Gå til innhold
sponplanken

Bytte av registerreim VW Caddy 1,9 Tdi 2009

Recommended Posts

sponplanken

Hei. Har en Caddy som blir lite brukt etter at jeg fikk egen servicebil på jobb. Den har nå gått 109 000. Ser i instruksjonsboka at tannreimen skal byttes ved 120 000 km. Slik jeg kjører i dag, går det nok et par år før jeg har kjørt så mye.

Spørsmålet er da om jeg bør bytte reimen allerede nå med hensyn til alderen på reimen? Er vel av gummi så den blir vel hard og morknet med tiden? Eller er den garantert å vare til 120 000? Det står ingenting spesifikt om at det bør tas hensyn til alder på reimen. Står riktignok at intervallservice skal utføres for hver 30 000 km / 2 år. Altså det som først inntreffer.

Har lite med penger for tiden, så hadde vært greit å utsatt denne utgiften litt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Normalt er reimen av gummi og skal skiftes innen f.eks 8 år eller 120.000km, dette varierer litt mellom forskjellige merker og modeller, men du har null garanti for at den varer til 120.000km. Jeg vet om reimer som har tatt kveld med tilhørende motorhavari året før og samme året som den er anbefalt skiftet, og jeg har sett reimer vare opptil 5 år mer enn det som er anbefalt. Økonomien blir i hvert fall ikke bedre om reimen ryker, jeg hadde skiftet den nå for å være på den sikre siden (såfremst reimen er blitt så gammel at det er anbefalt å skifte den). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly

Mener at flere bilmerker har gått bort fra max antall år (eks tidligere 5 år eller 8år) på registerreimen. -Eks Opel gikk vekk fra sine 5 år/120k km, og dermed kun km krav på reimen.

Ofte så er det ikke selve reimen som er problemet til at det anbefales å skifte, men spennhjul og vannpumpe. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig