Gå til innhold

NILFISK 160.2 -15 X-TRA VS KRANZLE ??


Bil fixaren

Recommended Posts

Bil fixaren

Hei  folkens :D


Har bestemt meg for å kjøpe ny høgtrykkspyler å har vel kommet fram til 2-3 alternativer nå.

Lurer derfor på annbefalinger  angånde Nilfisk 160.2-15 X-TRA  på tilbud  vs Kranzle   K1152 TST ??

Ser føre meg ein av desse 2 maskinane  trur eg.


Ser ut som Nilfisken gjir meir vatn og litt høgere trykk enn Kranzle , men Kranzle er kansje bedre for det  ?


Er det nåken som vett om Kranzle har trykkregulering sånn som Nilfisk har  ?


:blush: trenger verkligen hjelp, å setter vekligen stor  pris på alle  tips og anbefalinger  frå dere her folkens  til å velge  :blush:


 Evt  storebroren K2160 TST som er ein del dyrere  , er storebroren

Vert dei eksra pengene som eg ikkje har akkurat nå,  eller er lillebroren plenti god nokk I tilfelle


 På forhånd tusen takk til alle som kan hjelpe meg å velge her :)

Screenshot_2017-03-04-00-21-14[1].png

Screenshot_2017-03-04-00-19-18[1].png

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TONNY S212

Hei.

Har hatt en foma 830 160bar og 660L/H, denne har jeg brukt 2-3 gange i uka i nesten 12 år meget god spyler.

Har nå kjøpt en Kranzle 2160 tst med samme data, dette er en mye bedre spyler, selv med samme data, klart en dyr spyler men vert pengene

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsokk

Kranzle. Den får andre forbrukerspylere til å virke som en plastleke. Just sayin'.

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Tallene til Foma, Nilfisk osv skal taes med en stor klype salt.

Var en her på forumet som målte både en kränzle og en foma opp mot hverandre. Selv om tallene var identiske, var virkeligheten en helt annen. kränzle leverte ca 100 liter mer på time og reelt trykk med samme dyse var vel rundt 40 bar lavere på foma.

Spørsmålet blir vel egentlig, skal du kjøpe en billig spyler som lever i 2-5 år avhengig av bruk, og som føles ut som om den er billig. Eller skal du kjøpe en dyr spyler som varer 10+ år uten reparasjon ved korrekt lagring. Og som føles ut som en tanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Det nevnes Foma her.......... Min Foma 925 er ca 10 år gammel nå,  fungerer like glittrende som da den var ny. 

-Selvsagt lagret frostfritt som alle vaskere skal.B)

 

Det er vel ofte slik med HT-vaskere som med snøfresere at de som kjøper en svindyr sak tar bedre vare på den (siden den kosta så mye), enn de som kjøper en billigere sak.

-Dermed så varer jo den dyre naturlig supermye lengre siden den står inne/overhales ofte/frostfritt, etc enn den billigere som ofte kanskje går for lut og kaldt vann.

 

Nøkkelen er å ta vare på tingene like bra, så varer også de billigere tingene leeeenge. B)

 

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john

Jeg hadde Foma i sikkert 12 år før det gikk hull på slangen,å ville da bestille ny slange men prisen på det gjorde at jeg endte opp med en Alto nilfis som jeg er meget fornøyd med.Til mitt bruk holder det i massevis og til den prisen kan jeg bytte spyler 2-3 ganger he he..men hadde jeg hatt pengene så vet jeg jo ikke om jeg hadde falt for en kränzle :)

Men som en skrev over her så lakk min Alto Nilfisk fra dag 1 mellom pistolen og slangen..men jeg byttet bare pakningen og nå lekker den ikke lenger.Bra med trykk og relativt støysvak med elektronisk trykk regulering på pistol så er dette en meget god spyler med bra vannmengde synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsokk

Uten å snakke ned andre sine spylere på noen måte, var jeg også fornøyd med karcher spylere helt til den siste (k5) begynte å krangle. Men det jeg har sett av byggekvalitet og kvalitetsfølelse på en Kranzle sammenlignet med forbrukerspylere som selges i bøtter og lass overalt, så kan de faktisk ikke sammenlignes. En gammel Karcher fra 1985 som blir vedlikeholdt og passet på virker sikkert like fint i dag som da den var ny. (Made in Germany?) Nå om dagen lages jo alt mulig av plast i Kina. Det er ikke samme kvaliteten på forbrukerprodukter. Anbefaler trådstarter å prøve en Kranzle hvis det er mulig. Så kan han jo bestemme seg etterpå? 

  • DCN Poeng 1

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
2 timer siden, dj john skrev:

Jeg hadde Foma i sikkert 12 år før det gikk hull på slangen,å ville da bestille ny slange men prisen på det gjorde at jeg endte opp med en Alto nilfis som jeg er meget fornøyd med.Til mitt bruk holder det i massevis og til den prisen kan jeg bytte spyler 2-3 ganger he he..men hadde jeg hatt pengene så vet jeg jo ikke om jeg hadde falt for en kränzle :)

image.jpeg.85ddaf746f103796c3562239f46b9755.jpeg

image.thumb.jpeg.ea6732fb194856f8138af05619553d25.jpeg

Endret av Capone
  • DCN Poeng 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
3 timer siden, Hirobofly skrev:

Det nevnes Foma her.......... Min Foma 925 er ca 10 år gammel nå,  fungerer like glittrende som da den var ny. 

-Selvsagt lagret frostfritt som alle vaskere skal.B)

 

Det er vel ofte slik med HT-vaskere som med snøfresere at de som kjøper en svindyr sak tar bedre vare på den (siden den kosta så mye), enn de som kjøper en billigere sak.

-Dermed så varer jo den dyre naturlig supermye lengre siden den står inne/overhales ofte/frostfritt, etc enn den billigere som ofte kanskje går for lut og kaldt vann.

 

Nøkkelen er å ta vare på tingene like bra, så varer også de billigere tingene leeeenge. B)

 

Hadde også foma proff i mange år (785) og det var på alle måter en god spyler det, påpasset, skiftet olje på motor en gang i året. Byttet slange på den da men ellers ok. 

Det jeg sleit med var at alt av pakninger røk så måtte bytte. Kunne enkelt ha demontert hele greia og byttet alle pakninger men kjøpte kränzle og den var bare 10x bedre. 

Så angrer bare på at jeg ikke kjøpte en før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Sier ikke noe spesielt om Kranzle. Men samme argumentasjon kan man se når det snakkes om snøfresere, håndverktøy, engelske biler, kjøkkenkniver, mobiltelefoner, treningsklær, etc etc.....

De som betaler litt extra/mye for ting har en tendens til å kjenne litt på den eksklusiviteten (innbilt??) det skal medføre.

-Samtidig har de samme og en høyere toleranse for irriterende småting og ev problemer på produktet.

 

Man må nok sammeligne proff-seriene til Nilfisk, Foma/IPC, Kaercher, etc med Kranzle (samme prisklasse) for å sammenligne epler med epler. ;)

(Så kan man jo diskutere hva som er proff-serie og ikke med de ulike merkene, og så er den uendelige diskusjonen igang.........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
1 minutt siden, Hirobofly skrev:

Sier ikke noe spesielt om Kranzle. Men samme argumentasjon kan man se når det snakkes om snøfresere, håndverktøy, engelske biler, kjøkkenkniver, mobiltelefoner, treningsklær, etc etc.....

De som betaler litt extra/mye for ting har en tendens til å kjenne litt på den eksklusiviteten (innbilt??) det skal medføre.

-Samtidig har de samme og en høyere toleranse for irriterende småting og ev problemer på produktet.

 

Man må nok sammeligne proff-seriene til Nilfisk, Foma/IPC, Kaercher, etc med Kranzle (samme prisklasse) for å sammenligne epler med epler. ;)

(Så kan man jo diskutere hva som er proff-serie og ikke med de ulike merkene, og så er den uendelige diskusjonen igang.........)

Nå hadde jeg bestemt meg for å kjøpe kränzle uansett fordi jeg testet en 2160 før kjøp. Nå kjøpte jeg 1152tst men var griseheldig og kjøpte en som så ubrukt ut med hurtigkoblingssett (1500.-) på finn for bare 3000.- så har ingenting med hva man betalte. 

Og jeg sammenligner med foma proff, og kränzlen knuser den på alle måter

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsokk
Sier ikke noe spesielt om Kranzle. Men samme argumentasjon kan man se når det snakkes om snøfresere, håndverktøy, engelske biler, kjøkkenkniver, mobiltelefoner, treningsklær, etc etc.....
De som betaler litt extra/mye for ting har en tendens til å kjenne litt på den eksklusiviteten (innbilt??) det skal medføre.
-Samtidig har de samme og en høyere toleranse for irriterende småting og ev problemer på produktet.
 
Man må nok sammeligne proff-seriene til Nilfisk, Foma/IPC, Kaercher, etc med Kranzle (samme prisklasse) for å sammenligne epler med epler. [emoji6]
(Så kan man jo diskutere hva som er proff-serie og ikke med de ulike merkene, og så er den uendelige diskusjonen igang.........)

Dette er ikke ikke mye "innbilt" skal jeg si deg [emoji1]
  • DCN Poeng 1

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Det er heller ikke innbilning at man kjøper rupes maskin til 6-7000 kontra en annen da maskin til 700.- fordi at man skal ha det "hippe" 

 

kvalitet og alt er bare bedre. 

En ting har jeg lært oppover.. i 90% av tilfellene så får man faktisk det man betaler for. 

 

En tv er heller ikke en tv. 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Jeg skjønner jeg traff et punkt/tema av noe slag, og jeg unner alle den følelsen som er med å ha noe/bruke noe man er fornøyd med.;) -Alle kjenner den følelsen.

Ikke noe i veien for å betale lite/få tak i bra tilbud på noe man synes er bra heller. 

 

Her på DCN så er eks Kranzle "akseptert" eller "annerkjent" som good stuff på vasker, det er greit,  men tar du den over til et forum for blomsterpotter-grønske-hage-plundring, så vil jeg tro at du blir stempla som fette gal om du forsøker å si det er vel verdt pengene å kjøpe en vasker til 8 laken.

-På sånne forum er kanskje Kaercher 0.1 serien til 199.- på Bunnpris the shit.

 

Påstanden min er at tar man vare på en billigere (enn Kranzle/forbrukerserien) vasker fra eks Nilfisk like bra som man tar vare på Kranzle til 8 laken, så varer den fra Nilfisk uhyggelig lenge. (alle fall når bruker er hobby, jeg snakker ikke om de som har som jobb å vaske fasader og vaskeren rusler og går 8t om dagen... Da må de ha en annen standard på vasker)

 

 

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsokk

For å oppklare hva jeg prøvde å si. Det er ikke kranzle evangeliet jeg prøver å spre. Bare gi råd om at det er irriterende å kjøpe en spyler til fire laken som varer i to til tre sesonger før man må kjøpe ny pga at den er "utslitt" av ukentlige bilvasker. Heldigvis er det opptil den enkelte selv å bestemme hva man skal bruke av penger på denne fullstendige gale hobbyen som dette er [emoji1]

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
11 timer siden, magne skrev:

Tallene til Foma, Nilfisk osv skal taes med en stor klype salt.

Var en her på forumet som målte både en kränzle og en foma opp mot hverandre. Selv om tallene var identiske, var virkeligheten en helt annen. kränzle leverte ca 100 liter mer på time og reelt trykk med samme dyse var vel rundt 40 bar lavere på foma.

Spørsmålet blir vel egentlig, skal du kjøpe en billig spyler som lever i 2-5 år avhengig av bruk, og som føles ut som om den er billig. Eller skal du kjøpe en dyr spyler som varer 10+ år uten reparasjon ved korrekt lagring. Og som føles ut som en tanks.

Tror bare jeg kan gjenta det som jeg skrev tidligere. Kränzle leverer helt andre vannmengder og trykk enn vanlige forbruker spylere.

Og har mye lenger holdbarhet, da det er bygget mer solid. Det er brukt messing isteden for plast.

 

Har selv hatt en foma proff i 900 serien i 10 år nå. Selve spyleren har holdt seg godt, men ble utsatt for frost en gang. Da måtte pumpehuset byttes, siden det sprakk. Det kostet meg 2500kr. Spyleren kostet 5000kr ny..

Pistolene og lansene har jeg byttet 4 ganger på garanti. Siste gangen gikk forhandler lei og sendte driten til ombygging så jeg fikk en skikkelig pistol med skikkelig innfesting. Lansene har sprukket i tuppen ca hvert 2. år.

Der gikk jeg lei og kjøpte en skikkelig lanse i metall fra ebay, og den har vart uten trøbbel i 4år.

I tillegg sprakk slangen for 2 år siden, den ble skjøtet på slangeverksted, da en ny kostet like mye som ny spyler.

I år sprakk gjennomføring til trommel. Gidder ikke sjekke prisen engang. Nå blir det handel av kränzle.

 

Ikke i tvil på om jeg skal kjøpe en dyr spyler som er bygd sollid, eller om jeg skal kjøpe noe billig kinaplast skit som må erstattes med en ny om 2-3 år.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil fixaren

Hei folkens 😊

 

Tusen takk for alle anbefalinger frå dere alle  

som har tatt dere tid ,til å "delta" svare meg  i innlegget mitt .👍

Blir meir og meir lysten på ein Kranzle her  nå ja , å tilbudet på nilfisk er utgått nå, så då er kansje ikkje mellomlegget så masse opp til ein kranzle heller ,å valget og enklere å ta .

Det besta her er sikkert å få sjå og prøve ein kranzle i levande live,  som det blei nevnt tidligere i eit svar her ,før eg handler ny spyler .

Tusen takk for all hjelp folkens 😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann.

Tør jeg spørre hva du endte opp med? :-) 

 

Sitter i akkurat samme ambivalensen nå sjøl. Hadde en nilfisk 140 med hard plastmøkkaslange osv, helt til jeg hadde litt for varmt vann inn og det spruta vann ut i hver skjøt... Nå vil jeg ha ny.

 

Og P160 skal tåle 60 grader inn, som Kränzle (2160), som jeg egentlig var fast bestemt på inntil jeg prøvekjente litt på 10 laken {pluss litt for hurtigkoblinger og sikkert en kort Starlet) vekk fra konto... Kjentes litt godt å halvere det. 😁 Kränzle 1152 knuser sikkert også p160, men da blir det for min del også pluss hurtigkoblinger. Syns det høres slitsomt ut å skru av og på mellom foam og ht hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...