klart for vask. Startet i kjent stil med Prickbort på alt under vinduer og lot det virke mens jeg koblet opp spyleren. Etter litt fifling og fofling med slangekoblinger som ikke helt ville på plass ble det spylt, og så dynket jeg hele bilen, ruter og alt, i Surfex HD.

 

dsc_1663.jpg

 

dsc_1664.jpg

 

dsc_1665.jpg

 

dsc_1666.jpg

 

dsc_1667.jpg

 

dsc_1668.jpg

 

dsc_1669.jpg

 

dsc_1670.jpg

 

dsc_1671.jpg

 

dsc_1672.jpg

 

Felger fikk samtidig Tenzi PRIX, uten at det så ut til å ha den helt store effekten.

 

dsc_1673.jpg

 

Etter nok en spyling var det druknings i Korrosol. Mens man snakker om solen, så dukket den jaggu frem og tørket inn Korrosolen ganske så effektivt, så jeg fikk det akutt travelt med å spyle. Felgene fikk seg også en runde Korrosol uten at det heller så ut til å ha noen effekt, så jeg begynte seriøst å betvile produktene mine... det rant dog lilla i strie strømmer fra felgene under spyling, så noe har hvertfall skjedd et eller annet sted i hjulområdene.

 

dsc_1674.jpg

 

dsc_1675.jpg

 

dsc_1676.jpg

 

dsc_1677.jpg

 

Tid for håndvask! I god Ghostbusters-ånd (høhø) dro jeg frem flasken med Ectoplasma og slapp en god klunk ned i bøtten og skummet opp. Ingen videre bilder av håndvasken, men jeg noterte meg at det tok lenger tid å fylle bøtten enn det tok å vaske bilen...

 

dsc_1678.jpg

 

dsc_1679.jpg

 

Så var det inn i garasjen for tørk og inspeksjon. Siden det var så fint vær lot jeg porten stå åpen for bedre lys og litt vindtørking.

 

Inspeksjonsbilder:

 

Venstre forskjerm og fanger:

 

dsc_1680.jpg

 

dsc_1681.jpg

 

dsc_1682.jpg

 

dsc_1683.jpg

 

Førerdør og skjerm:

 

dsc_1684.jpg

 

dsc_1685.jpg

 

Hakk og sår mellom dørene:

 

dsc_1686.jpg

 

Bakdør:

 

dsc_1687.jpg

 

Bak:

 

dsc_1689.jpg

 

Bakskjerm:

 

dsc_1690.jpg

 

Hjulbue:

 

dsc_1691.jpg

 

Bakskjerm høyre side:

 

dsc_1692.jpg

 

Ladelokk:

 

dsc_1693.jpg

 

Dører:

 

dsc_1694.jpg

 

dsc_1695.jpg

 

Forskjerm:

 

dsc_1696.jpg

 

Panser i tett svart:

 

dsc_1697.jpg

 

Der Spiegel:

 

dsc_1698.jpg

 

Frontfanger:

 

dsc_1699.jpg

 

Noch ein Spiegel:

 

dsc_1700.jpg

 

Skjerm igjen:

 

dsc_1701.jpg

 

Skrapemerker på fanger, venstre side:

 

dsc_1702.jpg

 

Og enda et av skjermen:

 

dsc_1703.jpg

 

Panzerkant:

 

dsc_1704.jpg

 

Kombotesting på panser. Siden jeg hadde masse nye poleringsmidler hadde jeg lyst å teste hvordan de fungerte, så jeg dro til med ymse komboer for å finne noe som kuttet kjapt og effektivt og etterlot seg en overflate som ikke var full av mikroswirls.

 

Først ut var Scholl S20 Black (S20B) på gul Uber. Dette tok som forventet veldig bra og avsluttet plettfritt. To runder med dette gjorde egentlig susen.

 

Siden jeg er idiot og hadde fått det for meg at jeg IKKE skulle kjøre babysafe med S20B denne gangen også, testet jeg HD Cut+ på mørk lilla cutting pad. Dette funket litt mindre bra enn S20B, så jeg tok en runde til. Ca like bra som S20B. Testet så HD Polish på lys lilla pad som finsteg, og fant ut at det var noe for grovt eller hadde absolutt nada å si for verken glans eller riper. Testet S30+ på oransje Uber på området jeg hadde kjørt S20B på, og det ble en del mørkere og dypere farge, men gjorde lite for glansen. Tredje testområde på panseret ble kjørt med Britemax ProMAX på mørk lilla 3D-pad. Dette etterlot seg en hazy overflate full av mikroswirls. Disse viste seg å være vanskelige å få vekk igjen, men to runder blå/blå Rupes fikset biffen. Sistnevnte kombo tok også like bra som S20B, men raskere, så det ble kjørt blåblå en stund... Sånn ble panseret til slutt, hvertfall.

 

dsc_1705.jpg

 

dsc_1706.jpg

 

dsc_1707.jpg

 

dsc_1708.jpg

 

Fanger hadde grå metallic lakk, så jeg tenkte å bruke HD Cut+ på mørk lilla her. Det ble jo blankt til slutt, men du hildring så mange runder jeg måtte gå over før det skjedde noe. Byttet etterhvert til gul Uber/S20B og fikk samme resultat mye raskere, så da ble HD Cut+ satt vekk. 50/50 mot skjerm:

 

dsc_1709.jpg

 

dsc_1712.jpg

 

Resten av fangeren ble kjørt med S20B og gul Uber for enkelhets skyld.

 

dsc_1713.jpg

 

dsc_1714.jpg

 

Så kom jeg til andre hjørnet, og her var det åpenbare spor etter at noen har lekt med roterende under klargjøring... smeltet lakk på plastfanger. Usikker på hvordan jeg klarte å ikke se dette under vask eller maskering, men det klarte jeg altså.

 

dsc_1715.jpg

 

Vanskelig å se på grunn av lyset, men det var rikelig med holos nedover på fangeren. Kjørte veldig, veldig forsiktig over her med S20B på gul Uber, trinn 3 på Flexen, lav fart, ikke noe press, og så lite som mulig over det skadde området. Resten av området ble blankt og fint, hvertfall.

 

Jeg konfererte med oppdragsgiver om dette og hørte om det ville være aktuelt med omlakkering, noe det ikke var. Hvis fangeren blir fysisk skadet som følge av f.eks. kollisjon eller skraping mot mur eller lignende kunne det kanskje bli aktuelt, men ikke ellers. Greit nok, da hadde jeg hvertfall opplyst om skaden (som ikke var min feil, heldigvis) og en sjefsavgjørelse hadde blitt fattet.

 

dsc_1716.jpg

 

Moving on.

 

På tide med en 50/50, så det ble tapet opp:

 

dsc_1717.jpg

 

Og sånn ble det:

 

dsc_1721.jpg

 

Her ser det ut til at jeg har byttet poleringsmiddel igjen, men jeg husker sannelig ikke hva jeg brukte. Godt mulig dette er blå Rupes, for jeg minnes at lakken var hard på skjermen.

 

dsc_1722.jpg

 

Ble bra til slutt, hvertfall.

 

dsc_1724.jpg

 

Stemningsbilde som indeed viser at jeg kjører blå/blå Rupes. :)

 

dsc_1725.jpg

 

I kjent stil mye riper rundt dørhåndtak. Glemte i kjent stil etterbilde. :P

 

dsc_1726.jpg

 

Ny 50/50 på vindusrammen som plaster på såret:

 

dsc_1727.jpg

 

Og slik gikk det:

 

dsc_1728.jpg

 

Døren var mindre pen:

 

dsc_1730.jpg

 

Halve tatt:

 

dsc_1731.jpg

 

3/4 tatt (øvre venstre kvadrant gjenstår):

 

dsc_1732.jpg

 

Bakskjermen så ikke ut. RDS og swirls i stram symbiose:

 

dsc_1733.jpg

 

Merker på ladelokket også, som om noen har prøvd å lade uten å åpne først...

 

dsc_1734.jpg

 

Merker overalt:

 

dsc_1735.jpg

 

Etter 4-5 runder blå/blå Rupes testet jeg en god, gammel slager for hard tyskerlakk: Scholl S17+ på svart Scholl wafflepad. Dette var som å prøve å skyte en elefant med et sandkorn, altså ingen effekt overhodet. Byttet så til S3 Gold og hvit/svart spiderpad fra Scholl, og dette gjorde ting en hel del lettere. Hadde et kjapt testrun med Britemax ProMAX, men det ble bare ugagn av det, så den ble pensjonert fra tjeneste permanent på denne jobben.

 

Etter 8-10 runder totalt var det fremdeles riper igjen, men jeg fant ut det var på tide å gi seg mens det fremdeles var lakk igjen på bilen. Da alle paneler enten er i karbonforsterket plast eller karbon hadde jeg ingen muligheter for å måle lakktykkelse. Antall runder, grovhet på polish og pads tatt i betraktning følte jeg det var på tide å gi seg mens leken var god. Sånn ble det til slutt:

 

dsc_1736.jpg

 

dsc_1737.jpg

 

dsc_1738.jpg

 

dsc_1739.jpg

 

dsc_1740.jpg

 

Så var det bakfangerens tur. Denne bar preg av at ting har blitt dradd inn og ut, som dessverre er ganske vanlig. De ripene som ser dype ut, er dype, og ble med videre på ferden frem til man finner ut at det skal omlakkeres litt.

 

dsc_1741.jpg

 

dsc_1742.jpg

 

Jeg fikk hvertfall til en 50/50 etter en runde blå/blå Rupes tatt med iBrid Nano.

 

dsc_1743.jpg

 

dsc_1744.jpg

 

Jeg byttet til Flexen med gul Uber og S20B og kjørte to runder over hele. Gikk vesentlig mye raskere og ble like bra:

 

dsc_1746.jpg

 

dsc_1747.jpg

 

Resten av fangeren var ikke i så god stand heller, så jeg dokumenterte før-tilstanden og glemte etterbilder siden jeg begynte å bli stresset på tid.

 

dsc_1748.jpg

 

dsc_1749.jpg

 

dsc_1750.jpg

 

dsc_1751.jpg

 

dsc_1752.jpg

 

dsc_1753.jpg

 

Oversiktsbilde:

 

dsc_1754.jpg

 

Poleringsmidler forsøkt brukt så langt. Fra venstre: 3D HD Cut+, 3D HD Polish, Scholl S17+, Rupes Zephyr Gloss coarse gel, Britemax PRO MAX, Scholl S3 Gold og Scholl S20 Black. Flasken med Scholl S30+ ønsket ikke være med på bildet av hensyn til rikets sikkerhet.

 

dsc_1756.jpg

 

Moving on. Bakskjerm førerside hadde rikelig med merker etter mange parkeringer i byen.

 

dsc_1757.jpg

 

Laaang og relativt dyp ripe...

 

dsc_1758.jpg

 

Noe som kunne minne om merker etter bakplate helt ved knekken:

 

dsc_1759.jpg

 

Men det gikk seg jo greit til:

 

dsc_1760.jpg

 

dsc_1761.jpg

 

Gjør et forsøk på å bli kvitt ripen med S3 Gold og hvit/svart spiderpad:

 

dsc_1762.jpg

 

Og borte ble den:

 

dsc_1763.jpg

 

Det ble overraskende blankt etter såpass grov kombo, noe som igjen kan være en indikasjon på hvor hard lakken er...

 

dsc_1764.jpg

 

Forsøk på en 50/50 mot bakdør:

 

dsc_1765.jpg

 

Resten av døren hadde sett sine beste dager:

 

dsc_1766.jpg

 

Riper etter busker nederst på bakdøren:

 

dsc_1767.jpg

 

50/50 mellom fordør og bakdør:

 

dsc_1768.jpg

 

Blaaaaaaaaaaankt!

 

dsc_1769.jpg

 

 

dsc_1770.jpg

 

Og mer blankt :)

 

Merkene på den ulakkerte plasten var det lite til ingenting å gjøre med, så det ble senere bare vasket med Scholl SPAM og overlatt til seg selv...

 

dsc_1771.jpg

 

Døren begynner å bli bra:

 

dsc_1772.jpg

 

50/50 mot forskjerm:

 

dsc_1773.jpg

 

Tilstand på skjermen var i kategorien "trist".

 

dsc_1774.jpg

 

Etter litt innsats med Rupes blå/blå havnet den i kategorien "happylainen".

 

dsc_1775.jpg

 

dsc_1776.jpg

 

Så var det taket. Ca halve taket var i glass, resten i lakkert karbonfiber som ser jævlig ut uansett hva man gjør, så det ble polert med S20B og gul Uber. Foran og på sidene av takluken var det dog noen paneler som så ut til å være i glass, men som ikke var det likevel. Lakken var også usannsynlig hard og umulig å gjøre noe som helst med, så jeg tenkte jeg skulle kjøre gul Uber og S20B her også. Action shot!

 

dsc_1777.jpg

 

...og da ble det sånn. Det mørke feltet er der fordi jeg gnukket med fingeren for å se om jeg fikk belegget vekk. Etter å ha prøvd håndpolering for å få det vekk (funket ikke), metallpolish (fordi metallpolish på glass (som jeg trodde det var) faktisk funker veldig bra, men ikke her) og en runde gul/gul rupes på iBrid, fikk jeg det omsider svart igjen. Konklusjonen var at det er plast med tidenes hardeste pianolakk over. Trikset var å kjøre to runder, der runde to ikke ble kjørt helt ut, men buffet mens polishen fremdeles var våt. Ble den kjørt tørr, ble det melkehvitt igjen med en gang.

 

dsc_1779.jpg

 

Testet denne på halve taket uten å bli vesentlig imponert. Lakken var rett og slett for hard til at den hadde noen som helst effekt på noe som helst.

 

dsc_1780.jpg

 

Hurraferdig!

 

Tok wipedown med silikonfjerner og litt håndpolering med S20B her og der jeg fant polishrester på panelene, og etter et uheldig bytte av klut fant jeg en med rester av gammel coating, så den laget jo en hel del riper på panseret jeg godt kunne vært foruten. Oh well, bare å grave frem maskinen igjen og polere opp på nytt. Etter nok en runde S20B/gul Uber og S30+/oransje Uber (elendig bilde, så det er bare å beklage...):

 

dsc_1781.jpg

 

dsc_1782.jpg

 

Generelt blankt og jeg var generelt sett fornøyd:

 

dsc_1783.jpg

 

Dagens LSP: Gtechniq Crystal Serum Light.

 

dsc_1789.jpg

 

Ingen bilder av påføring av CSL siden det er litt tidsavhengig, men det ble gjort slik:

 

En pipette produkt på den medfølgende paden ble spredd over et område på ca 60x60cm (noen ganger litt større). Dette fikk flashe i ca 15 sekunder mens jeg strakk meg etter buffekluten og reorganiserte tankene mine. Buffet fra utsiden av området og innover mot midten for å fjerne produktrester og jevne produktet mest mulig utover. Byttet så klut og buffet en gang til for å fjerne høyere områder. Inspiser umiddelbart med lykt, bruk gjerne hodelykt mens produktet legges/buffes for å sikre at det ikke blir skjolder (da disse må poleres bort). Gjenta ved siden av med litt overlapping til man har kommet seg rundt bilen.

 

Det ble lagt to lag med ca 1 time mellom lagene, som angitt i instruksjonene. Klutene gikk rett i bosset etter bruk.

 

dsc_1791.jpg

 

Så var det tid for interiør. Her står jeg med mobilen i venstre hånd og et elendig grep, og en brummende støvsuger i høyre, så bildet ble deretter.

 

dsc_1792.jpg

 

Like elendige forhold for bilde, men det er hvertfall støvsugd. :)

 

dsc_1793.jpg

 

Mattene ble røsket ut for skrubbings; her dynket med Scholl SPAM for å løse opp skitt. Glemte som vanlig etterbilde...

 

Stoffmattene ble også dradd ut for støvsuging, og da fant jeg masse fuktighet under dem og i gulvet foran, så jeg tok noen ekstra runder med grovstøvsugeren for å få opp mest mulig av det.

 

dsc_1794.jpg

 

Resten av interiøret samt innsteg ble vasket med Scholl SPAM og mikrofiber. Skinnsetene ble vasket/renset med Scholl SPAM. Vanskelige flekker på skinn ble tatt med Gliptone Gentle Liquid Leather Cleaner, før alt skinn ble satt inn med Gliptone Liquid Leather conditioner. Alt glass ble vasket innvendig og utvendig med Sonax Glas- och fönsterputs og mikrofiberkluter.

 

Felger skulle blitt satt inn med Autobahn, men siden jeg var stresset på tid (som vanlig) ble dette dessverre glemt. Jeg snakket med eier av Teslaen (som var oppdragsformidler) og nevnte dette, hvorpå han sa "drit i det, hun kommer ikke til å merke det uansett". Still...

 

Ferdigbilder i garasjen:

 

dsc_1795.jpg

 

dsc_1797.jpg

 

dsc_1798.jpg

 

dsc_1799.jpg

 

dsc_1800.jpg

 

dsc_1801.jpg

 

dsc_1802.jpg

 

dsc_1803.jpg

 

dsc_1804.jpg

 

dsc_1805.jpg

 

Tidsbruk:

Onsdag: 10:30-17:30 - 7 timer
Tirsdag: 09:00-19:30 - 10 timer
Fredag: 09:30-19:00 - 9,5 timer
Mandag: 09:30-15:00 - 5,5 timer
Totalt: 33 timer

 

Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig samtykke fra meg.

  • Liker 2
  • DCN Poeng 25

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ja, det er akkurat det, og derfor liker jeg ikke å kjøre roterende på plast og unngår det så langt det overhodet lar seg gjøre. Særlig på fangere med masse knekker og profiler.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.Mikalsen

Nok en flott jobb på enda en i3 :thumbup: Vell utført, flott S&S og masse gode forklaringer på det du gjør. Det var noen bilder som stod på halv 8, men det gjorde ingenting. Blankt og fint, grønn knapp er trykket, autowerx leverer som vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
3 hours ago, D.Mikalsen said:

Nok en flott jobb på enda en i3 :thumbup: Vell utført, flott S&S og masse gode forklaringer på det du gjør. Det var noen bilder som stod på halv 8, men det gjorde ingenting. Blankt og fint, grønn knapp er trykket, autowerx leverer som vanlig :)

Takk skal du ha :)

 

Angående bildene, så klarer jeg ikke få endret rotasjonen på dem her på forumet. De er (skal være) riktig vei hvis man høyreklikker bildet og viser det alene, men forumet har fått det for seg at de skal være slik de vises her og ferdig med den saken... beklager det :(

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hva brukte du på trepanelet på innsiden? Så vidt jeg vet er dette treverk med åpne porer.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...