Chef 13 Skrevet 22 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 Hei godtfolk. Sitter her med en Skoda Fabia 2016 som har gått 11 000 km. Synes bremsene begynte å ta dårlig så jeg tok en sjekk på bremseskivene. Dette fant jeg på bremseskivene bak: Nå har jeg ikke all verden med motorkunnskap, men er nå ganske sikker på at disse skal være glatte. Nå er de rillete, med noen mm dybde. Skal da ikke være sånn eller hva ? Bilen har gått i Bergen sine første 10 000 km hvis det har noe å si. Takker for all hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas88 80 Skrevet 22 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 Ser ut som om det kanskje ligger på litt, og dermed har klossene blitt glasert og bremsevirkningen blir da dårligere. Ville reist innom merkeforhandler og spurt om de kunne tatt en sjekk og byttet det på garantien 1 Siter 2017 KIA Optima SW Plug-in 2017 Peugeot 5008 GTline 2015 Can Am Outlander Max 1998 Toyota Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaiove 21 Skrevet 22 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 Skal ikke være rillete nei. Rusk mellom bremsesko og skive kan være årsaken. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins Dennis 546 Skrevet 22 Februar, 2017 Admins Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 Kjører du ofte på grusvei? Ser nesten ut som småstein som har lagt seg mellom og fått ligget en stund. Men du burde ha hørt det hvis det er tilfelle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sanden 168 Skrevet 22 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 Sliter litt med det samme😒 Blir rust når bilen står etter jeg har vasket den, eller vis det regner og bilen står ute, så blir det for korte turer til og bremse det vekk. Så kjører meg alltid 1 km etter vask med en ganske hard nedbremsing. Virker som det er et ganske så høyt karbon nivå i disse nye bremse skivene om dagen😔 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleMo 372 Skrevet 22 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 (endret) For meg ser det veldig ut som en garantisak om bilen ikke har gått mer enn 11`km. Bremser er slitedeler, ja, men ikke så hyppig. Som andre sier kan det se ut som de ligger litt på. Lukter det varmt etter kjøring? Ta en spruteflaske med vann og sprut en bitteliten stråle på bremseskiven etter du har hatt en kjøretur, gjerne på alle fire så du kan sammenligne litt. Ikke bombarderer de med vann, da kan de sprekke til slutt om de er varme nok. Endret 22 Februar, 2017 av OleMo 1 Siter 2014 VW Golf stv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chef 13 Skrevet 22 Februar, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Februar, 2017 (endret) Takker for råd og tips. Drar på Skoda i morgen for å høre hva de sier. Uansett ikke aktuelt å betale for nye bremseskiver. Endret 22 Februar, 2017 av Chef Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chef 13 Skrevet 23 Februar, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Februar, 2017 Status etter verkstedbesøk: Bremsene fungerer som de skal. De tok noen tester på en maskin og alt viser ok. Bare syns de ser ut som de har vært igjennom kjøttkverna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 23 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 23 Februar, 2017 Akkurat nå, Chef skrev: Status etter verkstedbesøk: Bremsene fungerer som de skal. De tok noen tester på en maskin og alt viser ok. Bare syns de ser ut som de har vært igjennom kjøttkverna Alt viser ok kanskje men liten tvil om at de er slitt mye mer enn de burde og må skiftes mye fortere enn normalt. jeg hadde samme på poloen vi hadde og den gikk ikke gjennom eu på grunn av for mye og ujevn slitasje så måtte bytte dem, men det var på naf. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hardrocx 57 Skrevet 23 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 23 Februar, 2017 Tror eg vet korfor dette skjer, du sier bilen går i Bergen, eg har hatt helt sinnsykt med slitasje på bremsene i den seinere tid, og har en sterk mistanke om at det e alt salt laken de bruker.. saltlake kryper mer enn vanlig salt? Og det går hardt utover glidere og stempler på kalipperne...Sånn som de bremsene der ser ut, ville eg krevd å fått nye klosser/skiver på garanti og at de går over og overhaler kaliperne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 24 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 24 Februar, 2017 8 timer siden, hardrocx skrev: Tror eg vet korfor dette skjer, du sier bilen går i Bergen, eg har hatt helt sinnsykt med slitasje på bremsene i den seinere tid, og har en sterk mistanke om at det e alt salt laken de bruker.. saltlake kryper mer enn vanlig salt? Og det går hardt utover glidere og stempler på kalipperne... Sånn som de bremsene der ser ut, ville eg krevd å fått nye klosser/skiver på garanti og at de går over og overhaler kaliperne De rillene har egentlig ingen praktisk betydning så lenge hele bremseklossen tar på bremseskiven slik at bremseeffekten er godkjent, men de kunne selvfølgelig skiftet dette kun for å ha en fornøyd kunde. Dog har man strengt tatt ikke krav på å få skiftet noe som helst på garantien i dette tilfellet, vet Toyota har skiftet noen (rillete) skiver og klosser på nyere biler på ren goodwill for å holde kundene fornøyd, lykke til med det hos møller... Å kreve å få overhalt bremsekalippere som er gått 11000km pga riller i bremseskivene blir bare for dumt, da vil trådstarter fremstå som urimelig kravstor med minimal kunnskap om hvordan bremsesystemet fungerer. Så lenge det ikke er varmgang i bremsene er nok kalipperne fortsatt i tipp topp stand. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chef 13 Skrevet 25 Februar, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Februar, 2017 24.2.2017 - 8.52, trogha skrev: De rillene har egentlig ingen praktisk betydning så lenge hele bremseklossen tar på bremseskiven slik at bremseeffekten er godkjent, men de kunne selvfølgelig skiftet dette kun for å ha en fornøyd kunde. Dog har man strengt tatt ikke krav på å få skiftet noe som helst på garantien i dette tilfellet, vet Toyota har skiftet noen (rillete) skiver og klosser på nyere biler på ren goodwill for å holde kundene fornøyd, lykke til med det hos møller... Å kreve å få overhalt bremsekalippere som er gått 11000km pga riller i bremseskivene blir bare for dumt, da vil trådstarter fremstå som urimelig kravstor med minimal kunnskap om hvordan bremsesystemet fungerer. Så lenge det ikke er varmgang i bremsene er nok kalipperne fortsatt i tipp topp stand. Har du noen forslag hvorfor de ser sånn ut ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 26 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2017 18 timer siden, Chef skrev: Har du noen forslag hvorfor de ser sånn ut ? Jeg vet ikke hvorfor de blir sånn, men tipper det er en kombinasjon av fukt/salt/skitt og at du kanskje ikke har så mange skikkelige nedbremsinger fra landeveisfart. Bremseskiver ruster bare man puster på de, spray litt vann på bremseskiven og vent 5 min så ser du at det faktisk er begynt å komme overflaterust. Bremsene tar først (og mest) foran, så bremsene bak tar ikke skikkelig før man trør godt på pedalen, derfor er det viktig å ha noen gode nedbremsinger fra litt hastighet av og til. Hvis bremseklossene bak følger/har tilpasset seg rillene i bremseskivene har jo kontaktflaten blitt litt større og du skal i teorien ha bedre bremser enn du hadde før rilllene oppsto.. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
r3mark 0 Skrevet 26 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2017 Bruk av cruisekontroll kan være bra for bremsene når det kommer til rust på skiver pga våte bremser. Men da kun på biler som faktisk bremser for å holde nede farten i bakker. Ulempen er selvsagt mer slitasje. Men mindre rust blir det [emoji4] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chef 13 Skrevet 28 Februar, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Februar, 2017 26.2.2017 - 8.28, trogha skrev: Jeg vet ikke hvorfor de blir sånn, men tipper det er en kombinasjon av fukt/salt/skitt og at du kanskje ikke har så mange skikkelige nedbremsinger fra landeveisfart. Bremseskiver ruster bare man puster på de, spray litt vann på bremseskiven og vent 5 min så ser du at det faktisk er begynt å komme overflaterust. Bremsene tar først (og mest) foran, så bremsene bak tar ikke skikkelig før man trør godt på pedalen, derfor er det viktig å ha noen gode nedbremsinger fra litt hastighet av og til. Hvis bremseklossene bak følger/har tilpasset seg rillene i bremseskivene har jo kontaktflaten blitt litt større og du skal i teorien ha bedre bremser enn du hadde før rilllene oppsto.. Takk for oppklaringen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.